După cum se știe, România este înconjurată de români în toate punctele cardinale: la vest, la nord, la est și la sud. Cei mai mulți sunt la nord-est. De acolo de unde vine și frica. Circa 3 milioane în Basarabia și peste 500.000 în Ucraina, toți băștinași din foste teritorii românești acaparate de Rusia sovietică. În acest context, am profitat de disponibilitatea ministrului Bogdan Aurescu și am extins interviul și asupra acestor teme.
"La fel ca și în cazul Uniunii Europene, constatăm un angajament solid al SUA față de Republica Moldova"
- Vă rog să analizați mișcările politice de la Chișinău, unde funcționează un guvern susținut de comuniști, contestat de oameni în stradă. Să fie adevărat că R. Moldova nu va intra niciodată în UE, așa cum a prorocit recent Traian Băsescu?
- Am exprimat în mai multe rânduri perspectiva noastră asupra acestor evoluții, atât public, cât și direct, în contactele de până acum cu oficialii Republicii Moldova. Țin însă să evidențiez două aspecte: primul, faptul că alegerile legislative din 30 noiembrie 2014 au dat un mandat clar pentru continuarea parcursului european. Acest aspect este firesc să fie reflectat în activitatea curentă a Guvernului de la Chișinău. Al doilea - răspunderea pentru actul de guvernare, pentru aprofundarea reformelor, pentru avansarea spre Europa revine tuturor forțelor care asigură susținere parlamentară actualului cabinet. În ceea ce privește relația statului vecin cu Uniunea Europeană, punctul de referință în acest moment este Acordul de Asociere UE-Republica Moldova, care a început să fie pus în practică de autoritățile de la Chișinău, de la 1 septembrie 2014. Există, astfel, o ofertă politică și economică concretă făcută Chișinăului de către Uniunea Europeană, care a adus deja Republicii Moldova beneficii tangibile. Menționez aici doar chestiunile cele mai vizibile: în primul rând, circulație liberă în Europa - am aniversat, pe 28 aprilie 2015, un an de la ridicarea vizelor pentru cetățenii Republicii Moldova; apoi, sprijin pentru reformele politice și economice - consemnat prin Acordul de Asociere; în fine, acces larg, liberalizat, al produselor din Republica Moldova pe piața europeană.
- Exprimate astfel, diplomatic, lucrurile sună frumos... Dar oare înțeleg guvernanții celui de-al doilea stat românesc miza Acordului de Asociere la UE?
- Republica Moldova trebuie să se concentreze, în acest moment, pe valorificarea deplină a acestui cadru generos, pe respectarea riguroasă a reformelor și angajamentelor asumate față de Uniunea Europeană. De fapt, aceste reforme în spirit european, aceste eforturi de modernizare sunt în interesul nemijlocit al societății de peste Prut, sunt garanția unui viitor mai bun, mai just, mai prosper pentru fiecare cetățean. De acest efort de zi cu zi depinde pregătirea etapei următoare - aceea în care vom putea vorbi despre acordarea perspectivei europene. Uniunea Europeană a arătat - și exemplul liberalizării vizelor este cel mai la îndemână - că eforturile consecvente își primesc răsplata binemeritată. La fel ca și în cazul Uniunii Europene, constatăm un angajament solid al SUA față de Republica Moldova. Vă pot confirma aceasta, din întrevederile mele cu oficiali americani. Adaug la aceasta vizita recentă la Chișinău, la începutul lunii martie 2015, a adjunctului secretarului de stat, Antony J. Blinken. Mai mult, SUA rămân unul din cei mai importanți donatori internaționali pentru Republica Moldova, cu proiecte importante în domenii diverse, de la infrastructură și agricultură, până la reforma justiției.
"Comunitatea românilor din Ucraina a fost mereu și continuă să fie în atenția factorilor decidenți de la București"
- Cum comentați ideea germană a federalizării Ucrainei? Dincolo de Tisa trăiesc 500.000 de români...
- În lumina ultimelor eforturi internaționale, de facilitare a soluționării conflictului din Ucraina, consider că, în acest moment, prioritatea principală o are aplicarea completă a Pachetului de măsuri convenit la Minsk, la 12 februarie 2015, coroborată cu celelalte înțelegeri, din septembrie 2014. Din acest punct de vedere, măsurile care vizează soluționarea conflictului din Ucraina nu includ o federalizare a țării. Cred că despre orice soluție s-ar vorbi, pentru Ucraina este important ca înșiși cetățenii acestei țări să ajungă la concluzia că această soluție le servește cel mai bine interesul. Deja există angajamente pentru realizarea descentralizării, se discută despre o reformă constituțională. Sunt proiecte extrem de relevante pentru viitorul Ucrainei, iar angajamentul pentru finalizarea lor trebuie să aparțină exclusiv ucrainenilor. Sunt convins că această experiență în sine va avea o funcție transformatoare, care va ajuta Ucraina să decidă forma optimă pentru funcționarea statului ucrainean.
- Cum interpretați afirmația unui oficial ucrainean, care a spus că "România este unul dintre cei mai importanți aliați ai Ucrainei"?
- Dialogul cu Ucraina cunoaște, în prezent, unul dintre punctele cele mai înalte, ca urmare a susținerii ferme pe care România a manifestat-o încă de la începutul crizei de anul trecut. România a fost primul stat membru UE care a ratificat Acordul de Asociere UE-Ucraina, la 3 iulie 2014, și s-a manifestat constant în sprijinul suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei, în cadrul frontierelor sale recunoscute pe plan internațional. Această deschidere în relația cu Ucraina s-a reflectat în obținerea de progrese pe dosare de importanță majoră atât în plan bilateral, cât și european. România s-a pronunțat în repetate rânduri în favoarea unei perspective europene pentru Ucraina, un dialog accentuat în formate regionale sau o relație de cooperare cu NATO. Acțiunile României reflectă interesul nostru de a avea o regiune stabilă și prosperă, în care relațiile cu statele vecine să nu fie afectate de niciun obstacol.
- Să ne așteptăm la o soartă mai bună pentru românii din Cernăuți, Herța, Transcarpatia, Basarabia de sud?
- Diversitatea etnică este un element definitoriu al caracterului special al Ucrainei, statului de reședință revenindu-i sarcina principală de a garanta respectarea drepturilor minorităților naționale de pe teritoriul său. Comunitatea românilor din Ucraina a fost mereu și continuă să fie în atenția factorilor decidenți de la București, rolul Ministerului Afacerilor Externe fiind de a urmări implementarea angajamentelor asumate de Ucraina, prin semnarea documentelor în domeniul protecției minorităților naționale. Obiectivul MAE rămâne neschimbat: urmărirea respectării angajamentelor asumate în plan internațional de Ucraina, în domeniul protecției minorităților naționale, în special în ceea ce privește respectarea drepturilor comunităților de români, atât din regiunile Cernăuți sau Transcarpatia, cât și din regiunea Odesa. La nivel bilateral, așa cum am convenit deja cu omologul meu, va fi reluată în acest an activitatea Comisiei mixte bilaterale în domeniul minorităților naționale. Am transmis deja propuneri de date pentru o primă întâlnire a co-președinților român și ucrainean care să organizeze activitatea Comisiei.
- Președintele României a fost recent la Kiev, dar nu s-a întâlnit și cu liderii românilor din Ucraina, deși plângerile lor sunt auzite la București. Cum își respectă Ucraina angajamentele privind protecția minorității românești?
- Avem contacte cu autoritățile ucrainene la nivel central, regional și raional, avem contacte cu reprezentanții asociațiilor de români din Ucraina, ne parvin permanent informații despre nevoile comunităților de români, cărora statul român încearcă să le vină în întâmpinare. Dar, așa cum am precizat mai devreme, urmărim aplicarea angajamentelor asumate de Ucraina, fără a perturba politica internă a statului vecin. Mecanismul obiectiv care poate răspunde la întrebările privind solicitările românilor din Ucraina, dar și ale ucrainenilor din România, este Comisia mixtă Interguvernamentală pe problemele asigurării drepturilor minorităților naționale. România dorește convocarea Comisiei Mixte Interguvernamentale româno-ucrainene pe problemele minorităților din cele două țări, cu punerea în discuție a tuturor elementelor care privesc statutul și tratamentul minorității românești din Ucraina. În dialogul cu partea ucraineană am arătat, de fiecare dată, tratamentul de care se bucură minoritatea ucraineană din România sub aspect lingvistic, educațional, cultural, mediu asociativ sau reprezentare politică. Minoritatea ucraineană este parte a istoriei României și aceste aspecte sunt asumate de societatea românească. Ne dorim ca românii din Ucraina să se bucure de un tratament "în oglindă", cu păstrarea proporționalității mărimii celor două comunități.
"Am convenit cu omologul meu ucrainean să ne deplasăm împreună în zona de graniță, pentru a fi martori la primele deplasări fără vize ale cetățenilor români și ucraineni"
- Am aflat că, în curând, în baza Acordului de Mic Trafic de Frontieră dintre România și Ucraina, cetățenii din jurul granițelor vor putea călători fără vize. Care este stadiul acestui Acord?
- Recent, la 6 aprilie 2015, am avut o discuție telefonică cu Pavlo Klimkin, ministrul Afacerilor Externe ucrainean, asupra stadiului și perspectivelor relațiilor bilaterale. I-am spus că România este interesată ca Ucraina să urgenteze procedurile interne pentru intrarea în vigoare a Acordului de Mic Trafic de Frontieră. Rezultatul a fost că, la 9 aprilie 2015, MAE ucrainean a notificat MAE român aprobarea, la Kiev, a Acordului. Consider că, prin punerea în aplicare a acestui Acord, comunitățile română și ucraineană din aria frontierei comune vor putea interacționa mai ușor, element care va avea, fără îndoială, un impact benefic pentru situația comunității românești din Ucraina. Am convenit cu omologul meu ca în perioada următoare să ne deplasăm împreună în zona de graniță, pentru a emite primele permise de mic trafic și pentru a fi martori la primele deplasări fără vize ale cetățenilor români și ucraineni.
- Mai este limba română o limbă "regională", așa cum a declarat-o fostul președinte Ianukovici?
- Da, limba română este utilizată ca limbă regională în Ucraina, în conformitate cu prevederile Legii privind bazele politicii de stat lingvistice, adoptate în septembrie 2012. Aspectele care țin de declararea limbii române ca limbă regională sunt definite de cadrul legal din Ucraina, fiind necesară îndeplinirea unui criteriu numeric: "Numărul de persoane vorbitoare a limbii regionale de pe teritoriul în care aceasta este răspândită este de cel puțin 10 % din populația teritoriului respectiv".
Nota redacției: zilele trecute, oficialii de la Kiev i-au interzis, fără nicio explicație, cetățeanului român Mircea Druc, fost prim ministru al R. Moldova, fost candidat la președinția României, intrarea în Ucraina. Druc dorea să meargă la Cernăuți, la inaugurarea Centrului Cultural "Eudoxiu Hurmuzachi". După tot sprijinul sincer și prietenesc pe care România l-a acordat Ucrainei încă de la începutul conflictului cu Federația Rusă, răspunsul noului nostru "frate" de la răsărit este cel puțin scandalos. De fapt, astfel de interdicții li s-au aplicat, de-a lungul timpului, multor cetățeni români, Ucraina dovedind că îi sunt străine deschiderea și sinceritatea de tip european în relațiile cu vecinii. Kievul se teme de Druc, deoarece acesta este cunoscut ca patriot unionist, iar românii din Cernăuți nu au voie să gândească și să se manifeste liber. MAE l-a interpelat pe ambasadorul ucrainean, Teofil Bauer, dar n-a primit încă un răspuns. Pus în încurcătură, MAE n-a putut decât să constate cu amărăciune: "Această situație nu corespunde stadiului actual al relațiilor româno-ucrainene".