Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Hé­lène Gri­maud, "Întoarcere la Salem", tra­ducere și note de Da­ni­el Nico­les­cu, Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40).

Hélène Grimaud e cunoscută de melomani ca una dintre cele mai bune pianiste de azi, invitată să con­cer­teze cu renumite orchestre ale lumii sub bagheta unor dirijori iluștri. A fost de câteva ori și la București, la Festivalul Enescu, și a impresionat publicul cu in­ter­pretările ei, în special din repertoriul romantic german, dar și din Rahmaninov. Această femeie frumoasă și în­că tânără trăiește muzica și o transmite cu o in­­tensitate emoționantă la culme. Talentul înnăs­cut, ri­go­rile pregătirii tehnice, cultura asimilată dar și personalitatea tumultuoasă dau o semnătură originală interpretărilor ei. Ad­misă de la 13 ani la Conservatorul din Pa­ris, distinsă cu premii, com­parată cu Glenn Gould și având o disco­gra­­fie vastă, Hélène Grimaud a fost atrasă me­reu și de marea literatură, de filosofie (citește în original în mai multe limbi), dar viața ei nu se reduce la universul artistic. E adânc preocu­pată și de ecologie, ba chiar s-a specializat în comporta­mentul animalelor sălbatice. Fiindcă voiajează mult, pe toate meridianele, a putut vedea ravagiile provocate de omul modern naturii și a devenit o militantă pentru sal­varea speciilor ame­nin­țate și limitarea pagubelor ireversibile aduse de "pro­gres" mediului natural. Sta­bilită la 21 de ani în SUA, a înființat din banii ei acolo, la Salem, în regiunea Westchester (chiar în locul vâ­nătorii de vrăjitoare) un Centru-rezervație pentru pro­tecția lupilor, masacrați pretutindeni în lume, deși își au rolul lor în lanțul trofic. Chiar și azi, când locuiește în Elveția, își îm­parte timpul între solicitanta carieră muzicală și re­zer­vația de lupi de la Salem. Când mai are timp să și scrie, nu știu. Cartea pe care vi-o reco­mand azi e al treilea volum al ei și, ca tot ce face artista compulsivă și radicală, e greu de încadrat. Sub eticheta laxă de ro­man se aliază proza fantastică, manifest eco­logist, ex­curs biografic în viața compozitorilor ei pre­dilecți, Johannes Brahms și Robert Schumann, precum și multe mărturisiri de sine în relație cu natura, artele și lu­mea de azi. Un puzzle în al cărui tablou își fac loc va­­riatele ei preocupări, compus însă cu atenție la con­trapunct și armonie. Naratorul e ea însăși, vorbind în nume propriu, iar pentru a pătrunde în lumea com­po­zitorilor de geniu din sec. XIX, recurge la convenția manuscrisului găsit. Aflată la Hamburg pentru un concert Brahms, Hélène cumpără dintr-un anticariat misterios o mapă cu vechi manuscrise și desene ce i se relevă a fi chiar ale compozitorului pe care urma să-l cânte. Brahms își notase acolo expe­riențele halu­ci­nante trăite într-o călătorie în Marele Nord, unde spera să descopere de ce înnebunise iubitul său prieten și ma­estru Schumann. Frag­men­tele poe­ma­­tice atribuite compo­zito­rului alter­nea­ză cu informații documentate din biografia reală a celor doi muzicieni, interpretate de Hélène în cheie proprie, dar și cu eseuri despre viitorul amenințat al omenirii prin distrugerea mediului și a echi­librului biologic, cu concluzia că mă­car în ceasul al 12-lea trebuie să ne venim în fire. Sunt pe parcurs și con­fesiuni ale autoarei despre propriul mod de a simți muzica - o țară a sufletului în care se re­găsește plenar și în care pro­pria conștiință se poate topi în conștiința universală. Dorind să fie o pianistă capabilă să trăiască eternitatea în spațiul unei clipe, ea se revoltă pasional față de tot ce amenință universul inițial armonios al planetei, ajuns pe mâna unor forțe avide nu de progres în sensul de bază, ci doar de bani și putere. Cu pagini de mare poezie, pline de avânt romantic, de dorință de plenitudine cosmică, "Întoar­cere la Salem" e o carte cu miză gravă despre natură și artă, despre tre­cutul și viitorul omenirii, despre Pa­radis și reversul său. O carte care, odată sfârșită, îți trezește do­rința de a asculta Brahms și Schumann în in­ter­pretarea Hélènei Gri­maud.