Un dascăl mare, de școală veche: NICOLAE SIMACHE

Catalin Apostol
- În rândurile care urmează voi așterne povestea exemplară a unui profesor care, astăzi, nu s-ar mai putea împlini. De sub "pulpana" lui a ieșit Nichita Stănescu -

Oaspeți de zile mari

De 25 de ani încoace, imaginea dascălului din România, cândva venerabilă și im­punătoare, s-a degradat tot mai mult. Niciun gu­vern nu s-a sinchisit vreodată de soarta acestor oameni, niciun mi­nis­tru n-a catadicsit să facă ceva pentru rea­bilitarea dem­ni­tății lor. Batjocoriți cu salarii mi­zere, umi­liți perma­nent prin cam­panii tot mai fățișe de compro­mitere a lor, învățătorii și profesorii de azi au devenit pentru mulți dintre elevii lor doar niște bieți oropsiți ai soar­tei, vrednici de milă sau chiar de dispreț. Conform unui studiu efec­tuat anii trecuți pentru Ministerul Educației, peste 70 de mii de pro­fesori români au fost, cel puțin o dată, jigniți, ame­nințați sau chiar loviți de către elevi sau părinți. Studiul a fost făcut în 1200 de școli, cu un număr total de 586.000 de elevi. Dintre aceștia, 2400 au recunoscut că și-au insul­tat sau înjurat profesorii, iar a­proape 200 au mărturisit, unii din ei cu mândrie, că au bătut, cel puțin o dată, un cadru didactic. Internetul e plin de articole și chiar filme în care sunt prezentate aseme­nea incidente: elevi care își umilesc în fața clasei profesorii, alții care îi înjură de mama focului sau îi iau de-a dreptul la pumni. Până în 1989, adică în plin regim totalitar, un ase­menea incident era de necon­ceput, iar atunci când, totuși, așa ceva se întâmpla într-un oarecare colț al țării, urmările erau drastice pentru elevul în cauză. Până și în anii negri ai dicta­turii, dascălul era res­pectat, iar demnitatea lui era apărată.
Printre amintirile mele cele mai dragi din vremea copilăriei sunt și minunatele seri în care părinții mei primeau în vizită câțiva musafiri speciali, oameni de vază ai orașului. În vremea aceea, tatăl meu era di­rector și profesor de fizică la un liceu din Ploiești, iar oaspeții și prietenii lui cei mai apropiați erau tot oameni de catedră, profesori renumiți la diferite licee de top ale orașului. Ghighi Constantinescu, Cloșca Stănescu, Gheorghe Milica au rămas și astăzi nume memorabile ale învățământului ploieștean. Au fost cei mai valoroși profesori de limba și literatura ro­mână. Orele lor erau adevărate regale de cultură și oratorie, care cumințeau chiar și pe cei mai ignoranți și năbădăioși elevi. Au format mii de oameni, au înnobilat caractere, au înălțat destine, au plămădit personalități de marcă ale culturii române. Timp de cinci ani, Gheorghe Milica a fost profesorul cel mai drag și cel dintâi mentor al lui Nichita Stănescu. În acei ani, privilegiul de a fi elev la clasa acestor pro­fesori celebri era, mai ales pentru cei cu înclinații literare, garanția unui destin împlinit. Nu aveam decât vreo opt, nouă ani, atunci când acești oameni obiș­nuiau să vină în casa noastră. Însă de fiecare dată, prezența lor mă fascina. Aveau un aer specta­culos, o strălucire aparte, un rafinament misterios al gestului, o sonoritate impunătoare a glasului și-o intonație stranie a rostirii. Stăteau toți împreună până spre dimineață, ciocnind, în răstimpuri, pa­ha­rele aburite cu vin, vorbind încontinuu și cu aceeași ardoare despre orice, de la genialitatea lui Eminescu sau unele inexactități ale lui Călinescu în Istoria Literaturii Române, până la mici bârfe banale sau bancuri cu Ceaușescu, de la metodele ideale de pre­dare a lecției, până la depănarea unor amintiri mai vesele sau mai triste, iscându-se adesea dispute fur­tunoase, atunci când nu aveau aceleași păreri. Iar eu rămâneam ore în șir să-i ascult, fără să pricep mai nimic din toate poveștile lor, până când se făcea prea târziu și eram trimis la culcare, lăsând chiar și atunci ușa întredeschisă pentru a-i mai asculta puțin, înainte de a adormi. Iar ceea ce-mi atră­gea tot timpul atenția, la fie­care din aceste întâlniri ale lor, era un nume pe care îl ros­teau adesea, mereu parcă cu o anume evlavie în glas: Nicolae Simache, un fost coleg de-al lor, profesor de istorie, ca­re murise cu câțiva ani în urmă. Îl pomeneau însă mereu, povesteau despre el ca despre un personaj de legendă, evocându-l cu o vene­rație așa de profundă, încât, în mintea mea de copil, luase alura unui zeu. Mi-l imaginam me­reu ca pe un om vi­guros, cu privirea as­pră și pătrunzătoare și aproape înfricoșător de sever. Au trecut apoi anii și într-o zi am des­coperit pe peretele unui muzeu din Plo­iești o fotografie cu el. Nu semăna nici pe departe cu ceea ce-mi închi­puisem. Ba, dimpotrivă, omul acela din poză era înalt, uscățiv, cu un chip ascuțit, ca un Don Quijote în costum și cravată, cu privirea blândă și un nas uriaș. Imaginea aceea a produs o iluminare în mintea mea. Suprapusă peste amintirile din anii copilăriei, m-a îndemnat să aflu povestea acelui profesor al cărui nume semăna de minune cu înfățișarea lui: Simache!

Un Aron Pumnul al lui Nichita

Nu mi-a fost deloc greu să-i aflu povestea. Sunt destule mărturii scrise ale unor foști elevi, mulți dintre ei ajunși deja ilustre personalități ale culturii române.
Iată ce spune Nichita Stănescu, care povestește, printre altele, despre felul în care Nicolae Simache l-a convins să-și schimbe numele de poet, cu care semna până atunci.
"Profesorul meu de istorie, Nicolae Simache, un strălucit savant și un uriaș pedagog, care ne-a for­mat pe toți în spiritul dragostei de țară, dar nu numai atâta, ci și într-un spirit de înaltă curățenie morală, mi-a zis într-o zi, văzând că mă semnez peste tot cu numele din catalog, adică Stănescu Hristea: «Mă, tu faci publicistică, Stănescu Hristea este un nume de soldat mort la Mărășești, n-o să te citească nimeni. Te cheamă și Nichita, ia pune-l tu înainte, că se izbește aiurea cu Stănescu, și te ține minte toată lumea». Și-atunci am semnat Nichita, deși tatei nu i-a prea plăcut numele ăsta, că era după socră-său. Pe urmă, m-am obișnuit cu el și așa a rămas: Nichita Stănescu."
Și tot Nichita Stănescu își amintește de un alt moment: "O frază magnifică, pe care profesorul nostru, Nicolae Simache, ne-a spus-o când eram elev. Ca să ne facă să înțelegem mai bine ce s-a întâmplat în Iliada, văzând că noi zumzăiam prin bănci, s-a răstit deodată la noi: «Copii! Voi nu vă dați seama că a fost vorba de o bătaie pe rupte dintre două sate?». Și din momentul acela, nu ne-am mai luat ochii de la el și am știut cum să înțelegem istoria."
Dar cele mai multe mărturii despre Ni­colae Simache aparțin unui alt elev de-al său, Mircea Gociman, prieten apropiat cu Nichita.
"Când Simache a intrat prima oară în clasă", povestește Gociman în evocările sale, "s-a făcut liniște instantaneu. Toată lumea știa că în timpul facultății a fost stu­dentul preferat al lui Nicolae Iorga, fiind singurul discipol al său care avea acces, oricând, la uriașa bibliotecă personală a marelui istoric. În toți cei șapte ani cât l-am avut profesor, niciodată nu a făcut apel la liniște, nu era nevoie, chiar dacă în clasă era uneori ru­moare, era suficient să-și arunce privirea pes­te ochelari și toa­tă lumea amuțea. (...) Vorbea superb, și pe lângă narațiunea is­to­rică, se folosea cu mare măestrie de o mulțime de paran­teze, mici cancanuri sau povești amuzan­te, având o putere fabuloasă de a recrea trecutul istoric. Și uite așa, te trezeai treptat în Roma antică, în Atena sau Sparta, trăind alături de oamenii acelor vremuri. Când povestea, cu intonația lui vibrantă, despre cum îl rupeau în două cămilele turcilor pe Ioan Vodă cel Cumplit, ochii lui scânteiau de lacrimi și răsufla întețit. Când vorbea despre uciderea lui Mihai Viteazul, ochii îi fulgerau a mânie, iar la re­latarea întâmplărilor de la Rovine sau Călugăreni, se lumina cu totul la chip, de parcă intra într-o tran­să. Iar noi, elevii, uitam să mai scriem și rămâneam cu gura căscată, trezindu-ne cu regret din toată visa­rea asta la sunetul clopoțelului."

Singur ca un sihastru

Multă cerneală a curs în memoria acestui gigantic profesor. Dar nicăieri nu apare, nici măcar în treacăt, vreun indiciu despre viața lui intimă. Se știe doar că trăia singur, ca un ascet, într-o cămăruță din podul Muzeului de Istorie din Ploiești (al cărui director și ctitor era), într-o permanentă dezordine boemă, înconjurat de sute de cărți aruncate aiurea prin toată odaia, că purta mereu un costum ponosit și aceiași pantofi scâlciați, și că umbla mai tot timpul flămând, uitând să-și cumpere mâncare, iar toate astea - nu din pricina sărăciei, pentru că avea o leafă mai mult decât decentă, ci pentru că, pur și simplu, grija pen­tru confortul, aspectul și chiar sănătatea lui aproape că nu exista. Cât despre motivele celibatului său, nimeni n-a îndrăznit vreodată să-l întrebe, iar dacă cineva ar fi făcut-o, cu siguranță că n-ar fi primit niciun răspuns. N-a fost văzut niciodată în compania unei femei. Trăia într-o abstinență totală, ca un si­hastru chinuit de tot ce-i lumesc. Se știe doar că, în tinerețe, trăise două mari iubiri, amândouă încheiate dramatic. Prima s-a petrecut în vremea studenției, când a cunoscut-o pe domnișoara Alexandrescu, o fată frumoasă și educată, dintr-un sat de lângă Bu­zău, cu care s-a logodit. Tatăl ei, un om aspru și ex­trem de bogat, le-a promis încuviințarea căsătoriei, punând însă o singură condiție: ca după absolvirea Facultății de Litere și Filosofie, tânărul Simache să facă și Facultatea de Drept, urmând ca apoi să prac­tice avocatura, înscriindu-se în barou. Zis și făcut. Viitorul mire a absolvit și Dreptul, însă a refuzat cariera de avocat, ocupând un post de profesor, mo­tiv pentru care drasticul socru și-a ținut zile la rând fata încuiată în camera ei, silind-o să rupă imediat logodna. A suferit amarnic bietul Simache, dar după cum s-a văzut, nu atât de tare încât să-și sacrifice vo­cația de dascăl.
A doua iubire a venit ceva mai târziu, când tânărul profesor s-a îndrăgostit nebunește de Maria, o studentă la Litere care locuia în Ploiești. Timp de aproape doi ani, a trăit alături de ea cea mai frumoasă poveste de dragos­te. A fost pentru pri­ma și ultima oa­ră când Simache începuse să-și ne­gli­jeze proaspăta ca­rieră didactică. Lip­sea de la ore sau mergea nepregătit, nu prea mai citea, nu mai avea chef de nimic, doar pentru a-și petrece tot mai mult timp împreună cu femeia pe care o adora. Dar, după doar un an și ceva, o mare nenorocire a căzut peste ei: iu­bita lui s-a îmbol­nă­vit de tubercu­lo­ză. Luni de zile au umblat disperați, la cei mai renumiți doc­tori din țară, în­cercând toate lea­cu­rile pământului. În zadar. Într-o noapte de toamnă, Maria s-a stins ușor, ca o stea căzătoare, lă­sân­du-l pe Simache cu sufletul răvășit. A fost ultima și cea mai mare iubire din viața lui. Din ziua aceea, se pare, a re­nunțat să mai caute, jurându-și, parcă, să rămână sin­gur pentru tot restul vieții. Colegi de-ai lui povesteau că de atunci, în fiecare an, la data când ea a murit, cumpăra un buchet de flori de câmp din spatele Halelor, se urca într-un autobuz și mergea acolo, la mormântul Mariei, ză­bovind până seara, cu amintirea încă vie a ei.

Căutătorul de comori


Cutreierăm împreună străzile labirintice ale Ploieștiului, printre ur­lete de claxoane și tre­cători posaci, ca doi că­lători în timp, rătăciți într-o lume anapoda. Îmi arată orașul, un oraș imaginar, plămădit din resturi de amintiri. Acolo unde e casa aia în care stau ascunse niște birouri de firmă, el vede crâșma de-acum vreo jumătate de secol, loc de pierzanie pentru toată boema de atunci a orașului. Vizavi, unde acum câțiva amă­râți își potolesc setea cu o halbă de bere, el vede frizeria lui Manea, unde toată protipendada Plo­ieș­tiului își spilcuia fa­voriții, în urmă cu mai multe decenii. Pentru el, nimic din jurul nostru nu-i ceea ce pare. Pă­șește agale, cu un aer nos­talgic, rotindu-și bra­țele în toate direcțiile, de parcă ar spulbera cu ele tot decorul ăsta sumbru și rece, vrând să clă­deas­că în locul lui orașul viu de altădată, cu oameni luminoși și locuri însuflețite. E orașul amintirilor lui, singurul pe care îl recunoaște și în care se simte pe deplin fericit.
Îl cheamă Alexandru Bădulescu și, vreme de peste patru decenii, a fost cel mai apro­piat colaborator al profesorului Sima­che. I-a ascultat toa­te ofurile, i-a cu­noscut toate tabie­tu­rile, i-a văzut toa­te fețele, sprijinin­du-l ca pe cel mai bun prieten al lui, de câte ori era la a­nanghie. L-a cu­nos­cut în 1953, când Simache, faimosul profesor de atunci, a fost numit direc­tor al Muzeului Re­gional de Istorie din Ploiești, urmând să activeze în conti­nuare, prin cumul, și ca dascăl la Li­ceul "I. L. Cara­gia­le". De fapt, muze­ul pe care avea să-l conducă nici nu prea exista. Totul se rezuma doar la câ­teva lucrușoare în­ghesuite într-o casă numită "Hagi Pro­dan". Așadar, mu­zeul trebuia de fapt inventat, iar cel care avea misiunea asta era chiar el, noul director, Simache, ales tocmai pentru că toată lumea știa că e o somitate în domeniul istoriei. "A fost prima noastră întâlnire", îmi povestește Ale­xandru Bădulescu, oprindu-se în dreptul unei clădiri cu porți înalte, de fier. "Eu eram atunci inspector la Secțiunea de Artă, Cultură și Învățământ, din cadrul Regiunii Ploiești. Țin minte că m-a frapat foarte tare nasul lui enorm, care stârnea peste tot zâmbete și ironii. Circula prin oraș chiar și o poezioară pe tema asta. Era așa: «La un colț de stradă, apare un nas/ Hop și dom' Simache, după-un sfert de ceas». A venit atunci și m-a rugat mai întâi să-l sprijin în căutarea unui nou sediu pentru muzeu. I-am oferit câteva variante, iar el a ales casa asta pe care o vedeți."
În fața noastră, stă parcă gata să cadă o hardughie dărăpănată, declarată astăzi "monument istoric", dar care arată mai degrabă ca o cazarmă abandonată. "Aici a vrut Simache să facă muzeul", continuă în­so­țitorul meu, încercând în zadar să urnească porțile înalte prinse cu lanțuri. "Am fost de acord, și imediat a început o muncă titanică, de amenajare a clădirii și, mai ales, de căutare și achiziționare a expona­telor. Muncea, bietul de el, pe rupte, zi și noapte. Umbla prin tot județul, ca un călător pribeag, era prezent și dirija munca pe toate șantierele arheo­logice, chiar el a deschis două asemenea șantiere, la Budureasca și Târgșor, își mobiliza elevii să-l ajute la săpături, primea în fiecare seară zeci de oameni care încercau să-i vândă tot felul de lucruri pe care el singur le evalua, cumpărând uneori chiar și obiecte fără nicio valoare, doar pentru a-i mulțumi pe bieții oameni, care veneau din cine știe ce colț al județului, cu speranța că pot câștiga niște bani. Pentru că se făcuse vâlvă mare, erau anunțuri în toate ziarele, și toată lumea zicea: «Ai prin casă ceva vechi, hai la Simache, să vindem». În fiecare noapte, stătea și sorta obiectele, îl vedeam cum le așează frumos în pungi, aranjându-le, pe urmă, pe categorii. Apoi, spre dimineață, făcea procese verbale pentru fiecare achiziție în parte, muncea cu o minuțiozitate incredibilă, niciodată nu greșea so­cotelile, nici măcar cu o centimă. Eu eram cel care îi aproba toți banii de achiziții, și nu erau deloc puțini, dar aveam totală încredere în el, chiar dacă după doar câteva luni, bugetul pe care îl cerea s-a triplat. Știam clar un singur lucru: că e cel mai serios și corect om pe care l-am întâlnit în viața mea."
Dar, deși Simache muncea pe brânci pentru viito­rul muzeu, nu și-a neglijat nici măcar o singură dată activitatea lui de profesor sau pe cea de director al internatului de elevi. Nu dormea nopți la rând, mânca numai covrigi, uneori tari ca piatra, iar în vacanțe, nu ieșea cu zilele din muzeu. Încă de la în­ceput, și-a ales o că­măruță din podul clă­dirii, pe care a ame­na­jat-o cu o saltea și câteva rafturi, trans­for­mând-o în dormi­tor. Acolo dormea, acolo citea, acolo își concepea toate planu­rile pentru viitorul mu­zeu. În cămăruța asta înghesuită de cărți a locuit până la sfârșitul vieții. "În ruptul capului nu voia să plece de-acolo", își amintește Alexandru Bădulescu, arătân­du-mi cu mâna o fe­restruică sub acope­rișul clădirii. "Parcă-l aud: «Cum să plec, domnule? Cum să las toate comorile astea de izbeliște? Nici vor­bă, stau aici să le păzesc până mor». Asta era obse­sia lui, să nu fure cineva din lucrurile alea adunate cu mâna lui. Nu conta că exista un paznic plătit, nu avea încredere în nimeni. La un moment dat, am primit ordin de la partid să-i rezolv problema asta locativă. Adică, să-i caut o locuință. Am găsit o gar­sonieră spațioasă undeva, lângă Hale, și am venit la el să-l pun să semneze contractul. Am crezut că-i fac o bucurie. De unde, nici n-a vrut să audă. Nimic nu-l putea urni de-aici. A trebuit să-i falsific eu semnătura și să-i dau garsoniera cu forța. Și asta a fost degeaba, pentru că niciodată nu s-a mutat acolo. Și-a dus doar câteva lucrușoare personale și-atât. Toată viața lui a locuit în cămăruța asta de-aici."

Ctitorul de muzee

Pe 9 ianuarie 1955, după aproape doi ani de mun­că uluitoare, profesorul Simache a deschis por­țile noului muzeu. Adunase peste 200.000 de piese de mare valoare, din toate domeniile: istorie, etno­grafie, arte plastice, documente de sute de ani, obi­ecte ceramice, cărți vechi, manuscrise, țesături, ceasuri, toate obținute cu o râvnă colosală și o per­severență de neimaginat. Acea zi de ianuarie a fost pentru el cea mai frumoasă sărbătoare. Îmbrăcat în același costum ponosit, cu nelipsitul fular ciuruit de molii care-i acoperea gâtul lung și subțire, Nicolae Simache își întâmpina oaspeții cu lacrimi de bucu­rie, oferindu-le explicații cu o fervoare nebună. Toa­te ziarele vremii îl lăudau, toată elita județului era uluită de minunea pe care a făcut-o, iar el plutea în al nouălea cer. "Imediat după inaugurare", îmi po­vestește Alexandru Bădulescu, "a venit iar la mine și mi-a zis: "Domnule, ajutați-mă mai departe, pen­tru că vreau să mai fac și alte muzee." Ce a urmat ar trebui consemnat în toate manualele de istorie.
Timp de două decenii, Nicolae Simache a des­co­perit mii de piese și documente istorice de o valoare colosală, a scris sute de lucrări de istorie și a înființat 24 de muzee, multe dintre ele pline, și astăzi, de vizi­tatori: "Muzeul Ceasului" (care îi poartă numele, fiind o mândrie a ploieștenilor), "Muzeul Memorial Nicolae Iorga" din Vălenii de Munte, "Muzeul Haș­deu" din Câmpina, "Muzeul Tiparului" din Târ­go­viște, "Muzeul I. L. Caragiale" din Ploiești, "Muzeul Cezar Petrescu" din Bușteni.
"Este incredibil cât putea să muncească omul ăsta", îmi povestește mai departe Alexandru Bădu­lescu. "N-a avut niciodată măcar o zi de concediu, nu cred că a văzut vreodată marea. Erau doar două momente pe an, de Paște și de Crăciun, când mă suna și-mi spunea că pleacă la frații lui, în comuna Cosminele, comuna în care s-a născut. Dar nici acolo nu stătea mai mult de două, trei zile. N-avea niciodată astâmpăr. N-avea nicio dorință pentru persoana lui, nu-și cumpăra nicio­dată nimic, toți banii lui se duceau pe cărți. Avea un singur cos­tum, din care nu ie­șea niciodată. Îmi aduc aminte că în 1967, când am inau­gurat «Muzeul Tipa­ru­lui» din Târgoviște, am fost anunțat că o să vină Ceaușescu. Am intrat puțin în panică, pentru că nu puteam să-l las pe Simache acolo în cos­tumul ăla înve­chit. Țin minte că am fost cu el la un ma­gazin din Ploiești și l-am îmbrăcat din cap până în picioare, ca pe un adevărat di­plomat. Și-a ales sin­gur un costum bleu­marin, cu dungi albe și subțiri, două că­măși de mătase, cra­vată, niște pantofi și ciorapi. Se uita în oglindă și parcă nu-i venea să creadă, râdea ca un copil. În timpul vizitei lui Ceaușescu, Simache a fost strălucitor. Atunci când a luat din vitrină «Liturghierul lui Macarie», prima carte tipărită în Țara Româ­nească, la 1508, și a început să vorbească despre el, i-a lăsat pe toți cu gura căscată. Ceaușescu venise cu Maurer, Paul Nicu­lescu Mizil și Manea Mă­nescu. Cu toții se uitau la Si­mache de parcă erau vrăjiți. Țin minte că la sfârșit, Maurer m-a luat deo­parte și mi-a spus că n-a mai auzit niciodată o asemenea lec­ție de istorie, cu atâtea infor­mații și spusă cu atâta patos."

O stea căzătoare

În 1969, când împlinea 64 de ani, Simache a fost silit să iasă la pensie, din învățământ. Era la un an după ce primise titlul de "profesor emerit". A fost momentul cel mai dureros al vieții lui. Toată lumea credea că despărțirea asta o să-i aducă sfârșitul. Mai ales că, în același an, umbla vorba că trebuie să renunțe și la funcția de director al muzeului. Într-adevăr, pentru el, o ase­menea lovitură ar fi fost totuna cu moartea. Se știe că nu era deloc iubit de către oa­menii Securității sau ai Partidului. Tot timpul a stârnit invidia lor. Îl ve­deau doar ca pe un mare răsfățat al soartei, cu bugete uriașe pe mână, lăudat de toată lumea, slăvit tot timpul prin ziare, fără nici măcar să fie membru de partid. Așa că, în acel an 1969, s-au hotărât să-i vină de hac. I-au trimis pe cap sumedenie de controale, au încercat să-i însce­neze tot felul de porcării. "Bie­tul de el, mi se văita în fiecare zi că ăștia îl omoară cu zile, că-i vor cu orice preț capul." Până la urmă, Alexandru Bădu­lescu, promovat între timp în func­ția de vicepre­ședinte al Inspectoratului de Cultură Prahova, s-a hotărât să intervină "sus de tot", și din acel moment Nicolae Simache a fost lăsat în pace. Dar toate șica­nele astea, unele chiar violente, au lăsat în sufletul lui urme grele.
"Într-o dimineață, era octombrie 1971, a venit la mine la birou și mi-a zis că nu se simte prea bine. Fusese cu o seară înainte într-o vizită, unde mân­case niște tocăniță de ciuperci. Era convins că de-acolo i se trage. I-am zis să mergem la doctor, dar nici n-a vrut să audă. Zilele următoare s-a simțit tot mai rău. Țin minte că atunci se pregătea să inau­gureze «Muzeul Ceasului». După vreo două luni, în ianuarie '72, deja era alb ca varul și abia mai stătea pe picioare. L-am dus aproape cu forța la spital și, după analize, doctorii l-au internat de urgență. Era un cancer de pancreas. N-am vrut să-i spunem, n-a aflat niciodată ce are, iar el le cerea tot timpul doctorilor să-l lase să plece, că are o grămadă de treabă, că mai e puțin și trebuie să deschidă muzeul. Am chemat de la București cei mai buni specialiști, i-am făcut rost de cele mai bune medicamente, aduse din Olanda. Îl vizitam mereu, țin minte că, într-o seară, mi-a spus că nu prea era mulțumit de Muzeul lui Iorga, de la Văleni. Că un asemenea geniu merita mult mai mult. Îmi amintesc că în sea­ra aia, când am plecat spre casă, am văzut pe cer o stea căzătoare. Pe 17 ianuarie, dimineața, am primit de la spital telefon că a murit. Asistenta din salonul lui mi-a povestit că s-a stins ușor, fără chinuri. Și că nici în ultimele lui momente, parcă nu realiza că e sfârșitul. La înmormântare au participat mii de oameni din toată țara. Dar din familia lui n-a venit nimeni."

Epilog

Se lasă ușor seara și forfota străzii s-a mai poto­lit. Alexandru Bădulescu îmi zâmbește tăcut, cu un aer nostalgic. Are 86 de ani, iar amintirile lui sunt tot mai departe de lumea posacă de azi. Nimeni nu mai știe ce povești ascunde clădirea asta hodorogită din fața noastră. Și probabil că nimeni nu mai știe cine a fost Nicolae Simache. Aici, în Ploiești, a ră­mas doar un nume de stradă, un nume de muzeu și un nume de școală. Atât, un nume sec, despre care aproape nimeni nu mai știe nimic.

(Mulțumiri domnilor Bogdan Stoicescu, Octa­vian Onea și Ioan Groșescu, pentru sprijinul acor­dat în realizarea acestui reportaj.)