De abia așteptam să-l revăd pe Nicolae Maniu, după întâlnirea și interviul nostru din "Formula AS" de anul trecut. Și prilejul mi s-a ivit la cea de a doua ediție a marelui Târg internațional de artă de la București. Ne-am întâlnit și-am vorbit, în spațiul incitant și neconvențional al expoziției, ridicat, aproape peste noapte, în clădirea frumoasă, cândva, a "Ciclopului" din centrul Capitalei. În spatele nostru, tronau tablourile de un farmec intens și straniu, ale maestrului. Un farmec ce se prelungea, parcă, în ființa lui de gentleman ardelean, cu privirea grea și ușor tristă. Acum, însă, ochii pictorului păreau zâmbitori și am îndrăznit să-i propun un interviu mai aparte, despre magia atingerilor sufletești. Nu doar trupul, ci și inima noastră reacționează la mângâieri. Iar întoarcerea acasă, în țară, după ani de peregrinări petrecuți departe de ea, este, cu siguranță, o îmbrățișare, o întoarcere la marile iubiri ale tinereții. "Mai există ele, maestre?", am întrebat. "Știu eu?", mi-a răspuns cu aerul său și grav, și hâtru.
"Am părăsit fără regrete Parisul, cartea aia poștală în care trăiam"
- D-le Maniu, v-ați ținut de cuvânt. Promisiunea de a vă întoarce în România s-a împlinit. Cum s-a produs regăsirea? După peregrinările ample prin Occident, nu vi se pare țara o provincie?
- O fac eu capitală! - își începe maestrul povestea, cu rostirea lui ardelenească, plăcută. Sigur, au fost cam doi ani - nu de ezitări, ci de rumegat ideea: mă reîntorc, mă repatriez? N-a fost o decizie de azi pe mâine. Trecerea asta a fost pregătită în cinci ani. Încă din 2007, eu veneam foarte des la Cluj și stăteam uneori câteva săptămâni sau câteva luni, pentru că aveam comenzi de la clujeni, pe care le pictam la Paris. Așa că a existat un pelerinaj al meu, din Paris la Cluj, de câțiva ani. N-a fost doar un joc, că voi părăsi marele Paris. Și am avut timp să mă reaclimatizez pe îndelete cu Clujul. Și să știți că pentru mine nu a fost niciun fel de sinucidere din asta, nici profesională, nici culturală sau de vreun alt soi, când m-am decis să părăsesc o mare capitală europeană pentru un "oraș provincial", cum i-ar spune unii Clujului. Motivele repatrierii mele - multe și de tot felul - mi-au făcut întoarcerea acasă ușoară. Poate că e greu să-i conving pe unii, dar eu am părăsit fără regrete Parisul, cartea aia poștală în care trăiam, deși aveam un apartament cu o priveliște excepțională, în plin centrul orașului. Dar toate imaginile alea le memorasem suficient, după 21 de ani acolo. Iar reîntoarcerea la Cluj a fost prestigioasă și glorioasă. Am venit cu o mare expoziție, cea de anul trecut, din 2014, cea mai mare expoziție a mea organizată în lume. Despre ea ați scris și dvs. în "Formula AS". Tot anul trecut am fost făcut și cetățean de onoare al județului Cluj, singura decernare de acest fel. A contat și asta mult, pentru mine. Acuma, vedeți, am și o vârstă. Și am nevoie mai mult ca oricând de liniște, am nevoie de prieteni. E drept, ceva prieteni am avut eu și în Paris. I-am avut, dar numai parțial. Parisul e un oraș destul de decimător, pentru că prieteniile care se leagă acolo sunt superficiale. Nu ai nevoie obligatoriu de prieteni, dar dacă nu-i ai se simte. Și de la o vârstă, dacă, Doamne ferește, ți se mai întâmplă ceva, credeți că vine cineva, în Paris, să-ți dea un pahar cu apă sau să te ajute să cobori scările apartamentului tău? Nici pomeneală! Pe când aici, la Cluj, sunt înconjurat de oameni prietenoși, oameni cu bucuria și voluptatea comunicării. Iar asta îmi creează un confort interior tihnit. Pe urmă, al doilea motiv al repatrierii mele a fost că mi s-a pus la dispoziție o casă cu grădină, o vilă superbă, sub dealul de la Belvedere, într-unul din cartierele de lux ale Clujului, deși nu ăsta a fost pentru mine punctul de atracție decisiv. Aș fi putut găsi și singur ceva să închiriez, la prețurile din România, mult mai accesibile față de Paris. Alt motiv al întoarcerii și al readaptării mele ușoare la Cluj este că aici sunt oameni care-mi vor tablourile. N-am venit în gol. În ultimii ani, nu mai livrasem tablouri la "Opera Gallery", galeria pariziană prin care m-am impus ca pictor în lume. Aveam în Cluj (mai puțin în București), o clientelă sigură. Tablourile erau comandate, executate și plătite la Cluj. Varianta ideală pentru orice artist: să nu lucrezi în așteptare. Trăiam deja la Paris cu banii de la Cluj. O realitate cam aberantă. Și nici nu mă mai interesa Parisul. Îl văzusem, îl consumasem. Și la sfârșitul lui 2014, m-am dus, am împachetat și, în 20 decembrie, m-am așezat definitiv în Cluj. Mi-am lichidat la Paris apartamentul și mi-am adus tot arsenalul. Nu mare lucru: cărți și ustensile pentru pictură.
"Orice om are nevoie de vorbe tandre, schimbate tihnit. Asta găsesc la Cluj"
- Ați regăsit la Cluj ceva din orașul adolescenței dvs.? Vă puteți identifica în priveliștea lui de azi?
- Peisajul se mai schimbă. Dar mie întotdeauna mi-a plăcut Clujul. În București nu aș putea locui. Este un oraș mult prea mare. Clujul e un orășel foarte plăcut și calm, ajungi repede în centru, te întâlnești pe stradă cu martorii vieții tale, unii au mai pălit, alții te salută, te recunosc taximetriștii... Clujul este un oraș foarte animat, pentru că are 120 de mii de studenți. Ei sunt averea Clujului, cea care îi dă culoare și viață. Și tocmai de culoarea asta plină de viață și de blândețe am eu nevoie și-mi cade bine. Ce-i lipsește Clujului? Nu are o galerie de artă. Clujul, capitală europeană a tineretului și care candidează pentru onoarea de a fi Capitala culturală europeană în 2020, nu are o sală de expoziție în centru și nici muzeu de artă contemporană. Iar Muzeul din centrul Clujului are nu mai puțin de 16 mii de opere de artă ținute în depozit, că n-au unde să le expună. Am și eu cinci tablouri acolo. Stau într-o pivniță. Și am vorbit cu oameni din aceștia cu bani: "De ce nu faceți ceva ca în America, domnilor, unde muzeele sunt de stat și numele celor care le-au clădit sunt imortalizate pe o plăcuță?". Nu există interes.
- Să ne întoarcem la Clujul văzut cu ochii unui vechi clujean...
- Locurile copilăriei și tinereții s-au mai estompat în amintirea mea. Dar dacă merg în împrejurimile Clujului, tot le mai găsesc. Le redescopăr, cu o uimire încărcată de nostalgie și grație. Aproape neschimbate, acolo, la nici douăzeci de minute de oraș, sunt dealurile și peisajele care au animat pictura mea din perioada românească. Pictura tinereții mele.
- Faceți incursiuni în Ardeal? Există locuri de încărcat sufletul? Priveliști rămase ca în amintiri?
- Am făcut niște trasee pornind de la Cluj, prin Bistrița și Maramureș, spre Oaș. Le știam de mult și am constatat că nu le uitasem. Erau atâta verdeață și pădure acolo, că te copleșeau cu liniștea lor. Seara, stăteam pe iarbă, prin locuri nelocuite, și priveam casele îndepărtate, vechi și frumoase. Unde mai găsești asemenea bucurii sufletești? Cât despre Cluj, centrul vechi al orașului e frumos, nu doar pentru priveliștea lui. E altceva acolo, care mă atrage și mă fascinează. Sunt oamenii. Stai pe terasă, vin, te salută, vorbesc, acolo am făcut toate contactele cu cei cu care m-am cunoscut, mai ales cei care au fost cumpărători, colecționari. Și mai am și o deviză. Deviza mea este că cine nu trece prin centru riscă să moară anonim. Acolo cunoști atâta lume, și din alte generații, și ei se bucură că stau cu mine, le mai povestesc. Orice om are nevoie de cuvinte tandre, schimbate tihnit. Uitați, am să vă mai povestesc ceva. Acum doi ani, toată presa și televiziunea franceză a scos la lumină un flagel uluitor: 16 milioane de francezi nu vorbesc decât de două ori pe an cu altă ființă omenească! Sunt nenumărați vecini care nu se cunosc și nu-și vorbesc, sunt părinți care nu-și mai pot suna copiii de ani de zile. Însingurarea asta am simțit-o și eu la Paris, pe pielea mea. Eu, care sunt un mare comunicativ. Așa că nu mi-a mai ajuns libertatea de acolo. E ucigătoare!
"Țara și poporul ăsta au o energie aparte"
- V-ați regăsit, la Cluj, vechii prieteni? V-ați făcut alții noi?
- Vechii mei prieteni nu prea ies în târg, nu-i văd. Dar mi-am făcut prieteni noi, și nu puțini! Sunt oameni mai tineri ca mine, ne întâlnim la tot soiul de ocazii deosebite.
- Bag sama, sunteți tratat ca un împărat în noul dvs. fief de la Cluj...
- Sunt tratat ca un "proletar deghizat în împărat". Așa cum e plăcut și firesc.
- Vă simțiți întărit de întoarcerea acasă?Nu vă mai bântuie dorul de alte lumi?
- Mă simt excepțional aici, acasă, în țara mea. Nemaivorbind de publicitatea de care am avut parte în România, cu evenimente și interviuri. Dar eram sigur că așa va fi.
- Vorbeați de indiferența franceză. Oare lumea României este la fel de fierbinte ca atunci când ați părăsit-o? Mai sunt oamenii atât de deschiși, de sentimentali?
- Ei, prin anii 70-80, eram toți tineri și eram prieteni, indiferent de vârstă. Toți eram bine și, în general, eram nivelați. Dacă aveai un apartament, nu mai visai altceva. După '90, unii au făcut niște averi colosale, în nici cinci ani. În Occident, nu poți ajunge așa repede, la așa sume, de zeci sau sute de milioane de euro. Dar eu cred că țara și poporul ăsta au o energie aparte. Și n-o spun din patriotism, doar fac o comparație cu ce e în Vest. Știm să admirăm, să ne bucurăm, să avem curiozități, avem o inteligență nativă care se vede în tot ce se întâmplă aici. Sigur, sunt încă mulți oameni care suferă, dar, totuși, văd că treburile merg înainte. Mașinile circulă, deși benzina e la fel de scumpă ca și dincolo, se construiesc case; satele au înflorit. E impresionant. Dacă e să vorbesc de căldura relațiilor omenești de azi, cred că e aproape la fel ca înainte, așa o simt eu. Desigur, cine se apropie de mine o face și pentru numele meu și pentru toată reputația și pictura mea. Dar și pentru că sunt un tip cu umor, am textele mele, povești de pe unde am umblat. Așa că prieteniile funcționează din plin. Sunt oameni care mă invită, au plăcerea să mă vadă. Iar prietenii mei sunt foarte diferiți. Începând cu categoria asta, de sus de tot, pe urmă sunt cei de mijloc, dar și profesori. Eu sunt un liant de excepție al acestor categorii de oameni. Și totdeauna așa a fost. Casa mea a fost mereu deschisă și până am plecat din România, în 1983. Toată lumea venea la mine, dădeam de băut, de mâncat. Și la Paris era tot așa. Cineva îmi spune acum că am pustiit Parisul după ce-am plecat, nu mai au unde să se întâlnească, eu eram disponibil, n-aveam orar. Veneau la mine și stăteam, până uitam de noi, la povești. Acum, în Cluj e la fel.
"Dacă România are un capital colosal, acela ar fi femeile"
- Se spune că întoarcerea acasă este mai lină dacă există și o iubire. Împlinirile sufletești au nevoie și de îmbrățișări...
- Iubirea și femeile nu au nici o legătură, în cazul meu, cu readaptarea acasă! Și nici cu muzele... Sigur, în istoria artelor, sunt pictori uriași, ca Rembrandt sau Rubens, care și-au pictat marile iubiri. Tot ce vă pot spune despre mine este că mi s-a prezis că, odată întors acasă, voi întâlni pe cineva. Și nu zic că nu-s în căutare sau în așteptare. Vom vedea.
- Cu atâtea clujence frumoase, n-aș zice că așteptarea este prea grea. Ia foc Clujul, când trec pe drum...
- Ăsta-i cu adevărat un fenomen! Dacă are România un capital colosal, nu economic, acesta îl formează femeile ei. Ele sunt o zestre genetică a țării, de mare forță și gingășie. Iar pentru bărbații români, este un privilegiu că au această strălucitoare ofertă erotică și sentimentală, pe toate drumurile. Pentru că în Franța, femeile sunt urâte, în Luxembourg și în Anglia, la fel, și cam peste tot în Occident. Și pentru asta, tinerii de acolo au probleme sociale mari. Nu au cum, nu pot cunoaște o fată atrăgătoare și deosebită. Imaginați-vă, de pildă, că anul acesta, or să fie în China 30 de milioane de bărbați de 18 ani. N-au nici o șansă să-și găsească toți parteneră! Iar la noi, sunt mai multe femei decât bărbați. Și vorba unui francez: "În România, și alea urâte sunt frumoase".
- Maestre Maniu, revenind la tema interviului nostru, credeți că există și o magie a atingerii sufletești, că avem nevoie de tandrețe și de emoție pentru ca să fim fericiți?
- Prima și ultima dorință a unei ființe omenești, femeie sau bărbat, este să-și găsească pe cineva cu care să consoneze și sufletește. E bine să fim competitivi și cuceritori, dar sufletul trebuie implicat și el în joc. Din păcate, în libertinajul care se manifestă peste tot în lumea de azi, este greu să găsești pe cineva și să-l păstrezi. Iar în România e și mai greu, din cauza ofertei colosale de femei frumoase.
- Care este starea dvs. sufletească de acum? Sunteți mai fericit decât înainte?V-ați aflat liniștea?
- Aș spune că prin tot ce am trăit de-a lungul vieții, chiar și cu această revenire a mea, cuvântul fericire trebuie scos din dicționar. Fericirea e o stare de scurtă durată. Ceea ce simt eu acum este o stare de liniște. O liniște care, paradoxal, îmi permite să contemplu cu detașare absurditatea existenței umane. Pentru că, după 50-60 de ani, începi să constați că viața e o absurditate. Eu am pornit de pe o poziție în care chiar am fost privilegiat, am pictat, am fost adulat și omagiat. Până a venit tunetul celor 70 de ani. Și te întrebi: de aici încolo, încotro? Ce motive mai ai să mergi înainte? Eu sunt un norocos. Pe mine mă salvează pictura. Prin ea mi-am câștigat un fel de imortalitate, chiar dacă de aici încolo problema supraviețuirii devine, și ea, reală. Lucrez în grădina mea, de la poalele dealului Belvedere, fermecat de pomi. Trăiesc într-un loc cu un magnetism special, paradisiac.