A fost zeul Pan al generației anilor '70. Chitarist și compozitor, membru al formației "Sfinx", avea - pe lângă talent muzical de excepție - și o carismă aparte, de trubadur visător și inaccesibil. Plecat spre orizonturi mai bune, acum, fiul risipitor s-a întors. Pentru ca cercul să se închidă, ar fi o sărbătoare totală, dacă Dan Andrei Aldea s-ar mai ivi în luminile scenei, spre bucuria fanilor săi.
- Cum era, Dan Andrei Aldea în anii copilăriei, când mai erați încă "flăcău la mama"? De-atunci a început pasiunea dvs. pentru muzică?
- Pasiunea pentru muzică am descoperit-o pe la 16 ani. Până atunci, s-ar putea spune că făceam muzică ca să nu-mi supăr părinții. La trei ani învățasem notele muzicale și, un an mai târziu, literele alfabetului. Locuiam în comuna Militari, stăteam cu chirie - tata, mama, eu și bunica, toți într-o singură cameră. Tata s-a gândit că, decât să bat mingea pe maidan, mai bine să învăț un instrument. N-aveam niciun instrument în casă, iar tata a zis că mă dă la pian, că desigur profesoara va avea unul. Ca să merg la ora de pian, trebuia să iau tramvaiul de unul singur până la stația Elefterie, la Operă. Situația asta nu putea dura. Acum, serios, cu toată bunăvoința profesoarei mele de pian, ce studiu era acela, fără un pian în casă, ca să pot exersa? La un moment dat - pe la cinci ani - profesoara, doamna Stancu, s-a sfătuit cu părinții mei și au decis să renunț la pian și să încep să iau lecții de vioară. Mi-au găsit un profesor care locuia în apropiere, mi-au cumpărat - cu mari sacrificii - o vioară trei-sferturi. Am studiat cu domnul Tunșanu vreo doi ani, după care am dat examen la Liceul de muzică și am fost acceptat.
- Cu atâtea ore de muzică, nu v-ați simțit "furat" de libertatea copilăriei?
- Ați văzut vreun copil normal, care în locul unei creative "leapșa pe ouate", cu prietenii, să prefere să scârțâie niște stupide și inutile game, câte două ore pe zi? Sigur, ceva frustrare a existat. Dar a venit un moment, prin clasa a VIII-a, când, brusc și fără niciun motiv, s-a produs în capul meu un declic. Brusc, mi-am dat seama că muzica este cea mai minunată ocupație umană. Și acum cred la fel și pot spune că, de m-aș mai naște o dată, tot muzică aș face.
- Cum ați cotit-o, de la muzica clasică, pentru care ați fost pregătit, spre chitară?
- Totul s-a năruit prin clasa a X-a, când am decis să mă apuc de chitară. Atunci am ascultat o muzică atât de urâtă pentru urechile mele de om trăit în spiritul muzicii clasice, încât m-a contrariat și am luat-o drept... cea mai frumoasă muzică pe care am auzit-o în viața mea. Era piesa "Don't Bring Me Down", a grupului The Animals. De fapt, ați învățat și dumneavoastră despre "estetica urâtului în opera argheziană". Era prima dată când eram confruntat cu așa ceva, în propriul meu domeniu, în muzică. Melodia aceea era minunat de frumoasă în hidoșenia ei, dacă pot să mă exprim așa. Nu era compusă pentru a fi citită și analizată după partitură, după normele muzicii clasice. Intuiam că în spate se află altceva și că acel ceva nu încape într-o partitură. Mult mai târziu am înțeles ce era acel ceva: era ceea ce englezii numesc "atitude". Era primul meu contact cu oameni care cântă cu "atitude". Restul e istorie. Am decis că asta e muzica mea, asta vreau să fac de-acum înainte, nu-mi mai pasă de muzica clasică. Oricum, aveam îndoielile mele asupra muzicii clasice, îndoieli devenite, între timp, certitudini. Normal că toată lumea din jurul meu, în primul rând părinții și profesorii, au fost dezamăgiți și foarte supărați pe mine.
- Nu v-ați mai întors niciodată la muzica clasică?
- Începusem să cânt cu diverse trupe. Am ajuns să fiu cooptat în grupul Sfinx, o formație de avangardă a muzicii de atunci. Paralel, am terminat Liceul de muzică, am intrat la Conservator, ca să nu-mi supăr și mai mult părinții și profesorii, care investiseră o mulțime de speranțe în mine. Regret și acum că i-am dezamăgit atât de rău, dar alegerea mea era definitivă. Nu puteam altfel.
"Fără plete, fără blugi"
- În ciuda obscurantismului ideologic de-atunci, anii 1960-1970 au reprezentat o perioadă de explozie creatoare pentru muzică, literatură și arte, în general. Iar printre evenimentele timpului s-a aflat și colaborarea formației Sfinx cu celebrul Teatru "Bulandra" din București.
- Da, aveam recitaluri de muzică și poezie cu Mimi Caragiu, Moțu Pittiș și Pino Caramitru. Ni s-a oferit și posibilitatea unui spectacol propriu, "Recital Sfinx", fără actori, un spectacol exclusiv muzical. Am mai cântat și în piesele "Elisabeta I" și în "A douăsprezecea noapte", și în "Noile suferințe ale tânărului W". Noi făcuserăm muzica la toate spectacolele astea, dar eram plătiți la tarif de figuranți. Acesta a fost, în cele din urmă, și unul din motivele pentru care Sfinx - versiunea de trio, cea mai dragă mie - s-a destrămat. O trupă rock nu poate trăi din salariu de figurant, cu fiecare zi ocupată la teatru, pe durata câtorva stagiuni. Salariul de figurant nu ne ajungea nici măcar să ne transportăm instrumentele între cele două sedii ale teatrului, sala din Schitu Măgureanu și cea din Grădina Icoanei. Le transportam cu un "taxi-furgonetă", căci noi nu aveam nici măcar biciclete. Cu toată părerea de rău, a venit un moment când am părăsit Teatrul "Bulandra".
- N-ați avut de suferit de pe urma nonconformismului dvs.? Erați, totuși, o trupă de muzică pop, periculoasă pentru moralitatea acelui timp...
- De mai multe ori am fost foarte aproape. Dar ce să interzică la noi? Nu purtam nici plete, nici blugi originali, nici nu cântam despre cât de rău e la noi și ce bine e te miri unde, nici cât de genială e generația hippie, n-aveam nici rude în străinătate... Muzica noastră era atât de eclectică, încât, de cele mai multe ori, nici nu prea înțelegeau despre ce e vorba, darmite să găsească - sau să inventeze - motive pentru a ne interzice. În trio-ul Sfinx din anii '69-'73, voiam doar atât: să cântăm cât se poate de bine și să facem o muzică de care să nu ne fie rușine. Interesant e că nu doar voiam, ci și izbuteam. La toate concertele noastre, primul rând era ocupat de profesorii noștri de la Conservator, care, dacă ar fi fost dezamăgiți, n-ar fi venit a doua oară. Da, la unele texte ni s-au impus modificări, altele ne-au fost interzise cu totul, dar ce mai contează toate astea, 40 de ani după? Să ne interzică să cântăm bine nici nu puteau, nici nu aveau antenele ca să poată aprecia situația.
"Notele muzicale și relația dintre ele"
- V-au condiționat, în vreun fel, anii aceia creativitatea?
- În general, nici comunismul, nici anticomunismul nu făceau parte din lumea mea. Din lumea mea făceau parte notele muzicale și relațiile dintre ele. Și mai ales relația mea cu ele. Până în ziua de azi, cred că scopul principal în viața oricărui muzician este să-și clarifice cât poate de bine tot ce e legat de notele muzicale și de relațiile dintre ele. E stupid să pretinzi că faci muzică, dacă n-ai nici cel mai mic habar despre ea. Orice muzică scrisă dintr-o comandă politică, fie pro, fie contra, nu poate fi decât lamentabilă, deoarece scopul ei principal devine comanda politică, nu muzica. Materia de bază a muzicii este atât de vastă, încât un muzician adevărat nu mai are loc în creier pentru altceva, nici de bine, nici de rău, nici de satisfăcut comanda politică, nici de "asta se vinde, asta fac și eu", nici de "trebuie să vorbesc limba străzii ca să vând", nici de "trebuie să-mi las plete și să ies pe scenă în blană de oaie, sub toate reflectoarele alea, că așa apar adevărații hippioți, i-am văzut în "Bravo", pe copertă, și dacă nu semăn cu ei, nu mă ia nimeni în serios"... Am auzit spunându-se, adesea, despre mine: "Sanchi, Aldea nu vede, nu aude!" "În timp ce noi luptam din greu cu comunismul odios, care voia cu orice preț să ne tundă (de-aia era odios, fiindcă ne tundea), Aldea, de frică, nici nu purta plete!" "Aldea voia să facă artă pentru artă; bietul de el, nici nu auzise că arta reflectă societatea, cum am învățat la școală cu toții!". "Aldea avea un pact cu cenzura! Linia oficială a partidului era să glorificăm trecutul eroic al neamului, iar Aldea, pac! - a ieșit imediat cu "Zalmoxe!"... N-am purtat nici plete, nici jeans, pentru că îmi repugna ideea de apartenență la un grup, la orice fel de grup, în niciun caz de frică. Am purtat și plete, când mi-a venit, și nu mi le-am ascuns eroic, sub guler. Și, ce să vezi?, nu m-a tuns nimeni. Cât despre "pactul cu cenzura"... Haida-de, toată lumea știe câte piese ne-au interzis, ce discuri ne-au fost retrase din magazine, la o zi după apariție, și cu ce întârziere ne-a apărut pe piață "Zalmoxe". În ce privește faptul că noi cântam românește, nu o făceam pentru că ar fi existat o indicație de partid, toți făceau la fel în vremea aceea. La festivalul Club A, din '71, nu doar Sfinx, ci TOATE grupurile participante au cântat numai în românește. Și o făceau din convingere, nu din cauza vreunui ordin de sus. Chiar și primele imprimări ale Sfinxului, de dinaintea mea, de prin '67, erau cântate tot în românește. Și ale grupului Sideral, tot prin '67. Și ale grupului Mondial, și ale cui vreți dumneavoastră. Cine crede că Ceaușescu n-avea altă treabă decât să-l informeze pe Aldea despre linia oficială a partidului, sau că Aldea n-avea altă treabă decât să răscolească arhiva revistei "Scânteia", ca nu cumva să rămână neinformat despre linia oficială a partidului... cine crede toate astea e fie un prostălău nevindecabil, fie - mai degrabă cred - unul din cei care vor cu orice preț să arunce cu noroi asupra mea. De altfel, când n-am mai văzut nicio cale de coexistență între lumea mea interioară și lumea din jur, m-am declarat învins și am reparat pe jumătate situația: am evadat din locul greșit în care mă născusem. Aș fi reparat și a doua jumătate, cea cu timpul, dar nu m-au lăsat legile fizicii.
Evadarea
- Fiica și soția dvs. au avut de suferit după ce ați plecat?
- Da, multe lucruri rele i s-au întâmplat soției mele. Fiica mea era în clasa a doua. În clasa întâi fusese premiantă, era la același Liceu de muzică nr.1, unde terminasem și eu. După ce am fugit, brusc a început să primească numai note proaste, brusc era vinovată pentru orice se întâmpla în clasă. Atât de stăruitor au umilit-o, încât soției mele nu i-a rămas decât să o retragă de la școală, riscând, astfel, pedeapsa aspră a legii: școala elementară era obligatorie și încălcarea legii de către un părinte era aspru pedepsită. Că mi-au terorizat soția pentru "crima" soțului ei poate s-ar mai înțelege și ierta: soția mea era un om matur. Dar să terorizezi un copil de șapte ani, ca să te răzbuni pe tatăl său, care a îndrăznit să evadeze din închisoare - sau orice crimă aș fi comis -, asta nu pot să o iert vreodată.
- Cu ce ați început, de fapt, când ați ajuns în Germania?
- Cu depunerea cererii de azil politic. A urmat faza de așteptare a azilului - vreo cinci luni -, timp în care mi-au ieșit din mâini de două ori mai multe LP-uri decât în toată cariera mea din România.
- Dacă n-ați fi plecat, credeți că exista vreo șansă, fie și fără Sfinx, să aveți un trend profesional ascendent?
- Cred că n-aș fi avut vreun trend profesional - nici ascendent, nici descendent. Uitați-vă în jur cu atenție. Credeți că aș fi avut vreun trend profesional?
- Cum de nu v-ați făcut o trupă în Germania?
- Nu mi-a permis timpul. Am fost extrem de solicitat în studio. În Germania, lucrurile se fac cu seriozitate. Când ești extrem de solicitat în munca de studio și vrei să rămâi extrem de solicitat, trebuie să te concentrezi pe un singur business, trebuie să fii tot timpul disponibil, 24/24. Nu uitați că aveam o familie de întreținut, deci a trebuit să-mi planific viața pe termen lung. Iar "a-ți face o trupă" nu intră în niciun fel în ecuație. Nici nu mai cred în trupe, la anii mei. Nu vreau să dau detalii suplimentare și explicații adiționale, nici nu cred că vrea cineva să le audă, deci consider tema închisă.
- În toamnă declarați că veți renunța la Germania și vă veți muta în România, ca să puteți face muzica așa cum vă place...
- Spuneam și spun exact același lucru și acum: că am de terminat niște proiecte personale, pe care le-am început în Germania și pe care am simțit că nu le pot continua în stresul zilnic de acolo. Și iată-mă în Oradea, cu un TIR burdușit de aparatură. Se pare că a fost alegerea justă. Proiectele au luat deodată viteză. De ce sunt în Oradea și nu în București? Aici este familia soției mele, de aici se trage propria mea familie, mă aflu între ai mei și am nevoie doar de liniște. Nu am venit să înnod vechile timpuri, nu am venit să demonstrez cuiva ceva, nu am venit să fur job-urile nimănui. Sunt la muncă, în locul pe care l-am considerat propice muncii mele. Oradea este superbă.
"Mie, Păunescu mi-a îmbogățit viața"
- O întrebare inevitabilă: care a fost relația dvs. cu Cenaclul Flacăra și cu Adrian Păunescu? Ați apărut pe scena cenaclului doar ca solist sau și alături de formația Sfinx?
- În mare parte ca solist, dar și cu Sfinx. Cu Păunescu am fost certat o bună perioadă - cine n-a fost? - dar după vreun an, poate doi, ne-am cerut scuze din vârful buzelor unul altuia și ne-am prefăcut că am uitat. Pentru mine, Păunescu rămâne unul din cei mai mari poeți români și nu voi uita vreodată că am fost martor la nașterea cărții lui de sonete, nici că am fost printre primii care le-au auzit recitate de el însuși, mult înainte de apariția cărții. Altfel, era un copil mare, ofticos - când îl băteam la ping-pong, de-i suna apa în cap, sau când Socaciu îl spulbera la șah. Una peste alta - un om unic. Sunt fericit că am fost, pentru o perioadă de timp, în preajma lui. Mie, unul, Păunescu mi-a îmbogățit viața. A făcut mult bine și totodată destul rău. Când a făcut ceva rău, a făcut-o silit de împrejurări și, mai ales, silit de mândria de a nu se lăsa învins de acele împrejurări sau de acei oxiuri nimurici, care luptau contra lui. Știu că par destul de criptic, dar credeți-mă că știu ce spun. Am fost acolo. Dacă acest uriaș poet a fost nevoit să facă și compromisuri, vă spun cu toată certitudinea că a recurs la asta ca să-și apere cenaclul, crezul său, visul său de o viață, existența personală și a familiei lui. Și, nu în ultimul rând, să ne apere pe noi, cei prezenți acolo, și întreaga generație de tineri care au fost solidari cu noi, deci, implicit solidari cu poezia și cu muzica promovate în Cenaclul Flacăra.
"Am fost un om serios. Asta este esența"
- Cei din generația mea nu prea știu cine sunteți, iar cei și mai tineri, nici atât, deși, cu siguranță, foarte mulți fredonează "Om bun" și "Cântecul bufonului". Ce ar trebui să știm, toți, despre Dan Andrei Aldea?
- Ce mi-ar place să rămână în capul tuturor când se gândesc la numele Dan Andrei Aldea e că a fost un om serios. Știu că pentru mulți a fi "un om serios" nu e mare brânză, dar din nou, acordați-mi girul, vă rog, și considerați că s-ar putea să știu despre ce vorbesc. România va trebui să trăiască în fața istoriei, cu adevărul, poate banal, că și-a gonit încă un om serios - dar tot eu știu că României puțin îi pasă de toate astea. România a pierdut mulți oameni infinit mai valoroși și mai serioși decât mine și puțin i-a păsat. De fapt, mai corect ar fi să spun în limba veche, "și-a pierdut", poate cineva înțelege sensul în foarte vechiul limbaj, traduc: "și-a ucis", "și-a distrus". Chiar când va fi ștearsă de pe harta lumii (just wait and see), aceasta se va întâmpla în hohotele de râs ale românilor, care scot bancuri din orice și sunt și mândri pentru asta.
- Veți edita în țară un disc cu muzica dvs.?
- Cum am spus, mă aflu la Oradea, ca să muncesc la alte proiecte. Deocamdată mă concentrez pe ele. După ce le voi finaliza, cine știe? - nu exclud niciun asemenea proiect. Între timp, am un bun prieten în Oradea, Călin Pop, de la "Celelalte cuvinte", și intenționăm, ușor-ușor, printre picături, să punem pe picioare un proiect acustic în doi. Așa, de amorul artei și pentru propria plăcere.
Iubirea, mai presus de orice
- Îndrăznesc să vă pun o întrebare mai specială: cât de importantă e, în viața unui artist, familia? Cât de importantă este iubirea?
- Dacă mă uit în istorie, e foarte discutabil. Pentru unii, e importantă. Pentru alții, nu. Oare pentru Galileo Galilei sau pentru Copernic a fost importantă iubirea? Sau Giordano Bruno, cel care a fost ars pe rug, pentru că nu și-a negat crezul? Știe cineva dacă era căsătorit? Eu cred că dacă ar fi avut o soție pe care s-o iubească și de care să-i fie milă că ar suferi dacă ar fi ars pe rug, și-ar fi negat, cu siguranță, crezul. Nu există pe lume crez care să merite suferința provocată femeii iubite.
- Deci, e mai importantă iubirea decât arta!
- Iubirea e cel mai important lucru de pe lume.
- Soția dvs. e pictoriță. A încercat vreodată să transpună pe șevalet o melodie de-a dvs.?
- Nu, nu a încercat. Dar ceea ce a încercat - și a reușit într-un mod briliant - a fost să-mi deseneze un cântec al cărui titlu nu și-l amintea. Și l-a desenat din câteva linii, în așa fel încât am înțeles imediat despre ce cântec vorbea. Soția mea e nemaipomenită. Le doresc tuturor domnilor să aibă soții nemaipomenite, iar doamnelor le doresc să aibă parte de soți nemaipomeniți. Și, mai ales, le-aș dori doamnelor să-și merite soții nemaipomeniți - și domnilor, să-și merite soțiile nemaipomenite. Eu însumi încă mă mai străduiesc în acest sens: a avea o soție nemaipomenită poate fi un noroc dat mie de Dumnezeu, dar a o merita depinde de mine însumi. Numai bine, tuturor!
Carte de vizită
Născut în 9 martie 1950, în București. A absolvit Liceul de Muzică nr. 1, apoi Conservatorul "Ciprian Porumbescu" din București. Este solist, compozitor și poliinstrumentist (chitară, vioară, claviaturi, blockflote, muzicuță, chitară bas). În 1968 a intrat în formația Sfinx, al cărei lider devine un an mai târziu, transformând-o în cea mai de succes formație de rock progresiv a momentului. A compus muzica filmului "Nunta de piatră" (1972), în colaborare cu Dorin Liviu Zaharia și, de asemenea, pentru numeroase spectacole ale Teatrului "Bulandra". Înainte de plecarea din țară, a scos șase discuri împreună cu formația Sfinx, 11 cu alți interpreți și un single personal, unicat. În 1981 s-a stabilit la München, în Germania, unde și-a continuat activitatea muzicală în propriul studio de înregistrări. Cele mai cunoscute piese din perioada Sfinx sunt "Om bun", "Șir de cocori" și albumul-concept "Zalmoxe". Este considerat a fi unul dintre cei mai importanți chitariști români.
Foto: Arhiva personală Dan Andrei Aldea