Un "apostol" al purității morale

Toma Roman
Scandalul produs de ultima imixtiune a po­liti­cie­nilor în treburile Justiției a ținut afișul mai multe zile decât oricare altul.

Convinși, după alegerea sau nu­mirea lor în diversele funcții, că sunt deasupra tuturor celorlalți ce­tățeni români, ei au încercat de nenumărate ori să mo­difice codurile puterii judecătorești, pentru a se pune la adă­post de "abuzurile" acesteia împotriva lor. Prin termenul de "abuz" se subînțelege aplicarea cerinței fun­damentale pentru Justiție, ca în fața Legii, toți cetă­țenii să fie egali. Majoritatea politicienilor se consideră însă deasupra celor pe care pretind că-i reprezintă și își arogă o imunitate totală față de pretențiile legale ale instituțiilor juridice de a-i amenda pe toți cei care încalcă această Lege. În țările cu o de­mocrație reală, politicienii - par­lamentari sau înalți dem­nitari ai statului - au imuni­tate numai pentru declarațiile lor politice. Orice alte încăl­cări ale legislației în vigoare sunt pedepsite fără ezitare, de­monstrându-se că în fața Legii toți sunt egali. Politi­za­rea Justiției, adică interpretarea selectivă a regulilor ei, a fost practicată întotdeauna de regi­murile totalitare. La noi, comunismul a impus dependența puterii juridice de politic, nomenclatura ("elita") comunistă putând să-și im­pună arbitrar aspirațiile puterii de a-i domina pe ceilalți. Pentru mulți politicieni români, această imixtiune a de­ve­nit tradiție. Încercările lor repetate de a limita puterea Jus­tiției, după ce - cu greu - a fost impusă separarea pu­te­rilor în stat sunt, din perspectiva respectivei "tradiții", exemplare.
Scandalul de care ne ocupăm acum are însă o notă diferită de obișnuitele agresiuni politicianiste împotriva Justiției. Pentru prima oară, politicienii sar la luptă cu Justiția pentru a apăra un cetățean de rând, condamnat "pe ne­drept" și, ulterior, achitat - de aceeași Justiție - pen­tru "fap­tele" sale. E vorba de "cazul Rarinca", un caz de presu­pus șantaj, executat de o anume Mariana Rarin­ca, împo­triva Liviei Stanciu, președinta ÎCCJ (Înalta Curte de Casa­ție și Justiție). După un arest preventiv de șase luni, Ma­riana Rarinca a fost achitată de instanță pentru că fapta nu era prevăzută de legea penală. Nu ne interesează aici amă­nuntele "cazului", nici relațiile - anterior strânse - dintre protagoniste, ci funcționarea co­rectă a instituțiilor juridice. Mariana Rarinca a fost achi­tată și recunoașterea oficială a nevinovăției ei ar trebui să aibă drept consecință nu doar o "reparație morală", ci și amendarea celor care au greșit în aprecierea ei. Nu mă în­doiesc de faptul că Justiția are ca­pacitatea de auto­re­gla­re, eliminându-i pe reprezentanții ei aflați în culpă. "Cazul" - ca, din păcate, alte câteva - devi­ne interesant din cu totul alte motive. Profitând de el, Călin Popescu-Tă­riceanu, președintele Senatului, împreună cu alți câțiva se­natori, membri ai propriei formațiuni, PLR-ul, a adresat președintelui țării o scrisoare publică în care cere demi­te­rea președintei ÎCCJ, întâmplător tocmai Livia Stan­ciu, și a șefei DNA, Laura Codruța Kövesi. Scrisoarea se vrea un adevărat manifest de înaltă moralitate, care cere - în numele "cetățenilor obișnuiți", înlocuirea arestului pre­ven­tiv pe baza unor "suspiciuni rezonabile" - cum men­țio­nează actualul cod - cu arestul bazat pe "indicii temeinice".
Prin scrisoarea adresată președintelui, Popescu-Tă­ri­ceanu se autodefinește drept un campion al dreptății so­cia­le, un adevărat "înger justițiar". Așadar, nu salvarea politi­cie­nilor corupți, care aud, datorită unor "suspiciuni rezo­nabile", zăngănitul cătușelor DNA, o caută el, ci stoparea abu­zurilor Justiției, "un flagel real ce distruge viața și încal­că demnitatea a mii de cetățeni obișnuiți care au dreptul să se bucure de protecția legii". Pentru cei care nu cunosc "viața și activitatea" lui C. Popescu-Tăriceanu, spusele lui pot apărea drept mesajul unui adevărat apostol al purității morale și dreptății. Cațavencu al lui Caragiale, cu grija pentru "țărișoara lui", n-ar fi întors-o mai bine. Numai că președintele Senatului, Popescu-Tăriceanu, este cunoscut pentru cu totul altfel de acte și atitudini, care nu au nicio legătură cu moralitatea sau justiția socială, fiind - mai degrabă - premise pentru "suspiciuni rezonabile" privind încălcarea Legii. "Bilețelul roz", prin care-i solicita, în calitate de prim-ministru, președintelui Băsescu să blo­cheze Justiția, pornită să-l ancheteze pentru corupție pe prietenul lui, Dinu Patriciu, sau interpretarea forțată a regu­lamentului Senatului (cu încălcarea Constituției), pentru a-l salva de arest preventiv pe Dan Șova, omul de care depinde soarta actualului prim-ministru, V.V. Ponta, sunt doar două exemple din multe altele, în care Popescu-Tăriceanu și-a etalat "înalta moralitate și spiritul justițiar". Trecerea fără niciun scrupul de la o grupare politică la alta, în funcție de in­teresele proprii, susținerea - directă sau indirectă - a di­ver­șilor moguli financiari sau de presă, propunerile "is­torice" de încălcare a alianțelor țării, pentru avantaje obscure, din alte zone geopolitice etc. sunt acțiuni care do­vedesc că politicianul în cauză nu are, în realitate, aproape niciun fel de convingere democratică fermă și nici urmă de patriotism real. În toți anii în care s-a implicat în destinele României, Justiția a făcut destule "greșeli" față de cetățenii obișnuiți. Niciodată "justițiarul" Tăriceanu nu s-a implicat pentru ei. Prietenii și interesele lui erau, desigur, altceva. De ce a făcut-o tocmai acum?
Popescu-Tăriceanu și-a trădat partidul, al cărui con­du­cător a fost, în momentul în care PNL-ul s-a desprins de USL (alianța cu PSD-ul), iar șansele lui de a reveni la con­ducere au devenit nule, ca urmare a alegerii - ca președinte de partid - a lui Klaus Iohannis. Impus drept conducător al Senatului de către PSD, dornic să mențină prin diversiune iluzia USL-istă, el nu a avut altă opțiune decât să se im­pună ca slujitor zelos al intereselor acestuia, în primul rând în stoparea acțiunilor DNA, ANI și ÎCCJ împotriva co­rupției, endemice printre parlamentarii și demnitarii res­pectivului partid. C. Popescu-Tăriceanu a susținut toate în­cer­cările de modificare a Codului Penal în favoarea celor vi­zați de "suspiciunile rezonabile". Cuțitul la os e repre­zen­tat de "dosarul Șova", adică omul de care depinde "stă­pânul" lui, Victor Ponta. "Cazul Rarinca" i-a picat la țanc, pentru a scurtcircuita "îmblânzirea" (stoparea) Justiției, prin eliminarea conducerii acesteia, calea parlamentară fiind mai dificilă, din cauza presiunilor corecte ale demo­crațiilor cu care România e aliată.
Popescu-Tăriceanu a primit o replică usturătoare de la pre­ședintele țării, care i-a demonstrat că în atribuțiile sale cons­tituționale nu intră imixtiunea în conducerea Justiției. Klaus Iohannis a subliniat, iarăși, că greșeli ale Justiției, ca în cazul dat, nu trebuie să devină pretexte pentru modifi­ca­rea (interesată) a legislației penale. Prin "intervenția" sa, Popescu-Tăriceanu și-a atins "nivelul de incompetență", ca slugă a PSD-ului. PSD-ul are însă obiceiul ca, după epui­zarea rolului uneltelor sale, să le abandoneze.