La Roșia Montană se desfășoară, în aceste zile, a zecea ediție a Festivalului FânFest - ocazia perfectă pentru mii de tineri de a-și "împrospăta" energia de luptă anticorporatistă. În același timp, câteva știri recente din piața media vorbesc de mineritul aurifer, fiind, direct sau indirect, legate de Roșia Montană. Astfel, aflăm că "Gold Corporation" a deschis un arbitraj împotriva României, compania fiind supărată că statul nu i-a aprobat megaproiectul din Apuseni. De asemenea, de la Certej (o localitate aflată la 20 km distanță de Deva) aflăm că autorizația de construire a minei de aur a fost declarată ilegală de către Inspectoratul de Stat în Construcții. Amenințările, totuși, există, o oarecare Emanuela Gavrilă, fostă patroană a unei agenții de fotomodele din New York, fără nici o experiență în minerit, a devenit, peste noapte, administratorul companiei "Blueberry Ridge Minerals", care a primit o concesiune în mijlocul Patrulaterului Aurifer din Apuseni, în perimetrul Geamăna (din partea ANRM - cea mai "bolnavă" agenție de stat a României). Pe de altă parte, dintr-un studiu întreprins de Centrul Canadian pentru Politici Alternative (CCPA), aflăm ceea ce știam demult, că firmele canadiene de minerit sunt "printre cele mai rele din lume". În acest context, am solicitat un interviu activiștilor ecologiști Tudor Brădățan și Roxana Pencea, fondatorii organizației "Mining Watch România" și membri ai Campaniei Salvați Roșia Montană, din Cluj-Napoca. De notat că "Mining Watch" este o rețea internațională de organizații care se alătură comunităților locale în eforturile lor de a opri proiectele miniere distructive, la scară industrială.
"La Roșia Montană este liniște, pentru prima dată, după foarte mulți ani"
- Ce se mai întâmplă la Roșia Montană? Pleacă sau nu pleacă RMGC?
- La Roșia Montană este liniște, pentru prima dată, după foarte mulți ani. Nu mai circulă în viteză jeep-urile companiei și nu mai patrulează pe străzi așa-zișii mineri, nu se mai demolează case și nu se mai fac foraje. Unii localnici ne-au zis că așteaptă cu nerăbdare ediția a zecea a FânFest, tocmai pentru a se bucura, împreună cu toată lumea, de plecarea RMGC. Compania și-a dat mare parte din angajați afară, și noi credem că, în curând, vor fi concediați toți cei din România. Goana lor după bani îi va duce la Washington, acolo unde e curtea de arbitraj. În acest moment, prin arbitrajul deschis în capitala SUA, "Gabriel Resources" nu mai are niciun interes să își mențină aparatul administrativ din România. Eventual, doar ca să co-intereseze politicienii români, pentru a alege avocați "convenabili" care să reprezinte statul și, desigur, să piardă... În acest moment, prin deschiderea arbitrajului de la Washington, "Gabriel Resources" șantajează România pentru a obține avizele necesare demarării minei. Alternativa este să obțină despăgubiri nesimțite de 4 miliarde de dolari (potrivit declarațiilor directorului "Gabriel Resources" din 2013), ajungând la o înțelegere cu statul - așa cum s-a întâmplat în cazul Bechtel - sau să angajeze un avocat dezinteresat - așa cum s-a întâmplat în cazul fraților Micula.
- Ce șanse are RMGC să câștige contra statului român? Ce ar trebui să facă sau să nu facă guvernul, ca să-și păstreze șansa de a câștiga detașat procesul?
- Într-un proces normal, la un tribunal sau curte normală, "Gabriel Resources" nu ar putea nicicum să câștige. Au venit cu o propunere de proiect care nu respectă legile naționale, justiția le-a anulat permisele intermediare, iar mulți dintre localnici nu au vrut să le vândă terenurile. Nu vedem cu ce au fost nedreptățiți. Tocmai din acest motiv nu merg la o curte normală de justiție, ci la una de arbitraj comercial, un sistem paralel de justiție, care nu are nicio legătură cu sistemul național sau transnațional de justiție. Acesta funcționează pe principiul arbitrajului, ceea ce înseamnă că ambele părți își vor alege câte un arbitru și că se vor pune de acord în alegerea celui de-al treilea arbitru (judecător neutru). Apoi, aceștia tranșează cazul în spatele ușilor închise, aproape ca la piață. De aceea, există și posibilitatea teoretică să pierdem, iar noi, cetățenii, nici măcar să nu știm cât și ce am pierdut. Acesta este sistemul curților de arbitraj, iar conform tratatelor bilaterale pe care România le-a semnat, fără consultare publică, diferendele dintre state și companii se soluționează prin aceste curți. Încă din 2013, declarațiile reprezentanților companiei, cât și ale politicienilor noștri, ne-au alimentat neîncrederea. Jonathan Henry, directorul "Gabriel Resources", a declarat într-un interviu că "va avea el grijă ca România să aibă de suferit dacă nu aprobă mina". În replică, Victor Ponta nu a catalogat acest șantaj ca inadmisibil, ci a încercat să ne convingă, în toamna lui 2013, că este mai bine să aprobăm proiectul minier, decât să plătim despăgubiri companiei, antepronunțându-se în favoarea acesteia. Practic, acest Henry ne-a șantajat pe față, iar prim-ministrul i-a dat declarativ dreptate, în loc să îl pună la punct. Nouă, acest lucru ne miroase a "blat" cu compania minieră, și atâta timp cât licența de exploatare rămâne secretă, îi vom suspecta pe toți cei aflați la guvernare, de corupție și servilism în fața "Gabriel Resources".
"ANRM este instituția despre care cetățenii știu cel mai puțin, dar a cărei activitate produce efecte nefaste, asupra a milioane de români"
- Guvernul continuă să acorde prin Agenția Națională de Resurse Minerale noi concesiuni. Ce puteți spune despre această revoltătoare activitate antinațională, a unei agenții guvernamentale?
- ANRM este instituția despre care cetățenii știu cel mai puțin, dar a cărei activitate produce efecte directe asupra a milioane de români. Rând pe rând, zone foarte extinse din Munții Apuseni și din Maramureș sunt concesionate unor SRL-uri apărute peste noapte, care vizează resursele minerale de aur și argint ale României. Modul în care ANRM gestionează și inclusiv vinde aceste zăcăminte este supus unor proceduri secrete, opace vigilenței publice și în dezacord total cu opțiunile de dezvoltare economică durabilă, precum turismul, fermele agricole sau micile întreprinderi. Președintele instituției este numit printr-o decizie politică a prim-ministrului. Activitatea ANRM, cu mize foarte mari, este, deci, controlată politic. În spatele ușilor închise se negociază vânzarea resurselor minerale ce ar trebui, conform legii, să aparțină tuturor cetățenilor. În acest context, nu e de mirare că ANRM este suspectă de fapte de corupție, fraudă, conflict de interese, poate chiar subminarea economiei naționale. Oricare dintre aceste suspiciuni va dispărea doar atunci când ANRM își va face activitatea transparentă și va da publicității toate licențele, anexele și contractele pe care, în prezent, le ascunde sub pretextul secretului de serviciu. În plus, interesul comunităților nu va putea fi niciodată în mod corect reprezentat, până când publicul nu va fi consultat, chiar din etapa de acordare a licențelor de explorare sau exploatare. În acest moment, membrii unei comunități află de existența unui proiect minier doar atunci când intră în etapa de avizare de mediu, ceea ce îi pune direct într-o poziție inferioară companiilor miniere, în raport cu statul român. Când companiile nu pot aviza proiectele miniere, amenință că dau statul în judecată. Este un cerc vicios ce pornește de la ANRM, care dă pe nimic licențele, fără să îi pese de consecințe.
Roxana Pencea
"«Eldorado Gold» din Certej este cel mai agresiv operator minier din România"
- Oprit temporar de inspectoratul în construcții, proiectul de la Certej (Hunedoara) amenință să fie prima exploatare minieră de suprafață, deschisă în Apuseni de o companie străină. Care ar fi consecințele?
- În acest moment, "Eldorado Gold" din Certej este cel mai agresiv operator minier din România, mai ales că își propune proiecte în toată partea centrală și sudică a Munților Apuseni. Concesiunile deținute sunt mult mai vaste decât la Roșia Montană și sunt răspândite în întreg județul Hunedoara: de la Certej, Băița Crăciunești și Brad, la Deva Muncel. Nu e deloc exagerat să spunem că întreg județul este sub asediul corporațiilor miniere străine, mai ales că una dintre concesiuni este exact la marginea orașului Deva. Proiectele "Eldorado Gold" au aceleași origini ca proiectul de la Roșia Montană, mare parte a concesiunilor sale fiind obținute în condiții oneroase, de la ANRM, în 1999. În același timp, Nicolae Stanca, reprezentantul statului (prin Minvest) la acea vreme, a schimbat taberele și a devenit unul dintre vicepreședinții "Eldorado Gold". Dacă la Roșia Montană compania a recunoscut amploarea proiectului, "Eldorado Gold" are o nouă strategie, mult mai perfidă. De exemplu, deține în zona Certej cinci perimetre miniere, pe care le autorizează, separat, mult mai ușor, ca, într-un final, dacă exploatarea s-ar produce, să lase în urmă o imensitate selenară, similară cu se se întâmplă la Yanacocha, în Peru (amploarea dezastrului de acolo este vizibilă prin Google Maps). Asemănarea cu Roșia Montană constă în faptul că "Eldorado Gold", prin subsidiara "Deva Gold", mizează pe complicitatea autorităților locale și a celor județene de mediu, pentru a obține avize. În acest fel, "Eldorado" a obținut autorizații a căror legalitate este verificată de instanțe sau a fost deja infirmată.
- S-a vorbit, în ultima vreme, și de concesiunea de la Rovina. De ce sunt ONG-urile nervoase pe această temă?
- Cea mai recentă afacere a ANRM este Rovina, o localitate de lângă Brad. Anunțul companiei "Junior Carpathian Gold", potrivit căruia a primit licența de exploatare a cuprului și aurului din zăcământul Rovina, a dus la o explozie la bursă a acțiunilor companiei, marcând o creștere de 200%, în decurs de două zile. Informarea de presă distribuită către mass-media a fost lansată într-un moment-cheie, "Carpathian Gold" aflându-se, practic, în stare de faliment, din cauza dificultăților întâmpinate în avansarea unui alt proiect, în Brazilia. Nici ANRM și nici o altă instituție a statului nu au considerat necesară informarea publicului cu privire la concesionarea pentru exploatarea, pe 20 de ani, a unui perimetru minier de 93,5 kilometri pătrați - adică de aproape 3 ori suprafața orașului Deva. Rovina devine, astfel, primul proiect minier deținut 100% de o companie străină, fără participarea statului român. Conform înțelegerilor, "Carpathian Gold" trebuie să plătească statului român doar 4% redevență. Toate demersurile au avansat în condiții total netransparente, dar sub supervizarea atentă a Guvernului României.
- Cum vor arăta Munții Apuseni peste câțiva ani, dacă vor fi activate toate concesiunile miniere acordate de ANRM?
- Tot mai multe proiecte de minerit aurifer sunt planificate în România. Cu 68 de zăcăminte aurifere identificate, țara noastră este expusă riscului unei expansiuni rapide a transformării munților în cariere de suprafață. Principalul vinovat al acestei stări de fapt este Guvernul României care, fără o dezbatere serioasă privind viitorul Munților Apuseni, acordă concesiuni pe bandă rulantă. Pericolul nu este limitat doar la această zonă, permise de explorare pentru zăcăminte polimetalice și auro-argentifere fiind acordate și în Maramureș și Bistrița-Năsăud. O estimare a Institutului Geologic Român arată că dezvoltarea de proiecte pe bază de cianurație sau flotație ar duce la "generarea a nu mai puțin de 2900 de hectare de deșeuri de cianurare" în următorii ani. Tocmai din acest motiv, Campania Salvați Roșia Montană s-a implicat activ în monitorizarea altor proiecte miniere din România, punând bazele rețelei naționale "Mining Watch România". Energia câștigată în toamna anului 2013 dă putere echipei noastre de a informa publicul cu privire la pericolul transformării munților în gropi și mormane de steril.
Mai multe detalii pe http://miningwatch.ro/