Este un actor cunoscut și iubit. A făcut carieră în teatru și televiziune. Cu toate acestea, Ovidiu Cuncea (48 de ani) este un creștin-ortodox fervent, iar de un an de zile, este și diacon. Slujește la mai multe biserici, unde este primit cu drag de preoții parohi. Ar vrea să se preoțească și să se retragă într-un sat uitat de lume, însă duhovnicul și ierarhii îi spun să rămână în teatru, căci acolo are o misiune mai mare. Se supune, dar inima îl cheamă tot mai mult la altar și la țară. Dragostea de pământ o nutrește de când se știe, căci a copilărit un timp la bunicii paterni, într-un sat, Mârzești, din Teleorman. Și-o potolește îngrijindu-și o vie, cu un capăt de livadă, undeva lângă București. Pentru interviul nostru, l-am răpit de la legat via - "vița de viață", precum spune.
"Dacă am fi mai atenți la natură, am deveni mai înțelepți"
- Pentru că v-am întors de la legat via, să începem dialogul nostru cu această curiozitate reportericească: ce vă mână spre lucrul pământului?
- Deprinderea asta mi-a rămas din copilăria mea petrecută la țară. Atunci am simțit prima dată cum munca la pământ te deconectează de la griji, de la mize mici, și-ți lasă mintea să hoinărească, iar inima să se bucure. Acum, repet experimentul de câte ori pot. Când lucrez pământul, nu am nimic în jurul meu care să mă distragă de la a da toată atenția mea naturii, nici telefon, nici radio, nimic. Vorbesc cu plantele, cu animalele, cu florile, cu păsările, cu cerul, cu apa... Eu le vorbesc cu glas tare, iar ele îmi răspund în gândul meu, foarte clar. Îmbrățișez pomii, căci le simt vibrația, energia și dragostea, și le dau și eu afecțiunea mea... Lucrând pământul, am văzut cum buruienile înăbușă plantele bune, vița-de-vie, de exemplu. Și mi-am zis: înseamnă că răul înăbușă binele, dacă nu-l tăiem de la rădăcină. Cred că dacă am fi mai atenți la pământ, la natură, am deveni mai înțelepți. În fine, iubesc pământul și pentru că el este legătura noastră cu moșii și strămoșii. Pământul nu se vinde. Dacă nu ai pământ, de unde să ți se hrănească rădăcinile?
- Că tot ați pomenit de copilărie, ce-a fost mai întâi, actoria sau preoția? Și cum visează un copil de țăran să ajungă actor?
- Nu pot spune că aveam porniri spre actorie. Însă, bunicii paterni, care erau foarte credincioși, ne-au învățat, pe mine și pe soră-mea, să ne întrecem în a spune rugăciunile "Tatăl nostru", "Crezul" și "Doamne, Doamne, ceresc Tată" - o rugăciune pe care n-am auzit-o în biserică: "Doamne, Doamne, ceresc Tată, noi pe tine te rugăm,/ Luminează-a noastră minte, lucruri bune să-nvățăm,/ Că Tu ești Stăpânul nostru, și al nostru Tată ești,/ Și pe toate cele bune numai Tu le împlinești". E o rugăciune din Teleorman, pe care am învățat-o acolo. Asta era singura mea manifestare "artistică" în primii ani de viață. Ce-i drept, eram un copil vesel, viu și atipic - roșcat, foarte pistruiat, total aparte într-o lume de oameni bruneți. Iar asta mă scotea în evidență și îi făcea pe oameni să mă provoace să spun poezii, să fac giumbușlucuri. Se amuzau, iar eu eram foarte încântat, ca orice copil căruia îi dai atenție.
- Când v-ați descoperit vocația de actor?
- Prin clasa a doua, când o profesoară de germană extraordinară, Monica Ciora, m-a distribuit într-un spectacol, "Vizită" de I.L. Caragiale; jucam Ionel. Și-apoi a fost încurajator și faptul că tot am luat premii peste premii în "Cântarea României", festivaluri peste festivaluri... Ai mei se mutaseră în Pitești și acolo am făcut școala... Am avut un traseu mai lung până să ajung la București. M-am născut în Făgăraș, unde erau bunicii materni și unde am locuit până la trei ani, după aceea ne-am așezat pentru puțin timp la Codlea, apoi la Brașov, Câmpulung-Muscel și, în sfârșit, la Pitești. Tata lucra în Trustul Construcții Industriale, în perioada în care în România se construia enorm, și se tot muta cu serviciul. Vacanțele le făceam în Teleorman.
- Deci, ați început să jucați roluri în clasa a doua, la Pitești...
- Da, am început să joc, și atunci mi-am descoperit talentul. Talentul este disponibilitatea omului de a face un lucru - de a scrie, de a juca teatru, de a face cercetare. Darul este altceva: ce ai aparte față de ceilalți - o voce bună, o înfățișare specială, care te duce către actorie, să zicem... În fine, vine harul, care ți se dă la un moment dat de Sus, sau nu. Eu l-am căutat o viață.
"Am primit Liturghia, cu toată ființa mea de copil"
- Dacă actoria ați început-o devreme, la Biserică când ați ajuns?
- Abia în clasa a șaptea, deși sunt dintr-o familie de oameni credincioși - mai ales bunicii, căci părinții aveau o credință mai ascunsă, din pricina vremurilor (mergeam la biserică de Paști și de Crăciun, țineam posturile când și când, spovedanie mai puțină, împărtășanie mai puțină). Cred că deloc întâmplător, într-o bună zi, l-am întâlnit în fața blocului în care locuiam pe un vecin, preot, care se chinuia să-și ducă în casă o mașină de spălat, pe care o cumpărase. "Să v-ajut, părinte?" - l-am întrebat. "Sigur, Ovidiu, hai!". Atunci i-am intrat prima oară în casă, unde am văzut că avea icoane frumoase. Pentru că mă uitam cu atenție la ele, m-a întrebat: "Nu vrei să mergi cu mine la biserică duminică?". "Ba da", zic. Maică-mea m-a încurajat și ea să merg la biserică, în speranța că mi se va limpezi drumul în viață. Eram hotărât să fac un liceu bun și apoi să dau la Teatru, căci mi se confirmase talentul prin premiile pe care le-am tot primit, dar mama se temea că nu voi intra, căci era o concurență enormă. Se gândea că ar fi bine să încerc în altă parte, ca să nu ratez și să mă afecteze, ba să mai și pierd un an. Și când i-am spus că merg la biserică, m-a îndemnat din tot sufletul: "Du-te!".
- De ce v-a marcat această întâmplare, de vreme ce mai fuseserăți la slujbe?
- Era prima dată când intram în Sfântul Altar. În timpul slujbei, am vrut să trec prin fața Sfintei Mese, și părintele mi-a zis: "Nu-nu, pe acolo nu se trece, numai preotul poate să treacă." A apărut astfel prima întrebare: de ce nu am voie? Pentru că e loc sfințit - mi-a răspuns. Apoi a spus, în timpul epiclezei: "Așază-te în genunchi, acum se pogoară Duhul Sfânt." "Cum se pogoară Duhul Sfânt?". Și am primit cu toată ființa mea de copil Liturghia, cu alți ochi, ochi din care îmi curgeau lacrimile necontenit. Mi-am dat seama că acolo se petrecea ceva peste puterea mea de înțelegere și care nu venea de la oameni. În noaptea următoare n-am dormit, tot întrebându-mă ce e cu Dumnezeu și cum aș putea să aflu. I-am spus mamei că aș vrea să dau la Seminarul Teologic Ortodox, iar ea s-a bucurat.
- Ați schimbat macazul foarte brusc...
- Da, am avut și o mare șansă. Prin doi actori deosebiți ai Piteștiului, poate cei mai mari actori de acolo, Ileana și Ion Focșa, am cunoscut un preot extraordinar, pe părintele Marin Diaconescu. Era preot la catedrala din oraș și consilier al Episcopiei, fusese profesor și avea 86 de ani. Părintele cunoscuse toți regii și toți patriarhii României, avea 60.000 de metri de bandă de magnetofon înregistrată cu vocile celebre ale teatrului românesc: Vraca, Aristide Demetriade, toți marii actori. El a început să mă formeze. Când m-a cunoscut, i-a plăcut foarte mult cum recitam. I-am zis cu sinceritate: "Părinte, mă chinuie foarte tare și gândul de a face teatru." A zis: "Nu contează, fă Teologie întâi, și dacă mai ai dorința asta, urmează-ți chemarea."
Am făcut Seminarul Teologic la Craiova și București, iar apoi am intrat la Facultatea de Teologie din București. În 1990, eram student în anul II la Teologie și am fost admis și la IATC. Când eram la Seminar, în 1986, am jucat la Teatrul Podul, teatru studențesc. Și au vrut să mă dea afară din seminar. În apărarea mea, i-am invitat pe profesori să vadă ce spectacol am. Jucam atunci Ștefan Vodă, iar spectacolul începea cu "Tatăl nostru"! În vremea lui Ceaușescu! Singurul teatru din România unde se spunea "Tatăl nostru" într-o piesă. Ștefan cel Mare era ars la picior și spunea: "Desfă! Ștefan al Moldovei nu are nevoie să fie legat!". Și-apoi rostea: "Tatăl nostru, Carele ești în ceruri..." Și-l ardea, și urla, "Mai ușor, Șmil!" - și spunea tot "Tatăl nostru". Așa am scăpat de exmatriculare. Mai târziu, țin minte că Preafericitul Teoctist, când m-a auzit prima oară recitând Scrisoarea III integral, a zis: "Băiatul ăsta trebuie să facă teatru, este foarte talentat." Așa că am dat examen la IATC. Nu a fost simplu să mă înscriu, însă Dumnezeu a făcut o minune cu mine.
- Ce minune?
- La absolvirea Seminarului nu-ți dădea diplomă de Bacalaureat, căci era altfel structurat ciclul de învățământ, pe cinci ani, iar după aceea puteai să te hirotonești. Când să depun dosarul la IATC, mi-au cerut să obțin de la ministrul Învățământului echivalarea diplomei de Seminar teologic, cu diploma de Bacalaureat. Mai aveam două ore până la ora-limită a înscrierilor, iar a intra la ministru era mai greu pentru mine decât ar fi pentru dvs. să intrați acum la Papă, de pe un ceas pe altul. Totuși, m-am dus la Ministerul Învățământului și am fost îndrumat de portar la un director, Ianculescu. Îl pomenesc la Liturghie. M-a ascultat, mi-a dictat o cerere, a luat-o și, după câteva minute, s-a întors cu ea semnată de ministru. Nu-mi venea să cred. Am întârziat cu vreo jumătate de oră peste ora închiderii sesiunii de înscrieri, dar profesorul care prelua dosarele mi l-a primit și pe-al meu, teribil de impresionat că am venit cu hârtia de la ministru într-un timp așa de scurt.
- Era prima oară când simțeați ajutorul divin?
- Atât de flagrant, da. Dar toată viața am crezut în minuni și am știut de fiecare dată când s-au petrecut. Un miracol a fost și că am intrat la Teatru. Eram la preselecție trei mii de candidați pe douăzeci de locuri. Zice comisia: "Spuneți-ne o povestire". "N-am". "Spuneți-ne un monolog". "N-am...". "Mulțumim, la revedere!". "Dom'le, stați puțin", zic, "uitați, eu sunt student la Teologie și știu o sută de poezii, dar n-am avut timp să pregătesc altceva". "Bine, spuneți niște poezii." Și am recitat trei-patru poezii. Așa am fost admis la preselecții. Pentru examenul propriu-zis, m-am pregătit temeinic și am intrat.
"Am descoperit bucuria de a trăi pentru «a fi», nu pentru «a avea»"
- Ați absolvit și Teologia, și IATC, dar ați ales cariera de actor. De ce?
- Mi-a fost greu să fac preoție, eram foarte zăbăuc și păcătos. Mi-a fost frică. Eram pasionat de dogmatică, traduceam din greacă, citeam marii teologi, pe Sfinții Părinți, și tocmai asta m-a oprit să mă hirotonesc. Mi-am spus: ori sunt un preot în sandale și îmi dedic, cu toată ființa mea, viața preoției, ori fac altceva. Așa că m-am angajat la Teatrul din Piatra Neamț, pepiniera de actori pentru teatrele bucureștene. Am stat o perioadă scurtă acolo, dar foarte intensă, din care am amintiri extraordinare. După care am jucat în mai multe teatre: cu Cătălina Buzoianu la Teatrul Bulandra, tot ea m-a luat la Teatrul Evreiesc, după aia am plecat la Teatrul Mic și, într-un final, la Teatrul Național, unde sunt și azi.
- Înțeleg că tot timpul ați întreținut ambele pasiuni: pentru teatru și pentru slujirea bisericească, doar că i-ați dat întâietate artei o vreme îndelungată.
- Da, le-am ținut calde pe amândouă. Eu sunt zodia gemenilor și Gemenii din mine probabil că s-au dezvoltat într-o rivalitate atât de mare, încât niciunul nu s-a lăsat. Pe de altă parte, părintele Vasile Prescure, fostul meu profesor de la Seminarul din Craiova, acum duhovnic la Mânăstirea Prislop, mi-a spus cândva: "Arta și religia se întâlnesc în același punct." Și asta a fost căutarea mea toată viața.
- Totuși, cum se potrivesc?
- În teatru, desigur, nu joci numai ce vrei, căci ești angajat, iar uneori poți primi un rol în contradicție cu credința ta. Când nu-mi convine ceva, încerc să evit, pe cât posibil, fără să lezez pe nimeni, și dacă nu pot, sunt împăcat și cu asta. La teologie am învățat ascultarea. Eu la Teatrul Național sunt un pion, trebuie să ascult. Iar în urmă cu zece ani, am descoperit bucuria de a trăi pentru "a fi", nu pentru "a avea". Actorul trăiește, în general, pentru "a avea". Prima întrebare pe care o pune este: "Ce rol am?". El nu își dă seama, cel mai adesea, că prin povestea pe care o redă pe scenă, indiferent prin ce rol, este mai mult decât rolul în sine. A fi într-o poveste e mai important decât a avea un anume rol. De când am priceput asta, mi-am propus să fiu, nu să am... De atunci, am primit rolurile cu bucurie, fie că mi-au convenit sau nu, și am scos partea bună din ele. Tot de pe atunci datează și dorința mea de a mă preoți. Pentru că prin nimic nu poți fi mai mult decât prin slujirea lui Dumnezeu. Și ăsta nu e doar un rol.
"Adevărata vocație mi-am găsit-o când am fost la mormântul Părintelui Arsenie Boca"
- A fost vreun moment anume care v-a adus această viziune, când s-a petrecut declicul; o revelație...?
- Momentul în care am realizat că asta e adevărata mea vocație a fost la mormântul Părintelui Arsenie Boca, la Prislop. Despre Părintele Arsenie știam din anii '80, când eram seminarist, și am mers într-o excursie de o săptămână în Țara Hațegului. Am văzut atunci Densuș, Prislop, Sarmizegetusa, toată zona aceea. La Prislop am stat cu colegii mei de la seminar o zi întreagă în rugăciune. Atunci am început să înțeleg toată lucrarea Părintelui Arsenie, care încă trăia, la Sinaia, dar duhul lui era acolo. De atunci, de câte ori am trecut prin zonă, am mers la Prislop, inclusiv cu colegii actori.
- Permiteți-mi o întrebare de paranteză: actorii sunt credincioși?
- Majoritatea sunt foarte credincioși. Poate pentru că în această meserie există o legătură mai puternică cu păcatul. Actorul, făcând unele roluri, descoperă laturile păcătoase ale sufletului uman, le descoperă căutându-le și în el, pentru a interpreta convingător personajul.
- Să revenim la Prislop...
- Așa, și când mă închinam la mormântul Părintelui Arsenie, nu făceam decât să-i mulțumesc lui Dumnezeu pentru ce mi-a dat și să-l rog pe Sfântul Ardealului să întărească această rugăciune de mulțumire pentru mine, în fața Tronului Ceresc. Niciodată nu ceream nimic. În urmă cu câțiva ani, însă, m-am așezat în genunchi dinaintea crucii sale și i-am spus: "Părinte, am și eu o rugăminte: aș vrea să fiu preot al lui Dumnezeu". Și am început să plâng, și îmi curgeau lacrimile în asemenea hal, încât m-am ascuns de colegii mei actori, ca să nu creadă că cine știe ce păcat am, cine știe ce suferință... Este acolo un fag mare, pe care l-am îmbrățișat și am plâns, am plâns, am plâns, până n-am mai avut lacrimi. Atunci am simțit ca o mângâiere, așa, că voi fi hirotonit. Făcusem o cerere în scris, în sensul acesta, actualului Patriarh, Preafericitului Daniel, cu mulți ani în urmă, dar nu mi-a răspuns. După ce am fost la Părintele Arsenie, s-au deschis ușile. Întâi m-a chemat la Craiova Înaltpreasfințitul Irineu al Olteniei. Am fost cu soția, ne-a primit foarte bine și, deodată, a întrebat-o pe Cristina dacă e de acord ca eu să mă preoțesc. I-a spus același lucru pe care mi l-a spus și mie când i-am mărturisit că vreau să mă preoțesc: că numai asta îmi va aduce liniștea. La care, Părintele Mitropolit a replicat: "A început numărătoarea inversă." Atât.
Destul de repede după aceea, i-am mărturisit dorința mea unui mitropolit din Grecia, care mă cunoaște demult, și el mi-a propus să mă hirotonească. Nu voiam însă să se supere cineva din Biserica mea, așa că l-am întrebat pe IPS Irineu ce să fac: să aștept să fiu hirotonit în România, ori să accept preoția în Grecia. Mi-a spus: "Dumnezeu!". Adică să aștept semn de Sus. A mai trecut un an și am primit un telefon din Grecia: "Pe data de..., Înaltpreasfințitul Iacob vrea să te hirotonească. Ești de acord?". L-am sunat pe Înaltpreasfințitul Irineu, care a zis: "Du-te!". Mi-a dat și o recomandare. Anul trecut, în duminica Tuturor Sfinților, am fost hirotonit diacon, pentru că diaconul are o libertate de a sluji oriunde și, în al doilea rând, pentru că Înaltpreasfințitul mi-a spus: "Ia-o ușor, pas cu pas". În plus, și duhovnicul meu, și ierarhii pe care îi cunosc mi-au spus că e important să rămân în teatru.
"Maica Domnului de pe luciul apei"
- De ce e atât de important să rămâneți actor?
- Pentru că se pot trezi și alții la viața în Hristos. Când a început reconstrucția Teatrului Național, am propus două lucruri: să se construiască o capelă, pe lângă cârciumile, bibliotecile, librăriile și restul spațiilor comerciale care vor fi amenajate acolo, și să facem o slujbă de sfințire a Teatrului la final. Omul intră, bea o cafea, se duce la un spectacol de teatru și vede o capelă: hai să aprind și o lumânare pentru sufletul meu. De ce nu? Conducerea m-a luat în glumă și a lăsat-o așa... Dar tot voi face o sfințire a Sălii Mari a Teatrului, în prezența actorilor care vor dori să participe.
- Acum este și mai dificil să rămâneți actor, căci nu vă veți mai putea asuma rolurile care declanșează un conflict de conștiință, nu credeți?
- Aș găsi un motiv pentru care să nu accept. Oricum, de un an de zile am încercat să îmi fac rolurile în așa fel încât să nu îl supăr pe Dumnezeu. Numai la El mi-e gândul, nu la oameni sau instituții. El să fie mulțumit de mine. Înaintea hirotoniei întru diacon, am fost tulburat puțin de un gând: dacă prin actorie deranjez Biserica mea, care m-a crescut, Biserica Ortodoxă Română, căreia îi sunt dator toată viața mea, mai bine nu o mai fac. Mitropolitul din Grecia mi-a zis: "Știu prin ce ispite treci. Nu mai zice nimic, zi numai da și roagă-te." Și așa am făcut. Fiecare pas pe care îl puneam era rugăciunea sufletului: Doamne, Iisuse Hristoase, pentru rugăciunile Maicii Tale, Preacurata Fecioară, miluiește-mă și mă mântuiește pe mine, păcătosul! Și alte rugăciuni: Miluiește-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta... Tot timpul, tot timpul. Nu am putut să dorm deloc, nici vineri spre sâmbătă, nici sâmbătă spre duminică, ațipeam spre dimineață cu gândul ăsta în permanență. Și-atunci am visat-o pe Maica Domnului pe fântâna de la țară, pe luciul apei, care mi-a spus așa: "Nu-ți fie frică, o să îi slujești Mântuitorului Hristos, Fiului Meu. Nu te speria de ce spune Biserica." E prima oară când am un astfel de vis în 48 de ani de viață și de aceea cred în el.
- Totuși, v-ați dedicat o viață spectacolului, cu orgoliul și așteptările oricărui artist de a fi apreciat. Indiferent care vă este năzuința, alcătuirea dvs. interioară poate să reclame mai mult recunoașterea publică, de aceea întreb: unde vă simțiți mai împlinit, pe scenă, când sunteți aplaudat, sau în altar, când sunteți ascuns de oameni și văzut numai de Dumnezeu?
- Cu siguranță, acum simt o bucurie mult mai mare slujind în altar, decât în meseria de actor, în care m-am îmbătrânit. Credeți-mă, pe scenă am un rol, sunt un personaj, iar în biserică sunt cu toată ființa mea. Pe scenă lucrează talentul și darul, iar la Sfânta Liturghie lucrează harul. Nu se pot compara.
- Ieșirea la aplauze nu este o răsplată?
- Pentru mine nu mai e o răsplată. Când ies la predică și la miruit e o bucurie mult mai mare. Simt atunci dragostea oamenilor și a noastră, a tuturor, pentru Dumnezeu. Și mai simt că sunt de ajutor oamenilor.
- O ultimă întrebare. Toți râvnim fericirea, dar nu toți știm unde să o căutăm. Care este fericirea unui preot?
- Cred că fericirea pentru oricine este să știi să iubești, să poți să ierți și să poți să îți sacrifici iubirea de sine. E foarte grea porunca Mântuitorului, că să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din tot sufletul, din tot cugetul tău, din toată inima ta, și pe aproapele tău, ca pe tine însuți. Practic, cum am putea noi să îl iubim pe aproapele nostru ca pe noi înșine, decât sacrificându-ne pe noi? Nu ai cum altfel. Trebuie să îți rupi de la gură, să îi dai lui, să îți iei din timpul tău și să îi dai lui, să nu mai fii egoist. E o jertfă. Cred că în această jertfă stă fericirea. Dacă reușim să trecem de la nivelul de înțelegere la nivelul de trăire, atunci începem să câștigăm fericirea.
- Mi-ați mărturisit că sunteți un vechi cititor și admirator al revistei noastre. Ce anume apreciați mai mult la "Formula As"?
- "Formula As" este un ziar care zidește. Am descoperit multă duhovnicie în el. Apoi îmi plac foarte mult articolele despre tradiții românești, despre rădăcinile noastre, despre identitatea noastră, despre eroii și sfinții noștri. Îmi place și că le veniți oamenilor în ajutor: cu tratamente naturiste, cu un stil de viață sănătos, chiar cu ajutoare materiale... "Formula As" este un ziar frumos, care reflectă și face binele.