- N-aș exagera dacă aș spune că ești unul dintre cei mai cunoscuți actori din "noul val" al filmului românesc. Ești prezent peste tot, pe toate canalele, oriunde întorci capul, dai de Șerban Pavlu. Cum te descurci cu atâta popularitate?
- Ce să zic, simt lucrul ăsta de cum ies pe stradă. Am simțit-o chiar vara asta, în timp ce am filmat la Cernavodă o poveste foarte frumoasă, care are ca protagoniști doi băieți de 10 ani. Cernavodă e un oraș mic, dacă ai apărut la televizor, toată lumea te cunoaște, întoarce capul după tine, te înconjoară pe stradă. Mai ciudat în cazul meu este că notorietatea vine pe mai multe canale și niciodată nu știu, atunci când cineva se uită după mine sau șușotește prin magazine cu privirea aia complice, de unde mă știe de fapt? Din emisiunea "În puii mei", făcută de Mihai Bendeac, pe Antena1, care s-a tot reluat și a făcut rating? Din reclamele cu "te rezolvă Văru' ", pentru siteul tocmai.ro, care au fost "bombă atomică", au rulat online, până la pragul enervării? Sau din serialul "Umbre", de pe HBO, unde jucam băiatul rău? O să râdeți, dar mai există și oameni, foarte puțini, care mă știu din filmele de artă, din păcate nu de la cinema, ci abia când ajung să le vadă pe HBO.
- Nu te deranjează că ești atât de popular? Notorietatea excesivă îi face bine unui actor sau îi uzează imaginea?
- Nu, nu mi-e frică deloc că-mi uzează imaginea, dar de deranjat mă mai deranjează câteodată. Nu m-am făcut actor ca să devin celebru, să mă admire femeile și să mă invidieze bărbații. Mi s-a întâmplat nu o dată să deschid internetul, să-mi sară reclama cu "Văru'" în ochi și să mă scoată din minți: "Lasă-mă, frate, odată!" (râde) Cum să nu te enervezi? Așa cum mi s-a întâmplat să mă opresc la un semafor și un om al străzii să-mi ceară bani. Și fiindcă nu i-am dat, a continuat să se țină după mașină și să urle: "Băăă, dă-mi, băă, și mie ceva, că ești vedetă, futu-te-n cur!" (râde) Mă deranjează lucrurile astea, pentru că, în ciuda faptului că vorbesc mult, sunt un tip destul de timid și introvertit. Ca să nu mai spun că în România vedetismul e puțin caraghios. Oamenii așteaptă să te comporți ca un star occidental, dar tu nu ai mijloacele respective, n-ai nici limuzină neagră, nici super vilă păzită de bodyguarzi. Uneori, mai mergi și cu metroul, stai într-un bloc ca toți oamenii și-ți faci cumpărăturile la "Mega Image". Și te gândești, seara, înainte să te culci, la ce școală să-ți dai copilul, dacă nu cumva e prea departe și o să te coste prea mult benzina. Eee, atunci vedetismul ăsta e inadecvat. E un fel de reflex social, pe care unii-l copiază de afară, dar care la noi e complet lipsit de miez. Și care dăunează foarte mult, e o presiune permanentă asupra ta.
- Îți ia din libertate?
- Oho, și încă cum! Gândiți-vă la bietele actrițe sau cântărețe, pe care publicul se așteaptă să nu le vadă niciodată ieșind din casă nemachiate. Ele nu mai pot face orice, n-au voie să se afișeze pe plajă, cu un kilogram în plus. Toate așteptările astea ale oamenilor îți taie libertatea și nu-ți dau nimic în plus. Din fericire, notorietatea a venit târziu în viața mea. Până la urmă, sunt un angajat la teatru și așa și vreau să rămân.
"Actoria are ceva din artele marțiale"
- La cât de prezent ești peste tot, presupun, totuși, că poți trăi bine din actorie. Cred că ești unul din cazurile fericite.
- Da, și asta mă bucură, mă miră și mă încurajează și pe mine. Am trăit și trăiesc bine din meseria asta. Dar și muncesc enorm, fac foarte multe lucruri. Fac show de televiziune, fac serial TV, fac film, fac teatru de stat și teatru independent. De 12 ani fac și dublaje de animație. Stau câte trei-patru ore pe scaun, zilnic, și înregistrez voci de desene animate. Copiii mă știu, fiindcă eu sunt vocea lui "Captain Hook". Am dublat și "Kung-Fu Panda", un serial de animație foarte serios, aflat deja la a treia serie. Mai fac și voci pentru publicitate. Și să știți că pentru toate lucrurile astea merg încă la castinguri. Nu mi le dă nimeni așa, că sunt eu Șerban Pavlu. Nu-mi vine nimic pe tavă. Numai pentru serialul de la HBO am dat probe o lună și jumătate.
- Ești foarte muncitor...
- M-am obișnuit să muncesc, să pun osul. Dar munca grea a fost, de fapt, în teatru: o muncă zilnică, mai puțin vizibilă, care m-a învățat cu greul. Apoi, am descoperit că sunt un actor care spune mai greu "nu". Ceea ce nu știu dacă e neapărat bine. Pe de altă parte, a fi selectiv e o calitate în momentul în care ai un anumit palmares. Eu mi-am dorit să lucrez mult, în situații cât mai diverse, ca să am experiență. Pentru a ajunge să te exprimi artistic cât mai bine ai nevoie de contexte cât mai diferite, în care să te verifici tu cu tine, din care să înveți și care să te facă să crești. Dacă tot spui nu și nu, așteptând marele rol al vieții, s-ar putea să ratezi esențialul. Sigur, de la un punct încolo, e important să selectezi doar proiectele care te interesează profund și real. E ceea ce-mi propun pentru partea a doua a vieții. Dar nu las asta să devină neapărat o obsesie. Am descoperit că există mijloace nesfârșite de a te exprima în meseria asta, indiferent de ce rol ți se dă. Libertatea e la tine. Cu latura ei de meșteșug, de măiestrie, actoria are ceva din artele marțiale: să te perfecționezi tu, pe bucățica ta, până ajungi sus de tot. La început, vei face rotocoale și piruete mai largi, vei face de o mie de ori cu mâna dreaptă sau cu mâna stângă, până când vei ajunge să faci un turn care să străpungă până la nori.
"Nu avem cineaști care să aducă în săli un milion de oameni"
- Spuneai că, din păcate, oamenii nu prea te știu și din filmele de artă. Ce se întâmplă? Nu mai merge lumea la cinema?
- Poate că lumea ar merge la cinema, dacă nu ar fi o lipsă acută de săli. Țara asta nu mai are cinematografe. Unde să distribui filmul românesc? Uite, am aflat cu stupoare că orașul Sfântu-Gheorghe, care e destul de efervescent cultural, cu actori buni, și maghiari, și români, nu are niciun cinematograf. Azi, când există și internetul și alte atâtea oferte, trebuie și cinema-ul să meargă spre public. Altfel, pierzi publicul ăsta, care în lipsă de altceva, devine dependent de TV.
- Nu e oare de vină și filmul românesc, care e prea elitist și s-a îndepărtat de public?
- E adevărat că există o mică falie între cinema și public, datorată lipsei unei cinematografii populare de bună calitate. Noi avem regizori artiști, dar nu avem regizori și vedete populare, cum existau în anii 80, actori care să confirme și-n teatru, dar care să joace și în producții populare, iar numele lor să fie o garanție. Nu avem cineaști care să creeze o rețetă populară, care să aducă în săli un milion de oameni, ăsta e adevărul. Or, ar fi extraordinar de bine ca lumea să meargă la cinema. E o formă de patriotism cultural, funcționează ca în cazul industriei de mașini. Chiar dacă mașinile noastre n-or să fie niciodată la fel de bune ca cele nemțești, dacă nu facem un efort să le cumpărăm s-ar putea ca ele să dispară. În rest, filmul de artă e faima României și este imposibil de dat deoparte, chiar dacă nu are priză la public. Nu poți obliga niște regizori artiști, care au câștigat premii în festivaluri, să facă film popular, comedie de situație sau mai știu eu ce. Ei vor să se exprime pe ei, ca artiști. E și motivul pentru care, deși nu refuz filmele populare, voi prefera și eu filmele de artă. Mă provoacă intelectual, mă stimulează, sunt ca o carte bună care te pune față-n față cu tine însuți.
"Talentul nu e totul. Dacă nu pui mâna să ți-l cultivi, degeaba îl ai"
- Să ne întoarcem puțin la începuturi. Spuneai că nu pentru celebritate te-ai făcut actor. Ce te-a împins atunci spre actorie? De ce ai dat la Academia de Teatru și Film?
- Cred că orice om care face meseria asta o face dintr-o dorință secretă de a se arăta lumii, de a se expune, dar asta poate să îmbrace și forme extreme, de pildă, forma unei mari timidități. Poate să mai fie la mijloc și dorința de a fi iubit sau de a face altceva, diferit de ceilalți. Cred că la vârsta la care am dat la ATF, a fost câte ceva din toate astea. Am fost un elev mediocru tot liceul, care n-a excelat în științele exacte nu din prostie, ci din lene și nesimțire. Eram însă destul de atras de artă, de muzică, de literatură. Dacă n-aș fi dat la Teatru, aș fi dat probabil la Filologie, fiindcă îmi plăcea să citesc și sunt în continuare un cititor avid, cu spirit critic. Ceva, ceva, cred că am moștenit și de la ai mei, care nu erau niște cunoscători, neapărat, dar fiind bucureșteni get-beget, păstrau tradiția de a merge regulat la teatru, la Operă și la Ateneu. Mă atrăgea sala de teatru, scena, mă atrăgeau decorurile. Îmi plăcea și cinema-ul, dar nu mai mult decât îi plăcea oricărui băiat de vârsta mea. Am avut și norocul să cresc într-o casă cu bibliotecă. Ca să scap de somnul de după-amiază, scoteam câte o carte și mă puneam pe citit. Am fost, în căutările mele, independent de procesul de învățământ, școala a fost pentru mine doar un loc în care m-am întâlnit cu prietenii. Cu atât mai mult, după ce am intrat la ATF. Am nimerit la clasa actorului Alexandru Repan, care nu era un profesor pur, cu formație pedagogică, nu avea nici măcar o metodă, dar era un actor cu mare experiență de scenă, care mie mi-a făcut foarte mult bine. Avea o carismă specială care venea, cred, din formația lui culturală. Literatura, istoria și artele plastice erau instrumente de care se servea atunci când preda actoria. Discuțiile cu el ne-au format. Nu cred că trebuie să fii tobă de carte ca să fii un bun actor. Dar pe de altă parte, nu poți să fii mare actor fiind complet acultural. Teatrul nu e atletism. Talentul, e adevărat, poate transcende originea ta, familia din care vii, mediul social, te trage după el, dar dacă nu pui și tu mâna să-ți formezi gustul, să te cultivi, talentul e insuficient.
- N-ai avut niciodată dubii că actoria e drumul tău?
- Nu. Eu am intrat din prima la facultate și timp de un an de zile, n-am atins pământul de fericire. Descoperisem un domeniu în care eram bun necondiționat, simțeam că sunt făcut pentru asta, că mă potrivesc al naibii de bine. Nicio secundă nu m-am îndoit, în sfârșit îmi găsisem locul. Simțeam că aparțin scenei. Și am fost și norocos. În vara în care am terminat facultatea, m-am și angajat la Teatrul Bulandra, ceea ce a fost un miracol. Știți că posturile sunt blocate cu anii.
"Arta nu cere să-ți arunci viața personală în aer"
- Îți mai rămâne timp și de altceva, în afară de muncă, Șerban?
- Da, dar acum acel altceva sunt copiii mei. Am o fetiță, Natalia, de 3 ani, și un băiețel, Nicolae, care are doar 9 luni. Nu cred că e nevoie să dau multe detalii, orice părinte știe ce înseamnă să ai copii mici. Înainte să fiu tată, ajunsesem să suspectez afirmațiile de genul: "A fi părinte e cel mai important lucru din viață". Acum, nu vreau să spun neapărat că e cel mai important lucru, dar sentimentul că ai realizat ceva în viață e uriaș și nu se poate compara cu nicio filmografie și cu niciun rol. Mai mult ca în cazul oricăror realizări profesionale, simți că ți se întoarce ceva înapoi. Oricât de artist aș fi, nu înghit jertfirile astea pe altarul artei, afirmațiile că ți-ai sacrificat viața particulară de dragul scenei sau invers. Mi se par justificări pentru niște neputințe. Arta nu cere nici să bei din convingere, nici să trăiești periculos, nici să arunci toată viața personală în aer.
- Dar nu crezi că boema îți poate da mai mult ca artist?
- Da, îți poate da. Dar nu e pentru toată lumea. Cei care nu au un miez tare înăuntru se distrug și obțin de la ei mult mai puțin decât dacă ar trăi o viață echilibrată. Pentru un poet, poate fi bună. Dar un actor de film care pierde nopțile zece ani de zile se ratează.
- Te-aș mai chestiona în legătură cu viața ta privată, atât cât se poate, fără să-ți violez intimitatea. Ești căsătorit?
- Da, sunt căsătorit, și soția mea nu e actriță, ci avocat. Am încercat cu bună știință să evit asta, am avut senzația, la un moment dat, că a fi cu cineva din breaslă nu funcționează în cazul meu. Am întâlnit un om minunat cu care comunic foarte bine, deși nu vorbim prea mult despre meseria mea. Văd asta mai degrabă ca pe un plus. Relația mea cu ea nu se bazează pe nevoile mele profesionale, ea nu e acolo ca să mă ajute pe mine să-mi fac mai bine meseria. Deși acum lucrează și ea într-un mediu conex, face producție de film. Avem în comun pasiunea pentru călătorii, pentru sport și pentru filme. Traiul împreună cu copiii ne ocupă tot timpul. Îmi place asta, chiar dacă e greu. Așa cum îmi place la nebunie să plecăm în vacanțe cu toții, deși e foarte complicat să organizezi bagaje, programe, copii. Genul ăsta de efort îmi aduce foarte multe satisfacții. Pentru mine, e foarte important să-mi păstrez și o latură civilă, care să nu fie legată de artă. Am nevoie să fac lucruri care să mă pasioneze, fără nicio legătură cu actoria.
- Cum ar fi, de pildă?
- Să fac sport, să merg pe munte, să fac trasee grele cu bicicleta. De când am copii, mă gândesc că va veni o zi când le voi pune și lor rucsacul în spate. Cât timp m-am pregătit pentru serialul "Umbre", a trebuit să mă antrenez la o sală de fitness și am rămas și cu obișnuința asta. Sunt pasionat de alergare și mă pregătesc intens să particip la un maraton. E acolo, în timpul alergării, un moment în care te întâlnești cu tine și-ți dai seama că singurul obstacol pe care trebuie să-l înfrângi ești tu însuți.