LECA BĂNCILĂ - "Mulți dintre românii Covasnei și Harghitei au un sentiment acut de teamă și părăsire, generat de absența rolului protector al statului"

Ion Longin Popescu
Primarul orașului Întorsura Buzăului, județul Covasna

Zilele trecute, un nou incident diplomatic s-a consumat în spațiul public din România . Noul ambasador al Ungariei la București, Botond Zakonyi, a stârnit indignare la vârful clasei po­litice, dar și în rândul românilor de rând, prin afir­mațiile tendențioase și false, făcute într-un interviu, în care acuza faptul că în România "nu este asigurată folosirea limbii maghiare în administrația publică și în educație". Însă cea mai nepotrivită dintre spusele excelenței sale este cea privind auto­nomia teritorială pe criterii etnice: "Autonomia va avea loc atunci când maghiarii de acolo se vor purta (subl. n.) ca niște oa­meni autonomi". Cu alte cuvinte, secuii sunt în­dem­nați la nesupunere civică și politică și la ignorarea instituțiilor de drept ale statului în care trăiesc. O declarație hazardată, pe care premierul ro­mân a tra­tat-o drept "obrăznicie". "Există o limită pes­te care nu mai întoarcem obrazul", a replicat Pon­ta. De notat că Președinția României, deși declarațiile amba­sa­do­rului ungar au vizat probleme de stat, nu a avut nici o reacție. În acest context, pentru a vedea cât de ade­vă­rate sunt afirmațiile incriminate, pri­vi­toare la mino­ri­tarii maghiari, am soli­citat un interviu "la fața locu­lui" unui bun cunoscător al problemei, primarul ora­șu­­lui Întorsura Buzăului din județul Covasna, prof. Leca Băn­cilă.

"Autonomia teritorială pe criterii etnice există de facto"

- În calitate de primar și de locuitor al unui oraș dintr-un județ "secuiesc", Covasna, cum comentați afirmațiile ambasadorului Ungariei în România privind lipsa de drepturi a etnicilor maghiari?

- După părerea mea, ambasadorul a încălcat uzan­țele diplomatice, dând declarații cel puțin nepo­li­ti­coa­se. Invitând minoritatea maghiară să se poarte "auto­nom", pur și simplu o cheamă la sfidarea statului ro­mân, la nesupunere în fața autorității de drept - stan­darde care sunt deja aplicate în județele Harghita și Covasna, unde ele există ca realități de fapt, așa cum noi am informat de atâtea ori puterea politică de la București. D-l ambasador este depășit de realitate. În ju­dețele noastre, autonomia teritorială pe criterii et­nice există de facto, iar faptul că diplomatul ungar afir­mă că în România minoritatea maghiară nu are garantată folosirea limbii materne în școli și ad­mi­nistrație este o provocare. Se știe că fostul guvern Boc a desființat școli românești chiar dacă mai aveau câ­teva zeci de elevi, în timp ce școlile în limba maghiară au rămas active, chiar dacă mai aveau doar 5-6 elevi.

- Zilele acestea, la Izvorul Mureșului, prefectul județului Harghita, Jean-Adrian Andrei, a declarat că în Harghita și Covasna statul asistă "nepu­tin­cios" la discriminarea românilor. Care este per­cepția dvs., ca român trăitor în secuime?

- Orașul Întorsura Buzăului este situat la marginea județului Covasna, pe care liderii "purității etnice" l-ar fi dorit "pur secuiesc", dar a fost legat admi­nistrativ de Covasna, datorită tradițiilor istorice care i-au ținut împreună pe românii de la munte, din cele două actuale județe. Declarația citată de dvs. aparține unui re­prezentant al guvernului României, ceea ce în­seamnă că în Bucureștiul până acum surd și mut la sta­rea dramatică a românilor din "ungurimea" Ardea­lului, aflați geografic chiar în inima lui, cineva are, iată, "auzul" mai bun... Mulți dintre românii Covas­nei și Harghitei au un sentiment acut de neputință, de teamă și părăsire, generat de absența rolului protector al statului. Mulți conaționali de-ai noștri au ajuns să se simtă tolerați, ei nu-și mai găsesc locul pe aceste me­leaguri străvechi românești, nu-și mai văd viitorul în locurile natale. Statul se află la răscruce, gu­ver­nan­ții mai au doar câteva "secunde" pentru acțiune, iar această acțiune trebuie să fie inteligentă și vizionară, încărcată de responsabilitate și patriotism.

- Cei mai sceptici dintre conaționalii noștri de­plâng dispariția, în Harghita și Covasna, a idealului iden­tității românești, a perpetuării tradițiilor și spi­ritualității locului. Se spune că românii au ajuns să mear­gă pe vârfuri ca să nu-i "deranjeze" pe noii "grofi" locali. Cum este posibil acest lucru?

- Cu toate că se află de aproape 100 de ani sub administrație românească, lăsând deoparte paranteza tragică dintre 1940-1944, situația națiunii române din această zonă și din Transilvania, în general, a fost grea, deoarece românii au fost mereu discriminați, la în­ceputuri din motive religioase, mai târziu din mo­tive economice și politice. Din cauza lipsei de viziune istorică a politicienilor români de toate coloraturile, astăzi mai găsim "rămășițe românești" în doar ju­mă­tate din localitățile acestor județe, dar peste 20-30 de ani, nu va mai fi nimic. Este momentul să lan­săm un strigăt disperat întregii națiuni române și sta­tu­lui român, pentru a interveni, înainte să fim înghi­țiți! Nu avem "obsesia străbunilor", nu suntem patrio­tarzi, dar comunitatea românească nu se mai simte acasă și se vede deja "strivită", în propria ei țară de co­­munitatea dominantă maghiară. Am ajuns să fim stăpâniți de teamă la fiecare pas: teama de a-ți pierde slujba, de a fi catalogat ca "naționalist valah", de a nu avansa în ierarhia profesională etc.

"UDMR este o entitate cameleonică, un intrus în sistemul politicii românești"

- Cine-i vinovat pentru această tragedie?

- Sunt multe vinovății de căutat, pe unele le-am menționat mai sus. Le voi aminti pe cele mai impor­tante. Ca să nu dăm totul pe liderii maghiari, voi spu­ne că și noi, comunitățile locale, purtăm o parte din vină. Comunitatea românească postdecembristă și-a permis luxul de a face politică de conținut ideo­lo­gic, prezentându-se divizată și dezbinată și ne­reu­șind, din această cauză, să trimită în parlament mai mulți reprezentanți. În timp ce votul nostru se pier­dea între "liberali", "țărăniști", "pesediști", "peu­ne­riști", "eco­lo­giști" și cine mai știe cine de la "Ro­mâ­nia Mare", fără a obține voturile necesare de acces în parlament pentru niciunul dintre candidați, voturile maghiarilor au mers țintit către UDMR. Pe de altă parte, orgoliile și lipsa de viziune a liderilor comu­ni­tății românești au împiedicat crearea unei elite locale. Fără elită, fără res­pectul pe care-l presupune existența unui grup de personalități care să lucreze pentru ace­lași scop, ro­mânii nu au fost ascultați la centru, vocea lor a fost me­reu ignorată, iar solicitările lor, luate peste picior. O altă cauză majoră a fost slăbirea auto­ri­tății statului ro­mân. Din motivele politicianiste cu­nos­cute, partidul maghiar, ascuns cu abilitate sub numele unei orga­nizații neguvernamentale, UDMR, a ajuns să guver­neze și să administreze centrul Româ­niei, nesocotind până la dispreț interesele comunității românești. Sub această "administrație" nefericită, nu­mărul românilor s-a redus drastic în cele două județe: de la 100.000 în 1992, la circa 85.000 în 2011.

- UDMR-ul pune condiții împotriva românilor ardeleni, acceptate, din motive politice, de auto­ri­tățile de la București. Cum vă explicați puterea, fără asemănare în Europa, a unei organizații nonguver­na­mentale?

- Vorbind de UDMR, vorbim de o entitate came­leo­nică, cu valențe etnice și politice, de un intrus infil­trat în sistemul politicii românești democratice și naive. Din perspectivă maghiară, UDMR merită toate fe­licitările; și-a urmărit, pas cu pas, sub faldurile "mo­dernității" și ale "moderației", scopurile exclusiv et­nice, potrivnice statului de drept și democrației. Să-mi arate cineva o lege economică, favorabilă dez­voltării generale a țării, promovată de UDMR! Româ­nii, mari iubitori de democrație, au căzut mereu în capcana cal­culului rece, al obsesiei pe termen lung și al in­tran­sigenței maghiare. Românii văd mereu în viitor, sunt gata să se împace cu faptul că mari por­țiuni din fostul teritoriu național au ajuns la țările ve­cine (Basarabia, Bucovina), pe când unii dintre liderii ma­ghiari "gân­desc viitorul la timpul trecut", pro­slăvind hunga­ris­mul. Demersul hungarist promovat de UDMR este un anacronism istoric care, pe lângă faptul că dău­nea­ză prezentului comunității maghiare, pune în pericol existența comunității românești din Harghita și Co­vas­na. Obiectivul politic "Ținutul Se­cu­iesc Au­to­nom" nu este, pentru UDMR, decât un pas spre visul etern al Ungariei Mari. Susținând cu ve­hemență etni­cis­mul, acest ONG politic a reușit deja encla­vizarea zonei, prin renunțarea voită la cu­noaș­terea și folosirea lim­bii române, în paralel cu trans­for­marea limbii ma­ghiare într-o barieră în calea co­mu­nicării dintre ma­ghiari și români. Practic, UDMR a reușit să trans­for­me comunitatea maghiară într-o masă etnică în­chisă, protejată de "ziduri" artificiale, lăsând impresia că maghiarii iubesc aceste ziduri și conviețuiesc bucu­roși între ele. Poate este adevărat, doar am văzut ce se întâmplă la granița dintre Ungaria și Serbia, un­de se ridică ziduri ca în Berlinul comunist de odi­nioa­ră.

"Ne-a mai rămas să ne adresăm Comisiei Europene, în speranța că va obliga statul român «să protejeze toate minoritățile»"

- Toate aceste manifestări discriminatorii la adre­sa românilor sunt publice, pe față, sau mai de­grabă subînțelese, indirecte?

- Ce vorbiți dumneavoastră? Sunt institu­țio­na­li­zate! Sunt programatice! Potrivit unor serioase cerce­tări sociologice, datorate profesorului Radu Baltasiu, românii au statut de minoritate numerică locală, dis­criminată negativ (numai maghiarii și alți minoritari sunt discriminați pozitiv în cadrul statului român!), fără putere politică și fără mijloace de exprimare efi­ciente. Populația românească din zonă este neso­cotită, tratată ca o populație aservită, neexistând ega­litate de șanse la obținerea unui loc de muncă și nici un com­portament civic prietenesc și de colaborare, ci doar unul dominat de intoleranță și exclusivism. Istoria și cultura românească au fost excluse total din manifes­tările culturale organizate de instituțiile publice, pe bani de la bugetul României! Volumele de istorie lo­cală, albumele și pliantele turistice, a căror apariție este finanțată de Consiliul Județean, din bani publici, exclud cu totul zona românească a Buzaielor. În fine, comunitatea românească este discriminată și prin în­grădirea accesului la resurse financiare publice, pen­tru susținerea proiectelor de dezvoltare locală și a pro­iectelor culturale și sportive. Ce să vă mai spun? Pri­vim neputincioși cum viața românească se stinge, în ju­mătate dintre localitățile județului Covasna. Ne gândim că nu mai avem viitor pe pământurile în care ne-am născut. Ne-a mai rămas să ne adresăm Co­mi­siei Europene, în speranța că va obliga statul român "să protejeze toate minoritățile". Aș vrea ca domnul ambasador ungar să citească acest interviu și să ne spună, în public, opinia excelenței sale. Cine știe, poate sunt lucruri noi, pe care nu le știa. Sau nu sunt?

Primarului Leca Băncilă îi puteți scrie la email: primaria@intorsura.ro