De ce l-au adoptat dacii atât de repede pe Hristos?

Aurora Petan
- Suntem creștini de când ne știm și ni se pare firesc să fie așa. Dar oare de ce noi am fost printre primii în Europa care am adoptat noua credință a lui Hristos? De ce mare parte a Europei a fost creștinată cu sabia, după mai multe secole? De ce slavii au devenit creștini abia prin secolele IX-X, germanii, scandinavii și anglo-saxonii la fel, după aproape o mie de ani, ungurii tot în secolul X, ca să nu mai vorbim de letoni, creștinați în secolul XIII, sau de lituani, abia în secolul al XIV-lea? Probabil că rezistența în fața noii învățături creștine are legătură cu fondul vechi de credințe al fiecărui neam. Cu cât religia veche era mai diferită de cea nouă, cu atât creștinarea s-a făcut mai greu. Iar religia dacilor se pare că avea multe asemănări cu cea creștină -

De la Zamolxe la Iisus

Din negura timpului au ajuns până la noi câteva informații despre religia dacilor de acum două mii de ani și mai mult. Stră­moșii noștri se în­chinau din străvechime unui zeu al cărui nume nu-l cunoaș­tem. Apoi, prin secolul al VI-lea î.Hr., Zamolxe, un în­țelept get care că­lă­to­rise prin Egipt și, după unii, chiar prin Feni­cia, discipol al fi­lo­so­fului grec Pita­gora, a făcut o refor­mă a reli­giei daci­lor. S-a supus unui ritual de misterii, care imi­ta moartea și învie­rea zeului, arătân­du-le oamenilor că e­xis­tă viață după moar­te. Zamolxe a coborât într-o încăpere sub pământ, de unde a reapărut abia du­pă trei ani. În acest timp, dacii l-au jelit ca pe un mort, apoi s-au bucurat când l-au revăzut. Pro­babil, zeul străvechi al dacilor era un zeu al vie­ții și al morții, al vegeta­ției care moare toamna și învie primă­vara, un zeu al ritmului firesc al na­tu­rii din care și omul face parte. După ce Zamolxe i-a învățat că moartea adu­ce viață, sărbătoarea în­vierii, pla­sată cu sigu­ranță primă­va­ra, a dăi­nuit multă vre­me. Za­mol­xe a ajuns să fie con­siderat el însuși un zeu. El a fă­cut parte din marele val al învățaților și reformatorilor religioși din secolul al VI-lea î.Hr. Tot atunci au trăit și Moise, Zarathustra, Con­fucius, Lao-Ze, Pitagora, Buddha și alții.
Când creș­tinismul a a­juns și pe me­­leagurile noas­tre, adus de apos­to­lul Andrei, acesta a întâlnit în nordul Du­nării o credință asemănă­toare. Unii cerce­tători susțin că da­cii erau mo­noteiști, cre­deau într-un singur zeu, dar e greu de reconstituit mode­lul spiri­tualității lor. Puteau avea o mulțime de zei - ai războiului și păcii, ai cerului și ai pă­mântului, ai ploii și ai mării - dar să fi avut în același timp conștiința că totul are o singură sursă și că deasupra tuturor se află Marele Zeu? E posibil să fi existat divinități de rang mic, un fel de sfinți sau îngeri, sau e posibil ca pur și sim­plu dacii să fi văzut scânteia de Dum­nezeu din fiecare lucru sau acțiune și să-i fi dat acelei scântei mai multe nume. Oricum, esențial în re­li­gia lor este faptul că Ma­rele Zeu, imi­tat de Zamolxe, moare și învie, sta­bi­lind rit­mul cosmic, așa cum mai târ­ziu Iisus va muri și va învia, tot pri­măvara, re­sta­bilind ordinea în lume. Deci, noua religie a întâlnit o varian­tă ase­mănă­toa­re la daci, cu ca­re nu intra în conflict.
Nu în același mod s-au pe­trecut lucru­rile în alte părți, unde existau mito­lo­gii pu­ternice și tra­diții pă­gâne foarte diferite de învățătura crești­nă: zei pedep­si­tori și cruzi, tea­mă de moar­­­te, privilegii în cer doar pentru cei bo­gați, preoți in­flu­enți care nu voiau să re­nunțe la putere. Pe de o par­­te, crești­nis­mul ve­nea să aducă ega­­litate în fața lui Dum­nezeu, iar asta nu convenea mul­to­ra. Pe de alta, vechile cre­dințe poli­teis­te nu puteau con­cepe împă­carea cu un singur Dum­ne­zeu. Au trecut se­cole mul­te până ce această împăcare s-a produs în multe părți ale Europei. În vremea asta, stră­­moșii noștri con­tinuau să tră­iască după vechile lor legi, adap­tate la noua religie. Toto­da­tă, tradi­țiile noastre popu­lare lega­te de ritmul na­turii s-au păs­trat a­proa­­pe neschim­bate sute de ani, în paralel cu cre­dința creștină. Că­­lu­­șarii, solo­mo­narii, paparudele, măș­­tile animaliere, du­hurile ape­lor, stri­goii, colindele pă­gâne, sor­cova, ielele și câte și mai câte - toa­te alcă­tu­iesc universul ne­schim­­bat de cre­dințe și magie al românilor, de peste două milenii, și îl alcătuiau cu sigu­ran­ță și pe cel al dacilor, fără să tul­bure cu nimic credința creștină, ba mai mult, s-au întrepătruns cu aceas­ta, dând naștere unui creș­ti­nism po­pu­lar spe­cific românesc.

Preoții luminii


Știm tot din scrierile vechi că preo­­ții daci erau vegetarieni și abs­ti­nenți. Nu mâncau decât lapte, miere și fruc­te, nu se căsătoreau niciodată și tră­iau în cea mai mare curățenie. Is­to­ri­cul Flavius Iosephus îi compară prin aus­teritatea compor­tamentului lor cu ese­nienii. Dar înțelep­ciunea și sfin­țe­nia acestor preoți daci era în primul rând în slujba oamenilor, ei erau cei care îi puneau pe oamenii de rând în legătură cu divinitatea. Lor le dă­dea tot po­porul ascul­tare, și așa se face că dacii au fost de acord să-și stâr­pească pro­priile plantații de viță-de-vie, la cererea ma­relui preot Dece­neu, pen­tru a se înfrâna de la vin. În isto­ria dacilor, atât cât putem recon­stitui, Deceneu este cea mai mare fi­gură de preot. Și el, ca și Za­molxe, a călă­torit în Egipt. A fă­cut o reformă a siste­mu­lui reli­gios, a fost sfătuitorul lui Bu­re­bista și lui i se dato­rează, probabil, prima formă a incintei sa­cre de la Sar­mi­zegetusa Regia. S-au con­struit tem­ple, s-au insti­tuit preoți și s-a impus o disciplină mai mare în rân­dul credin­cio­șilor. Ma­rele preot avea aproape pute­rea unui rege, iar regele însuși nu lua nicio de­cizie fără să-l consulte. Era al doilea om în stat. Isto­ricul Iordanes ne po­ves­tește că De­ceneu i-a învățat pe daci astro­no­mie - sem­nele zo­diacale, fa­zele lunii -, filo­sofie, eti­că, lo­gi­că, ma­tematică și o mul­­ți­me de alte lucruri, făcându-i su­­pe­riori altor "barbari". Dar, lucrul cel mai im­por­tant, Dece­neu este cel care l-a spri­jinit și sfătuit pe Bure­bis­ta în uni­fi­carea tri­burilor și înte­me­ie­rea unui stat. Probabil și ma­rii preoți de după el au avut un rol asemănător pe lângă rege. De pildă Vezina, ma­rele preot din vremea lui Decebal, a luptat cot la cot cu soldații împotriva ro­ma­­nilor. Ori­cum, antichi­ta­tea ni-i po­me­nește pe ma­rii preoți daci ca pe niște în­țelepți, sub îndrumarea cărora no­ro­dul a că­pătat conștiința unității de neam și lumina cunoașterii, cu totul străini de metodele de înrobire și ma­nipulare a oamenilor de rând pe care le folosea preoțimea altor nea­muri sau timpuri.

Nemurirea și bucuria morții

Când vorbim de daci vorbim des­pre nemurire. Întreaga antichi­tate a fost impresionată de curajul excep­țional al dacilor, care lup­tau fără ar­mură și mer­geau la moarte cu bucu­rie, crezându-se ne­mu­ritori. Credința lor în nemurire îi făcea să fie cumplit de te­muți. O astfel de atitu­dine în fața morții i-a uimit pe cercetători. Cei mai mulți n-au vrut să accepte că dacii chiar credeau în nemurire. S-a spus că e vorba de o credință a elitelor, a sol­daților din cla­sele de sus, așa cum se întâl­nea și la nordici: cei ce mureau glorios în luptă ajun­geau în Walhalla, iar cei ce mureau în alte împrejurări nu aveau acest pri­vi­legiu. Tot așa, s-a spus că numai dacii războinici cre­deau că se duc la Za­molxe, dacă mor în luptă. S-a mai spus că nu poate fi vorba de nemu­rirea sufle­tului, căci o astfel de cre­dință era mult prea avan­sată pentru acel timp și pentru niște "barbari" cum erau dacii. Dar arheo­logia con­trazice această idee. În vre­me ce egip­tenii și alte neamuri con­ser­vau trupul pen­tru a rămâne întreg după moarte și îi puneau mortului la dis­poziție toate cele de care s-a folosit în timpul vieții - vase, alimente, obiecte, usten­sile, ori chiar uci­deau pe mor­mântul defunctului animale, slujitori ori o soție -, dacii nici măcar nu aveau mor­minte. Tru­pu­rile lor erau arse, iar ce­nușa pro­babil împrăș­tiată în patru vân­turi. Numai așa se poa­te explica de ce, începând cu re­for­ma lui De­ce­neu și până la cuce­rirea Daciei, mor­mintele dacice sunt cu totul absente. Nici urne, nici gropi, nici cimitire, nimic. Asta în­seamnă că dacii nu pu­neau preț pe trup, pe partea materială a vie­ții, de aceea mer­geau la moarte se­nini, așa cum creș­tinii primelor tim­puri, persecutați de îm­părați, mer­geau la moarte cân­tând sau rugân­du-se.

Locuri de cult: altare creștine în peșteri dacice

Ca și astăzi, credința se manifesta la nivel oficial, regal, într-un fel, și în alt fel în viața de zi cu zi a omului de rând. Regii con­­struiau temple fas­tuoa­se, așa cum dom­nitorii noștri au ridi­cat biserici mi­nunate. Dar ast­fel de temple găsim doar la Sar­mize­getusa Regia și încă în câteva locuri (la dimen­siuni mai modeste). În schimb, că­lu­gări și preoți existau cu sigu­ranță în toate lo­curile, iar aceștia tră­iau retrași, departe de lume, în peșteri sau în pus­tietăți. În­suși Za­molxe s-a retras într-o peșteră după ce și-a dus la bun sfârșit misiunea - spun scrierile vechi. Multe din locu­rile de cult dacice au fost trans­­for­mate în așe­ză­min­te creștine. Și e nor­mal să fie așa. Acele locuri erau im­preg­nate de sfințenie, de ruga per­manentă a că­lu­­gărilor. Nu ne putem ima­gina că creș­ti­nis­mul a igno­rat ve­chile lo­curi de ru­gă­ciu­ne și și-a creat altele noi, de­parte de ce­le vechi. Stră­vechile capiști au fost lo­cu­rile firești în care lumina ve­­chii credin­țe a con­ti­nuat să strălu­ceas­că și sub noile veș­minte, lo­curi pe care oa­menii de rând le ve­ne­rau. Pe terito­riul țării noas­tre, grotele tai­nice și răco­roa­se din pân­te­cele munților au fost în­tot­­deauna cele mai ferite și mai prielnice locuri pen­tru călugări. Acolo energiile pămân­tului sunt veșnic ne­tul­burate. Aco­lo ru­gă­ciu­nile șoptite cresc în ecouri și ajung mai re­pede la Dum­ne­zeu. Aco­lo izvoarele sfinte se pre­ling pe pietre, vin­de­când trupuri și sufle­te. Așa a fost pro­babil la Șin­ca Veche, în Țara Fă­gărașu­lui, un loc plin de enig­me și minuni. Așa a fost la Basa­rabi-Mur­fatlar, în grotele din dealul de cretă, unde au rămas ur­mele crești­nilor din secolul al IX-lea, dar care trebuie să fi fost la începuturi un așezământ getic. Așa a fost cu sigu­ranță peștera Sfântului Andrei, din Dobrogea, unde apostolul a întâlnit preoții daci ai locului și le-a împărtă­șit Vestea cea Bună. Și așa au fost cele trei grote sacre din triunghiul sfânt Cetățuia de Argeș - Corbii de Pia­tră - Nămăiești, devenite astăzi lo­cașuri creștine, ca și peștera Sfân­tu­lui Andrei. Prima, aflată pe valea Dâm­bo­vicioarei, aproape de o cetate da­cică cercetată de arheologi, este o mică Me­teoră, pe urcușul căreia po­mii sunt îm­brăcați cu icoane. Tainele grotei de la Cetățuia vor trăi cât vea­cul. Pe aco­lo au trecut uriașii în tim­puri ime­mo­ria­le, lăsându-și urmele pașilor în rocă. Acolo, în acea grotă, aerul vi­brea­ză, simți furnicături în palme, iar dacă îngenunchezi pe pia­tra rece, te faci una cu muntele și tim­pul se o­prește. Zeci de candele ard perma­nent la Cetățuia, în­tr-o simfo­nie de foc și întuneric, iar sim­bolul dacilor ve­ghea­­ză pe ușa de la intrare. Cea de-a doua, Corbii de Pia­­tră - nume de basm cu vrăjitoare și păsări fermecate -, se află și ea a­proape de o așezare dacică. O stâncă amețitoare îm­bracă peștera rece și ume­dă, în care lumâ­nă­rile ard parcă în­ghe­țate. Iar cea de-a treia, Nă­mă­iești, peșteră caldă devenită mâ­năstire de maici harnice și blânde, adăpostește icoana făcătoare de mi­nuni pic­tată, se zice, chiar de mâna Sfântului evanghelist Luca. Și, cine știe, poate și în peșteri mari, cum e cea de la Polovragi, s-au rugat călu­gării daci. Dar mult mai numeroase sunt peșterile dacice pe care nu le știm. Ele au rămas tăinuite și pro­ba­bil vor mai ră­mâne, cine știe câtă vre­­me. Pântecele mun­ților noștri sunt stră­punse de mii de grote, în umbra cărora s-au plămădit tai­ne, tezaure inestima­bile au fost date în grija zei­lor, iar paznicii cre­din­ței au încălzit pie­trele cu abu­rul rugăciunii lor.
Urme de pași de daci împânzesc pre­tu­tindeni pă­mân­tul ro­mâ­nesc. Dar, mai mult de­cât pe pământ, aces­te urme se gă­sesc în credința noas­tră, în ma­­tri­cea noastră, în al­cătuirea sufletului nos­tru, în felul în care sim­țim și cum ne mlă­diem vor­bele, în felul în ca­re privim și înțe­le­gem lumea și pe Dum­ne­zeu.

(Imagini - Editura Uranus, Proiectul Niascharian)