Membru al celebrului grup "Prolog", ce reunește artiști care și-au făcut din credință un crez artistic, pictorul Horea Paștina locuiește într-o casă "de cartier", care îi seamănă întru totul prin frumusețea și simplitatea sa. Trec de grădina cu iriși, trandafiri și pisici, și pictorul mă invită în atelier. Printre icoanele vechi din pereți, grădina pare să se prelungească și pe pânzele mari, pictate în culori albe, asemenea unor rugăciuni. Alături străjuiesc o pianină și-o vioară. Cu o voce liniștită și împăcată, ce pare desprinsă, și ea, din decor, gazda mea începe să depene istoria unei vieți exemplare, prin crezul și demnitatea ei. Viața unui artist care a avut curajul să picteze ce crede, în răspărul timpurilor prin care a trecut. O pictură "totală", cum îi este și credința în Dumnezeu.
Cu mâna pe cer
- Domnule Horea Paștina, v-ați născut în Alba Iulia, un oraș de mare greutate istorică, capitala triumfului lui Mihai Viteazul și a încoronării regilor României, Ferdinand și Maria. Oare ținuta spirituală și culturală a locului în care ne naștem își pune pecetea pe viața noastră? În ceea ce vă definește ca pictor, există, oare, ceva din duhul locului în care ați copilărit?
- Când eram copil, istoria aceasta aparte despre care vorbiți se regăsea chiar pe strada mea. Locuiam pe strada Iașilor, în apropierea bisericii lui Mihai Viteazul, biserica în care voievodul a intrat, refăcută, în mare parte, cu piatră din construcția bisericii pe care o ridicase chiar el. Deși eu m-am născut aproape odată cu regimul instaurat în '46, și am suportat în mare parte influența acelui timp, am simțit tot timpul iradierea extraordinară a locului, respirația istorică a orașului, dar și spiritul lui foarte viu. Atâtea lucruri frumoase trăite în anii copilăriei m-au impregnat, lucruri mărunte, în aparență, dar care au contribuit la formarea mea. Era un duh curat, de sărbătoare, în Alba Iulia, care plutea în aer, cu toate că oamenii erau săraci, ca după război. Și locul de baștină m-a influențat și în raporturile pe care le-am avut și le am cu oamenii din jurul meu, de bună cuviință, de bună ziua. Pe atunci, aveam toți o legătură aparte cu vecinii și cu toți oamenii din cartier. Ne cunoșteam toți. De aceea, sărbătorile le simțeam și le trăiam altfel, mult mai profund și mai intim. Oamenii se vedeau cu toții la poartă, veneau fiecare cu câte un scăunel și se puneau la taifas. Cu apariția televiziunii, s-a spart toată vraja! Și au mai contribuit la asta și inundațiile cumplite de la Alba, din 1971. Atunci am fugit repede acasă, că mama era singură, tata nu mai trăia, și casa noastră era inundată, așa cum nu m-am gândit s-o văd vreodată. Nu mai aveai loc unde să te așezi. Se retrăsese puțin apa, dar era mâl gros de jumătate de metru în casă, pentru că apa ajunsese până aproape de tavan. Te duceai în cetate ca să poți dormi undeva. Oricum, lumea de-atunci s-a dus. Când merg acum la Alba Iulia, simt că mă duc aproape în necunoscut. Mai sunt vreo câțiva vecini, cam de vârsta mea, pe care-i cunosc, aproape pot să-i număr pe degete, chiar pe degetele de la o mână. Dacă m-aș întoarce acum acolo, e ca și cum m-aș duce în altă țară. Mă simt acasă doar când mă duc la mormântul părinților mei. Acolo există încă un sentiment al locului care rămâne și îți aduce liniște și prin care eu mă regăsesc.
- Există vreo corespondență între blajinătatea ardelenească a zonei și liniștea albă, imaculată, a picturilor dvs.?
- Poate că da! Eu cred că te influențează fiecare lucru pe care-l întâlnești. Se așează în interiorul tău pe o cale subtilă. De pildă, îmi amintesc cum, pe când eram acasă, copil, urcam în pod și priveam în jurul meu și îmi părea că lumea este nesfârșită. În depărtare se vedeau dealurile, cât cuprindeam cu privirea, numai dealuri și cerul liber, până la orizont și hăt, după... Și mă gândeam că trebuie să ajung acolo, cât mai departe, să pun mâna pe cer și să-l ating!
Rugăciune cu pensula
- La o primă vedere, ceea ce vă distinge față de alți artiști ai desenului și culorii este extrema simplitate a picturii dvs. O simplitate aproape monahală, care vorbește despre un om împăcat cu sine, un om care s-a regăsit, găsindu-L pe Dumnezeu. Pictura dvs. este o expresie a credinței?
- Mi-ar fi greu să spun că este într-un fel sau altul. Înainte de toate, eu sunt îndrăgostit de pictură. Să vă dau un exemplu. Când am mers prima dată la Muzeul de Artă din Ploiești (se întâmpla în jurul vârstei de 18-20 de ani, pe când mă pregăteam pentru facultate), m-a impresionat enorm ce am văzut acolo. Parcurgeam sălile din muzeu și când ieșeam afară, nu voiam să mai stau de vorbă cu nimeni, preferam să tac și să mă gândesc, fericit, la ce văzusem. Așa de mult îmi plăcea! Și, treptat, am înțeles că pictura este o căutare continuă, asemeni credinței, nu există un punct în care să-ți spui că s-a terminat. Este o cale de zi cu zi, pe care o parcurgi permanent, toată viața. Pictura și credința au drumurile îngemănate. Se sprijină una pe alta.
- Pictura dvs. e străvezie ca aerul. Se compune doar din lumini și umbre. N-ați fost niciodată ispitit de culori?
- Am încercat în anii de școală și puțin după aceea, dar nu mi se potrivea. Îl îndrăgeam pe Grigorescu, mai ales cu perioada albă a lui. Și pictorii din Transilvania au pictura spălată de timp, rămân fragmente de pictură cu peretele alb. Dar mă influența și mă influențează, încă, îmbrăcămintea oamenilor pe care-i întâlneam, hainele albe în care umblau. Albul mă atrage cel mai mult, pentru că se apropie cel mai mult de lumină. De aceea folosesc mult alb.
- Albul este și culoarea neprihănirii, a credinței...
- Mi-e greu să spun că trag o linie "ortodoxă". Trag liniile ca și cum aș scrie un cuvânt, și încă un cuvânt, și încă unul. Folosesc mijloacele picturii care sunt liniile. Cu aceste mijloace încerc să privesc lumea din jurul meu. Pictura mea e legată și de spațiul nașterii mele, e legată și de credință, dar nu vreau să afirm hotărât lucrul ăsta. Ele sunt acolo. Fiecare în parte este acolo, dar mie îmi e greu să le descifrez, să le așez între cauză și efect. Altcineva poate să le lămurească mai bine. Eu nu. Eu sunt ca un grădinar care se duce în grădină și culege din ea una, alta, cât îl inspiră clipa. Dar nu poți lua toată grădina cu tine!
- Pictura dvs. trezește în privitor o stare de contemplare. O sugestie către rugăciune. V-ați propus asta cu dinadins?
- Mi-e greu să răspund. Ce pot spune este că pictura mea e însoțită de rugăciune, în sensul recunoștinței și mulțumirii față de minunile creației lui Dumnezeu. Priviți, e-atâta frumusețe în jurul nostru! Pictura mea este o mulțumire față de frumusețea asta, și o laudă. Pentru că frumusețile de lângă noi sunt făcute cu dinadins pentru noi. Iar noi trecem pe lângă ele fără să le vedem. Și le pierdem. E nevoie să vedem și să înțelegem ceva din lucrurile astea. Sunt o mărturie pentru noi și o mărturisire. Noi nu putem vedea fața lui Dumnezeu, dar vedem "în spatele Lui", îi vedem creația, universul acesta pe care ni l-a dăruit. Așa cum rugăciunea te apropie de Dumnezeu, și frumusețea te apropie de El. Orice ai picta din ce-i în jurul tău este un simbol al vieții și al frumuseții.
- Rigoarea credinței nu vă încorsetează pictura?
- Orice stare îmi este de folos. Am și eu niște limite, dar tocmai ele îmi dau libertatea. Și, până la urmă, câtă rigoare și câtă întâmplare e în artă și în pictură? E ca la vioară: dacă întinzi prea tare coarda, riști să se rupă; dacă o lași prea liberă, nu poți cânta.
Prieteniile ziditoare
Părintele Stăniloae
- E momentul să vă întreb: când și cum ați ajuns pe drumul credinței? V-ați născut într-o familie de oameni religioși?
- Eu sunt un copil care s-a născut mai târziu. Este diferență mare între mine și frații mei, așa că niciunul dintre bunicii mei nu mai trăia când am apărut eu pe lume. Dar am început de mic să merg la biserica de pe strada noastră. Pe urmă, într-o vară, am stat la niște unchi de-ai mei care erau foarte credincioși: mergeau la biserică și se rugau în fiecare seară. Dar drumul meu pe calea credinței era abia la început. Mai târziu, în liceu și în facultate, am început să citesc asiduu ziarele culturale ale vremii, care erau deosebit de dense pe atunci: "Contemporanul", "România literară", "Luceafărul", "Tribuna". Așa m-am întâlnit cu poetul Ioan Alexandru, ale cărui slove mă fermecau. Pe urmă, am aflat că ține și niște cursuri despre Vechiul Testament, la Universitatea din București, așa că prin 1979 - 1980 am fost să-l audiez. Aici l-am cunoscut pe Costion Nicolescu, care a devenit nașul meu de cununie. Și tot cu el am fost acasă la Părintele Stăniloae. În toată perioada aceea, până să-l cunosc pe Părintele, eu căutam ceva... Deși, pe atunci, încă frecventam doar sporadic biserica. Iar când am ajuns în casa părintelui Stăniloae, nu eram prea conștient de ce voi găsi acolo, dar apoi am rămas lângă el, în toți acei ani grei, '80.
- V-a ajutat prietenia cu el și în arta dvs.?
- Părintele Stăniloae a scris despre pictura mea, și la fel și Ioan Alexandru. Prima oară când a intrat Părintele într-o expoziție de-a mea a fost în 1981, la Galeria Orizont. Îmi amintesc că tocmai ieșeam din galerie, și numai ce-l văd peste drum pe Părintele, care venea spre expoziția mea. A intrat, s-a plimbat prin fața tablourilor cu mare atenție, și de atunci a fost nelipsit la toate expozițiile mele. Iar în 1986, mi-a scris și un text pentru expoziția de la Sala Dalles, care n-a fost acceptat în catalog, de cenzura comunistă. Venea și la mine, la atelier, să-mi vadă lucrările. Și stăteam mult de vorbă. Discutam despre tot ce mă frământa pe mine. Nu vorbeam atât despre tehnica picturii, cât despre calea pe care trebuie să mergi, la ce vrea să slujească meșteșugul. Confirmarea din partea Părintelui era o binecuvântare. În lumea noastră, a pictorilor, există multe voci, de multe ori prea divizate, ca să te înțelegi om cu om. Dar sfatul lui era întotdeauna întemeiat, bine cântărit. De aceea, îi apreciam mult cuvântul. Și mai avea el, de pildă, o vorbă care mi-a rămas: "Decât să stai degeaba, mai bine să lucrezi degeaba". Părintele era o pildă de delicatețe, de bunătate și de căldură. Te simțeai liniștit, întărit și destins lângă el, încât nu-ți venea să mai pleci. Și mai avea un dar aparte: vorbea pe înțelesul tuturor. Față de cineva extrem de cultivat, care impune și poate strivi prin etalarea culturii sale, el era exact opusul. Norocul meu a fost că tocmai mă mutasem pe strada Paleologu, în preajma locuinței Părintelui Stăniloae, nu departe de Biserica Armenească. Părintele locuia atunci pe strada Cernica, care azi îi poartă numele. Așa că zilnic mergeam la Părintele și el mă primea. Știam că era foarte harnic, se scula dimineața, lucra până la amiază. În vremea asta, lucram și eu la atelier, în același ritm. După care mă duceam la Părintele Stăniloae și el mă lua la biserică. Iar dacă întârziam, "măicuța Stăniloae", cum îi spuneam soției Părintelui, îmi dădea telefon: "Ce faci Horea, nu vii încoace?". La biserică, la Părintele, venea ciopor de lume, așa grele cum erau vremurile. După-amiază, înspre seară, veneau oamenii cu probleme sufletești, spirituale. Erau fel și fel de oameni. Călugări, ierarhi, intelectuali de marcă, oameni simpli. Îmi amintesc de o doamnă care nu era româncă și care venise din străinătate ca să-l cunoască pe Părintele. Cineva îi traducea cuvintele lui. "Sunt mulțumită că îl privesc!". Atât a spus străina. Și așa am simțit și eu. Lângă el, mi-am câștigat timpul și viața. Chiar și astăzi mă simt însoțit de prezența lui.
Ioan Alexandru
- Vreau să vă întreb acum și despre prietenia dvs. cu poetul Ioan Alexandru. Vă vedeați tot așa de des cu el ca și cu Părintele Stăniloae?
- Cu Ioan Alexandru nu mă vedeam des. El avea o viață activă, dinamică, era foarte ocupat și nu-mi permiteam să-l abordez des. Doar cât am fost la cursuri sau la câte o lansare de carte. Nu a fost apropierea care a fost cu Părintele Stăniloae, cu care mă vedeam zilnic. Nu avea timp. El avea viața lui, cursuri, familie, călătorea prin țară. Am fost, odată, cu el într-o călătorie, când a deschis expoziția pictorului Florin Niculiu. Atunci am ajuns și la Putna. Și la Iași am fost, și-mi aduc aminte cum a vorbit acolo, în biserică. A trăit așa de puternic ce spunea, că era transpirat tot, vestonul de pe el era complet ud. N-am văzut niciodată așa ceva! Vorbea la început încetișor și pe urmă creștea și creștea în intensitate. Și la fel era și la cursurile lui. Avea un fel în care te absorbea în ceea ce spunea. Cred că Ioan Alexandru a fost cel mai bun orator pe care l-am avut.
- V-a influențat în pictura dumneavoastră relația cu Ioan Alexandru?
- Influența a fost că m-am apropiat mai mult de biserică. Știindu-l un om al bisericii, iar eu fiind deja așezat lângă Părintele Stăniloae, m-a influențat pe calea asta și mai mult. Are el o poezie, "Lumină lină": "Lumină lină, lini lumini/ Răsari din codrii mari de crini/ I-atâta noapte și uitare/ Și lumile-au perit în zare/ Au mai rămas din vechea lor/ Luminile luminilor". M-a inspirat teribil, așa că am făcut, în timp, mai multe picturi cu flori de crin.
Manifestul florilor de măr
- Faceți parte din grupul de pictori "Prolog", care reunește artiști ce își exprimă credința în mod manifest, în creația lor. Ce a dus la nașterea lui?
- Eu sunt în grupul "Prolog" chiar de la început, și pot să vă spun clar că nu există o ideologie a grupului. "Prologul" nostru nu a venit cu un program. Se poate vorbi de prietenie, de dragostea pentru profesia pe care o facem, dragoste pentru pictură și credință. Ne întâlnim prin pictură, și asta ne ține împreună. Iar aventura Prolog a început cu o expoziție, numită "Flori de măr". Era în anul 1984, când ne-am dus toți la domeniul de la Tescani (moșia Marucăi Cantacuzino, unde a compus George Enescu, n. red.) și ne-am abandonat în fața naturii uriașe de acolo. Apoi, în preajma Crăciunului lui 1985, am deschis expoziția florilor de măr. Un fel de colind prin artă, "Flori dalbe, flori de măr", o expoziție în care toți am expus numai picturi cu flori de măr. O simplitate deconcertantă! Lucrările nici nu aveau etichete. Lumea venea în sală și începea să ghicească: "Ăsta e tabloul lui cutare, ăsta-i al altuia!". Vernisajul nostru a produs și senzație, dar și nedumeriri, a pus într-un fel pe gânduri. Unii au privit mai ironic evenimentul, alții l-au apreciat. Așa că, până la urmă, există atâta program al grupului "Prolog", cât program există în florile de măr.
- Cine a avut inițiativa formării acestui grup?
- Paul Gherasim. El a dat și numele grupului. I-a spus "Prolog", în dorința unui început. Un început ce se vrea continuu prin înnoire. Adică, fiecare moment al picturii este un început la care se adaugă ceva, dar tot ca un început. Tocmai de aceea noi nu avem sentimentul că suntem un grup elitist, departe de noi așa ceva. Chiar suntem modești. Meseria ne interesează, pictura. Socotind la ce pictură s-a făcut pe lumea asta, suntem modești.
- Ce s-a întâmplat cu "Prolog" după '89?
- Până în 1990, noi aveam, cam în fiecare an, în decembrie, expoziții Prolog. Crăciunuri cu Prolog... Dar s-a întâmplat ca în 1990 să avem expoziția Prolog în iunie, la Galeria "Căminul Artei", din apropiere de Arhitectură. Pe 13 iunie, de mineriadă, eu eram în galerie, atunci când s-a dat foc la mașini și oamenii erau alungați de pe stradă. O mașină a luat foc chiar în fața galeriei, iar geamurile s-au încins și au plesnit. Dar grupul "Prolog" a trecut prin ani neschimbat. Și uite că avem treizeci de ani de când suntem împreună și suntem apropiați, ca într-o familie.
- Domnule Paștina, din atâția oameni minunați care v-au fost alături în viață, cine v-a fost "maestrul", cine v-a influențat în mod special?
- Fiecare dintre oamenii importanți ai vieții mele m-au influențat la timpul și în felul lor. Alexandru Ciucurencu, profesorul meu din facultate, Părintele Stăniloae, Ioan Alexandru, pictorul Florin Niculiu și prietenii mei din grupul "Prolog", dar și soția mea. Toți și-au dat obolul pe drumul artei mele sau al credinței în Dumnezeu.
- Ce pictați în prezent? Lucrați în atelier, sau vara vă ispitește mai mult peisajul, natura?
- Acum mă ocup de lucrări pe care le fac în atelier și sunt inspirate din altele, mai vechi, pe care le-am făcut cândva în natură, și pe care le folosesc ca și cum m-aș afla acolo, în peisaj. Lucrez la mine acasă, dar întotdeauna mi-a plăcut să mă duc cu prietenii să lucrez. De pildă, cu prietenii mei din grupul "Prolog", cu care comunic așa de bine.
- Acuma, în mijlocul lui Cuptor, dacă ar fi să pictați, unde v-ați instala șevaletul?
- În primăvara asta am pictat irișii înfloriți din curtea casei mele. Totdeauna sunt bucuros când înfloresc, generoși și maiestuoși, îi aștept cu mare drag. Și mai sunt și trandafirii. Iar peste vară, s-ar putea să mergem să pictăm în plină vipie, la Mânăstirea Lainici, cu prietenii mei din "Prolog".