Un succes internațional ajunge și în România - "AMY"

Oana Darie
- Este titlul unui film documentar care vrea să descopere de ce a murit, atât de repede și dramatic, cântăreața AMY WINEHOUSE -

Un talent unic într-o generație, Amy Wine­house a fost o cântăreață ce a captat atenția întregii lumi. Un artist de jazz, în cel mai autentic sens al cuvântului - a scris și a cântat din su­flet, folosindu-se de harul său muzical, pentru a-și ana­liza propriile probleme. Combinația dintre sinceri­tatea ei pură și talentul său excepțional a creat unele dintre cele mai adorate melodii ale epocii moderne. Succesul ei imens a venit la pachet cu o invazie a re­pre­­zentanților mass media, care, împreună cu relațiile ei defectuoase și stilul de viață precar, au marcat înce­putul declinului ei tragic. Amy Winehouse a decedat în urma unei intoxicații cu alcool, în iulie 2011, la vâr­sta de 27 de ani. În 15 august 2011, Amy ar fi tre­buit să concerteze la București, dar cu aproximativ două luni înainte de această dată, a anulat întregul turneu.
Documentarul "Amy" este mai mult decât cronica unei morți anunțate. Regizorul Asif Kapadia (a crescut la fel ca și Amy, în nordul Londrei) a folosit imagini de arhivă și peste 100 de interviuri nepublicate cu prietenii cei mai buni ai cântăreței, cu tatăl și mama ei, cu manageri, producători și doctori. Vreme de doi ani de zile a adunat înregistrări sonore și video nedifuzate, notițe din jurnale de zi, convorbiri telefonice și foto­grafii inedite făcute de paparazzi. Rezultatul a fost un film extrem de modern, emoționant și energic, care pune în evidență lumea în care trăim, într-un mod unic. Dar nu doar calita­tea interviurilor și a materia­lelor video dau unicitate filmului AMY, ci și modul în care acesta abordează povestea lui Amy Winehouse.

"În realitate era o tipă grozavă. Inteligentă, uimitoare"

Rep.: Mulțumim, Asif Kapadia, pentru acest film. Ne-ai emoționat foarte tare.
AK: Mă bucur! Într-un fel, exact la asta am visat. Pentru mine, cel mai important lucru, atunci când relizez un film este să fac publicul să simtă. Și să nu uite că a văzut filmul. Cu o po­veste ca a lui Amy Winehouse, dacă nu emoționezi publicul, înseam­nă că nu ți-ai atins scopul, că ai ratat. A fost foarte interesant să lucrez la acest film. Când am început să ară­tăm fil­mul prietenilor, ne întrebam: oare o să meargă? Ne-a ieșit un film "de arătat"? Oare îi pasă cuiva? Mi s-a părut interesant că multă lume a fost emoționată când a văzut scene cu ea, mai tânără și fe­ricită. Pentru că n-o văzuseră niciodată fericită. Plân­geau doar pentru că o vedeau așa, în ideea că nu știau că a avut și zile bune. Oare nu e trist că pen­tru ei, Amy a fost toată viața tristă și nefericită? În realitate, era o tipă grozavă, era inteligentă, era uimitoare. Într-un timp foarte scurt, a ajuns însă dintr-o extremă în cealaltă. Aproape că-mi doresc ca publicul să se simtă șocat, poate revoltat. Asta e lumea în care trăim. O acceptăm așa cum e? Chiar ne place? Vrem să continuăm astfel? Sau poate că putem schimba ceva? Putem face ca lumea asta să nu mai fie atât de nemiloasă cu tinerii dezorientați, ca Amy?
Rep.: Cum te-ai hotărât să faci filmul?
AK: Îi știam muzica. Nu am văzut-o niciodată live. Aveam câteva albume, dar nu eram un fan înrăit. Sunt londonez, la fel era și ea. Știam cine e. Mi-a plăcut ideea de a face un film despre cine­va de-aproape. Dar îmi puneam tot felul de între­bări. Nu înțelegeam ce caută pe scenă. De ce se întâmplau toate alea? Ce căuta într-un canal? De ce era în situația aia și de ce nu făcea nimeni nimic? O mulțime de întrebări.
Rep.: Au trecut patru ani de la dispariția ei. Te-ai gândit vreodată că ar fi prea devreme pentru film?
AK: Oarecum da, la început. Dar îți dai seama, la un moment dat, că nu toate filmele trebuie să vorbeas­că despre ceva ce s-a petrecut acum douăzeci, treizeci sau o sută de ani, sau despre al doi­lea război mon­dial. Uneori, e important să spui: "Asta se întâmplă acum, chiar la ușa mea, chiar pe strada mea. S-au adunat o mulțime de ziariști, e o tipă înăun­tru și nu poate ieși din casă." De aceea era im­portant să facem filmul acum. Pentru că majorita­tea celor cu care am vor­bit încă nu s-au împăcat cu ideea dispariției ei, mulți dintre ei nu și-au revenit. Erau furioși, sufereau, încă, și nu-i ascultase nimeni. Majo­ritatea celor cu care am vorbit nu au scris o carte despre asta, nu au scris pe un blog sau pe rețele de socializare, nu au vândut o poveste, ei sufereau, pur și sim­plu, pentru o persoană la care au ținut sincer, că­re­ia i s-au întâm­plat toa­te aceste lucruri, în vă­zul tuturor, și căreia ni­meni nu i-a dat as­cultare. Nimeni nu a oprit-o, ni­meni nu a oprit totul din a de­veni public. De a­ceea mi s-a părut atât de im­por­tant să fa­cem fil­mul acum. Pen­tru a da voce acestei dureri înăbușite.
Rep.: De ce ai ales să folosești doar vocile persona­jelor intervie­vate și nu i-ai filmat pe de-a-ntre­gul? Ce ai căutat să transmiți cu asta?
AK: Pentru că voiam să o văd pe Amy. Filmul este despre ea. Voiam să-i văd ochii, fața. Nu mă intere­sează să văd neapărat persoanele care vorbesc. E un film despre ea? Atunci pe ea vreau să o văd! Are un chip expresiv, te face să vrei să o vezi. Când iau in­terviuri, eu nu le fil­mez. Pentru că persoanele intervie­vate nu sunt obiș­nuite cu camera de filmat, nu se simt comod în fața ca­merei, și poate că nu vor fi sincere, de aceea nu folo­sesc camera de fil­mat. Suntem îm­pre­ună, într-o încă­pere cu luminile stinse, avem un mi­crofon între noi și vorbim, pur și simplu. Și nu am nea­părat o listă cu întrebări. Sau dacă am, nu le citesc niciodată, vorbim liber. Vorbim des­pre orice vor ei. A devenit aproape un fel de terapie. Pentru cei mai mulți, chiar a fost terapie; unii au plâns, au povestit, apoi mi-au spus: "Putem să ne mai vedem? Sunt atât de multe lucruri pe care nu ți le-am spus! Ar trebui să vorbești cu cu­tare sau cutare... Am zis că nu am materiale, dar am niște fotografii, am și un mesaj lăsat pe telefon, am un fil­muleț, am mai multe filme, nici măcar nu știu unde e materialul filmat, dar îl găsesc undeva, în laptopul meu...". Discuțiile acestea, fără cameră de filmat, m-au ajutat să le câștig încrederea. E destul de invaziv să le pui oamenilor o cameră de filmat în față. Sunt oameni obișnuiți, nu vor să fie filmați.

"Multe din ceea ce făcea Amy erau un strigăt de ajutor"

Rep.: Spui că este o poveste despre ceva ce se întâmplă în lume chiar acum: rănile nu s-au vin­decat încă. Oare există și alte Amy Wine­house, care se confruntă cu aceleași probleme? Putem vedea documentarul tău ca pe un semnal de alarmă asupra unei generații sau asupra unui stil de viață?
AK: Nu știu. În ultima vreme, am lucrat mult și am fost departe de știri. Nu știu cine sunt starurile pop ale momentului. Dar îmi amintesc că am luat cina cu niște oameni de afaceri americani și, la un moment dat, au început să facă glume despre când o să moară Justin Bieber și alte răutăți. Mă gândeam: "Ce oribil să spui asta!". Vor­beam despre Amy Winehouse și cineva m-a întrebat: "De ce vrei să faci un film despre o drogată?". Există tipul ăsta de percepție, des­con­siderarea celuilalt. Se întâmplă, probabil, și-n țara ta, se întâmplă peste tot. Nu știu cine sunt, dar nu e vorba numai de persoane faimoase. Se întâmplă peste tot. E foarte ușor să faci asta. Ce m-a șocat a fost faptul că erau foarte tineri. Prietenii ei, pe care i-am cu­noscut, au împlinit acum 30 de ani, s-au mai matu­rizat puțin. Aveau doar 21-22 de ani. Ea avea o jumă­tate de milion de lire. Nimeni nu o refuza, putea face orice voia. Cât am făcut filmul, am aflat că foarte mulți copii deveniți celebri în filme au murit. Medicul lui Amy îmi trimitea de fiecare dată e-mail: "Încă unul și încă unul." În lumea filmului, există sindromul copi­lului-actor celebru. Copii care ajung staruri la Holly­wood, la numai 11 ani. De curând, s-a sinucis un copil care juca într-un show de televiziune celebru în Statele Unite. Se întâmplă des. Se întâm­plă tot tim­pul. Agentul meu din America a văzut una dintre pri­me­le versiuni ale filmului și mi-a spus că a fost prima dată când s-a simțit vinovat din cauza meseriei lui. I-am spus: "Foarte bine!" (râsete) Ei reprezintă mulți dintre acești tineri talen­tați. Le cunosc foarte bine nu­meroasele pro­bleme. Gândiți-vă numai... cât de mulți jurnaliști sunt implicați în poveștile astea... E vorba și de un sentiment de vină la final. Într-un fel, suntem cu toții parte din povestea aceasta. Mai ales londone­zii. Toți cunoscuții mei din Londra au fost cumva le­gați de Amy. Toți cei pe care-i cunosc au cunos­cut-o sau știu pe cineva care a cunoscut-o sau mă­car a întâl­nit-o o dată. Am prieteni care-mi spun: "Da, am vă­zut-o zăcând în canal." Nu era privită deloc bine. Și te gândești: "Ne-am văzut mai de­parte de ale noas­tre." Pare incredibil!
Nu am vorbit despre asta cu mulți, dar cred că multe din ceea ce făcea Amy erau un strigăt de ajutor. Striga după cineva care să oprească totul. Copiii fac uneori asta. Se iau la bătaie la locul de joacă și unul spune: "Bine, am să mă bat cu tine, dar o să aștept să vină profesoara să ne opreas­că." Dar profesoara n-a mai venit să-i oprească. Și au tot continuat și, foarte ciudat, li s-au și făcut poze în timp ce se băteau.
O să mă abat puțin de la discuție. M-am dus la Mag­num (agenție foto), să văd o expoziție de foto­grafii vechi. Era acolo o fotografie făcută de un jur­na­list, una foarte proastă. Cum se face că e o foto­gra­fie faimoasă? Îți dai seama că poza a fost făcută în Africa de Sud, în timpul Apartheidului. Se trage în fotograf, iar el chiar în acea clipă face poza aceasta. Fotogra­fiase mulți protestatari de culoare, care scandau îm­potriva Apartheidului. Pe când îi fotografia, în timp ce se trăgea asupra lor, poliția s-a întors asupra lui. Atunci a făcut poza de la expoziție. În agonie, a văzut trei fotografi de știri venind înspre el. Unul dintre ei a fugit mai departe, al doilea i-a făcut o poză, apoi a încercat să-l ajute. Părea să spună: "Dum­nezeule, tu-mi faci poză ACUM!". Pare ciudată toată poves­tea. Un fotograf surprinde oameni asupra cărora se trage, iar când se trage chiar asupra lui, în loc să pri­mească ajutor, i se face o poză. Suntem cu toții parte din mass media. În loc să-l ajute, îl fotografiau.

* Documentarul a fost adus în România de distri­buitorul "Independența Film", care ne-a pus la dis­po­­ziție și interviul cu regizorul filmului, Asif Ka­padia.

Text editat de: