Actorul Candid Stoica (de la toamnă octogenar și cu 60 de ani de scenă în spate) are propria metodă de a se opune scurgerii vremii, care duce cu ea în neant oameni, evenimente, realizări perisabile, impresii, idei. El și-a notat aproape zilnic, la cald, tot ce a trăit, conservând astfel clipele de viață într-un vast jurnal. Ținut decenii la rând, acesta nu reține doar biografia proprie ci dezvăluie și culisele lumii artistice cu anecdote, farse, bârfe, petreceri, scene din viața particulară a unor cunoscuți oameni de teatru. Un deliciu pentru amatorii de can-can-uri, dar și un document pentru istoricii teatrului românesc. "Am vrut să fie niște însemnări simple, nici vesele nici triste, în care să nu existe altceva decât ce am văzut, am trăit și mai apoi am consemnat fără artificii sau zorzoane. N-a fost în intenția mea nici de a comenta, de a înjura sau de a scandaliza (deși uneori, mărturisesc, am făcut-o), dar m-am ferit ca dracul de tămâie ca relatarea să nu fie plictisitoare (...) căci plictiseala omoară orice interes". Jurnalele lui Candid Stoica nu sunt deloc plictisitoare, fiindcă sunt pline de umor și autenticitate. Unul din motto-urile volumului pe care vi-l recomand azi e o replică din "Hamlet": "Actorii nu pot ține nicio taină. Ei spun totul". În acest "totul" intră și indiscreții, și situații jenante pe care diaristul impenitent nu ezită să le noteze. Mai mult, obsedat de autenticitate, el folosește și un reportofon de pe care transcrie conversații, redând până și particularitățile de dicție ("am făcut asta din plăcerea egoistă de a-i mai auzi pe toți cei evocați, în mijlocul cărora am trăit și (...) deși despre unii am scris lucruri destul de dure, pe toți i-am iubit și îi iubesc nemărginit". Ironic, malițios uneori, Candid Stoica e de fapt un om bun și sentimental, pasionat de meserie, cu apetențe culturale eclectice și mare deschidere spre lume. După "Acele lucruri aiuritoare care se petrec în spatele scenei (1971-1989)" și "Culise (1999-2000)", "Ridi pagliaccio" cuprinde anii 2001-2004, după pensionarea de la Teatrul de Comedie unde a jucat 38 de ani. Cum morbul actoriei nu poate fi pensionat, Candid Stoica a înființat împreună cu Iurie Darie, Anca Pandrea și Radu Iftimovici un teatru particular, Incomod. Fondatorii, cărora li se adaugă Iuliana Marciuc și actorul de culoare Victor Yila pun în scenă comedia "Patru pe o canapea plus valetul" ce are succes în multe săli din țară dar și într-un turneu plin de peripeții prin comunitățile românești din SUA și Canada. În paralel, neobositul Candid împreună cu multiubita lui soție Sara Dan și cu soții Tănase înființează și un teatru pentru copii, Junior, cu care sunt solicitați de instituții la sărbători. Fiind un jurnal extim (cuvânt inventat de Michel Tournier ca opus lui intim), în notațiile actorului își fac loc și evenimentele politice interne și externe, noutățile culturale, știrile din presă, bancuri ad-hoc, dar sarea și piperul sunt scenele dialogate de la agape între colegi, care surprind deopotrivă frumusețile și mizeriile din lumea actorilor. Candid Stoica te așează la o masă alături de Gigi Dinică, de Mișu Fotino, Cornel Vulpe, Dumitru Rucăreanu, Margareta Pogonat și câți alții, te face să asiști la discuții animate, cu vorbe de duh și secrete dezvăluite din viața starurilor de ieri și de azi, te încântă cu farmecul unor oameni rămași vii în aceste pagini, salvați din vremea prea iute trecătoare. Trebuie să vă avertizez totuși că în cele peste 500 de pagini abundă supărătoare greșeli de ortografie, nume și cuvinte străine scrise aproximativ, fraze cu sintaxă chinuită. Volumul ar fi avut neapărat nevoie de profesionalismul unui redactor (deși pe carte figurează unul, contribuția lui nu se vede în text). E păcat fiindcă jurnalul lui Candid Stoica nu filtrează prin amintire oamenii și faptele, nu face literatură, ci surprinde pulsul viu al celor consemnate. Cum el însuși spune "acolo e viață, e sânge, sunt nervi, sunteți voi cu vorbele voastre de spirit, cu tâmpeniile voastre și ale mele, cu arta voastră și a mea". Sunt momente de emoție și bucurie adevărată ce se transmit și cititorului.