Farmece, blesteme și vrăji

Redactia
- Arsă în Evul Mediu pe rug, vrăjitoria înflorește din nou. Multe morți, rămase inexplicabile, au drept cauză tehnici malefice, pe care știința se căznește să le dezlege -

Blestemul unei mame

Totul a început odată cu internarea lui Finis Ernest într-un spital din orașul Oklahoma. Omul suferea de o criză foarte severă de astm. Pus pe picioare, el se întoarce acasă la scurt timp după internare. Dar, șase luni mai târziu, este din nou spitalizat, căci acum are niște convulsii puternice. Medicii care nu diag­nos­ti­cau nimic suspect l-au externat și l-au trimis înapoi aca­­să, aparent restabilit. Peste două zile, este în pra­gul asfixiei și se întoarce la spital pe targă, incapabil să-și recapete res­pirația. E ajutat încă o dată de me­dici, dar cade repede într-o adâncă depresie ner­voa­să.
Mai mult decât intrigat de sta­rea ciclotimică a acestui bolnav, unul dintre medicii spitalului, doc­torul James Mathis, va încerca să afle mai multe. În timpul unei lungi discuții cu pacientul său, Mathis descoperă că aceste crize violente se pro­duc sis­tematic după vizitele făcute de aces­ta ma­mei sale. Decide atunci ca, o perioadă de timp, să-i interzică bol­­navului ori­ce fel de vizită la ma­ma lui. Ernest nu-l va as­culta pe me­dic. La puțin timp după ce părăsește spi­talul, își revede bă­trâna ma­mă, după care devine victima unei cri­ze ne­aștep­tate de apo­plexie. Peste nici o ju­mătate de oră, era mort.
Ferm hotărât să lă­murească moartea mis­terioasă a pacien­tului său, doctorul Mathis a început să se intereseze de trecutul lui Ernest. Des­coperă, astfel, că ră­măsese de­vreme orfan de tată, intrând sub au­toritatea neier­tătoare a mamei sale, care se va amesteca atât în viața personală a fiului ei, cât și în viața lui profe­sio­nală, obli­gându-l să îm­partă pe din două cu ea pro­prietatea unui restaurant. Afacerea mergea destul de bine, dar într-o bună zi, Ernest se hotărăște să-și vân­dă pro­priile acțiuni. Fu­rioasă, mama lui proferează ame­nin­țări: "Dacă vinzi", a avertizat ea, "ți se vor întâmpla lucruri groaznice". La mai puțin de două zile după discuție, Ernest face prima criză de astm. Cu toate astea, se hotărăște să încheie vânzarea. Rapid, să­nă­ta­tea i se șubrezește, până ce este internat în spital. I se con­fesează doctorului Mathis, mărtu­risindu-i că per­plexi­tatea medicilor în fața cazului său îl face să creadă că mama lui este dotată cu o "putere magică" teribil de eficace.
În cursul anchetei sale, doctorul Mathis a aflat că Ernest își vizitase pentru ultima oară mama pentru a o anunța că banii obținuți din vânzarea restaurantului îi va investi într-o nouă afacere. Reiterându-și bles­te­mele, bătrâna îl dăduse afară din casă. În mai puțin de o oră, Ernest murea.
Cum se interpretează medical ciudatul deces al lui Ernest? Doctorul Mathis n-a ezitat să dea un răs­puns cel puțin neașteptat: după opinia sa, era "o ver­siune sofisticată a unei morți voodoo". Acest termen ge­neric, folosit de unii antropologi, desemnează cazurile în care unele persoane mor, după ce au fost victimele unor vrăji sau ale unor farmece.

Simboluri de moarte

Vrăjile aducătoare de moarte pot lua forme mul­tiple, mergând de la simplul gest - a ținti cu degetul pen­tru a trimite o vrajă - până la ri­tua­luri complicate, practicate și as­tăzi în mai multe societăți tribale din lume. Chiar dacă unele simboluri de vră­jitorie ajung să zdruncine credința celor mai sceptici indivizi, oamenii de știință cred, totuși, că nu au in­fluență decât asupra unor victime condiționate de un mediu cultural favorabil.
1. Descoperirea mormântului faraonului egiptean Tutankhamon, în 1925, a fost însoțită de zvonul că cei care vor viola mormântul vor fi loviți de neno­ro­cire. În ciuda acestor afirmații, cu excepția a două per­soane, cei implicați în cercetarea mormântului au trăit până la o vârstă îna­in­tată. De fapt, blestemul se dovedi a fi un mit răs­pândit de membrii echi­pei de cer­cetători pentru a-i înspăi­mânta pe even­tua­lii can­didați la jefuirea mormântului...
2. Chiar dacă Bra­zilia este deseori prezentată ca una dintre cele mai mari țări catolice din lume, o mare par­te a populației sale prac­tică Umbanda: este vorba de un amestec complex de cre­din­țe spi­rituale păgâne și creș­tine. Această religie are deo­potrivă o pu­tere obscură, cunoscută sub numele de Guimbanda. În decursul unui ritual numit "în­chiderea căi­lor", o efigie a diavolului este uneori folosită pentru a lega prin vrăji victima. I se atri­buie puterea de a aduce neno­rocire, de a distruge sănătatea și, în cazuri extreme, de a pro­voca moartea.
3. În Australia, vrăji­to­rul aborigen sau Nan­garri poartă în chip tra­di­țional o la­melă de os, pe care o ațintește spre vic­tima sa, recitând o vra­jă aducătoare de moar­te. Sănătatea victimei se deteriorează rapid, fără vreun simptom aparent de boală sau de febră. În general, moartea survine la puțin timp numai dacă Nangarri - care el singur are puterea să desfacă vraja - se hotărăște să salveze vic­tima. În acest caz, victima își regăsește puterile tot atât de repede precum și le-a pierdut.
4. Obiectele neînsuflețite pot fi și ele vrăjite. După moartea actorului James Dean într-un accident de mașină, în 1955, epava mașinii sale Porsche Spyder a fost complet restaurată. Dar mașina a fost centrul unei serii de întâmplări ciudate: după ce vă­zuseră epava, multe per­soane au avut acci­dente, dintre care multe au fost mortale. S-a emis atunci ipoteza că, prin­tr-un fel de vrăjitorie, amintirea acci­dentului fatal al lui James Dean ar fi rămas înscrisă în metalul caroseriei.
5. În insula polineziană Togo, craniile omenești sunt considerate cele mai puter­nice simboluri de vrăjitorie aducătoare de moarte. Ele pot fi folosite atât ca efigii, cât și făcute pulbere, în compoziția unor bău­turi de descântat. Există un ade­vărat negoț cu vrăjitorie - mai cu sea­mă în Statele Unite - unde băuturile "magice" sunt de găsit chiar și în farmacii.

Cele patru mari tehnici de a face farmece (magie neagră)

Din negura timpului, omul a recurs totdeauna la tehnici vrăjitorești pentru a-și aduce la îndeplinire dorințele, fie ele de iubire sau de răzbunare. Ele se cla­sea­ză în patru capitole:
- Băutura de dragoste. În Evul Mediu, pentru a se­duce o femeie, ea era păcălită să bea o băutură vră­jită, în care se amesteca o picătură din sângele ei de la ciclu, împreună cu câteva picături de sânge luate din degetul îndrăgostitului refuzat.
- Cuiul. Se înfige în amprenta pasului lăsată pe pământ de subiectul căruia i se fac farmece. În felul acesta, se speră că persoana se va răni fizic.
- Obiectul "încărcat". Un obiect ce aparține per­soanei căreia i se fac farmece (cămașă, batistă, șuviță de păr, fotografie...), se încarcă negativ cu ajutorul in­­­cantațiilor magice. Apoi, obiectul se așează sau se în­groapă în imediata apropiere a domiciliului celui în cauză.
- Păpușa. Numită și "dagyde", "voult", ea este rea­lizată din ceară, paie sau cârpe. În ea se înfig ace pentru a indica locurile unde trebuie să fie simțite durerile. În sfârșit, păpușa se aruncă în foc. În acest moment, precis farmecele încep să acționeze asupra individului vizat.

Rugăciuni, amulete și talismane

Pentru a lupta eficient împotriva farmecelor pro­li­ferate de vrăjitori, există două tehnici deosebite: ru­găciunile și purtarea unor obiecte protectoare.
- Rugăciunile constau în invocarea unor puteri superioare. Ele provin din îndepărtate tradiții creștine, ortodoxe și catolice deopotrivă. Numai în Italia își exersează știința alungării diavolului din trup peste 100 de exorciști, iar în Franța - 65. Mult mai discreți, exorciștii ortodocși au mult de lucru în ultima vreme. Farmecele pot fi stopate cu ajutorul unor obiecte în­cărcate pozitiv: ele se numesc fie amulete, fie talis­mane.
- Amuleta este socotită un ajutor și o protecție pen­tru cel ce o poartă. Cele mai cunoscute sunt amu­letele-pietre (de exemplu, cele 12 pietre regale: câte una pentru fiecare semn zodiacal) și amuletele-obiect (inel, cheie, corn de animal, diamant, potcoavă, mâna Fat­imei, ochi, labă de iepure, vârf de săgeată, pește, sca­rabeu etc.)
- Talismanul este un obiect de protecție personală ce îndeplinește dorințele. De cele mai multe ori, este vorba de un medalion de formă rotundă (din metal sau hârtie) pe care sunt gravate simboluri, inscripții și formule ce trimit spre o putere supranaturală. Astfel este steaua lui David, în cinci colțuri (pen­ta­gramă), care apără de foc și de accidente în timpul călătoriei; cercul - servește la concentrarea energiei ma­­gice; tri­un­ghiul echilateral - simbolizează echi­librul; crucea - simbolizează prosperitatea și pro­tec­ția divină.

DAN FLOXA