Selecția "FORMULA AS"

Adriana Bittel
* Simon Sebag Mon­te­fiore, "Tânărul Stalin", tra­du­cere de Jus­tina Bandol, editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 406 p.

Când reconstituie, ținându-se strâns de documente și mărturii, biografia unui oraș ca Ierusalimul sau a unor personalități istorice, Simon Sebag Montefiore scrie cărți mai pasionante decât romanele polițiste. Când se încearcă însă în ficțiune, ca în cazul ro­ma­nului Într-o noapte de iarnă, nu-i prea iese. Se vede trea­ba că imaginația lui are nevoie de un eșafodaj do­cumentar amănunțit, fiindcă e în primul rând istoric (predă această disciplină la Cam­bridge). Dar un istoric în­zestrat cu un excep­țional talent de po­ves­titor, ceea ce face ca lucrările să-i fie apreciate și de marele public interna­țio­nal. V-am mai re­comandat aici două dintre ele, de o fasci­nan­tă complexitate faptică și psi­holo­gi­că: "Ie­rusalim. Biografia unui oraș" (Ed. Trei, 2012) și "Stalin. Curtea ța­ru­lui roșu" (Ed. Po­lirom, 2014). Tot la Po­lirom a apărut și vo­lumul pe care vi-l propun azi, în comple­ta­rea celui tradus anul trecut. Sigur că despre Stalin există deja o uriașă bibliografie. O mul­țime de autori au încercat să-i facă in­teligibil tra­se­ul, să ex­pli­ce cum de "o medio­cri­tate pro­vin­­cială" (așa l-a numit adversarul și victima sa, Troțki) ca georgianul Iosif Dju­gaș­vili a ajuns să con­ducă autocrat și arbitrar cel mai vast imperiu al mo­dernității și să-și înscrie în si­nistrul palmares 25 de mi­lioane de morți. Ascensiunea lui și despotismul instaurat nu pot fi puse doar pe sea­ma utopiei ideo­lo­gice radicale în numele căreia a acționat. Nici măcar "spi­ritul rusesc", resemnat, fata­list, con­figurat în se­co­le de autocrație, nu explică în­dea­juns puterea absolută a "țarului roșu". Și alți is­torici și po­li­tologi, precum Ro­bert Conquest, R. Ser­vice, Edward Smith sau Aleksandr Ostrovski, au re­constituit con­textul în care a acaparat Stalin puterea și a impus apoi o rescriere per­­manentă a parcursului, într-un cult grotesc al per­sonalității sale infailibile, ce acoperea imensa tragedie a execuțiilor, gulagurilor, terorii. Meticulosul și ori­gi­nalul Montefiore încearcă să de­pă­șească abordările an­terioare, reasamblând, pe baza unei documentări mai complete, din arhive abia acum ac­cesibile, com­plexul de îm­pre­jurări și relații ce i-au modelat perso­na­jului său ca­racterul, de la micul Soso la marele Stalin. Soso s-a născut în 1878 în târ­gușorul gruzin Gori, ca fiu al unui cizmar bețiv și bru­tal și al unei ser­vitoare. Ambițioasă și posesivă, aceas­ta vrea ca fiul ei să devină preot, dar copilul desco­peră la Seminar că idealul religios nu cores­punde firii sale rebele. Con­textul georgian îl în­dreaptă spre acele forțe politice care contestau ordinea exis­tentă, inclusiv prin acte violente, și anume spre gru­pările socialiste. Soso e atras de caracterul lor clan­des­tin, de konspi­rația prin care ele urmăreau "să schim­be lumea". Viitorul dic­ta­tor se dedică acestui scop, jefuind prin metode ban­di­tești bănci și trenuri poș­tale, extorcând bogătași, asasinând fără scrupule "în nu­mele revoluției". Tâ­­nărul cu pseudo­ni­mul revoluționar Koba are și o viață amo­roasă abundentă în "legături libere" cu diferite femei, deși se căsătorise de­vre­me, din dra­goste, cu Kato Svanidze, cu care avu­sese un fiu, înainte de a ră­mâne văduv în 1907. În­tâl­nirea cu mo­de­lul său, Le­nin, e cru­cia­lă și cei doi adepți ai urii de clasă rămân în legătură și pe parcursul exilului siberian al lui Sta­lin, și în anii Primului Război, sfârșit în Rusia cu revoluția bolșevică. Monte­fio­re se con­centrează pe viața intimă și secretă, par­ticulară și politică, a tâ­nă­rului revoltat, dezvăluind cu amănunte, multe ine­dite, modul în care și-a pregătit Stalin saltul în carieră, de la activistul din umbra lui Lenin, eclipsat de su­pe­rio­ritatea intelectuală a unor Troțki, Kamenev, Zi­noviev, Buharin, la "farul uma­­ni­tă­ții". Cumplitul dic­tator - consideră biograful - a fost pro­dusul mai mul­tor con­junc­turi, de la sistemul "kons­pirației", conti­nuat și du­pă preluarea puterii, la gru­­pa­rea de clan, violentă și crudă, specifică gru­zinilor. Toa­te tarele, traumele și idiosincraziile copi­lăriei s-au dez­vol­tat aberant în acest cadru, astfel în­cât, ajuns în vâr­ful puterii, și-a luat dreptul de viață și de moar­te asu­pra supușilor, după bunul plac. Azi figu­rea­ză pe primul loc între criminalii din isto­ria umanității, de­van­sându-l pe Hitler.