Rozariul și alte întâmplări povestite de cititori

Cititor Formula AS
Viitura

Am copilărit într-un orășel de vis, înconjurat de dealuri acoperite de livezi și păduri de foioase: Vă­lenii de Munte, orașul celor mai frumoase amintiri, orașul copilăriei mele. Am fost un copil sărman, aban­donat la doi ani de niște părinți tineri și ires­ponsabili, unei familii de oameni în vârstă, lipsiți de posibilități materiale, însă foarte bogați sufletește și de o corectitudine și o noblețe rare. Mămica mea adop­tivă mă lua cu ea la biserică în fiecare duminică, îmi citea din Biblie, mă învăța nu­meroase rugăciuni. De la ea am aflat că omul se naște păcătos, primul păcat fiind faptul că s-a născut. (Se spune că mulți copii țipă și plâng după naștere pentru că-i torturează demonii, de­oarece nu au îngerul pă­zitor de lumină pe care îl pri­mesc la bo­tez.) Cu ase­me­nea convingeri religioase, am căutat să fiu o per­soană bună și să fac numai fapte bune, să iubesc tot ce Dumnezeu a lăsat cu viață pe pă­mânt. Când aveam 5 ani, am trecut prin­tr-o în­tâmplare neo­biș­nuită. Era o toamnă mo­ho­râtă și am plecat cu mă­mica să paștem oile și caprele pe lunca Teleajenului. Mămica păzea oile, iar eu mă jucam cu lutul din albia râului; nu știam ce sunt ju­căriile, pasiunea mea era să modelez lutul în formă de cozonaci și pâini, cum îm­pletea mă­mica de Paște și de Crăciun. Eram un copil cuminte și nu făceam un pas fără să cer voie. În du­pă-amiaza aceea de toam­nă, am au­zit o voce ne­cu­nos­cută, care mi-a ordonat: "Fugi, fugi acasă și te culcă!". Fără să-i spun o vorbă mămicii, am aler­gat acasă și m-am cul­cat. Am fost trezită mai târziu de mai mulți oa­meni care au intrat în casă, iar ve­cinul nos­tru, nea Badea, fără să-mi dea vreo ex­pli­cație, m-a dus la malul Telea­je­nului, care se trans­­formase într-o apă mare și fio­roasă, cu va­luri ce purtau pe creste copaci smulși din ră­­dăcină, bușteni și leșuri de animale, pe care le luaseră în calea lor. Mămica era prinsă între ape, pe luncă, cu ani­male cu tot. Era ca pe o insulă și țipa disperată după mine, con­vinsă fiind că am fost luată de viitură și am murit. S-a liniștit când m-a adus ve­cinul la ma­lul apei și a văzut că sunt tea­fără. Am ză­rit-o cum a căzut în ge­nunchi, în­chinându-se. A ră­­mas pri­zoniera Te­lea­jenului două zile și două nopți. Ploa­ia care nu con­tenea a udat-o până la piele. Un băiat voinic a reu­șit să-i arunce o pun­gă cu pâine și un chi­brit, de a făcut focul și s-a în­călzit pu­țin în tim­pul nopții, dar s-a îmbolnăvit de pne­­umonie. Mai târ­ziu, am realizat grozăvia la care amân­două am fost expuse și I-am mulțumit lui Dumnezeu că mi-a sal­vat viața, pentru că, dacă aș fi ră­mas pe luncă lângă mă­mi­ca, ploaia și frigul m-ar fi ucis.
Mai târziu, când aveam 14 ani, am plecat la Pău­lești, o comună de lângă Ploiești, la părinții mei na­tu­rali. Acolo mă împrietenisem cu o fată mai mare decât mine, avea 19 ani, și tatăl ei era coleg de ser­viciu cu tata. Mama mi-a cum­pă­rat ma­terial de o ro­chiță și m-a tri­mis la cro­i­toreasă, la tanti Stela, să-mi coasă ro­chia. Trecând pe lân­gă casa acelei fete, am vă­zut-o stând la poar­tă, de vorbă cu un bă­iat. Eu eram pe cea­laltă parte a dru­mului și ea m-a strigat să vin să stăm de vorbă, dar eu am rămas pi­ronită pe loc, de par­că o mână nevăzută mă țintuia. I-am spus că sunt tare gră­bită, că mă aș­teap­tă croitoreasa, și mi-am văzut de drum. Nu am mers nici 50 de metri, că am auzit o bu­bui­tură și, când am pri­­vit în urmă, o bas­cu­lantă de­pă­șise șanțul șo­selei, lo­vind banca pe care stă­tuse fata. A fost omo­râtă pe loc. A fost jale mare, nu am putut să mă duc la înmor­mân­tare să o văd îm­bră­cată în mi­reasă. Mi-a rămas în minte cum era vie și cum am văzut-o ul­tima dată cu rochia cu im­pri­­me­uri albastre și cu pă­rul ei desfăcut. De-a lungul vie­ții (acum am 45 de ani) am avut de multe ori pre­simțiri și în­dem­nuri lă­untrice. De câte ori am as­cultat de ele mi-a mers bine, când nu le-am dat ascul­tare, m-am căit amar­nic și sunt con­vinsă că toți avem acel în­ger păzitor lângă noi, numai că unii din­tre noi nu vrem sau nu suntem în stare să îi ascultăm sfaturile, să trăim moral. Dacă fie­care le-ar da de po­mană să­ra­cilor sau bietelor ani­male fără stăpân, viața ar fi mai fru­moasă și Dum­nezeu cred că ne-ar răsplăti după fap­tele și sufletele noastre și ar avea mai multă milă și îndurare de noi toți.
MARIANA ISPAS - Constanța

Vânzătorul de plante medicinale

La țărm de mare, un prieten din Eforie Sud mi-a spus următoarea istorie...
Într-un sătuc dobrogean, unui bărbat a început din senin să-i scadă puterile. A mers omul la spital, iar doc­torii i-au spus familiei să-l ia acasă, pentru că obștescul sfârșit îi e aproape și ar fi bine să și-l dea pe propria pernă. Îi descoperiseră, pa­să­mite, un cancer. Sta­rea băr­ba­tului s-a înrăutățit cu fiecare zi, astfel încât a ajuns să zacă neîncetat pe patul de suferință. Asta până într-o dimi­nea­ță... Peste noapte, omul a vi­sat ceva important, de vreme ce l-a găsit nevasta pregă­tit să plece cu noap­tea-n cap la Constanța, la piață. De altfel, i-a și spus că l-a în­demnat ci­neva în vis să meargă să ia plante medi­cinale de la un vân­zător dintr-o anu­mită piață. Zis și fă­cut... Mer­ge omul în res­pectiva piață, găsește un vân­ză­tor de plante me­dicinale, îi explică aces­tuia cum stau lucru­rile și pri­mește un maldăr de ierburi, dim­preună cu mo­dul de pre­parare a unei licori vindecă­toare. Res­pectă în­tru totul cele spuse de vânzător și ur­mează tra­ta­mentul. De remarcat este faptul că nu a mai zăcut din ziua aceea nici măcar o secundă. Se simțea din nou în puteri și trebăluia cât era ziulica de lungă. După o vreme, din curiozitate, a mers să facă un consult medical. Ce s-au mai speriat de el medicii care îi puseseră diagnos­ti­cul!... Au zis că așa ceva nu este posibil, că ar fi trebuit să fie de mult oale și ulcele. Omul le-a spus exact cum a fost tă­rășenia, iar medicii l-au rugat să le aducă un pic din fiertura care l-a ridicat din morți. Dar fostul lor pacient băuse licoarea miraculoasă până la ul­tima picătură și nici nu mai știa din ce ierburi fu­sese făcută. Le-a promis, în schimb, că va merge la piață, la vânză­torul res­pec­tiv. Zadarnic l-a căutat prin toată piața pe bătrânelul care avea pe un ziar îngăl­benit multe ierburi de leac. S-a gândit atunci să-i între­be pe piețarii cu vechi state de serviciu despre soarta lui. Răs­pun­sul tu­tu­ror a fost același: bătrânelul nu vinde în piața res­pectivă. Își aduceau aminte de el, dar nu fusese acolo decât o singură dată, în ziua în care îi dăduse omului nos­tru leacul împotriva groaznicei boli de care suferea și când, practic, îi dăruise o nouă viață...
VICTOR MIHALACHE

Rugă de ploaie

Pământul crăpase pretutindeni sub soarele do­­goritor. Frunzele late de porumb se strân­se­seră ca niște săgeți, ca să-și păstreze dramul de apă pe care rădăcinile îl mai trăgeau din pământ. Grâul se pierdea de la o zi la alta și din loc în loc, în lan apă­ruseră mici de­șer­turi. Pe ima­­­șul satului, vite cos­telive smul­­­geau smocurile ofi­lite de iar­bă cu ră­dă­cini cu tot. Oamenii se uitau spre cer, se ru­gau și mai sperau într-o mi­nune: "Nu-i târziu nici acu', de-ar da Dum­nezeu o ploaie; s-ar mai sal­va încă mult din recoltă. Ar trebui scoase icoanele din bi­serică și făcută o slujbă în câmp", îi spuse un bă­trân din sat pre­otului.

*

Pe vremea aceea, toată știința mea despre cele sfinte erau po­ves­tirile bunicului meu despre mi­­nunile lui Hristos, despre fap­tele minunate ale apos­tolilor și-o seamă de po­ves­tiri cu tâlc despre acele vremuri înde­păr­tate. De la bunica aflasem de neasemuita frumusețe și bună­tate a Maicii Domnului și despre în­gerii din ceruri, păzitorii bine­lui și me­sagerii dintre Dumnezeu din ceruri și oamenii de pe pă­mânt. Cărți sfinte nu aveau decât pre­o­tul și das­că­lul satului. Erau vre­muri de restriște pentru popor. Lifte străine, ajutate de cozile de topor de la noi, vo­iau să sugrume sufletul și credința românilor. "Ge­ne­ra­țiile ti­nere trebuie for­mate după principiile marxist-leniniste. Elevii nu au ce căuta în biserici!", ne predica câte un tri­mis de la raion nouă, elevilor strânși în ca­reul în mijlocul că­ruia flutura steagul roșu, cu se­ce­ră și ciocan. După ce coada de topor pleca, dascălii cei mai bătrâni ne pri­veau zâmbitori și noi price­peam din zâmbetul lor cât preț trebuia să punem pe vorbele tri­misului de la ra­ion.

*

Satul se adunase cu mic cu mare în fața bise­ri­cii. Nu lipsea din alai nici piticul satului, nici olo­gul, nici nebunul. Oamenii duceau în mâini sfeș­nice, prapuri și icoane vechi, scoase din biserică. Preotul înalt, cu barbă și plete, citea din cartea bi­se­ricească, dascălul îi ținea isonul, bătrânii sme­­riți îi ur­mau îndeaproape, apoi bă­trâ­nele sa­tului, ti­nerii, iar noi, copiii, care nu pricepeam în­dea­juns necazul pe care îl adu­cea se­ceta, alergam înai­ntea alaiului, ne opream până alaiul se apropia și iar ne pier­deam în zben­guiala noas­tră ne­vi­novată. Ala­iul s-a oprit în câmp, lân­gă sprânceana pă­­durii, noi, copiii, ne-am po­tolit din zben­guială, și toată suflarea părea în­cre­me­nită, au­zin­du-se doar cântecul pă­să­relelor din pădure și predica plină de patos a preo­tului. Soa­rele do­gorea și în zare aerul în­cins plu­tea ca niște valuri dea­supra pă­mân­tului, câm­pul pă­rea o mare, iar văz­duhul pă­rea plin de ză­misliri ale în­chipuirii omenești. "În­dreaptă-ți, Doamne, bu­nă­tatea Ta către noi, ne rugăm Ție și oștilor Tale ce­rești...", au­zeam pe pre­ot ru­gându-se. În­cet, încet, gân­durile mele zburau către po­vestirile bu­ni­cului des­pre vre­murile când Hris­tos se plim­ba pe pă­mânt cu apos­to­lii, urmat de mul­­țimea no­roa­­delor și de îngerii din ceruri, despre care îmi po­vestise bunica.

*

Nici n-am simțit că preotul își terminase predica și că alaiul plecase înapoi spre sat. Când m-am uitat în depărtare, ca din senin, un ciulin se rostogolea pes­te câmp, mânat parcă de o mână nevăzută. Apoi alți și alți ciulini îl urmară. Vântul se porni de-a binelea și prinse ciulinii într-un vârtej, înălțându-i în văzduh. Dinspre zare se văzu un fulger, apoi se auzi un tunet și cerul prinse să se întunece de nori. Cântecul pă­să­relelor se împuținase. Un popândău ieșise din adă­pos­tul lui din pământ și sta proptit pe picioarele din spate, adul­mecând. Departe se ve­deau păstorii cum își mâ­nau turmele spre adă­posturi. Trupul îmi fu cu­prins de o furnicătură când aerul cald, de deasupra pă­­mân­tului, a fost sărutat de aerul rece, venit dins­pre nori. Am văzut cum pri­mele picături de ploaie că­deau pe pământ ca pe o plită încinsă. M-am ghemuit la adă­pos­tul unei tufe de iasomie sălbatică. Ploua de-a bi­nelea. Din adă­postul meu, simțeam în nări mi­reas­ma proas­pătă a florilor.
CONSTANTIN NEDELCU - Brașov

Rozariul

Când bunica s-a măritat cu bunicul, a găsit o casă plină cu zece copii, moștenire de la pri­ma soție, care murise bolnavă de TBC. Deși era doar o fată în vârstă de 15 ani, faptul că venea de la țară (dintr-un sat din Sălaj) și era învățată cu munca și cu gre­utățile vieții a aju­tat-o să se descurce. Nu doar că i-a crescut pe orfani, dar a născut ea în­săși alți zece prunci, devenind ma­ma a do­uăzeci de copii. Spre sfâr­­șitul vieții, după moar­tea bu­ni­cului, când unchii și mătușile mele erau de multă vreme la casa lor, mama a adus-o pe bunica la noi. Și, de par­că destinul n-ar fi în­cer­cat-o destul, "Muca", cum îi spuneam, ne-a mai crescut și pe noi, două fete și un băiat, după ce părinții noștri, atât tata, cât și mama, au fost ares­­tați din motive po­litice. Să­racă și dis­perată, îm­păr­țind pensia ei amă­râtă la pa­tru guri, bunica și-a găsit unic sprijin în rugăciune și-n Dum­nezeu. Se ruga de di­mi­neață și până seara, in­di­fe­rent de mun­cile pe care le în­de­pli­nea, postea amar­nic, cu pâi­ne și apă, de ajunsese nu­­mai piele și os și, pe măsură ce timpul trecea, nouă ni se pă­rea că-în­cepuse să semene cu un înger dintr-o icoană pe care o atâr­na­se dea­supra patului. De altfel, odăița ei se trans­for­mase într-un mic pa­raclis, plin de candele și icoane, între care trona un crucifix cu un Crist răs­tignit, pe care bunica îl ado­ra. Seara, când se așeza în fața lui, în ge­nunchi, ri­di­cându-și pri­virile spre lu­mina al­bas­tră a feres­trei, chipul ei bătrân și brăz­­dat se îm­­blânzea, tră­să­tu­rile își pier­deau con­tu­rurile apă­­­sate, sub ochii noștri bu­ni­ca se um­plea de lu­mi­nă și se trans­forma în îngerul atâ­rnat în cui. Cu toată res­pon­sa­­bi­li­ta­tea matu­ri­­tă­ții de-acum, afirm că întreaga ei făp­tura chiar devenea, în­tr-un fel, trans­­parentă și lu­­mi­noa­­să.
La rugăciunile de sea­ră ale bunicii par­ti­ci­pam obli­­gatoriu și noi. Deși n-aveam mai mult de 7-8 ani, eram con­vinși toți trei că ele ne vor aduce pă­rinții acasă. De altfel, răs­pân­deau atâ­ta pace și îm­pă­care, încât deveniseră un suport moral pentru noi.
Într-o seară, pe când bunica rostea pe rozariu o ru­găciune (suntem greco-catolici), am observat ulu­ită că trupul ei începe să crească, că se subțiază și se alun­gește, aco­perind crucifixul de pe per­vaz. I-am fă­cut un semn surorii mele, îngenuncheată în stânga mea (fratele nostru lipsea de acasă), dar din ex­pre­sia ulu­ită a chi­pu­lui ei, am înțeles că vedea același lucru ca mine. No­ua înălțime a bunicii a durat până la sfâr­șitul rozariului. Ca­pul ei, care de obicei ajungea sub per­vazul ferestrei, îl depășea acum cu cel puțin 30 de cen­ti­metri, fără ca genunchii ei, așe­zați pe o pernuță de lână, să se ri­dice în văzduh. Nu plutea! Pur și simplu se alun­gise, gâtul mai ales îi cres­cuse într-un mod dispropor­țio­nat. A doua seară, fenomenul s-a re­pe­tat, de data asta și în prezența fratelui meu. De cum a început să se roage, trupul bunicii a pornit din nou să crească, să se înalțe, asemenea unui aluat. Fără să-i spunem ni­mic, am hotărât ca în seara ur­mătoare s-o mă­su­răm. Era atât de dedicată în ru­găciune, atât de transpusă, încât nu realiza ce se în­tâm­plă în jurul ei. Zis și făcut. Înar­mat cu un metru de tâmplărie, a doua seară, când bu­nica a început din nou să se roage și să crească înspre tavan, Anton s-a furișat în spatele ei, măsu­rân­­du-i noua dimensiune. Sora mea a scris înăl­ți­mea pe un caiet: îngenun­chea­tă, Muca mă­sura 1 metru și 50 de centimetri. A doua zi di­mi­neața, înainte de plecarea la școală, Anton a pre­textat că nu și-a făcut o problemă la matematică, pen­tru că îi lipsesc niște di­men­siuni. Ca să risi­peas­că orice bănuială, ne-a pus pe toate trei în genunchi, mă­surându-ne cu același metru de tâmplărie. Cre­deți sau nu, bunica "își revenise" fiind mai scundă cu 30 de centimetri decât în ajun... În încheiere, men­ționez că mai păs­trez și astăzi caietul acela, cu scri­sul ne­sigur al surorii mele, fiindcă întâmplarea m-a tulburat. Mai târziu, povestindu-i-o unui cu­nos­cut, el mi-a spus că alongațiile sunt frecvente printre călugării mistici, unii dintre ei izbutind chiar să se desprindă de la pământ.
prof. DOINA TĂMAȘ - Valcău de Jos, jud. Sălaj

Maria din Dovînga

În Masivul Racovăț, de pe te­ri­toriul localității Ilovița, din județul Me­he­dinți, cu multă vreme înain­te de anul 1900, se afla un mic grup de case ascunse în pădu­rile seculare, din cauza turcilor care aveau o garnizoană în insula Adakaleh, de unde fă­ceau in­cursiuni de jaf prin împrejurimi.
În urma cumplitei molime de ciumă pe care is­to­ria o precizează în veacurile trecute, cea mai mare parte din această populație a dispărut, și cei rămași în viață au părăsit locul și s-au mutat în loca­litățile vecine.
Pe locul acela nu au mai ră­mas decât morminte și încă și as­tăzi se mai zice la "Cracul cu morminți". Ală­turi, tot în zona respectivă, în locul un­de se aflau casele, și acum se zice "la Ciumini". Întregii zone i se mai zice "Do­vîn­ga".
După părăsirea așezării de cei rămași în viață, multă vreme, un spirit care apă­rea nu­mai noaptea și lua chipul unei fe­mei deo­se­bit de frumoase ce cânta mereu a bân­tuit locurile din împrejurimi, până spre localitățile vecine, Negrușa și Moi­sești. Probabil că acest suflet zbuciumat își căuta rudele care dispăruseră, lovite de ciu­mă sau se mutaseră în altă parte. Oa­menii au botezat-o "Maria din Dovînga". Cântecul ei se muta foarte repede la dis­­tanțe destul de mari. Dacă pe drum se afla din în­tâmplare vreun bărbat, îl stri­­ga pe nume, iar dacă ne­fericitul făcea im­prudența să-i răspundă, îi pornea ime­diat sângele pe nas.
Se apropia numai de bărbați și fugea de femei. Legenda spune că unii bărbați au avut chiar relații de dragoste cu ea și, dacă făceau imprudența să po­ves­tească, mureau în mod misterios. Bătrânele sa­te­lor îi sfătuiau pe cei care plecau noap­tea și se auzeau strigați pe nume să nu-i răspundă și totdeauna să-și ia soțiile cu ei.
În războiul din 1916, întreaga zonă a fost ocu­pată de trupele române, sub co­man­da generalului Ion Dra­­galina. În fur­tuna lupte­lor ce se dădeau zi și noapte, pădurile au fost răscolite de gloan­țe și proiectile. Trupele române s-au retras, iar zona respectivă a fost ocupată de tru­pele austro-ungare. Cum frontul se muta mereu, re­giu­­nea a rămas mai multă vre­me pus­tie. Când locui­to­rii satelor ce fu­seseră mu­tați în alte localități au revenit și si­tuația s-a liniștit, "Maria" a mai apă­rut de vreo câteva ori, după care a dis­pă­rut definitiv. Acest suflet de femeie poate își striga cu durere viața ei secerată de cumplita mo­limă, poate își cânta iubirea ei neîm­plinită, și totul a intrat în legendă sau într-o dimensiune pe care noi încă nu am desco­perit-o.
Au mai rămas doar denumirile locu­rilor care amintesc de vremurile trecute și de această apariție fantomatică.
STELIAN BORDEA - Negrușa, jud. Mehedinți