Un anticar mereu în sărbătoare: DUMITRU GRUMĂZESCU - "Pasiunea nu se termină niciodată"

Redactia
- Colecționar de carte și obiecte de artă -

Într-o zi din decembrie, anul trecut, mi-a venit o idee: ce-ar fi să-i fac o vizită prea bunului domn Gru­mă­zescu, vestitul anticar de pe stra­da Lăpușneanu din Iași, poate unul dintre ultimii ade­vărați anticari din România? Știam despre el că este posesorul celei mai importante colecții din țară de documente originale despre viața și opera lui Emi­nes­cu, al unei co­lec­ții de elzeviruri, cărți liliput și alte ne­nu­mărate cărți și o­biec­te excepționale.
Am plecat cu do­uă zile înaintea Cră­ciunului, cu un tren de noapte supra-aglo­merat, din care am coborât pe pero­nul gării din Iași, pe ju­mă­tate viu, di­mi­neața la ora 6. Am ezi­tat să merg direct la dânsul la ora a­ceea im­po­sibilă, dar insistența cu care la telefon mă invitase să vin indiferent de oră și mai ales ge­rul năprasnic în care ate­­ri­zasem mi-au ri­sipit re­ținerile. Mi-a deschis ușa antica­ria­tului, zâmbin­du-mi amabil și asigurându-mă, du­pă ava­lan­șa de scuze pe care o debitam, că va fi bucuros să bem un ceai fier­binte împreună... În așteptarea licorii fierbinți pri­vesc împrejur. Odaia e plină de cărți. Biroul de lucru e ast­fel amplasat, încât duce cu gân­dul la catedra unei săli de clasă. Un por­tret imens al lui Eminescu, îm­preună cu câ­teva ver­suri din "Somnoroase păsărele", imprimate cu litere de o șchioapă (în română și ja­po­neză!), pe o mare pânză al­bă, domină peretele din spatele biroului. Doi mo­tani uriași dau târcoale, privindu-mă buimăciți de somn. Dar gazda aduce ceaiul, care aburește aromi­tor. Mă pregătesc să aflu misterul unuia dintre ultimii mari anticari din România.

Jurământ cu Eminescu

- Vă considerați mai mult un colecționar sau mai mult un anticar? De fapt, unde se termină pa­siu­nea și unde începe negustoria?

- Pasiunea nu se termină niciodată. Cu pasiunea te naști. În această lume a obiectelor de valoare eu am intrat în calitate de colecționar. În copilărie, pe la 13-14 ani, am avut un accident și o perioadă nu am putut vedea. (Acum văd cu ochiul stâng, iar dreptul așa și-așa, suficient cât să mă feresc de proști!) Ei bine, în spital, când începeam din nou să văd, mi-a căzut în mâini o carte de versuri (mai bine zis, un ciot de carte, pentru că nu avea nici copertă, nici cuprins) din care citeam pe ascuns, cu lupa, pentru că medicii nu-mi permiteau să fac eforturi oculare. În 1960, în octombrie, am mers acasă, la Târgu Neamț. Intrând în librăria orașului, mi-a picat în mână o carte în care am descoperit poeziile pe care le citisem în spital. Am dat la pagina de titlu. Pe coperta unu, fața doi, era imprimată prima poză a lui Eminescu, ca student la Viena. Privind-o, mi-am spus: "Doam­ne, acesta este EMINESCU! Tot ce a scris acest Om și s-a scris despre el, voi strânge". Nu știam de ce mi-am făcut acest jurământ, și nici că el avea să-mi influențeze cursul vieții. Mergând pe urmele lui Eminescu, am reușit să intru în posesia multor obiecte vechi, a început să mă pasioneze trecutul, în toate aspectele lui (cărți, apoi tablouri, icoane, bron­zuri, argin­tă­rie, porțelanuri, cristaluri, bancnote, monede, tim­bre și tot așa). Am fost omul care am strâns orice, de la cutii de chibrituri până la șervețele, iar când am găsit la cineva un obiect care mă interesa, dacă acel cineva co­lecționa șervețele, îi dădeam șervețele, iar eu primeam o­biectul care mă interesa. Așa­dar, am început ca și co­lec­ționar și, după Marea În­gră­mădeală (eu nu am s-o nu­mesc niciodată Revo­luție, pen­tru că nu a fost), m-am gândit ce aș putea face, ce mi-ar fi plăcut să fac. Și atunci m-am făcut anticar.

Galeria marilor anticari

- Știu că nu aveți studii superioare și totuși sun­teți considerat un adevărat reper în viața culturală a Iașiului. Care este secre­tul?

- Nu știu alții cum sunt, dar eu când țin în mână o car­te de la 1400, să zicem, sau 1500, o raritate, simt în cor­pul meu că acei oameni care au zămislit-o vor să îmi trans­mită prin timp ceva. Un dis­tins profesor, Mihai Drăgan, de la Universitatea din Iași, de­ja plecat în lumea um­bre­lor, mi-a lansat și pre­fațat în 1979 prima expoziție dedi­cată lui Emi­nescu, organizată în Școala Domnească, unde au învățat Ion Creangă și Va­sile Conta. După expoziția mea, școala a devenit Muzeul de Istorie al Târgului Neamț. Pro­fe­sorul Mihai Dră­gan a spus că Grumăzescu și-a fă­cut dintr-o pasiune o pro­fesie. Și avea dreptate. În această lu­me nu există vreo școa­lă sau vreo fa­cultate de anticari. Ei, în general, se formează din ta­tă în fiu. Dar, așa cum se știe, tă­­vă­lugul co­mu­nist a nivelat to­tul la ni­velul lor, la nivelul lor mic, și această tag­mă a an­tica­rilor a cam dispărut. Marea mea șansă a fost să cu­nosc câțiva oa­meni deosebiți, din­­tre care pe unii îi pot con­si­dera chiar men­tori. Aici îl putem aminti pe Ra­du Sterescu, fostul bibliotecar al Casei Regale. Nu puțini i-au tre­cut pragul. Chiar în perioada co­munistă, el avea aca­să anticariat particular, unde pu­teai găsi cărți minunate, mul­­te din­tre ele inter­zi­se de regim. Se știe că a făcut de mai multe ori în­chi­soa­re, pen­tru tot felul de anec­dote, dar tot Gheor­­ghiu Dej îl sco­tea. Ca și pe Păs­torel, de alt­fel, Păs­to­rel, care avea atât de drag co­mu­nis­mul, pre­cum se ve­de și din epi­grama aceasta: "Soldat rus, soldat rus,/ Te-au ridicat atât de sus,/ Ca să te vadă popoa­rele.../ Sau fi­ind­că-ți put pi­cioa­­re­le?".
Spuneam că Radu Sterescu, acest om hâtru, prin mâna căruia au trecut cele mai fantastice cărți ale bibliotecilor din România, cărți aduse, sub auspiciile Casei Regale, din străinătate, de la diverse licitații, cu vaporul sau cu trenurile, m-a luat sub aripa lui și, ade­sea, își dezlega limba și îmi povestea trecutul unor cărți, cum trebuie răsfoită cartea, ce trebuie să că­utăm și să găsim la ea. Printre prietenii mei, mari iu­­bitori de carte, vreau să îl evoc pe Ion Rogojanu din București, un mare om de suflet, deținător al unor importante valori culturale românești, dar și pe domnul Mihuț, anticar la Curtea Domnească. Nu știu cu câtă pricepere fac eu lucrul pe care îl făceau ves­tiții anticari, dar am convingerea, prin faptul că mă caută atâta lume, că sunt util. Și ca să vă răspund la întrebare: desigur, nu-mi pot permite eu, acum, să mă iau în tărbacă cu nimeni, dar ne punem o întrebare: dacă Eminescu ar fi avut diploma aceea pentru care s-a zbătut Maiorescu, dacă Caragiale ar fi avut o diplomă cine știe de unde, Sadoveanu ar fi avut vreo diplomă de la cine știe ce mare facultate, ar fi scris lucruri mai valoroase decât cele pe care le-au scris? Rostul cartoanelor este doar atunci când vrei să urci mai sus. Eu mi-am dorit totdeauna libertatea, răgazul de a răsfoi o carte bună, să ascult o muzică bună, să pot recita unei femei distinse o poezie frumoasă, pen­tru că, în definitiv, care este farmecul vieții? În anul 2000, când a fost declarat anul Eminescu, mi s-a oferit șansa de către Unesco să reprezint România cu o amplă expoziție documentară Eminescu, la Stras­bourg, care s-a bucurat de o înaltă apreciere. Apoi la Bruxelles, am fost invitat la Parlamentul European, unde expoziția mea a fost prezentată de către Jersy Buzek, pe atunci președintele Parla­men­tului. În de­cursul a peste 30 de ani, am realizat foarte multe expoziții Eminescu și carte veche românească în țară și în străinătate. Cu ocazia acestor expoziții, vă asigur că nimeni nu mi-a cerut nici un carton (diplo­mă).

"Esențial este să citim ce-a scris Eminescu cu mâna lui. Nu ce zice unul și altul despre el"

- Cunoașteți poate mai bine decât mulți spe­cia­liști viața și opera lui Eminescu. V-ați gândit să scri­eți o carte despre el?

- Vreau să vă spun că mi-au trecut prin mâini mii de cărți dedicate lui Eminescu, au venit editori dis­tinși care mi-au spus: "Domnule, ai citit atâtea și atâ­tea, scrie o carte despre Eminescu" și le-am răs­puns că nu pot. Simt că nu am vână să scot ceva care să mă reprezinte cu adevărat, pe măsura muncii mele de până acum. Eu am înțeles că harul, talentul meu, a fost acela de a descoperi cărțile, documentele, și a le pune pe masa cercetătorilor, nu de a le scrie eu. Ce-ar fi fost să scriu o carte despre Eminescu, un edi­tor mai zburlit la creier ca mine să o publice, și apoi să râdă lumea de mine? Și așa se râde destul de alții care, în loc să ni-l aducă pe Eminescu în prim plan, l-au îm­pins undeva în spate, de îl vedem acum așa, ca prin­tr-o pătură. Nu. Esențial e să citim opera lui Emi­nes­cu, ce a scris el cu mâna lui, nu ce zice unul și altul despre scrierile lui.

- V-ar fi plăcut să faceți comerț de antichități pe malurile Senei?

- Iată stimate prieten o întrebareee...frumoasă! Am vizitat Parisul, am mers și pe malurile Senei. Aco­­lo, buchiniștii, chiar dacă nu mai sunt ca cei de al­tă­dată, o duc bine, sunt respectați, ajutați de auto­rități. Poate cu altă ocazie aș putea să vă spun de câte ori am avut posibilitatea în perioada comunistă să o șterg din țară. Dar m-am gândit: Doamne, să nu văd eu răsăritul soarelui pe firul Ozanei mele, să nu văd Cetatea Neamțului, să nu-mi văd prietenii, dar mai cu seamă dușmanii, care să mă vadă că sunt vesel și tră­iesc?! Nu am putut. Eu am avut un proiect cu mulți ani în urmă, ca pe malul Bahluiului, la Iași, să rea­li­zăm spații pentru buchiniști ca pe malul Senei, că avem destui oameni cu cărți, dar și cititori în Iași. Din păcate, ideea mea nu a prezentat interes pentru auto­rități. Nu am reușit, deși Iașiul merită.

"Academia liberă Păstorel Teodoreanu"

- Sunteți implicat într-o mulțime de proiecte so­ciale și culturale, iar anticariatul dvs. este gazda mul­tor evenimente. Ce ne puteți spune despre toate acestea?

- Zilnic, în anticariatul meu se întâmplă ceva: o lan­sare de carte, un recital de poezie, chiar mici con­certe sau spectacole de teatru. Nu vreau să par lipsit de modestie, dar pot spune că acest lăcaș și-a pus amprenta asupra vieții culturale a Iașilor, și nu numai. În cartea de onoare puteți vedea însemnările multora din personalitățile românești și din străinătate care mi-au trecut pragul: Ion Caramitru, Johnny Rădu­ca­nu, Ștefan Iordache, Horațiu Mălăele, Ovidiu Iuliu Mol­dovan, Mihai I, rege al României, Grigore Vieru, Mi­hai Cimpoi, Dumitru Matcovschi, Jose Luis de la Cuesta (Președintele Institutului de Criminologie), Dr. Anton Friedl (Prof. Dipl.-Ing), Francois Jost (Pro­fesor de la Universitatea Sorbona) și alții - au scris mărturii în cartea de onoare a anticariatului meu. În acest Anticariat, de circa douăzeci de ani, își are se­diul Academia Liberă Păstorel Teodoreanu, una din­tre cele mai bune școli de epigramă și umor din Ro­mâ­nia, înființată cu 38 de ani în urmă. După Marea Îngrămădeală, nu i-a mai primit nimeni pe gratis, ni­că­ieri, și atunci i-am primit eu aici. Academia Liberă Păstorel editează începând din 2011 revista "Scârț!" (pe care v-o recomand cu căldură). Aici funcționează Pri­mul Teatru de Buzunar din România, cu 50 de locuri, precum și Societatea Elevilor din jud. Iași. De când activez în spațiul public, din 1979, am fost invitat la tot felul de grădinițe, aziluri de bătrâni, școli, universități. Eu mă căram cu cutiile de cărți, fă­ceam expoziția, Caramitru recita, pleca, și eu ră­mâ­­neam cu expoziția acolo. Tre­bu­ie să vă mai spun că eu, imediat du­pă Marea Îngrămădeală, am fost în Basarabia consilier la Primăria din Chișinău, un fel de diplomat neo­ficial. Am avut și eu rolul meu acolo. Am luptat pentru deschi­de­rea pri­mei rute de autobuz Iași-Chi­șinău. Am adus primii elevi prin socie­ta­tea To Co No (Totul Co­piilor Noș­tri) la liceul Negruzzi din Iași, ­75 de copii. Primii copii de peste Prut veniți legal în Ro­mâ­nia după răz­boi. Am avut expoziție Eminescu la Chișinău, la Muzeul de Istorie. Dar într-o zi, au venit la mine niște dulapuri vorbitoare și mi-au spus că dacă în șapte zile nu părăsesc Ba­sarabia, pentru cel pu­țin zece ani, nu răspund de viața mea. Ce era să fac? Mi-am făcut bagajul și am venit acasă. 14 ani nu am călcat acolo. O foarte lungă perioadă am fost președintele societății Pro Ba­sa­rabia și Bucovina. Chiar și astăzi, ba­sarabenii care trec pe aici po­po­sesc la mine, indiferent de oră, îmi bat la ușă, și spun "Dumitru, și fa­șim, c-am pier­dut trenul di Bucu­riești" sau vin din București și au pier­dut trenul spre Ba­sa­­rabia și îi bate ploaia și vântul și eu îi pri­mesc și stau cu ei de vorbă, le pun ceva de mâncare în față, și ne ră­corim su­fletele, cu poveștile noas­tre moldo­ve­nești.

Casa cu minuni

- Vorbiți-ne puțin despre pro­iectul dumnea­voas­tră de a crea cea mai ma­re bibliotecă privată din țară. În ce constă de fapt acest proiect?

- Ce se întâmplă... De-a lungul ac­tivității mele de 53 de ani, am strâns zeci de mii de cărți, și ne­nu­mărate obiec­­te de valoare. Este evident că nu am spațiul necesar de a le expune pe toate. Și atunci, m-am gândit să în­fiin­țez o biblio­tecă publică, în care să ex­pun cea mai mare parte a cărților și ma­nus­criselor pe care le-am strâns de-a lun­gul vremii, pentru că eu consi­der că nu este corect ca un singur om să se bucure de toate acestea. Ideea mea a fost primită cu apre­cieri, dar bineînțeles că nimic nu s-a concretizat, în ciuda insisten­țelor mele, și asta, ani și ani de-a rândul. Abia recent, domnul Ma­ricel Popa, de la Tehnoton, un om de afaceri și în același timp un om de mare ținută spirituală din Iași, mi-a oferit un spațiu de câteva sute de metri pătrați la societatea lui, un spațiu pe care mi l-a amenajat cu rafturi de arhivă, unde am dus deja circa 50.000 de volume. Și carte rară, deo­sebită, manuscrise. Am peste 4000 de cărți cu auto­grafe. Am autograf Mircea Eliade, am Odo­bleja. Am, de asemenea, o colecție de manus­crise Minulescu și multe altele. Și în afară de cărți, dețin și o colecție de obiecte muzical-mecanice, gra­mofoane, pate­foa­ne, leiro­foane, tot felul de jucării, cutii, instrumente, apa­rate foto, aparate de proiecție vechi. Am un Lumière1 făcut la fabricile Lumière la Paris, unul din generația acelui aparat cu care s-a proiectat primul film din lume, cel din 1895, cu ieșirea muncitorilor din fa­brică. Dețin o colecție de cărți liliput și elze­vi­ruri, ca­re sunt, așa cum se știe, un model de rafi­na­ment ti­pografic. Ele sunt cât un pachet de țigări, mai groase ceva. Printre acestea, manifestul Kaiserului german pentru declanșarea primului război mondial 1914, pe care soldații îl purtau la gât ca pe un talis­man. Nu e mai mare decât unghia de la mână. Am o cărțulie foarte mică cu jurământul olimpicilor de la Montreal 1976, când se știe, toate calculatoarele s-au blocat pentru că pe lângă Pământ trecea o cometă. Știți cum se numea, nu? Nadia Comăneci! Și apoi, car­tea cea mai mică din România se află aici, în acest an­ticariat, iar eu o expun adesea. Are 3 pe 3 mm, conține Lu­ceafărul de Eminescu și a fost scrisă într-un an și opt luni, cu fir de păr de ied. Poate fi citită cu punct și virgulă, la microscop. Am o colecție de do­cumente ori­ginale Jules Verne, alta despre viața lui Na­poleon, cu care de altfel am fost invitat să fac o expoziție în Corsica. Nu e bine ca un singur om să se bucure de toate acestea. Pentru că am mai spus-o și o spun din nou, acuma: ceea ce am făcut eu nu am făcut de unul singur, am făcut cu țara, cu cei care m-au iubit, m-au apreciat, dar și cu cei care nu m-au iubit și nu m-au apreciat, și cărora le sunt de asemenea recunoscător, pentru că m-au stimulat să-i conving că sunt bun. Toate acestea sunt în fond niște bunuri naționale, și e regretabil când tu vrei să le pui la dispoziția publi­cului și nu ești înțeles.

Avertisment

În anticariatul domnului Grumăzescu, care este un amestec de muzeu, sală de conferințe și locuință per­sonală, toate obiectele au povestea lor. Dar nu este indicat să te iei după aparențe.
Nu mică mi-a fost mirarea, văzându-l la un mo­ment dat cum se așează la pianul instalat sub portretul lui Eminescu și începe să interpreteze o fermecătoare nocturnă de Chopin. Când eram pe punctul de a deschide gura, îl văd cum ridică încet mâinile de pe cla­pe, în timp ce sunetele cristaline continuau să ne mân­gâie auzul. Se îndreaptă spre mine și mă îmbră­țișează, amuzat, de stupefacția care probabil mi se citea pe față. Era doar un pian electric, progra­mabil, de­ghizat în haine de epocă. Apoi, e bine de știut că, indiferent ce carte ați căuta, sunt puține șanse să ple­cați cu mâna goală din strada Lă­pușneanu: "Mulți mă sună pentru cărți, din toată țara. Eu unele nu le am, și atunci îi rog să intre pe siteul bibliotecii www.bcu-iasi.ro să ia codul cărții respective, eu mă duc, îm­prumut cartea, o trag la xerox și le-o trimit. E im­por­tant ca anticar să răspund prompt la orice solici­tare". Ar fi interesant de știut câți ne­gustori de cărți din București ar face așa ceva. De altfel chiar și no­țiunea de negustorie are pentru dom­nia sa un înțeles aparte: "Ade­sea, de aici de la mine dispar cărți, dar trebuie să vă spun că am ajuns să mă bucur. La început mă mai su­păram, acuma dacă fură chiar zâm­besc. Bine că a luat-o. Atâ­ta doar să nu vină la mine să mi-o vândă. În fond, furtul unei cărți în această epocă este un act de cultură. Îmi place să cred că cel ca­re îl comite o face din pasiune".
Și, așa cum știm deja, pasiunea nu se termină niciodată...

ȘERBAN GEORGESCU