Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Elena-Margareta Ionescu, "Jurnal cu și fără Nae Ionescu", ediție îngrijită de Anca-Irina Ionescu, prefață de Sorin Lavric, Editura Vremea (tel. 021/335.81.31), 148 p.

Însemnările de jurnal ale soției lui Nae Ionescu (născută Fotino și descendentă pe linie maternă a unei vechi familii boierești, Gorovei) stârnesc din titlu curiozitatea cititorului de azi, care se așteaptă să găsească detalii biografice inedite despre mentorul generației '27, căruia discipolii i-au perpetuat o aură legendară. Fiindcă acești discipoli străluciți, asupra cărora Nae Ionescu a avut o in­fluență majoră, se numesc Mircea Eliade, Emil Cioran, Mircea Vulcănescu, Petre Țu­țea, Constantin Noica, Mihail Se­bas­tian - personalități despre care s-a vorbit și scris enorm în ultimii 25 de ani, figura controversată a profesorului lor de lo­gică și metafizică a fost și ea insistent evo­cată în legătură cu opțiunile lor exis­tențiale și politice din tinerețe. Personajul fascinant care le-a stimulat gândirea individuală, dându-le impresia că des­coperă în fața lor, prin efort intelectual, răspun­suri la marile întrebări, a fost perceput ca un director de conștiințe, le-a dat sentimentul apartenenței la o grupare generaționistă. Grupare din care pe urmele lui Nae Ionescu - antidemocrat și naționalist conser­vator, critic incisiv al parlamentarismului - unii au înclinat către legionarism, cauționându-l în scris. Paginile de jurnal ale Elenei-Margareta Ionescu, e drept că scrise doar pentru sine, sunt dezamăgitoare ca document de epocă, scopul lor fiind doar de des­cărcare a frustrărilor intime, autoconsolare și ali­men­tare a unui complex de superioritate morală, in­te­lectuală și socială. Nicio deschidere spre eve­ni­mente din exterior, nici măcar spre cele - publice sau particulare - din existența soțului iubit. Auto­cen­­trată pe dragostea pentru Nae și nefericirea de a nu fi iubită, diarista suferă din pricina rivalelor no­to­rii, precum Maruca Cantacuzino sau Cella Dela­vrancea (la care nu face referiri explicite), și se obstinează în a-și menține intactă iubirea vieții, deși trăiește despărțită de soț din 1930 și până la moartea lui, în 1940. Elena-Margareta Fotino, care studiase Litere și Filosofie, era melomană, cânta ea însăși la pian, citea în franceză și germană, era o "doamnă cul­turală". Se căsătorise cu Nae în 1915, îl însoțise la doctorat în Germania, unde li se născuseră cei doi băieți, Radu-Mircea și Răzvan și, odată întorși în țară în 1919, asistase la ascensiunea lui universitară, la succesul fulminant al cursurilor și conferințelor lui. Carisma, noutatea ideilor, stilul ironic și pa­radoxal, seducător, al discursului i-au adus nu doar discipoli ci și admirația pasională a unor femei din elită, care n-au pregetat să-i devină amante. După 15 ani de căsnicie, soții Ionescu se despart, fără să di­vor­țeze, el continuând să întrețină familia. Notațiile răzlețe, cu mari pauze, pot interesa ca studiu de caz al unei femei jignite de bărbatul idealizat, care nu mai e atras fizic de ea. Cochetă, consemnează în­du­ioșător toate semnele de atenție din partea unor bărbați, căutând să se autoconvingă că e încă dezira­bi­lă. Își notează și dorința de lux, de confort, de hai­ne, obiecte, bijuterii și interioare elegante, ca­muflată sub necesități "estetice", dar și cea de statut social înalt (cumpără cu bacșișuri res­pectul personalului din hoteluri și restaurante) și suferă când nu e in­vi­tată la reuniuni mondene. Elena-Margareta are mân­dria rănită, se consideră o ghinionistă, se la­men­tea­ză, dar e interesantă prin intensitatea la care-și men­ține, și în absență, iubirea: "Trupul lui, gân­du­rile lui, sentimentele lui, timpul lui, tot ce e al lui e al altora. Dragostea mea pentru el e numai a mea (...). E ceva impalpabil dar este, și va muri probabil odată cu mine". Soția lui Nae Ionescu i-a supra­viețuit 31 de ani (a murit în 1971, la 82 de ani), după ce a trebuit să îndure și pierderea pri­mului ei născut, Radu-Mircea, ucis în 1941 pe frontul de răsărit. Cel de al doilea fiu, Răzvan Io­nes­cu, a ajuns un medic reputat (un pavilion de la Spi­talul "Victor Babeș" îi poartă azi numele), iar ne­poata ei din partea lui Răz­van, An­ca-Irina Io­nes­cu, e chiar îngrijitoarea edi­ției pe care vi-o recomand (deși câteva din ide­ile mi­so­gine expuse în prefață de Sorin Lavric mi s-au părut enervante, dacă nu chiar prostești).