Sărbătoare nesfârșită la Cluj

Ciprian Rus
- De la sfârșitul lui mai, Clujul o ține tot într-un festival: nu bine s-a terminat Festivalul Internațional de Film Transilvania, că a urmat "Electric Castle", la Bonțida. După numai o zi, orașul a fost chemat din nou la muzică bună, la "Jazz in the Park", pentru ca, la final de iulie, caravana festivalieră să continue cu "Untold". Sutele de mii de spectatori plătitori, terasele și hotelurile pline-ochi, în mijlocul verii, ca și puzderia de străini, au încoronat Clujul drept capitală a bunei dispoziții din România! -

De la bere și mici, la "Capitala Europeană a Tineretului"

Cu 10 ani în urmă, Clujul de-abia respira, la fel ca toate orașele mai răsărite din țară, sub mirosul greu de fum de mititei, "specialitatea casei" la bine-cunoscutele festivaluri ale berii - o distracție ieftină, la îndemână, pentru orice primar în căutare de vo­turi, dar cu trecere la marele public, pen­tru că oferta era parțial gratuită, be­rea rece și micii buni...
La Cluj, tonul schimbării avea să îl dea Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), care a rafinat și spectacolul străzii, oferind și "gustări" culturale. Pe măsură ce a acumulat ex­periență organizatorică, echipa con­du­să de regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a început să cucerească orașul, ieșind din tradiționala sală de cinema în spații inedite până atunci: mari proiecții în aer liber, în Piața Unirii, în comuna Bonțida din apropiere, sau în parcări, unde spectatorii puteau viziona filmele din mașini, ca în America. Lumea a "prins" aerul special, atmosfera de festival a contaminat publicul, iar de aici până la organizarea de concerte în cadrul TIFF nu a mai fost decât un pas. Astăzi, beneficiind deja de o tradiție de peste cinci ani, Clujul a devenit un reper al distracției de calitate, intrând în­tr-o concurență acerbă pentru obținerea titlului de "Capitală Culturală Europeană 2021". De altfel, Clu­jul a și furat startul competiției cu Timișoara sau Cra­io­va, primind anul acesta titlul de "Capitală Euro­pea­nă a Tineretului", un prilej numai bun să-și demons­treze sieși și Europei că poate aspira la și mai mult.
Primăria Clujului, condusă de fostul premier Emil Boc, a investit generos în această direcție. Sute de mii de euro au fost cedați de la bugetul local în susținerea unor evenimente care au impus ele însele multă creativitate, o capacitate organizatorică de vârf, și, nu se poate altfel, și un dram de ne­bunie. Însă recordurile de audiență sta­bilite anul acesta de marile eve­ni­mente culturale clujene - sute de mii de spectatori plătitori! - îi fac pe tot mai mulți oameni cu greutate în in­dustria de spectacole să considere că festiva­lurile au toate șansele să devină cel mai important brand al Clujului pe viitor. O di­recție susținută și de infrastructura ex­traor­dinară de care dis­pune orașul în acest moment - un sta­dion ul­tra­mo­dern, Cluj Arena, ideal pentru spectacole de ma­să, cea mai nouă și mai bine pusă la punct sală poli­valentă din țară, piețe centrale spa­țioase, dar și nu­meroase spații alternative, la în­demână în zonă - de la Parcul Central, la Cetățuie, și de la Castelul de la Bonțida, la Va­lea Gârbăului, un spa­țiu unde ai loc de trei festi­valuri simultane. Unde mai pui că festivalurile și mu­zica i se po­trivesc mănușă unui centru univer­sitar, cu aproape 100.000 de studenți, cum e Clujul! Nu­me de prim-plan ca Avicii, Armin van Buuren, Pro­digy sau James Blunt au ajuns la Cluj în ultimul an, iar succesul acestor spectacole face să fie doar o ches­tiune de timp până când orașul din Ardeal se va bate cu Bucureștiul pe artiști și trupe ca Robbie Williams, Shakira, U2 sau Coldplay.

Calendarul cu cântări

"În mod cert, astăzi, Clujul este capitala festiva­lurilor din România. Nu e vorba doar de mândria lo­cală a ardeleanului, ci e o realitate pe care și cei din București, care vin în număr tot mai mare aici, o re­cunosc. Festivalul Internațional de Film a deschis ape­titul clujenilor pentru eveni­men­te de at­mos­feră, «Elec­tric Castle» a fost un pariu câștigător pentru niște băieți foarte pricepuți în a or­ganiza petreceri, «Untold» a furat, poate, tot ce era mai bun din ma­rile evenimente con­tinentale, iar «Jazz in the Park» a venit cu bune maniere și a educat un public obosit de săr­bă­toa­rea berii", spu­ne Andi Daiszler, un tânăr antre­prenor clujean, și un mare amator de festivaluri, pe care le cunoaște nu doar din postura de spectator, ci și de organizator, căci s-a implicat, în ultimii ani, în mai multe astfel de evenimente, ca prezentator. Și ca să îi ajute pe cei cărora le e tot mai greu să se descurce prin agenda plină de spectacole a Clujului, Andi a avut ideea de a realiza un calendar pe 2015, în care, în locul "sărbătorilor" obișnuite de peste an, sunt trecute ma­rile evenimente culturale din oraș. "Sunt între opt și 11 evenimente în fiecare lună, în condițiile în care cele mai multe dintre ele țin chiar o săptămână", îmi spu­ne Andi, care e foarte încântat de noua față a Clujului din ultimii ani. "Cel mai frumos este să vezi că oa­menii trecuți de prima tinerețe salută și frec­ventează și ei aceste evenimente. Îți crește sufletul când vezi la Polivalentă concerte la care media de vârstă e către 37-40 de ani. Și la «Jazz» e plin, pentru că eveni­men­tul are loc în parcul mare al orașului și, pe lângă acti­vitățile obișnuite - un șah cu prietenii sau plimbările de weekend cu nepoții - bunicii se bucură de ceea ce oferă festivalul. E evident pentru toată lumea că în astfel de manifestări, tineri și bă­trâni stau umăr la umăr și se bucură de aceleași experiențe, iar asta face foarte bine Clujului."
Atmosfera specială de festival despre care vor­bește Andi e foarte apreciată și de oaspeții străini prezenți la evenimente. Martina Bleis, de la Berlinale Co-Production Market, se declara, în timpul TIFF, "o mare admiratoare a festivalului. Întotdeauna i-am sfă­tuit pe prietenii mei să vină în Cluj, pentru atmos­fera aceasta grozavă", în vreme ce Sirka Moller, de la Berlinale Talent Campus, spunea că iubește "spiritul din jurul TIFF-ului, cu siguranță, festivalul meu favorit din timpul verii".

Profit garantat pentru Cluj


Dincolo de bună dispoziție, festivalurile clujene au adus în acest an și importante beneficii orașului. La începutul lui august, cu ocazia Festivalului Untold, capul de afiș al celor 1.500 (!) de manifestări de pe agenda "Cluj - Capitală Europeană a Tine­retului 2015", nu a mai existat niciun loc de cazare în tot ora­șul. Un apartament închiriat de oameni obiș­nuiți ajunsese la 2.000 de euro pentru patru zile (!), în vreme ce în barurile și restaurantele din oraș, nu aveai loc să arunci un ac. "Dacă va exista înțelegere între organizatorii de evenimente, dacă și comu­ni­ta­tea va dovedi un pic de înțelegere și se va implica mai mult, dacă, nu în ultimul rând, va continua să existe sprijin din partea autorităților, eu cred că orașul Cluj va deveni centrul turismului cultural din regiu­ne. Căci ceea ce fac "Electric Castle", "TIFF", "Jazz in the Park", "Zilele Cultu­rale Maghiare" sau "Untold" înseamnă turism cul­tu­ral în forma lui pură: aduci oameni din alte locuri, ca să le oferi o ex­pe­riență cât mai completă și cât mai specială", crede Andi Daiszler.
Efectele exploziei de fes­tivaluri sunt vizibile și altfel: dintr-un oraș mort peste vară, după plecarea studenților, așa cum era, Clujul a devenit, în ultimii ani, nu doar un oraș viu, ani­mat, dar și o referință în țară și în regiune în ma­te­rie de mari spectacole.

TIFF: de aici a început totul

- Ediția cu numărul 14 (29 mai - 7 iunie) a intrat în istoria celui mai ma­re festival de film din România: cele peste 200 de filme și cele 400 de proiecții au adus un număr-record de peste 73.000 de plătitori de bi­lete în sălile de cinema, cu 10.000 în plus față de anul trecut. Cu tot cu spec­­tatorii prezenți la proiecțiile gratuite în aer liber, la expoziții și concerte, numărul participanților a depășit 110.000. Pe lângă filme de top, TIFF 2015 a adus la Cluj vedete ca Nastassja Kinski și Isaach de Bankolé, re­gizorul George Ovashvili și producătoarea Juliette Lepoutre. Dar Festi­va­lul Internațional de Film Transilvania înseamnă, de câteva ediții în­coace, mai mult decât film. Anul acesta, concerte, proiecții cu acom­­pa­niament live, petreceri și evenimente în decoruri inedite au însu­flețit nop­țile Clujului. Scenele TIFF au fost animate de mu­zi­cieni re­nu­miți, printre care Zenzile, cei mai cunoscuți promotori francezi ai dub reggae-ului din anii '90 în­coace, pianistul norvegian Tord Gustavsen și gru­puri ro­mâ­nești ca ROA sau Moebius. Concertele au fost și ele la or­dinea zilei, la Casa TIFF, la Casa de Cultură a Stu­denților și Castelul Banffy, de la Bonțida, dar și la Depozitul de Filme sau în mijlocul stu­dențimii, la TIFF Campus.

Electric Castle: dansând în ploaie

Încă de la prima ediție, din 2013, Electric Castle, cel mai mare festival din Româ­nia și primul festival care a mutat sunetele live ale unui concert pe scenele unui castel, a fost no­mi­nalizat la două categorii la presti­gioa­sele European Fes­tival Awards, unde a și intrat în finală, alături de evenimente de gen, foarte apreciate de iubitorii de mu­zică bună de pe con­tinent. Anul acesta (25-28 iunie), vremea a pus la grea încercare rezistența spec­tatorilor, însă cei a­proape 100.000 de iubitori de mu­zică au înfruntat, cu cu­raj, ploaia abundentă și noroiul infernal de la Bon­țida. A plouat atât de tare și a fost atât de multă lu­me la Elec­tric Castle, în­cât stocu­rile de cizme de gu­mă din în­treg județul s-au epuizat într-o ju­mă­tate de zi, iar co­mercianții s-au văzut ne­voiți să se a­pro­vizioneze din ju­dețele ve­cine! Până la urmă, at­mosfera de Wood­stock mo­­­­dern a făcut tot far­me­cul edi­ției din acest an. Și muzica a meritat tot acest chin, căci Fat Boy Slim, Pa­rov Stelar și Pro­digy au oferit spec­ta­cole absolut electri­zan­te, în ton cu nu­me­le și cu repu­tația festi­­va­lului.

Untold Festival: un sfert de milion de spectatori la Cluj!

Gândit inițial doar ca eveniment principal în ca­drul programului "Cluj - Capitală Euro­pea­nă a Tineretului 2015" și beneficiind de un ajutor con­sistent din partea primăriei Cluj-Napoca, Untold a avut un succes organizatoric și de casă mult peste așteptări, care i-a convins pe pro­mo­torii săi să repete experiența și anii viitori. 240.000 de oameni au luat parte la concertele celor mai în vogă DJ ai momentului, Avicii, Van Buuren și David Guetta, în concerte antologice, găz­duite de noul stadion "Cluj Arena", care au durat și până pe la 4-5 dimineața. Afluența mare de public din afara Clujului, din țară și străi­nătate, a făcut ca orașul să rămână, la început de august, fără facilități de cazare, lucru care nu s-a mai întâmplat niciodată! Aflată la filmări la Cluj, o echipă de producători și actori a fost nevoită să-și suplimenteze bugetul cu zeci de mii de euro, pentru că s-a nimerit în plin Festival Untold, iar prețurile la cazări explodaseră! De asemenea, aflu­xul de turiști străini a fost și el unul fără pre­cedent la Cluj.

Jazz in the Park: un oraș "ca afară"

Când debuta, acum 3 ani, Festivalul "Jazz in the Park" seducea Clujul prin aerul său lejer, re­la­xant, aidoma hamacelor care au împânzit Parcul Cen­tral cu ocazia evenimentului. Era prima oară când clujenii se puteau bucura nu doar de bănci și de alei, ci și de iarba verde și de umbra copacilor lui seculari. Vechiul parc s-a umplut pe dată de cu­loare și de viață, iar "Jazz in the Park" a devenit ime­diat un eveniment pe sufletul clujenilor. "Jazz in the Park nu e nici numai jazz, nici numai parc, e un loc de întâlnire a clujenilor, prin care aceștia își iau în primire orașul. Iar jazz-ul din nume se referă nu la stilul muzical, ci la ideea care stă la baza lui: libertate și improvizație", spun organizatorii. Mai multe scene pe care se cântă jazz, blues, folk și muzică clasică, toate live, artiști români și invitați din străinătate, prieteni, familie și relaxare, vinuri, pături, hamace, sandvișuri, biciclete, târguri de carte și de artizanat, iată rețeta care a adus peste 50.000 de participanți la "Jazz in the Park" 2015, mai mult decât dublu față de ediția anterioară.