"Dumnezeu să te ferească de dragostea oltenească!"
- Domnule Marin Voican-Ghioroiu, ați mai fost prezent în paginile revistei "Formula AS" cu amintiri despre Maria Tănase, pe care ați cunoscut-o în anii copilăriei. Poveștile dvs. legate de cea mai mare și mai iubită cântăreață a românilor mai au, însă, multe de spus. Ce știți, de pildă, despre romanța de dragoste dintre ea și Brâncuși, prea puțin cunoscută? E o simplă legendă?
- Despre iubirea Mariei Tănase cu neicuța Costache Brâncuși am aflat într-o sâmbătă de sfârșit de octombrie, din anul 1958, când muncitorii de la grădina lui Ion Coandă Tănase, tatăl ei, aveau obiceiul să stea la un pahar de băutură și de povești, după terminarea lucrului, la sfârșit de săptămână. Țin minte ca acum cum ședeau adunați în jurul unei mese de lemn, ce se găsea sub copertina unei fânării. La întrunire au participat și câțiva țigănuși din cartier, porecliți "Artiștii Piscului". În momentul când gaga Leana (o fată voinică și tare frumoasă, de vreo treizeci de ani, venită de pe la Tălpași, de pe Valea Amaradiei, bucătăreasa "clanului Tănase") a turnat ciorba fierbinte în străchinile de Oboga, și-a făcut apariția și Maria Tănase, care ne-a zis cu voie bună-n glas: "Poftă bună, dragii mei!". "Sărut mâinile, Măriucă dragă!"... i-a răspuns neica Oracescu, unul din meșteri, și, cu paharul de țuică în mână, s-a apropiat de ea, i-a făcut o plecăciune de cavaler medieval, apoi a sărutat-o pe obraz. "Nea Ionele, nea Ionele... ce mai fac mândrele tele?", a zis Maria, declanșând astfel un dialog hazliu: "Bine-mi fac, dar nu mă plac!". "Cântă-le, dă-le mărgele și te-or iubi cu plăcere," i-a răspuns ea. "Plăcere, plăcere... dar mai trebui și putere", a oftat neica Oracescu. "Ia să mă așez eu lângă «învățătorii mei» într-ale cântecului", a zis apoi Maria Tănase, așezându-se printre noi. Pentru fiecare "amic" (îi striga pe nume) a găsit câte un cuvânt potrivit, o vorbă de duh, întrebându-i, cu zâmbetul pe buze, dacă se vor cununa la iarnă, după caz, cine-i norocoasa (fericitul), ce le fac odraslele, ce și-ar dori să le aducă Moș Crăciun. Pe cei despre care știa că au băieți în armată îi încuraja să aibă răbdare, că se-ntorc "soldații mamei", dar să le păzească de "ispita oltenească" pe viitoarele nurori. La final, ne-a invitat să-i cântăm ceva vesel. "Artiștii Piscului" au început să doinească pe ritmuri gorjenești, să joace și să chiuie de mama focului. Atunci am văzut iar ochii minunați ai Mariei Tănase, ca verdele pădurii stropite de roua dimineții, în care strălucea bucuria unei inimi îndrăgostite de cântecul popular. Mi-a făcut semn să mă apropii și, întinzându-mi mâna (pe care am sărutat-o, ca pe a bunei mele măicuțe), mi-a surâs și m-a întrebat ce roman am mai citit, și după ce i-am răspuns că am terminat de curând "Invitație la vals", de Mihail Drumeș, m-a întrebat direct: "Nu-i așa că ai și tu o iubită pe care ai lăsat-o în Dealul Viilor?" "... Doamna Maria," i-am răspuns rușinat, "eu am colege, nu iubite." "De ce nu recunoști?", a zis, ghicindu-mi parcă gândurile, deși una este povestea dintr-un roman, și alta era să am o drăguță de-adevăratelea... "Ascultă, Ionele, știai că nepotul Marinică... e îndrăgostit?", a întrebat, în final. "Nu mă miră"... a zis meșterul Oracescu, "mai cunosc eu pe cineva, căruia la 16 ani îi sfârâiau călcâiele după un «doctor de inimă» și nici nu era măcar albastră"... "Multe mai știi matale, ca un om bătrân; și ce bine ții minte!", a zis Maria râzând. "Bătrân este văru Coandă, taică-tău.", a zis meșterul, făcând pe supăratul, apoi a dat peste cap cinzeaca, și vocea i-a devenit blândă, când s-a dus lângă Maria și și-a cerut iertare pentru îndrăzneală: "Ei... dacă am greșit, te rog să mă ierți, dar, că veni vorba despre iubiri cu năbădăi, am uitat să te-ntreb despre dragul tău gorjean, Constantin Brâncuși, îl mai ai la inimă?. Vorba cântecului: «Gorjene, gorjan iubit, sufletul mi-ai răscolit... de când nu te-am mai văzut...»".
- Amintirile dvs. seamănă cu o piesă de teatru, plină de personaje. Când apare în ea și Brâncuși?
- V-am spus toate astea pentru că amintirile mele sunt foarte vii și ca lumea să știe o parte necunoscută a vieții Mariei Tănase: anii petrecuți în casa părinților ei. În ce privește răspunsul la întrebare, el a venit chiar atunci, în seara aceea răcoroasă de octombrie. Doamna Maria a privit undeva spre tăriile cerului, părând că urmărește o stea anume, și-a lăsat apoi să-i cadă fruntea în palmă și a oftat discret. Într-un târziu, a început să-și depene amintirile. Toți amuțiserăm. În timpul cât a vorbit, nu m-am mișcat (îi sorbeam cuvintele), mi-era frică să nu-i distrag atenția: era atât de concentrată, încât părea că întreaga ei ființă plutea într-o lume miraculoasă, pierdută într-un alt timp. "O poveste cum sunt altele-i și-a mea!... Un drum lung, pe care mergem și căutăm fericirea, oprindu-ne la câte-o răspântie, ori să ne odihnim, ori să gustăm din fântâna dorului câteva picături de iubire. Cum și mie, bunul Dumnezeu mi-a dat să străbat multe cărări, până ce-am ajuns la Paris, unde soarta mi l-a scos în cale pe marele sculptor, gorjanul meu drag, neicuța Costache Brâncuși. Aveam 25 de ani pe atunci, și toată lumea era pentru mine plină de trandafiri. Brâncuși era un împătimit al obiceiurilor strămoșești: limba, portul... dar mai ales felul în care își primea oaspeții, pregătindu-le mămăliguță cu brânză și unt proaspăt, sărmăluțe oltenești, înfășurate în frunze de varză, însoțite de urarea, când cinstea un păhărel de vin ales: «Bine m-ați găsit! Să vă țină Dumnezeu obiceiul și să nu mă uitați, dragii mei români!». Așa mi-a urat și mie, și cum ne-am văzut, m-a lovit fulgerul. Am simțit cum sufletul îmi ia foc, mistuit de o pasiune de neoprit, că doar cântecul spune: «Dumnezeu să te ferească de dragostea oltenească!...»".
"Să trăiești printre străini și întruna să suspini"
- Ce credeți că a îndemnat-o pe Maria Tănase să mărturisească o poveste de dragoste în fața unor necunoscuți?
- Lucrătorii de la serele lui Coandă Tănase erau ca niște casnici, apropiați ai familiei, grădinăreau acolo, în vatra casei, din primăvară și până toamna târziu. Gazdele erau prietenoase, fără aere de stăpâni, iar Maria era, din fire, foarte deschisă și prietenoasă. Țineți minte, din primul interviu publicat în revistă, cum s-a purtat și cu mine, cu câtă afecțiune m-a încurajat, deși eram un copil oarecare.
- Cu ce prilej ajunsese la Paris Maria Tănase, când l-a cunoscut pe Brâncuși?
- Maria Tănase fusese invitată să cânte la Expoziția Internațională de la Paris. Concertul ei s-a bucurat de un succes extraordinar și a avut onoarea să fie aplaudată de împăratul Marocului și de Maiestatea Sa, Carol al II-lea - Regele României. Iar la Brâncuși ajungeau toți românii de seamă, cum era și Maria. Atelierul sculptorului se afla în strada Impasse Ronsin, la nr. 11, unde a primit-o și pe marea noastră cântăreață.
- V-a povestit în seara aceea Maria Tănase despre prima ei întâlnire cu Brâncuși?
- Pentru români, Constantin Brâncuși era o legendă vie. Nu era de ici, de colo, să mergi până la Paris pe jos și să cucerești, în "orașul luminilor", gloria după care aleargă toți muritorii. Toate acestea au fascinat-o atât de tare pe Maria, că-i pierise glasul, când, în pragul atelierului, a fost întâmpinată de-o voce caldă, ce vorbea în grai neaoș, oltenesc. "He-he!... Ce pasăre măiastră îmi deschide ușa în fapt de seară?!...", după care a privit-o cu admirație și a îmbrățișat-o ca pe o prietenă veche și dragă. Faima și glasul ei îi ajunseseră de mult la urechi.
- Ce mai țineți minte din povestea Mariei Tănase despre Brâncuși?
- Vă dați seama că eram numai ochi și urechi. Să fii acceptat, la vârsta mea, ca martor la o poveste de dragoste, nu era chiar puțin, iar despre Brâncuși, pe atunci, nu știam aproape nimic, doar câteva date despre satul Hobița, din comuna Pestișani, unde s-a născut, și mai știam că olteanul nostru ar fi om cu mare faimă în Franța și prin America...
"Ce condiție credeți că mi-a pus gorjanul meu?", ne-a întrebat doamna Maria în seara aceea.
"Să-i cânți o melodie din plaiul Olteniei", a zis neica Oracescu râzând. "Exact. Și m-am simțit ușurată să ne cunoaștem astfel. Doar că nu puteam să dau buzna în casa maestrului și să-i zic: «Ia spune mătăluță Măriei lui Ion Coandă Tănase din Mierea Birnicii care-ți este viața și să-mi arăți acușica toate sculpturile despre care vorbește o lume-ntreagă că ai ajuns celebru». L-am luat cu binișorul la început și i-am spus că sunt mesagera gorjenilor și-i aduc un salut din partea lor. Nu mințeam. Pe vară, avusesem un spectacol la Târgu Jiu, iar mulți cunoscuți mă rugaseră să-i spun neichii Costache că-l așteaptă cu sarmale și țuică fiartă, de sărbătorile Crăciunului. Atunci mi-a cerut să-i îndeplinesc o singură condiție, nu trei, cum făceau hapsânii de zmei și împărați, mi-a zis să-i cânt o melodie din ținuturile Pestișanilor, ca să-i treacă dorul de acasă. Am început să-i cânt și, când i-am întâlnit privirea, arăta ca un copil fericit, întors în pragul casei lui părintești. Gândul și sufletul lui erau deja în ținutul Pestișanilor, unde a văzut pentru prima dată lumina zilei. I-am luat mâna și i-am sărutat-o. Am înțeles că-l năpădiseră aducerile aminte, iar un gând fugar mi-a trecut prin minte ca un fulger: «Bat-o Dumnezeu s-o bată, soarta, soarta blestemată! Să trăiești printre străini și întruna să suspini, după casă și părinți, după anii irosiți»".
Ce-a urmat nu putea să fie decât o poveste de dragoste. Doi oameni așa de frumoși și puternici, și pe deasupra și olteni, față în față. Trei zile și trei nopți, Maria a fost dată dispărută din delegația română de la Paris. La început, Dimitrie Gusti, care conducea delegația, s-a supărat, dar cum era moldovean bun la inimă și înțelept, a înțeles sentimentele țesute între Brâncuși și Maria. Apoi ea a trebuit să se întoarcă în țară, pentru că avea concerte programate.
- La inaugurarea Complexului de la Tg. Jiu, Constantin Brâncuși a petrecut mai multe luni în țară. S-a întâlnit și atunci cu Maria Tănase?
- Doamna Maria ne-a povestit că l-a așteptat nerăbdătoare în gara din Târgu Jiu. Venise de la ora cinci de dimineață și-a stat nemișcată până la șapte, când trenul și-a dat ultima suflare pe peronul gării. Încerc să-mi amintesc vorbele ei: "Ceasul de pe peron arăta ora șapte, când din primul vagon a coborât neicuța Costache, ținând în mâna stângă un buchet de trandafiri albi, pe care mi i-a dăruit și mi-a spus dintr-o răsuflare: «Măriucă, ce frumoasă ești!» apoi m-a sărutat că nu se mai oprea, ha-ha-ha!... ce mai, ca la cinema, că se uitau mirați călătorii și-și făceau semne, că prea ne înfierbântasem, iar un bătrânel destul de simpatic îi spunea unei doamne: «Așa e pe la noi, dragoste cu năbădăi!»".
Două pietre tari
- V-a spus vreodată Maria Tănase de ce s-a întrerupt prietenia lor?
- În toamna anului 1962 (aveam deja 21 de ani), am întâlnit-o pe "Zâna mea cea bună" la Casa ARLUS, din strada Batiștei, unde a susținut un recital. Când m-a văzut (stăteam în primul rând) mi-a făcut un semn discret, ca să o aștept. Ca în copilărie, mi-a dat un braț de flori, pe care să i le duc în mașină. "Așa paj mai zic și eu!..", a zis și i-am sărutat mâna, copleșit de emoție. M-a sărutat pe obraz, lăsându-mi o urmă de ruj: "Marinică, iartă-mă!, s-a scuzat. Un mic semn pe obraz te va face mai plăcut la domnișoare." I-am promis că n-o să mă spăl, ca să păstrez cât mai mult semnul, ea a râs și m-a rugat s-o însoțesc. A oprit mașina la podul Lemaître (Lemetru Văcăreștilor, așa-i ziceau locuitorii din zonă) și m-a rugat să duc florile unei chivuțe de la florăria din colț, care era fata Leancăi, o țigancă bună la toate, care muncea la grădina lui taică-său. Pe drum, am îndrăznit s-o întreb dacă, după venirea în țară a lui Brâncuși, s-au mai întâlnit. Mi-a răspuns că s-au văzut în America, la Expoziția Universală de la New York, unde fusese poftită să cânte. Venise de la Paris și Brâncuși, care a participat la concert. Maria Tănase a obținut din nou un succes fulminant (a cântat alături de orchestra dirijată de Grigoraș Dinicu, și de naistul Fănică Luca). Pavilionul României fusese inaugurat la 30 aprilie 1939, în prezența unor oficiali români, comisar general al pavilionului fiind, ca și la Paris, marele sociolog Dimitrie Gusti.
"Am fost să-l vedem pe George Enescu, concertând la Opera Metropolitan, și-a continuat povestea Maria Tănase. Ne-am plimbat cu vaporul, am admirat Statuia Libertății, ne-am iubit ca doi nebuni. Dar asta a ținut până ne-am întors la Paris, când m-a certat că îmi irosesc talentul, frumusețea și tinerețea cu care nu am să mă mai întâlnesc niciodată, dacă-mi petrec viața cântând prin cârciumi și la recepțiile unor snobi. Mie nu mi-a spus-o niciodată în față, dar mi-au ajuns la ureche alte câteva vorbe, cum că aș fi o Casandră antică, o plângătoare profesionistă, și că aș fi ajuns bună pentru zaiafeturi de trântori. Lui i-ar fi plăcut să fiu cântăreață de operă. Dar n-am ținut supărarea, jarul din inima mea nu s-a stins niciodată, uite chiar acum câteva zile, am fost la Mânăstirea Tismana și i-am aprins o lumânare, apoi am presărat câteva boabe de tămâie pe niște cărbuni ce mocneau într-o ulcică de pământ, aflată lângă căsuța «Morților». Am privit fumul care se ridica liniștit și se pierdea ca o boare a unui suflet de om, chinuit de dorul celor dragi".
- În multe părți ale interviului dvs. se simte că povestea de iubire dintre Brâncuși și Maria Tănase a fost așternută, deja, pe foi de hârtie. Sunteți autorul unei piese de teatru cu acest subiect. În calitate de "intim" al acelei frumoase întâmplări, credeți că a fost o simplă aventură, sau a lăsat dâră roșie în viața celor doi mari artiști?
- Deși dragostea "cu năbădăi" dintre Maria Tănase și Constantin Brâncuși a fost, cu siguranță, pasională și înfrigurată, legătura a fost profundă, așa cum se întâmplă întotdeauna când două suflete-pereche se întâlnesc. Chiar dacă amândoi au fost pietre tari, cu orgolii ce nu admiteau nici unul, nici altul, să i se știrbească din prestigiu, iubirea lor a fost puternică și adevărată, pe cât de mari le erau inima și talentul.