Literele coapte în cuptor
- Seva scrisului dvs. își află izvorul în copilăria și adolescența petrecute în Ardeal, într-un sat din Țara Zarandului, Ocișor. Oamenii de acolo, locurile și poveștile lor par să-și fi pus amprenta definitiv asupra memoriei dvs. Ne puteți zugrăvi, fugitiv, lumea în care ați crescut?
- Părinții mei erau învățători, cu pregătire austro-ungară, iar familia noastră era înstărită, în virtutea agoniselii bunicilor și străbunicilor, neam de preoți și de țărani harnici. Am crescut, deci, într-un mediu plin de reguli, pe care le încălcam cu plăcere. (Râde) Școala primară am făcut-o în sat, cu tata, care s-a căznit destul de mult să mă învețe să scriu și să socotesc. Aritmetica a fost un coșmar pentru mine, pentru că nu reușeam să-i prind logica. Dacă mă întrebai: cât fac unu plus unu?, spuneam: doi. Dar dacă mă întrebai: unu plus cât fac doi?, eram în ceață. Iar alfabetul l-am învățat numai după ce tata, exasperat, a făcut fiecare literă din aluat copt în cuptor, și ne dădea tuturor elevilor să mâncăm câte una, două pe zi. Când repetam, ne întreba: "Ce literă e asta?". Noi, nimic. "Dar ce-ai mâncat ieri, mă?". "A", "B", "O" sau "X"!" - răspundeam bucuroși, în funcție de ce mâncasem.
Cu limbile străine a fost, la început, tot un chin. Mama ținea să învăț germană, despre care zicea: "Dacă știi nemțește, vorbești și cu împăratul". Și adăuga: "Iar dacă știi și latinește, ca tată-tău, poți vorbi și cu Dumnezeu". Așa că, de la vârsta de trei ani, mă trimitea câte o lună la o mătușă, în Noul Banat - acum comuna Horia -, care era locuit numai de șvabi. Mătușa era măritată acolo cu un notar șvab, Hess, și vorbea cu mine numai nemțește. Când scăpam de acolo, parcă evadam din iad. Mai târziu, însă, mult mi-a folosit germana. În copilărie, am deprins și nițică maghiară, de pe la prieteni și vecini. În liceu și facultate, mi-a fost apoi mai ușor să învăț rusă, franceză, engleză și spaniolă. Așa am ajuns să și predau limbi străine...
La noi, în Ardeal, se punea mare preț pe educație, și cu atât mai mult dacă era încununată de titlul de doctor. I se spunea "titulă". Un avocat, un profesor, un medic, un popă, nu mai spun de un inginer, dacă avea titlul de doctor, adică "titulă", câștiga respectul tuturor. Odată mi-a murit un văr, iar mama a fost la îngropăciune și am întrebat-o cum a fost. "A fost totul bine, numai popa a zbârcit-o". "Păi de ce?". "A zis: Iartă-l pe robul tău, Tudor Petrișor". "Și ce e greșit în asta?". "Trebuia să spună: Iartă-l pe robul tău, doctor Tudor Petrișor". "Dar de ce?". "Păi, nici în fața lui Dumnezeu nu e totuna dacă ești sau nu cu titulă". Cu toate astea, erau și cazuri în care știința de carte își mai pierdea din "preștație". Bunica paternă, Ruzalia, era analfabetă, dar foarte bogată, foarte înțeleaptă și teribil de pricepută în toate treburile casei. Îmi amintesc că eram mic și am întrebat-o de ce nu se uită-n "foi", adică în reviste, ca mama. Și ea mi-a spus: "N-am nevoie, că eu știu tăt ce scrie-n cărți, da-n cărți nu scrie tăt ce știu io".
Mina de aur din curtea casei
- Cum de era așa bogată bunica dvs.?
- Primise zestre mare de la tatăl ei, preot în Luncoiu, și știuse să o înmulțească. Străbunicul Ion Petrișor fusese sărac, căci se trăgea dintr-o zonă amărâtă, de la Grohot, chiar de sub Muntele Găina. Acolo, în postul Crăciunului, oamenii nu aveau de mâncare decât nuci. A fost adus de minerii de la Luncoi, să le slujească, și era plătit în praf de aur. Ziceau oamenii: "Părinte, n-avem bani, dar ia niște praf de aur". Praful de aur se scoate din steril, printr-o metodă cu mercur, și apoi se lămurește-n foc. Am văzut cum se prepară, la străbunicii mei. Aurul e de mai multe feluri: verde, galben, roșu... de 14, 18, 24 de karate și aur pur, care e cel mai prețios, ăla de Valea Arsului, aurul verde. Minerii puteau scoate praf de aur din mină, că pe atunci nu-i controla nimeni decât de bucăți de aur. De la un timp, i-au săpat părintelui o mină în beci și lucrau și pentru el, din când în când. Așa s-a îmbogățit străbunicul, iar cu banii și-a trimis băiatul la studii de teologie și inginerie la Tübingen, în Germania, unde era, de pe atunci, una din cele mai prestigioase universități din Europa, și-a înzestrat fiica, a construit o școală în Luncoi, astăzi dispărută, și biserici, i-a ajutat pe sărmani... Cu banii de la tatăl ei, bunica și-a făcut la Ocișor o casă boierească, mobilată numai cu lucruri de la Viena, a ridicat și o casă a slugilor, plus hambar, grajd, cămară, stupărie; a cumpărat animale și pământ, a construit și o școală în sat, unde a predat fiul ei cel mai mic, Aurel, adică tata, și unde am învățat și eu... Bunica a ținut gospodăria cu o mână de fier, căci bunicul era numai cu cele sfinte, a strâns bani în bănci, așa încât avea dreptul să-i gireze pe cei care voiau să împrumute. Nu știa să semneze actele de girant, dar avea înțelegere cu banca: dacă punea degetul cel mic, omul căruia îi "semna" astfel cambia putea lua 500 de zloți de aur sau coroane, dacă îl punea pe următorul, mai mult, și tot așa, până la degetul cel mare, a cărui amprentă echivala cu un împrumut de 5.000 de coroane. Veneau oamenii și se rugau de bunicul: "Spune la doamna preoteasă să pună numai dunga de la degetul cel mic, să ne deie și nouă bani, cât să cumpărăm cucuruz pentru iarnă". Bunica a născut paisprezece copii, din care au trăit opt, pe care i-a educat și i-a aranjat fiecare la casa lui. De exemplu, pe tata l-a însurat ea, fără să-i dea dreptul de a-și alege mireasa. Ea a ales-o și a pețit-o. Mama, Melania, era tot fiică de preot, dar săracă. Bunica Ruzalia s-a dus la ea, în Aciua, peste șapte sate și șapte văi, îmbrăcată ca la Viena și încălțată cu cizme roșii, din piele, cu potcoave de aur. Avea o trăsură galbenă, cu cai mari, negri. A făcut impresie, ce mai. (Râde) Bunica avea criterii ferme pentru alegerea unei neveste, de care a ținut cont și în cazul tatălui meu: să fie zdravănă, să poată munci, să nu fie betegoasă, adică bolnăvicioasă, să fie arătoasă, ca să-ți fie drag să ieși cu ea în lume și, dacă se poate, să fie orfană, ca să nu fugă acasă la ai ei dacă nu-i convine ceva. Mama a avut toate aceste calități.
Luna de pe cer și zahărul din ceai
- Tatăl dvs. a moștenit-o pe bunica Ruzalia în vreuna dintre aceste trăsături de șef de oști?
- Era la fel de dur, dar cu alte preocupări. El râdea de bunica și de mama care erau numai cu gândul la recoltă și la banii din bancă. Dar ținea mult să scoată om din mine, chiar cu forța. Avea metode drastice de educație. Era înalt și voinic, și când îmi dădea câte o palmă, mă scotea din saboți. Țin minte că aveam vreo cinci ani când i-am cerut să mă învețe să înot. M-a dus la Criș și, fără de veste, m-a luat de ceafă și m-a aruncat îmbrăcat în apă, zicându-mi: "Acum înoată". Strigam ca din gură de șarpe că mă înec. Atunci, mi-a zvârlit un bostan și m-am prins de el. Așa am învățat să înot. Altă dată, a vrut să mă învețe să fac ceai. A fiert apa, a pus plantele, a turnat în cești, a pus zahărul și a amestecat. Moment în care i-am spus că vreau zahărul din ceai, să-l mănânc separat. El mi-a spus că nu se poate, că s-a topit. Dar eu insistam. Agasat, mi-a tras două palme de am văzut stele verzi. Am început să plâng și atunci bunicul Ion m-a luat cu el afară, să mă liniștească. Era noapte, iar pe cerul senin se vedea o lună mare, frumoasă. Atunci mi-a spus bunicul: "Dragul bunicului, nu mai plânge. Te rog să reții un lucru: în viață să nu ceri niciodată luna de pe cer și zahărul din ceai".
- Ați fost singur la părinți?
- Nu, am mai avut un frate mai mare, care a murit de copil, și mai am o soră cu doi ani mai mică, care trăiește la Deva.
Ionică și nuca
- Când v-ați descoperit vocația de scriitor?
- În copilărie a fost o întâmplare care m-a arătat ca bun povestitor, dar de scris, am scris mult mai târziu, după ce am ieșit din închisoare, spre 40 de ani. La sărbători, se făceau mese mari, cu toată familia, și eram mulți. Și era distracție mare când ne puneau pe noi, copiii, să spunem poezii, să cântăm, să rostim diferite formule de salut sau texte în limbi străine. Ni se dădeau și premii, și toată lumea era fericită. Eu însă mă feream mereu să particip la astfel de concursuri, căci eram timid și cam bleg. Odată totuși, pe când aveam vreo șapte, opt ani, bunicul Ion, care mă iubea tare și mă compătimea, m-a împins în față. Și eu ce să spun? Mi-am amintit o poveste aflată de la baba Rada, o bătrână din capul satului, care știa tot felul de leacuri din străbuni și la care uneori mergeam cu bunicul, pentru diferite beteșuguri. Ea îmi spunea tot felul de snoave, ca să mă facă mai docil la tratament. Și am spus asistenței una dintre istorisirile babei Rada. Era despre un băiat sărac, căruia maică-sa nu i-a putut da, când a plecat să-și caute rostul în lume, decât o nucă - singurul rod pe care îl făcuse nucul din curtea lor, timp de 40 de ani. Acest băiat a ajuns la curtea unui împărat, care căuta un soț pentru fata lui. Condiția obligatorie era ca băiatul care voia să se însoare cu fata de împărat să-i poată aduce acesteia ceva ce nu mai văzuse nimeni și nici nu avea să mai vadă după ce se uita fata la acel lucru. Mai înainte veniseră la curte doi prinți, unul îmbrăcat în alb, care îi dăruise fiicei de împărat o pană a unei păsări care făcea ouă de aur, și un altul, îmbrăcat în verde, care îi dăruise o piatră prețioasă de pe fundul mării. Dar împăratul le-a spus că acestea, deși rare, mai pot fi văzute și de alții și i-a respins. Atunci, Ionică al nostru, român neaoș, înveșmântat în niște zdrențe, a îndrăznit să vină cu nuca lui. Toată lumea era mirată, căci toți mai văzuseră nuci. El a zis: "Stăpâne, nuca asta e singurul rod al unui nuc, și nimeni nu s-a uitat în ea, să vadă ce este înăuntru". A desfăcut-o, a scos miezul. "Iată, miezul ei, pe care de acum înainte nimeni nu-l va mai vedea" - a mai spus, și l-a înghițit. Așa a luat-o Ionică din Țara Zarandului pe prințesă de soție. Mătușa care prezida juriul m-a chemat și mi-a înmânat o cutie de bomboane, stârnind invidia copiilor și a mamelor. Nu știam ce să fac cu cutia, m-am dus la bunicul. Și el mi-a zis: "Du-te și servește-le cu bomboane pe fetițe, că așa face un cavaler".
După cum am spus, însă, pofta de scris mi-a venit în pușcărie, când, zi după zi, lună după lună și an după an, ne măcina o rutină cenușie și rea care trebuia spartă cumva. Îmi aminteam tot felul de povești din sat și le spuneam camarazilor de închisoare, ba mai și scorneam altele, pentru plăcerea noastră, a tuturor.
- Cu toate acestea, literatura v-a atras mai devreme, căci ați urmat Facultatea de Litere...
- Nu, prima oară am intrat la Medicină, la Cluj. Tata mi-a spus că nu mă ține în facultate decât dacă fac Medicina. Norocul meu că în liceu, mi-am umplut capul de matematică, fizică și chimie, chit că n-am avut niciodată aplecare spre științele exacte. Am intrat la Medicină și am făcut doi ani, dar apoi m-am plictisit. Din liceu îmi intrase în cap că trebuie să fac ceva ce nu fac alții. Atunci, prin clasa a treia de liceu, am urmat cursuri de planorism la o școală nemțească de pe lângă Brad. Când a aflat tata, a făcut mare scandal. Pe urmă, am crescut șerpi veninoși și vipere, recoltam veninul și îl vindeam unui farmacist evreu din Hălmagiu. Puțin a fost să nu mă muște de moarte o viperă. Tot așa, mi se părea mai interesant acum să fac Filosofia, cu gândul că voi inventa un sistem filosofic propriu și voi fi altfel decât toți ceilalți. Așa că, în 1951, m-am înscris la Filosofie. Un văr m-a pârât acasă, iar tata mi-a tăiat subvenția, căci mă prevenise că nu finanțează decât Medicina. M-am descurcat cu ajutorul mamei și al unor preoți. În perioada aceea, Lucian Blaga fusese îndepărtat de la catedră deja, dar îl audiam la Biblioteca Județeană din Cluj, unde ținea cursuri private, gratuit, în fiecare săptămână. În același an, pe toți cei de la Filosofie, de la Cluj și Timișoara, ne-au transferat la Universitatea București, ca să fim sub supraveghere politică. Iar pe 13 aprilie 1952, chiar de ziua mea de naștere, am fost arestat. Securitatea l-a prins pe un coleg pe care îl urmărea de mult, Ovidiu Cotruș, unul dintre fruntașii Centrului Studențesc Legionar din Cluj, nepotul poetului Aron Cotruș. Asupra lui securiștii au găsit cartela mea de cantină. I-o dădusem să mănânce, că era fugar. M-au luat, deci, și pe mine. La judecată, mi-au dat o pedeapsă de un an și jumătate de închisoare, pentru "omisiune de denunț" și "favorizarea infractorului", pedeapsă pe care o și isprăvisem, până la capătul procesului. Dar atunci se putea da și pedeapsă administrativă, fără o nouă hotărâre, numai pe baza voinței celor din administrația penitenciarelor, până la cinci ani de închisoare. Și am primit și eu una. Am trecut prin penitenciarele din Jilava, Aiud, Gherla... În 1955, s-a dat o amnistie pentru pedepsele până în cinci ani și pentru pedepsele administrative. M-au eliberat abia în iulie 1956. În toamnă, am intrat la Facultatea de Litere, căci la Filosofie nu mai eram primit. Dar în noiembrie, m-au arestat din nou, sub acuzația de "crimă împotriva securității statului". Voisem să organizez o manifestație de solidaritate cu studenții din Ungaria, care se răzvrătiseră contra comunismului și a ocupației sovietice. Am fost condamnat inițial la moarte, apoi, după șase luni, mi s-a comutat pedeapsa în muncă silnică pe viață.
Aristocrația închisorilor
- Și prima condamnare, și a doua, le-ați suferit cu eticheta de legionar, deși dvs. nu puteați fi legionar, căci aveați numai 11 ani în 1941, când Mișcarea Legionară a încetat să existe ca partid politic. De ce ați fost, totuși, considerat legionar?
- Despre Mișcarea Legionară știam lucruri vagi, din copilărie. Îmi auzeam rudele vorbind uneori despre asta. Totuși, prin 1948, când eram în ultima clasă de liceu, aveam doi prieteni mai mari, care trecuseră prin "Frăția de Cruce", o organizație de tineret a Mișcării, și care m-au chemat la o întâlnire a lor, să punem la cale un grup de rezistență anticomunistă. Nu mai știu din ce pricină nu am ajuns la acea întâlnire și așa am scăpat să nu fiu arestat încă de atunci. Căci i-a ridicat Securitatea pe toți. Însă în 1952, când am fost luat și eu, m-au acuzat că l-am ajutat pe Ovidiu Cotruș, pentru că sunt legionar. La anchetă, întâi voiau să te pună în postura de dușman al partidului, deci al poporului, și pentru asta îți spuneau să scrii: cutare, născut la..., legionar, declar următoarele. Dacă spuneai că nu ești legionar, ei se străduiau să demonstreze că minți, pornind de la legăturile cele mai firave pe care le aveai cu vreun legionar. Dacă i-ai dat cândva "bună ziua" unui legionar pe stradă, însemna că și tu ești legionar. Odată, i-am și replicat unui anchetator, ca să-i arăt cât e de absurdă "logica" lui: "Dar dacă dvs. vorbiți acum cu mine, sunteți tot legionar?". M-a snopit în bătaie pentru asta. Oricum, ajunsese formulă stereotipă: cutare, născut... legionar. Macedo-românii erau obligați să scrie "legionar fanatic", ca și bucovinenii și vrâncenii, pentru că erau mai dârji.
"Am început să fac literatură în pușcărie"
- Spuneați că ați început să scrieți în închisoare, mental, căci nu aveați dreptul la creion și hârtie. Care a fost începutul?
- Cum spuneam, în celulă nu aveai ce să faci toată ziua și îți mucegăia creierul fără activitate. Nu aveam cărți să citim, nu puteam scrie, eram deseori ținuți la izolare, fără să avem cum vorbi cu cineva. În clipele de singurătate, ne rugam și ne scufundam în amintiri. Cei care aveau talent poetic compuneau mental poezii și le transmiteau prin Morse din celulă în celulă. Când eram mai mulți într-o cameră, învățam unul de la altul câte ceva din ce făcusem la școală, filosofie, istorie, limbi străine și ne povesteam cărțile pe care le citisem. Și așa se năștea literatura. Mai ales că am stat cu oameni foarte capabili, ca Gheorghe Calciu, Costache Oprișan, Demostene Andronescu... La Aiud i-am întâlnit pe marele fizician George Manu, pe părintele Dumitru Stăniloae, pe Petre Țuțea - care era de-atunci o legendă -, pe Mircea Vulcănescu, pe Radu Gyr, pe Nichifor Crainic, pe Ernest Bernea, pe Valeriu Bartolomeu Anania, pe Sandu Tudor, pe prințul Alexandru Ghyka... Era acolo aristocrația spirituală a României. Și nu ne-am văzut o zi sau o lună, ci un car de ani! Țin minte cum odată, Puiu Cotruș povestea "Război și pace", romanul lui Tolstoi, și asculta și gardianul la geamul nostru. Dar spunea cartea pe episoade, că nu izbutea să termine într-o zi, iar gardianul zice: "Bă, să nu o omori pe Natașa până mâine, că vin tot eu la post". Unii erau mai buni povestitori, alții mai slabi, dar asta ne ajuta să ne trecem timpul. Și atunci m-am gândit că povestitul ar fi ceva ce mi-ar plăcea și în libertate. Rememorarea unor întâmplări din sat sau redarea unor povești pe care le știam de la alții nu-mi mai era suficientă de la o vreme, drept pentru care am început să literaturizez, să imaginez... Bine, volumul de memorii din închisori, reeditate acum câțiva ani cu titlul "Cumplite încercări, Doamne!..." a fost literatură nonficțională, de fapt un document, o mărturie scrisă literar. Prima dată am scris-o în limba germană, cu gândul ca dacă mi-o găsește cineva, să treacă mai ușor peste ea, neînțelegând limba. O intitulasem: "O călătorie prin mine însumi". În 1968 m-au arestat ca să găsească această carte, știau de ea. Și au găsit-o. Iar faptul că am scris-o în germană i-a convins că voiam să o trimit peste graniță. Mi-au luat-o. Nu aveam niciun duplicat și am scris-o din nou.
Omul propune, Domnul dispune
- Cu ce gând ați scris amintirile din închisoare?
- Cu dorința de a depune mărturie, căci speram ca vreodată astfel de mărturii să conteze. Tot timpul am avut credința că voi scăpa din închisoare și că vom scăpa de comuniști. Chiar și atunci când am fost condamnat la moarte. Sigur că au fost momente în care m-am speriat, ca atunci când eram torturat sau când am primit sentința de condamnare la moarte, dar niciodată n-am disperat, pentru că am avut această certitudine: "Omul propune, Domnul dispune".
- V-a ajutat credința în Dumnezeu. Erați credincios înainte de închisoare sau acolo l-ați descoperit pe Dumnezeu?
- Eu m-am născut creștin, deci fără nicio altă frică în afară de Dumnezeu. Nu am respectat nicio interdicție pusă de om, și pentru asta am mâncat la bătaie să-mi ajungă pentru nouă vieți. De mic nu eram liniștit decât la Liturghie. Am avut sfială în fața sacrului și, la ananghie, nu mi-am pus nădejdea decât în Dumnezeu. "Doamne, ajută-mă!".
- Cum ați fost perceput în lumea literară, știindu-se trecutul dvs.?
- Primul care m-a publicat a fost Mircea Sântimbreanu, directorul Editurii Albatros. Un alt susținător printre scriitori mi-a fost Matei Călinescu. Am fost mai întâi colegi de facultate, și după ce am ieșit din pușcărie, în 1964, mi-a fost profesor. La examene a spus public: "Pe dl Marcel Petrișor îl cunoaștem mai de mult, știm ce poate, i se acordă notă maximă din oficiu". De asemenea, Ștefan Augustin Doinaș, fost deținut politic și el, alături de care am picat în mâinile Securității, în 1956, s-a purtat foarte bine cu mine, și Cornel Mihai Ionescu, al cărui tată, Mihai Ionescu, fusese profesor de Drept Canonic la Facultatea de Teologie, și deținut politic. În rest, aveam relații așa, colegiale, cu mulți alții, dar nu pot spune că am fost o vedetă sau un răsfățat al Uniunii Scriitorilor. Marea mea bucurie a fost că, după ce am intrat în Uniunea Scriitorilor, am putut călători prin țările socialiste, mai ales în URSS. Mi-au plăcut mereu literatura și limba rusă, m-a fascinat istoria Rusiei și am căutat să aflu cum a intrat o astfel de țară pe mâna comuniștilor.
- Cu plăcerea călătoriilor ați rămas și astăzi, căci sunteți mereu pe drumuri: când la Ocișor, când la București, când la Paris, unde locuiește soția dvs., când la vreun prieten din cine știe ce colț de lume, când într-o excursie într-o țară exotică...
- Da, pentru că după eliberarea din închisoare, am avut două mari doruri: să explorez un spațiu cât mai vast și să iubesc cât mai mult. Mi le-am împlinit pe amândouă. Și, pe cât m-am priceput, le-am transpus și în scris.
- Vorbiți despre iubire cu un ton și un respect special. Lipsa ei, în anii groaznici ai închisorii, v-a chinuit dorurile și i-a sporit importanța?
- Fără iubire, lumea este un iad. Sigur, sunt mai multe forme de dragoste, ca iubirea de aproapele, prietenia sau afecțiunea pentru rude și oameni apropiați. De unele am avut parte și în închisoare. De pildă, am fost salvat de la moarte de Gheorghe Calciu, care a făcut zece zile de greva foamei, și apoi, cu complicitatea unui medic, a făcut rost de antibiotice, ca să mă trateze de dizenterie. Însă cel mai tare ne chinuia pe toți dragostea pentru o femeie. Unii dintre noi aveau iubite când au fost arestați, iar pentru ei era și mai greu. Dar să nu credeți că vorbesc despre nevoia de iubire trupească. Orice impulsiune sexuală se stinsese după ani de bătăi, înfometare, trai în frig extrem sau în căldură insuportabilă, în mizerie și fără nici cea mai mică îngrijire medicală... Trupul nu mai avea vlagă pentru a tresări la un gând sau chiar la imaginea unei femei. Noi tânjeam după dragoste sufletească. Se rupea carnea pe noi după o clipă de iubire adevărată, după un moment miraculos, de contemplare a chipului unei fete care să fie, cu inima, a noastră și noi ai ei. Uneori, mai povesteam despre cum ne imaginăm noi iubirea, dacă vom supraviețui pușcăriei. S-ar fi putut scrie opere enorme pe tema asta, și s-a și scris câte ceva. Prietenul Demostene Andronescu, de exemplu, are câteva poezii de dragoste tulburătoare, înnebunitoare, de fapt, dacă ții seama de context. Prin claustrare și suferință, am căpătat o mare capacitate de iubire. Și după ce am ieșit din închisoare, eu unul, cel puțin, nu am putut refuza dragostea, de câte ori mi-a ieșit în cale. O vreme, nici nu am putut fi bărbatul unei singure femei, cum poate s-ar fi cuvenit, dar nu am trădat niciodată, și pe toate cele pe care le-am cunoscut le-am iubit cu toată ființa mea. Nu am fost un cuceritor, ci am primit iubirea, când mi s-a oferit, și am răspuns cu iubire. Într-un final, mi-am găsit și dragostea pentru o viață, alături de care am rămas până azi.