Cu doamna Anamaria Smigelschi am stat de vorbă copios și tihnit, în casa ei din cartierul bucureștean Domenii. O casă de artiști, mobilată și decorată cu gust sigur, de o eleganță naturală. Pe pereți, gravurile Aneimaria Smigelschi acompaniau, într-un dublu concert, picturile soțului ei, marele pictor Ion Alin Gheorghiu, plecat dintre noi spre o altă lume. Și acolo, în casa aceea cochetă, poveștile, când spumoase și când duioase ale Aneimaria Smigelschi, evocând o lume întreagă a elitei artistice românești, m-au fermecat. Vă invit și pe dvs., stimați cititori, la acest recital de amintiri.
Bunicul și pensula miraculoasă
- După cum arată și numele, vă trageți dintr-o familie cu origini străine, de la care ați moștenit, se pare, și talentul artistic. În istoria artelor noastre sunt mulți Smigelschi...
- Îți voi povesti mai întâi despre bunicul meu, Octavian Smigelschi, care a fost cel mai important pictor român transilvănean din secolul al XIX-lea, mai ales în pictura bisericească. El este cel care "ne-a sfințit" familia, împrumutând chipul bunicii mele, Maicii Domnului din Catedrala Sibiului, dar și tuturor Madonelor și îngerilor zugrăviți de el. Deși nu l-am cunoscut, de el mă leagă o întâmplare specială. Prin anii '70, pe când pictam la Tescani prima mea acuarelă de toamnă, tușa de pensulă a bunicului a apărut și în acuarela mea, asemănătoare până la identitate, fără să vreau. Și asta m-a uimit. Întorcându-mă la anii vieții lui, trebuie să îți spun că bunicul meu era mai mult decât român patriot, chiar și cu numele ăsta străin, pe care nu a voit să și-l românizeze. Asta, și pentru că tatăl lui, un nobil polonez venit în Ardeal după 1848, devenise la rândul lui foarte român. În casa lor nu s-a vorbit niciodată poloneza. Bunicul meu, Octavian Smigelschi, a început prin a picta multe biserici din Ardeal. Pe urmă a făcut și pictură de șevalet, care nu era plătită așa bine. Între timp, a studiat la Sibiu, pe urmă la Budapesta și la München, și a călătorit și a văzut o mulțime de pictură europeană.
- Ce moștenire ne-a lăsat marele pictor Octavian Smigelschi?
- Din pictura lui laică, ne-au rămas puține tablouri, dar de o foarte mare frumusețe. Majoritatea sunt la Brukenthal și la Muzeul de Artă din Cluj. Dar operele lui cele mai cunoscute sunt religioase și se află în Catedrala din Sibiu. În 1903, s-au găsit bani în Sibiu și s-a hotărât să se facă Catedrala Mitropolitană. Și după ce s-a zidit, s-a făcut concurs pentru pictura murală. El a participat la concurs, alături de pictori din străinătate, majoritatea austrieci, și a câștigat, nu doar concursul pentru Catedrala din Sibiu, dar și pentru cea greco-catolică din Blaj. A apucat să picteze ceva în catedrala din Sibiu, dar la cea din Blaj s-au terminat banii și a rămas până azi albă și nepictată. În urma lui, au rămas foarte multe studii uriașe de îngeri și de arhangheli... Și pe care bunica mea, împinsă de nevoi, după moartea lui, le-a vândut, în 1923, bibliotecii Astra, unde au și fost expuse. Și când s-au împlinit 100 de ani de la moartea bunicului meu, s-a organizat un centenar, tot în sala Astra. Iar noi am făcut și un parastas frumos la Blaj, unde e înmormântat bunicul, cu toată familia noastră. După expoziția de la Sibiu, ne-am dat seama că trebuie să o ducem și la București. Asta și-ar fi dorit și bunicul meu, pentru că ceruse și el o sală de expoziție în Vechiul Regat, dar nu i-au dat. Așa că în aprilie 2015, la Muzeul Țăranului Român, am făcut o expoziție de o frumusețe și cu un succes ce nu se prea întâmplă la expozițiile de azi.
Bunica Pulheria, cea răpitor de frumoasă
- Să mergem mai departe, pe firul poveștii strămoșilor dvs.
- Octavian Smigelschi s-a însurat cu bunica mea, Pulheria, o domnișoară tânără și răpitor de frumoasă, și au făcut cinci copii. N-a avut parte să se bucure prea mult de ei, s-a îmbolnăvit de inimă și s-a prăpădit la 46 de ani, înainte de a-și termina toate proiectele lui minunate. Bunica a rămas văduvă la 34 de ani, cu cinci copii, dintre care tatăl meu era cel mai mare, în vârstă de 12 ani. Bunica nu avea nicio meserie, dar nu s-a lăsat! În doar doi ani, a reușit să-și ia bacalaureatul și să-și ia două licențe, de istorie și geografie. A ajuns profesoară de liceu și, foarte curând, directoarea liceului de fete din Sibiu. Cred că toate cucoanele din Sibiul de atunci au învățat carte cu "Mama Mică". Așa îi ziceam noi. Îi ziceam așa, fiindcă era micuță. Mică și frumoasă. Și a reușit să-și crească singură cei cinci copii, pentru că niciodată nu s-a mai măritat. Și i-a făcut pe toți oameni întregi, cu studii. Iar pe tatăl meu, cu mari eforturi și greutăți, l-a trimis în Italia, să învețe arhitectura.
- Aici intră în poveste ramura italiană a familiei dvs.
- Așa-i. Mama mea era fiică de italieni pricopsiți din Torino. Tatăl ei avea cafeneaua cea mai șic din oraș, în Piazza San Carlo. Era un fel de Capșa, cu cinci saloane, decorate fiecare în alt fel. De la el și de la străbunicul meu moștenise Mami umorul, de am apucat fiecare o fărâmiță din ce a rămas. Se spune, de pildă, că străbunicului meu din Italia, când s-a dus să cumpere un leagăn pentru primul născut, i s-a părut cam scump. Atunci, negustorul, în glumă, i-a oferit un rabat de 25% la duzină. Proaspătul tată, bucuros, a zis: "Perfect, dă-mi 12!" Și bine a făcut, că au avut 11 copii... Mă întreb, și azi, ce-or fi făcut cu cel de al doisprezecelea leagăn? Și s-a mai întâmplat că Nando, fratele mamei mele, cânta la pian, într-un club de muzică studențesc. Și acolo, la un moment dat, a apărut un violonist venit de departe, dintr-o țară în care mielul costa un leu. Era frumos ca un zeu, cu păr cârlionțat, ce-i cădea pe frunte, când cânta la vioară cu ochii închiși. Acest făt-frumos era arhitectul Victor Smigelschi, viitorul meu tată. Patru ani i-au trebuit până să își mărturisească iubirea și să-i ceară mâna mamei, iar ea, care era de mult răzbită, a acceptat. Patru ani lungi, căci tata a trebuit mai întâi să își facă o situație la Sibiu. Și după ce s-au căsătorit, au venit în România. Iar mama, care era matematiciană cu studii în Italia, și-a luat și un doctorat în România, încă din primul an; asta, ca să nu învețe românește degeaba. Pe urmă n-a mai profesat aproape niciodată. S-a ocupat cu creșterea noastră și, cum îmi place mie să glumesc, ca bună matematiciană, din doi în doi ani, a făcut câte un copil. Doi băieți și două fete.
- În total: cinci copii în familia bunicului polonez, unsprezece în familia străbunicului italian, patru în familia părinților dvs. Ăsta da, neam! Cu siguranță că ați avut o copilărie fantastică...
- Mama ne-a crescut cu voioșie și mână forte. Aveam voie să facem orice, până la un anumit punct, dincolo de care, orice rugăminte, isterie, urlete, plânsete, erau inutile. Pedeapsa cea mai cruntă era să nu vină seara să ne facă cruciuliță pe frunte, cu degetul mare. Un abis negru se căsca atunci și adormeam plângând, spunând la nesfârșit "Tatăl Nostru" sau numărând întruna. Când eram eu copil, totul în casa noastră era o lumină și o glumă, chiar și războiul. Viața era colorată, până au venit bombardamentele asupra Bucureștiului, când ne-am refugiat la Dumbrăveni, în Ardeal, lângă Mediaș, la sora bunicii. În acel orășel tihnit am stat un an și jumătate. Într-o zi, s-a aflat că am fost bombardați. Casa noastră fusese distrusă. Eram pe drumuri. Dar popularitatea noastră a atins cote de nedescris. Ne opreau oamenii pe stradă ca să afle cum a căzut bomba, cum tavanul cu o gaură rotundă a aterizat întreg în piața Buzești, cum Tati are mâinile arse, pentru că a scăpat blocul de un incendiu pornit de la un primus aprins, cum s-au spart toate paharele, dar a rămas întreagă carafa de cristal, cu gâtul cel lung și subțire, cum nu mai avem nimic, decât ce am luat cu noi în bagaje... Oamenii ascultau cu nesaț, se mirau, și noi eram tare mândri. Iar eu m-am mai evidențiat, ba călărind pe bivoliță, ba cățărată pe tancurile rușilor. Încât mamei mele i se spunea în târg "Doamna Anamaria". Și toate fetițele născute atunci în Dumbrăveni au fost botezate cu numele meu. După asta, când ne-am întors la București din refugiu, am luat-o cu noi și pe mătușa noastră. Avea o casă în București, pe bulevardul Averescu, și ne-a primit la ea, dându-i voie tatălui meu să mărească casa și s-o reconstruiască, ca să încăpem toți. Dar casa aceea a devenit una aparte în cartier. Noi eram un cuib de descreierați, ca să zic așa, și se adunaseră în jurul nostru rânduri-rânduri de colegi, copii veniți la studii din Brașov, din Ploiești. O țineam în niște jocuri și amuzamente, cu o prietenie absolut încântătoare. Pentru toți, perioada aia a rămas ca o zonă de fericire strălucitoare, de care îmi aduc aminte cu duioșie. Deși trăiam toți într-o sărăcie lucie. Apoi, încetul cu încetul, am început să ne facem mari, cu toții. Și, rând pe rând, toți frații Smigelschi am intrat la facultate.
- Cum v-ați ales fiecare drumurile?
- Pentru Ioana Smigelschi, cea care mai târziu se va căsători cu pictorul Doru Șetran, a fost simplu. Toată ființa ei era artistică, plină de îndemânare și grație. Era clar că trebuia să fie plastician. Simplu a fost și cu fratele meu, Mario, care a ajuns unul dintre arhitecții mari ai României. Cu mine, însă, au avut probleme. Ba jucam teatru, ba eram bună la matematică, ba la gimnastică. Până când a hotărât mămica, după ce îmi văzuse lucrările din expoziția de la Școala medie de arte plastice, unde studiam, că tot arta e drumul meu. Ei, și pe urmă am intrat ușor la Institutul Grigorescu, și am dus o viață plină de încântare. Dacă mă uit în urmă, totul mi se pare o lumină.
Boierul
- Biografiei dvs. familiale, absolut fabuloase, i se adaugă un capitol la fel de strălucitor: ați fost soția de-o viață a marelui pictor Ion Alin Gheorghiu, dispărut, din păcate, mult prea repede. Oare lumina vieții dvs. a continuat și alături de el?
- Cu Alin m-am întâlnit în tren, când plecam după primul meu an de facultate, la practică, în Tulcea. Am pornit în lungul trenului, din vagon în vagon, plecând din compartimentul meu, și am nimerit într-unul unde stătea un grup de pictori mai mari ca vârstă, printre care și Alin, care urma să vină și el în tabără. El terminase Institutul de Artă de câțiva ani și-l însoțea pe Jean Brutaru (căruia toți îi spuneau "Maître"), directorul taberei la Tulcea. Era un tânăr subțire și grațios, cu o claie de păr cârlionțat, cu un gât înalt și nările în vânt, mâini mici și albe, cu care gesticula coreografic. Un specimen rar! Pe urmă am aflat că băiatul acela era luat de "Maître" în tabere, ca să poată locui pe gratis cu studenții, să plătească te miri ce și mai nimic pentru cantină și să poată picta în "plein air", câte șase săptămâni pe vară. Alin Gheorghiu căzuse la diplomă, pentru că fusese catalogat de naționalist și formalist (ca să vezi ce vremuri dogmatice erau pe atunci!). Nu avea slujbă, nici atelier, și descărca noaptea cartofi în gara Obor. Dar își petrecea după-amiezile la Biblioteca Dacia, cu albumele marilor artiști, asculta muzică simfonică sprijinit de stâlpi, în Piața Domenii, că acasă nici lumină electrică n-avea. În schimb, urma să devină un artist genial! După ce ne-am cunoscut și am intrat într-un fel de amiciție amoroasă, lungă și turmentată de dispute teoretice și mai puțin teoretice, i-am pozat. Și a început să facă mai multă pictură figurativă. Până atunci făcea doar peisaje și naturi moarte. După ce a început să mă picteze pe mine (în toată perioada aia de 10 ani de zile, modelele de sex feminin pe care le-a folosit sunt toate pe structura mea: umerii lați, sânii rotunzi și șoldurile înguste). Pe urmă, a trecut la un fel de figurativ abstractizat, pornind de la icoanele pe sticlă. Apoi a ajuns să picteze "Grădinile suspendate". Până la ele, tablourile lui n-aveau titluri. Dar făcea niște serate încântătoare la atelier, la care veneau pictori și scriitori, și-i puneau toți titluri. Și Nichita Stănescu i-a dat un titlu unui tablou de-al lui Alin: "Logodna stelară". Pe urmă, ca să ne putem căsători, ne-am făcut mai întâi casă. A proiectat-o fratele meu arhitect, Mario, și e împărțită pe din două cu el, în oglindă. Și după ce ne-am terminat casa cu totul, până la flori în glastră, argintărie în sertar și mirodenii în dulap - ne-am căsătorit. În a treia zi de Crăciun, 1970. După 14 ani de promessi sposi. L-am cunoscut când aveam 18 ani și a fost singurul bărbat din viața mea.
- Cum trăiau împreună doi artiști?
- Alin pleca în fiecare dimineață la atelier și se întorcea seara. Prânzea cu salam torpedo și o jumătate de franzelă, iar cu jumătatea ailaltă venea seara la cină. Eu, la început, îl tot întrebam ce vrea să mănânce și el se uita așa, în gol. Nu știa să zică decât "pireu". Și atunci i-am făcut o listă cu ce știam eu de ani de zile că-i place și, de fapt, ceea ce le place ăstora de aici, din Vechiul Regat. Că se pare că omul se simte bine dacă mănâncă ce se mănâncă în mod obișnuit, la o rază de 150 de kilometri în jurul locului în care s-a născut el și trăiește. În general, pe Alin l-am scutit de orice fel de grijă materială. Singura lui obligație era să aducă seara o franzelă acasă, iar joia, programul TV.
- Legenda și fotografiile arată că Alin Gheorghiu era un bărbat foarte seducător...
- Da, era frumos și boier. De fapt, chiar avea o ascendență princiară. Povestea e așa. A existat în secolul XIX un prinț, Alexandru Ghica, zis Rappinot (rappinot înseamnă pictoraș în franceză), care era pictor amator. Dar a fost și secretarul lui Lascăr Catargiu. Picta, era îmbrăcat frumos și cu mustăți și a iubit-o pe Anica, fată frumoasă și ea, dar fată în casă. Așa s-a născut mama lui Alin Gheorghiu, pe care surorile Lahovari au vrut să o înfieze, dar nu le-a fost dată. Alin a aflat târziu istoria asta a lui de familie. În orice caz, ei toți trei, Alin și cu surorile lui, au mutre de boieri. Sunt mult mai arătoși și mai rasați decât alți Ghiculești pe care i-am cunoscut. Pe lângă ei trei, eu aveam o mutră de parcă eram slujnica lor. Ei, niște lorzi, toți trei, fețe distinse de grecotei cu nas subțire. Altminteri, Alin era băiat sărac, din Dămăroaia. Eu am început să-i zic "Boierule" și îi zicea o mulțime de lume așa. Și Nichita. Și boier a fost până în ultima clipă Alin. Și un om de mare onoare, care n-a făcut niciodată niciun compromis. Și se mai deosebea prin ceva: Alin fluiera așa de frumos și de bine bucăți din concerte, încât ceilalți îi ziceau "Compozitorul"; și mai știa să fluiere și înainte și înapoi, adică inspirând, expirând. Talente uriaș de multe avea. Cânta dumnezeiește și era foarte cultivat, citea tot timpul. Dar era și imprevizibil. Uneori, era monosilabic în lume, alteori ținea discursuri splendide, când eram numai eu și câțiva prieteni de față. Și numai de pictură vorbea; orice subiect îl transforma în exemple din arta plastică, doar asta era în capul lui.
Apoi a venit anul 2001, când Alin a murit. De atunci, mă duc mereu la cimitirul Bellu, la parcela academicienilor. Vin mereu cu găletușa și cădelnița, să mă văd cu cei plecați. Îngerul de argint de pe mormântul lui Alin e acum învelit în frunzele salciei, nu se zărește decât când bate vântul. Peste un an, doi, când se va înălța, îi va face boltă, umbra ei darnică va ocroti și pe ceilalți. Îmi fac frumos datoria, deși nu cred că Alin mai dă prin cimitir, sau că socotește pomenile și lumânările. El o fi acum poate o lumină, un verde veronese, sau o aromă, ori vreo metaforă. Ceva transparent, în orice caz. Pentru că toată viața lui s-a luptat să transforme materia în spirit...
Deslușind scoicile
- Să vorbim acum și despre Anamaria Smigelschi, un nume consacrat în grafica românească.
- Eu am făcut secția de afiș și grafică publicitară la facultate și pe urmă am fost angajată la Redacția publicațiilor pentru străinătate, și ani de zile am făcut reviste. De grafica de șevalet m-am ocupat mai târziu. Cele mai multe ilustrații au fost la cărți pentru copii. Apoi, încetul cu încetul, a început să se economisească hârtie, și să nu mai am aceleași puternice satisfacții. Așa că în 1976, mi-am dat demisia. Așa am ajuns la atelierul de gravură al UAP, de pe strada Speranței. E ceva aproape miraculos să faci gravură. Tristețea mea e că acum interesul pentru ea este aproape stins. Gravura e trecută în rândul doi al artelor, la arte minore. Dar e de o mie de ori mai greu să faci gravură decât pictură de șevalet. Pentru gravură trebuie să știi multe în plus. Te solicită fizic: plimbi plăcile de gravură, le bagi în acid, și asta te sufocă, apoi le ridici și le speli în benzină. După care, duci plăcile de gravură la imprimat. În țările normale, există ateliere mari pentru asta, unde te înscrii și ai meșteri, artistul doar concepe. Noi trebuia să facem tot. Dar erau niște artiști minunați. Iar perioada aceea a avut o fervoare care nu s-a mai repetat. Am expus la bienale internaționale prestigioase și am primit premii importante. În acei ani, grafica românească avea drum larg deschis în lume.
- Suntem în plină "toamnă-estivală" și s-ar potrivi să vorbim despre minunatele dvs. desene realizate la mare, la Vama Veche.
- Mi-a plăcut totdeauna să desenez scoici. Veneam la plajă încărcată cu umbrelă, cearceafuri, mapă de carton, pensule și tot ce-mi trebuia. Desenam și coloram ciucită pe nisip. Când mă mai opream din desenat, trăgeam o baie bună. La prânz, când veneam în odăița mea, înfigeam desenele cu bolduri în peretele de chirpici, care se umplea de imagini din tavan până-n podea. Camera mea era veșnic cu geamul și ușa deschise, putea intra oricine. Odată am găsit un bilet: "Am văzut, am plăcut, și greu rezistat să nu luat! Niki (Nicolae) Manolescu". Când terminam desenele, veneam cu mapa și Alin mă aștepta la geam și-mi pregătea o cină gustoasă. După masă, îi arătam ce am făcut și primeam o notă. Am lucrat așa 15 ani, până în 2001, când el a murit.
"Sunt o persoană destul de recomandabilă"
- În răspărul tuturor greutăților, arta dvs. vădește o mare bucurie de-a fi. Ce întâmplări ale vieții vă fac atât de vie?
- Așa m-am născut. Asta nu se poate învăța. Te hărăzește Dumnezeu să știi să te bucuri de orice. Și în orice caz, trebuie să ai umor. Umorul este cel mai puternic beton pentru orice construcție a vieții. Deși azi s-au cam dus timpurile când chicoteam de voluptate seara, vârându-mă în așternutul parfumat, sau mă trezeam fericită, în fiecare dimineață. Acum, cam tresar la țârâitul telefonului, de teamă că iar e cineva bolnav sau chiar a murit, ori mă molipsesc de grijă la fiecare telejurnal. Asta nu înseamnă că mi-am schimbat caracterul, că aș fi irosit darurile lăsate de părinți, odată cu sângele fierbinte. Că mă plictisesc singură, că n-am chef de vorbă. Mă pot bucura de orice! De salturile gimnastice ale unei pisici care vânează moliile la becurile de pe terasă, de un cuvânt ghicit dintr-o explicație fistichie de rebus, de aranjamentul regal al florilor în glastră, mă pot bucura de ușa uriașă făcută dintr-un gogoșar cu care ornez un platou cu pește, dar și de cele 44 lungimi de piscină, pe care le fac, când pe deasupra, când pe la fund, în lipsa unui kilometru de mare adâncă. Și îmi mai place să dărui și să primesc cadouri, să dorm în "corent", cu fereastra deschisă, și să mă uit la televizor, lungită pe jos. Nu fac nimic la întâmplare. Și tare mă bucur când îmi iese. Nu uit ce mi-a plăcut, și gusturi, și culori, și mirosuri. Uit întâmplările dezagreabile, și de aceea nu țin dușmănie sau ranchiună, nu le iau prea în serios, pentru că umorul mă ajută să supraviețuiesc orgoliului nemăsurat cu care sunt prevăzută. Aș putea zice că sunt o persoană destul de recomandabilă...