Vampirii pitici

Andrei Cheran
- O expoziție cel puțin ciudată, într-un muzeu din Malaezia -

S-a întâmplat în statul Selangor, din Ma­la­ezia. Era zece seara și afară se întu­ne­case. În fața mu­zeului sultanului Alam Shah, o clădire ultramo­dernă, cu fațada făcută din carouri albe și albastre, era o coadă imensă, în ciuda orei târzii. Localnici, dar și turiști, aș­teptau răbdători în căldura umedă, grea de mi­rosuri și de țânțari. Intitulată "Mistere, ge­nii, fantome și sicrie", expoziția era des­chisă până la miezul nopții. Un banner așezat chiar la intrare aver­tiza că vizitarea nu este reco­mandată femeilor gravide și copiilor. Oare ce se ascundea în interior?
Imediat ce treci de intrare, se face întu­neric. În prima cameră te întâmpină o scenă dem­nă de un film de groază: o mașină gal­be­nă, veche, care are pe locurile din spate niște pietre de mor­mânt. De ce este expusă aici? "E o re­constituire", explică un comen­ta­riu înregistrat. Acea mașină a fost văzută de mai multe ori pe autostrăzile din Malaezia, la Ka­rak, la Ipoh, la Jelapang, de fie­ca­re dată chiar îna­inte de a se produce un ac­cident mortal. Dar nu este decât o pu­­nere în scenă, pentru a crea am­bianță. Abia du­pă aceea începi să în­țe­legi cu ade­vă­rat rostul cozii u­ri­așe de la in­tra­rea mu­zeului.
Tot prin întuneric pătrunzi într-o sală i­mensă, a cărei mo­che­tă atenuează pașii. Peste tot sunt așezate vi­tri­ne circulare. Ele sunt făcute din lemn de culoare des­chisă, cu aspect vechi, și sunt luminate discret, în interior. Prima vitrină, împodobită cu perdele negre, este acaparată de o grămadă de vizitatori care, pur și simplu, se strivesc în picioare ca să ajungă în fața ei. Când reușești să a­runci, în sfârșit, o privire, printre doi curioși, vezi un mic sicriu des­chis, cu o boare alburie ce plutește dea­su­pra lui. Ai în față un "Pochong", o fantomă ma­laeziană. "Trucaje ieftine" îți spui, dar ce­lelalte vitrine sporesc misterul. Dea­su­pra fiecăreia dintre ele, un panou de cu­loare portocalie te informează asupra creaturii ce se află înăuntru. Apropiindu-se de cuștile de sticlă, cei mai mulți dintre vizitatori își des­chid telefonul celular pentru a face fo­tografii. În muzeu nu sunt ghizi. Vi­zi­ta­torii sunt lăsați să-și trăiască singuri emo­țiile.
În sfârșit, începi să înțelegi de ce ex­po­ziția nu le este recomandată femeilor gra­vide și copiilor. Din fiecare vitrină de­corată cu vegetație tropicală, te privesc fix în ochi, niște omuleți atroce, înalți de 30-40 de cen­timetri, hirsuți și cu niște colți imenși în gură, foarte vi­zibili, pentru că nu au buze care să îi ascundă. Pielea lor este brună, cornoasă, întinsă pe niște oa­se minuscule. Sunt vii sau morți? N-are cine să-ți răs­pundă la întrebare, deși felul în care te privesc, ochi în ochi, îți stârnește frisoane reci pe spi­nare. Sunt celebrii "jen­gloti", vampirii pitici din Ma­laezia.

Frați de tată, jumătate morți, jumătate vii

Ceva mai de­parte te întâmpină o altă surpriză: un toyol, o mumie cu ochii roșii, ghemuită, îmbrăcată în lână galbenă și închisă într-un bor­can. "O fi vie?", te întrebi din nou. Conform legendei, cine are în stăpâ­nire un toyol îi poate porunci să fure pentru el, sau să muncească și să-i întrețină gos­podăria. (Exact ca în sa­tele românești de huțu­li, unde toyolii sunt niște pui mici de draci, care se cumpără la târgurile de far­mece din Ucrai­na. Crescuți la sub­suoa­ră, ei devin sluga casei, la bine și la rău.) În ce privește piticul din Mala­e­zia, un pescar l-a găsit, zăcând fără viață pe ma­lul mării, și l-a donat muzeului, bucuros să scape de el. Dar chiar și așa, închis în borcan, se pare că toyolul tot mai are puteri nefaste, re­simțite de personalul muzeului, care ar vrea mai degrabă să-l facă, într-o zi, nevăzut.
Dintre cele peste o sută de creaturi expuse, două sunt unice în felul lor. Una este de mărimea unei pisici mai mari: este vorba despre o "si­re­nă" cu cap de rozător și corp de pește uscat. Cea­lal­tă este un "dragon", un șarpe inelat, cu cap de animal carnivor, care zace pe fundul unei lăzi. Dar filmul de groază abia începe. În urmă cu câțiva ani, muzeul "Alam Shah" a autorizat o echipă ame­ricană de la Institutul Riplay, experți în ani­male ciudate, să examineze aceste ființe fan­tas­tice, trei vampiri fiind radio­grafiați și supuși la teste ADN. Rezul­tatul? Ei bine, părul lor este de origine omenească și provine de la același părinte. În plus, monștrii din vitrine au, în trupurile lor împăiate, câteva zone de țesut viu.

Ciudățenii fără răspuns

Există două ipoteze legate de vampirii pitici. Cea oficială susține că sunt niște animale încă nei­dentificate, cu originea în jungla din Mala­ezia. La pol opus sunt legendele vechi de sute de ani, care susțin că monștrii colecționați de muzeu sunt fă­cuți de către vrăjitori. Dar indiferent de varianta ac­ceptată, magia ce ține de ele este autentică. Mohd Lofti Nazar, directorul expo­zi­ției, este ab­solut con­vins: "Aceste făpturi în­ma­gazinează ener­­gie în ele. Când am scos sirena din cutie, mi­ro­sea groaz­nic a pește putrezit, dar când am lu­at-o în mâ­nă, am avut o senzație de viu și căl­du­ră, sim­țind energia ce se degaja din ea. Cât des­pre to­yol, de fiecare dată când este scos pentru ana­li­ze din borcanul său, răspândește mirosul ca­rac­­teristic de transpirație omenească. Ciudă­țe­nii pentru care, deocamdată, nu există răs­puns...".
Dar lovitura de bombă vine abia la sfârșit. Se pare că exponatele din muzeu au avut, cândva, un stăpân: se numește Abu Bakar și într-un in­ter­viu acordat cotidianului "The Star" (cel mai citit ziar de limbă engleză din Malaezia) afirmă că pe toată durata funcționării muzeului, el stă as­cuns după o draperie, pentru a neutraliza pu­te­rile malefice ale micilor monștri. Vrăjitor de­cla­rat și recunoscut ca atare, el afirmă, în cadrul aceluiași interviu, că dorește să readucă la viață un "langsuir", o altă făptură bizară, care în fol­clo­rul malaezian definește o femeie moartă, ce se trans­for­mă în vampir. Ea își păstrează aparența feminină, dar fața îi pu­trezește, dinții i se trans­for­mă în colți și îi golește de sân­ge pe cei care o întâlnesc. Un alt coșmar, bun de expus în mu­zeul din Malaezia.