- Pornit în urmă cu 22 de ani, cu trei țări participante și opt spectacole, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu a ajuns, anul acesta, la peste 400 de evenimente, cu invitați din peste 50 de țări, transformând România într-o scenă de elită pentru dramaturgia internațională. L-am rugat pe CONSTANTIN CHIRIAC, directorul și fondatorul acestui eveniment cultural, să explice cum se nasc excepțiile care durează -
"Suntem bucuroși că festivalul a devenit un model internațional"
- Și marile iubiri se mai estompează în timp, se tocesc, se banalizează. Dvs. cum reușiți să vă păstrați entuziasmul și să păstrați strălucirea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, după 22 de ediții?
- În primul rând este vorba despre viziune, acel vis frumos care se va transforma în realitate. În al doilea rând, proiectul acesta este dezvoltat pe termen lung, ediția de anul viitor, de pildă, este 80 la sută făcută, cealaltă ediție, din 2017, este 60 la sută realizată. Nimic nu se face pe genunchi, iar când construiești un sistem coerent, nu ai cum să dai greș. Toate structurile pe care le-am dezvoltat concură la bunul mers al festivalului, pe principiul vaselor comunicante și pe formula complementarității. Am investit foarte mult în tineri, am dezvoltat o școală de teatru, o bursă de spectacole, și suntem pe cale să realizăm o platformă comună de studii doctorale, cu 19 cele mai mari universități din lume. Nu întâmplător, tema festivalului de anul acesta ilustrează cheia succesului - "Growing smart, smart growing" ("Devii inteligent, dacă ai avut o devenire inteligentă"). E ca și cum tu, ca părinte, vrei să îți crești frumos un copil și îl hrănești sănătos, îl educi altfel, cauți dialog cu marile sisteme educaționale din lume și îl duci într-o zonă de performanță. Odată ce ai ajuns la succes, parcursul tău devine model pentru ceilalți. Suntem bucuroși că festivalul a devenit acum un model european și internațional. Nu riscăm ca această mare iubire să se estompeze sau să se tocească în timp, pentru că ne-am străduit să îi construim o rădăcină puternică și înțeleaptă.
"Dacă nu dezvoltăm miracolul și creația, suntem pierduți"
- Festivalul se desfășoară anul acesta într-o lume neliniștită, cu conflicte religioase și militare, cu o Românie în căutare de echilibru. Cum supraviețuiește teatrul în aceste vremuri agitate? Care mai este oferta lui?
- Trăim într-o lume în care nimic nu se mai întâmplă "aici și acum", izolat. Totul este interconectat, toate zonele și lucrurile sunt legate și depind unele de altele. Ne temem de ce se întâmplă peste mări și țări, și iată, sunt prezente la Sibiu 22 de mari nume ale teatrului din China, cele mai mari teatre din Japonia, facem punți cu India, cu Israelul și cu Australia, am adus și Chișinăul, pe care vrem să îl integrăm în acest dialog artistic, miniștrii de cultură din mai multe țări ne sunt oaspeți, avem un reprezentant de la Comisia Europeană și va fi prezent, din America, cel care conduce "Brooklyn Academy of Music", Joseph Melillo. Dacă anul trecut, rusul Lev Dodin a primit o stea pe aleea celebrității din Sibiu, anul acesta avem în platforma doctorală de care vorbeam atât universitatea din St. Petersburg, cât și pe cea din Moscova. Toate acestea, deoarece cultura este o modalitate de înțelegere, o capacitate de a trece bariere și de a avea dialog. Cultura este un vector ce trebuie să fie foarte activ, pentru că artiștii sunt înainte-mergătorii, ei trebuie să tragă un semnal de alarmă, că direcția către care politicienii îndrumă națiile e greșită. Valoarea omului este sub zodia spiritului și a lui Dumnezeu, și dacă nu vom dezvolta miracolul și creația, care uimește și care aduce lumină, bucurie și zâmbet, suntem pierduți. Cu acest mesaj vine teatrul către public. Cineva spunea că tiranilor nu le va fi niciodată teamă de lacrimile popoarelor, le va fi însă teamă de râsul lor. Noi încercăm să dezvoltăm această dimensiune, în așa fel încât cultura și artiștii să aibă un cuvânt greu de spus.
- Este prima ediție a Festivalului de la Sibiu care se desfășoară sub înaltul patronaj al Președinției României. Ce înseamnă acest lucru?
- În primul rând, este o onoare pentru noi. Este o recunoaștere frumoasă a ceea ce facem noi, și ne bucurăm. Este o valoare de imagine, și prețuirea pe care ne-o dă acest patronaj este un suport moral important. Apoi, această nouă garanție a calității noastre sper să deschidă niște uși către eventuali sponsori. Pentru că trebuie spus, nu e simplu să asiguri finanțare pentru un eveniment de o asemenea anvergură, cu 67 de spații de joc și peste 2000 de oameni implicați în infrastructură. Ce se vede pe scenă este doar vârful icebergului, dedesubt este un efort uriaș, o mașinărie care costă, ca să funcționeze. Cel mai important sprijin este de la primăria Sibiului, totdeauna cert și constant. Anul acesta, am primit și un sprijin ferm de la Ministerul Culturii, dar în total, finanțările publice înseamnă 24,5 la sută din ansamblul cheltuielilor. Restul sunt bani pe care am reușit să îi obținem de la companii private, din sponsorizări. Nu e ușor și sperăm ca, indirect, acest patronaj al președinției să ne facă misiunea mai simplă la capitolul financiar.
- Un asemenea proiect nu poate beneficia și de fonduri europene?
- România este singura țară din Europa care nu are ca motor de atragere a fondurilor europene cultura! Este o rușine! Fac apel către toți cei care au voce la nivel național, de la premier la miniștri, să găsească un dialog pe tema aceasta. În 2014, la congresul culturii de la Bruxelles, comisara pe cultură a ieșit public și a spus: "Din păcate, la lansarea noului program, 2015-2020, două țări nu au pus cultura ca motor de atragere a fondurilor europene. Nu le nominalizăm, aflați-le. A doua zi, în plen a apărut ambasadorul Maltei și a spus: "Mă scuzați, am greșit, însă am discutat cu prim-ministrul și situația s-a corectat". România însă a rămas din noiembrie 2014 în această situație incredibilă. Polonia, între 2007-2013, a atras mai mulți bani pentru cultură decât România pe toate direcțiile de finanțare... Și ne întrebăm de ce Polonia nu a avut recesiune și și-a continuat dezvoltarea...
"Spuma teatrului mondial se află zilele acestea la Sibiu"
- De ce anume ține succesul unui festival?
- Un festival trebuie să fie reușit înainte de a începe. Asta ține de calitatea excepțională a invitaților. Nu ai emoții la o ediție în care vor urca pe scena ta Theatre de la Ville din Paris, Deutsches Theater din Berlin sau Shanghai Theatre Academy, cei mai mari coregrafi ai momentului, precum Jin Xing, Barak Marsall sau Brenda Angiel, și o selecție a celor mai bune companii independente din România. Vă rog să vă uitați pe programul festivalului: spuma teatrului mondial se află zilele acestea la Sibiu. Pe de altă parte, cred că e o bătălie câștigată, când văd că și anul acesta aproape toate biletele sunt vândute cu două luni înainte și toate hotelurile sunt pline, nu doar în Sibiu, ci și în împrejurimi. În plus, foarte mulți spectatori sunt tineri, și câtă vreme ei ne caută, înseamnă că unicitatea, diversitatea și calitatea îi stârnește, îi face să fie partizanii a ceea ce facem noi aici, dar cel mai important, că avem viitor.
- În final, aș dori să vă pun o întrebare personală. Ce e mai greu pentru dumneavoastră, să fiți actor, în lumina reflectoarelor, sau să fiți managerul unei astfel de mașinării uriașe?
- Să găsești cumpăna dreaptă dintre ele. Pentru că actorul ajută managerul prin gustul său, experiența, capacitatea lui de a înțelege miracolul imediat, dă șansa managerului de a avea intuiții și de a gândi unicitatea proiectelor. În același timp, managerul îl disciplinează pe actor, îl trimite în proiectele importante și îl învață să nu mai accepte orice provocare.