Selecția "FORMULA AS"

Adriana Bittel
* Michel Houellebecq, "Supunere", tra­­du­­ce­re și note de Daniel Nicolescu, Edi­tura Hu­ma­nitas fiction (tel. 0372/74.33.82), 262 p.

Houellebecq stârnește scandal cu fiecare nou roman așteptat și vândut ca pâinea caldă. E un pro­vocator specializat în cocktailuri incendiare pe teme ultracontemporane. Din 1994 și până acum, cele șase romane ale lui au încins fiecare spiritele, i-au adus pe plan mondial nenumărați admiratori și de­tractori, dar n-au lăsat pe nimeni indiferent. Câteva motive trec obsesional dintr-o carte în alta: sin­gurătatea omului de azi, de­rivele sexuale, atacul la adresa unei civilizații a dis­trac­ției fără li­mite mo­rale și la adresa demo­crației occi­dentale, cu politicienii, intelectualii și mass-media ei. Sunt și câțiva filosofi și scriitori, mereu citați ca maeștri de gândire și de lite­ra­tură. Și mai e stilul - alb, plat, pe alocuri re­por­­tericesc. Toate acestea dau o unitate operei, al cărei liant e dezgustul autorului pentru lumea în care trăiește, agasarea pe care i-o provoacă ideo­lo­giile, cu discursurile lor ma­nipulatoa­re. El dă exas­perat în dreapta și stân­ga, motorul roma­ne­lor având drept combus­tibil plicti­sea­la, vacuita­tea sufle­teas­că și ura (de sine și de cei­lalți). Dar fiindcă e foar­te in­teligent și ta­lentat, Michel Houellebecq nu mi­zează doar pe inso­lență, pe os­ten­tația rebelă față de orice autoritate, ci știe și cum să-și țină a­proa­pe cititorul de la în­ceput pâ­nă la final, ori­cât de greu de digerat i-ar fi po­veștile. Pur și simplu te fascinează cu strategii flu­ide, de care te lași purtat fără să vrei, te bagă cu na­sul în plăgile infectate ale epocii noastre - ni­hilism, blazare, imo­ralitate, lă­comie, infantili­zare, violență ș.c.l. - și dacă nu ești ipocrit, re­cunoști adevăruri co­tidiene. Cel mai nou ro­man al lui, "Supunere", lan­sat cu vacarm me­diatic european în urmă cu câ­teva luni, a fost tradus în timp record și foarte bine de Daniel Nicolescu. Ha­zardul a făcut ca apariția acestei ficțiuni po­litice despre islamizarea Franței să coincidă cu atacul te­rorist de la "Charlie Hebdo"(uneori scri­itorii au ui­mi­toare intuiții profetice). Vă dați sea­ma că, în acest con­text tensionat, Houel­lebecq, care era și până atunci "un feno­men", un star internațional, a stat în centrul unor aprige controverse. Mai fusese el acuzat încă din 2001 de islamofobie, de miso­gi­nism, de lip­să de patriotism, și-i pusese în cap și îna­inte pe adep­ții corectitudinii politice, dar acum polemicile s-au încins până la incandescență, scri­itorul fiind consi­derat de unii iresponsabil și abject, iar romanul - sec, fals și fără valoare literară. Veți ju­deca singuri, în orice caz merită citit și se ci­tește ușor. Acțiunea se pe­­trece în 2022 și are ca narator un univer­si­tar, François, specializat în lite­ra­tura franceză a sec. XIX și în special în Huysmans, scriitorul em­ble­matic al de­ca­den­tis­mului, convertit la cato­licism. Ca și alte per­so­naje prin­ci­pale din ro­manele an­te­rioare, mi se pare că profesorul so­litar, alcoolic, pre­ocupat de sex, dar incapabil de dra­goste, martor la diso­luția ge­ne­rală, vine din "Stră­inul"lui Camus și "Greața"lui Sartre (deși aceș­tia nu figurează prin­tre autorii favoriți, care sunt Bal­zac, Baudelaire și Dostoievski). "Decli­nul Occi­den­tului"la care asistă François, viața uni­versitară cu ambițiile, con­­cu­rența și com­pro­misurile ei, tul­­bu­rările so­ciale și ne­voia tot mai acu­tă de regăsire spirituală în religie în sec. XXI nu sunt tratate nici tezist, nici satiric, de­și umo­rul își face loc. Houellebecq nu pare să țină par­tea ni­mănui. Ex­pune doar riscu­rile de­mo­crației occi­dentale, îm­pin­gând la absurd crizele po­litice de azi ale Franței. El își imagi­nează că peste doar 7 ani, la alegerile pre­zi­dențiale, partidele tra­di­ționale de dreap­ta (UMP) și de stânga (PS) sunt scoa­se din joc de Frontul Na­țional și de o forma­țiune nou înființată, Frăția Musulmană, ai căror re­prezentanți ajung în ulti­mul tur de scrutin. Cum a fost și la noi, cu Vadim Tu­dor și Ili­escu, fostele par­tide de guver­nământ sus­țin răul mai mic, și astfel Frăția Musulmană câștigă pre­șe­din­ția și impune francezilor un regim isla­mic, în spe­cial în domeniul învățământului și fa­miliei. Pen­­tru a-și păstra pos­tu­rile și a beneficia de pri­vi­legii, mulți intelectuali (in­clusiv François) se con­ver­tesc la Islam, acceptă cen­zura, își vând conștiința și con­tribuie la pro­pa­ganda noii ide­ologii. "Su­punere"mi s-a părut un roman puter­nic și trist, care în­deam­nă la vigilență.