RODICA CULCER despre... Moschee și alte harababuri

Redactia
- Credeți că fostul președinte al României, Tra­ian Bă­sescu, are dreptate când avertizează că mos­cheea din Bucu­rești (cea mai mare din Europa), pro­misă de Ponta președintelui turc Erdogan, ar putea de­veni o problemă de siguranță națională? Ce peri­co­le se ascund în acest proiect?

- Să nu uităm că fostul președinte vorbește în calitate de politician de opoziție și are tot interesul să accentueze deficiențele guvernului. Referirile sale la adresa moscheei au fost formulate în legătură cu plecarea neașteptată a lui Victor Ponta la Istanbul, fapt care generează suspiciunea că terenul pentru moschee ar fi fost cedat Cultului musul­man, la cererea guver­nu­lui turc, în schimbul asigurării unui loc de refugiu în Turcia, pentru un prim-ministru ur­mărit penal. Este o problemă gravă, dar nu de siguranță na­țională, ci de seriozitate națională. Revenind la pro­blema moscheei, ne putem întreba, într-adevăr, știind că școlile coranice sunt pepiniere pentru djihadiști și că mulți tineri eu­ro­peni au fost convinși de imamii unor moschei din Occident să lupte pentru Statul Islamic, dacă atragerea la București a unui număr de ordinul zecilor de mii de studenți musulmani din toată lumea nu ar transforma capitala noastră într-un focar de militantism djihadist. Pe­ricolul nu este însă iminent, căci moscheea abia ur­mează a fi construită. Un avertisment mai serios a venit din partea liderului Cultului musulman, care a afirmat, destul de convingător, că în București există deja 17 moschei neo­ficiale, în care predică persoane neau­to­rizate și pe­ri­culoase, din care unele au fost chiar expul­zate din țară. Ca atare, argumentează muftiul, o mos­chee girată de con­du­cerea oficială a acestui cult ar per­mite interzicerea lăca­șurilor neautorizate, reunindu-i pe credincioșii musulmani într-un singur loc, prestigios și respectuos față de legile țării. Putem specula că, pentru viitor, există totuși o ame­nin­țare mai subtilă a pro­pagării Islamului ca atare, în vederea câștigării de adepți din rândurile românilor, pe fondul unei dezorientări religioase a multor tineri, având în vedere că fondurile pentru moschee vin de la guvernul turc, iar pre­șe­dintele Erdogan este acuzat, în propria țară, că sub­mi­nea­ză fun­damentele laice ale republicii întemeiate de Ataturk, și suspectat de Occident că sprijină discret gruparea Statul Islamic, în campania sa de anihilare a kurzilor.
În concluzie, nu putem spune că moscheea proiec­tată pentru Bd. Expoziției reprezintă în sine un pericol pen­tru securitatea națională, cel puțin în acest moment. Ea poate prezenta un potențial pericol, în funcție de evo­lu­țiile vii­toare din Turcia și din Orientul Mijlociu. Aceste pericole ne amenință însă și acum, înainte de cons­tru­irea moscheei.

- Peste șase luni, România riscă să piardă din nou sumele neatrase din fondurile UE. Cum se explică această neputință de "a pune mâna" pe bani cuveniți, pe care alte țări (Polonia) îi dobândesc cu o ușurință de invidiat? Prostie, indolență sau sabotaj?

- Principala sursă a impotenței guvernamentale de a uti­liza fondurile europene este calitatea și mentalitatea clasei politice românești. Dacă ne comparăm cu Polo­nia, cum sugerați, aș spune fără ezitare că politicienii polonezi, cu toate tarele inerente unor politicieni, își iubesc țara mai mult decât politicienii români. În primii ani după căderea comunismului, în Polonia au existat oameni ca Leszek Balcerowicz și Tadeusz Mazowiecki, care au reformat economia cu prețul popularității lor (guvernul Mazowiecki a căzut), dar și-au asumat acest sacrificiu, știind că fac un bine țării lor. După aderarea la UE, Polonia a înființat imediat un minister special al fondurilor europene, cu puteri reale în privința selectării proiectelor ce urmau a fi finanțate.
Noi nu am avut parte de asemenea conducători. Ime­diat după evenimentele din decembrie 1989, eșalonul doi al PCR, susținut din umbră de vechile structuri și instituții ale fostei puteri comuniste, a izgonit in­ves­titorii străini, sub sloganul "Nu ne vindem țara!", a transformat industria de stat într-un canal de sifonare a subvențiilor bugetare către partidele politice (mai ales PSD), apoi a căpușat marile întreprinderi, până când le-a falimentat definitiv, iar spațiile existente au fost folosite pentru proiecte imobiliare, generatoare de pro­fituri pentru foștii directori din perioada comunistă, deveniți patroni prin dezastruoasa metodă MEBO, sau au fost vândute stâlpilor puterii pe nimic, cum s-a văzut din dosarul ICA, soldat cu condamnarea lui Dan Voi­cu­­lescu. În plus, știm acum, din dosarele DNA, că ma­jo­ritatea contractelor guvernamentale au fost atribuite doar anumitor firme, în schimbul unor mite de zeci de mi­lioane de euro. În aceste condiții, cum să te aștepți ca proiectele românești să fie administrate la standarde eu­ropene și să atragă fonduri? Însăși Corina Crețu, co­mi­sarul nostru european, se plânga că România nu pre­zintă proiecte mature, adică pregătite pentru imple­men­tare imediată. Dar de unde să avem capacitate admi­nis­trativă pentru evaluarea și urmărirea proiectelor, când ministerele și agențiile sunt populate doar cu clientela de partid? Avem și noi un minister al fondurilor euro­pene, dar el nu a avut niciodată independență față de ministerele de resort și, deci, nu a putut selecta pro­iec­tele pe merit. În jurul tuturor proiectelor a apărut în schimb o pleiadă de firme de consultanță, care asigură accep­tarea proiectelor de către guvern, și o armată de firme abonată la contractele cu statul, ale căror patroni se află, în mare parte, fie în închisoare, fie în faza de ur­mărire penală. Așa ajungem, de pildă, să pierdem fon­durile pentru infrastructură: 19 din cele 28 de drumuri națio­nale a căror reabilitare este finanțată din bani eu­ropeni vor pierde această finanțare, pentru că termenele nu sunt respectate de constructori.
Pe scurt, un sistem politic bolnav nu poate genera un management sănătos al finanțărilor europene. Nu trebuie deci să ne mirăm că pierdem finanțările euro­pene; trebuie să ne mirăm doar că mai suntem în UE.