Sărbătorile fulgerelor și trăsnetelor

Parasca Fat
- Convinși că forțele naturii sunt vii și că se poate dialoga cu ele, țăranii din Maramureș se poartă cu mult respect față de fulgere și trăsnete, prăznuindu-le prin sărbători -

Credințe ancestrale

Deși Maramureșul alunecă înspre moder­nitate, în satele lui tradițiile sunt foarte puternice. La loc de frun­te, între ele se află și Zilele cu prilej, pentru ful­gere și trăsnete. Sunt opt la număr, și în acest interval există doar două zile în care e voie să se mun­ceas­că, toc­mai într-o pe­ri­oadă când pe câmp sunt de făcut o mul­țime de treburi ur­gente. Toate aces­te săr­bă­tori se re­­gă­sesc și în ca­len­darul creș­tin or­to­dox. Dintre ele, numai Sfântul Ilie este săr­­bă­toa­re mare, marcată cu cru­ce ro­șie.
Bătrânii din Maramureș sunt convinși că în această perioadă, tunetele și trăsnetele au cea mai mare pu­tere, cea mai ma­re frec­vență, că în cer se pe­trec mișcări de aer foar­te pe­ri­­cu­loase pentru oa­meni și animale și, prin ur­ma­re, nu trebuie să se afle la lucru pe câmp. A­ceastă con­vin­gere se ba­zea­ză pe vechile cre­din­țe precreș­tine, an­ces­­tra­le, când omul era perfect in­te­grat în cos­mos și îl ve­nera, con­siderându-l sacru. Este vorba des­pre ani­mism, "religie" care con­side­ra că toate cele care ne în­con­joară sunt sfinte: apa, focul, pământul, pia­tra, lem­nul, soa­rele, luna, stelele, curcubeul, vântul, ploa­ia, tu­netele, fulgerele. Fiind sfinte, erau con­si­de­rate și vii, animate, cu un suflet al lor, suflet care pu­tea să co­mu­nice cu omul, dacă acesta le trata cu blân­dețe și dra­goste, dacă le vorbea sau le oferea ceva: de exem­plu, respect. Se pare că această co­municare a func­ționat cât se poate de bine. Pe alocuri, în lume (și în Româ­nia) ea mai există, dovada vie a credinței că Dum­­nezeu a picu­rat viață și suflet în toate alcătuirile lui.
Așa cum nu este viață fără de moarte, nu există nici elemente numai sub formă bună, pozitivă, bi­ne­voi­toare omului. Vântul poate fi bun sau rău, apa bună sau rea (vie sau moartă), foc bun, dătător de viață, venit din soare, și focul rău, pedepsitor, adu­că­tor de moarte, al fulgerelor și trăsnetelor.
În perioada verii, țăranii se spetesc făcând fân, secerând lanurile de grâu, culegând inul și câ­ne­pa. Or, tocmai aceste munci sunt interzise în acest in­ter­val. Așa cum am mai spus, zile "cu prilej" înseamnă că cel care va lucra într-una din acele zile va fi pe­dep­sit pe loc. Fie el, fie animalele, fie lucrul său va fi dis­trus de trăsnet. Alteori - mai rar -, omul se schilo­dește, ră­mâne infirm sau moare la puțină vreme.
Întâmplările povestite de cei care au trăit ase­me­nea evenimente și au supraviețuit vin să în­tă­reas­că ideea că forțele naturii sunt însuflețite, in­te­li­gente, și comu­nică ființelor umane cum să se com­porte față de ele în anumite răstimpuri ale anului. Co­mu­ni­carea este în acest context, precum se va vedea, exem­­plară, adi­că pedepsitoare, dacă omul nu se con­formează ori dacă le sfidează.

Crucea de grâu
De Sântilie (Sfântul Ilie) - 20 iulie

Moș Gheorghe din Tămaia (Valea Someșului)

"La noi, un om s-a dus cu fata și cu ginerele la se­ce­rat. Și o secerat cât o secerat și o vinit furtună, o văzut că vre a vini un nor mai jos. Ș-apoi ei o făcut o cru­ce (claie) de grâu, cum zic la noi, cruci de grâu, și cum s-o fost pus ei supt cruce, acoale, să steie de ploa­­ie, o vinit on fulger și o trăsnit pă om și pă gi­nerele și i-o omorât pă loc. Pă fată numa' a ful­ge­rat-o așe, oa­re­cum mai p-o parte, și ea o scăpat. S-o cul­cat pă pă­mânt ș-o scăpat de moarte. Da' ei amân­doi, și ginerele, și socru-său, o murit.
Dacă l-o trăsnit p-on om, dacă nu apucă a muri, tre­be îngropat în pă­mânt, barem până la brâu, și sca­pă. Iese cu­rentu' acela din el, cum l-o ful­gerat, și intră în pământ."

Oile trăsnite
De Pălie (21 iulie)


Maria Ibănuțului din Urmeniș
"O cosit în ziua de Pălie un evreu, Weiss, o tocmit oa­­meni și cât o cosit ei în ziua aceea, până sea­ra or fă­cut cruci (clăi). O vinit vre­me gre și o trăs­nit tot fâ­nu'. Nicio cruce nu i-a ră­mas, tăte crucile i le-a trăs­nit pă șir."

De Maria Magdalena (22 iulie)

Ioana lu' Todoru Lupului din Desești
"Pe celelalte sate nu țin sărbătorile aies­tea. Mărie, o ve­cină, veni pe la noi. Ea îi din Șugătag - și mă videa șezând.
- Da' n-ai de lucru?
- Ba am, da-i săr­bătoare.
- O, multe săr­bă­tori știți voi!
S-o dus acasă ș-o cu­les cânepă. Și în zi­ua ce­ie, i-o ful­gerat vo două­zeci de oi, de nu mai mul­te, supt Gu­tâi. Ș-apoi, de-atunci țâ­ne și ea săr­bă­to­rile aieste.
D'apoi, de voia lui Dumnezeu tre­buie să te temi ori­când, și când meri pă drum."

Cercul de fulgere
De Foca (23 iulie)


Luchiana Făt din Desești
"Un om de-aici o avut zece marhă (vite) și făce mult fân, nu așa, un pic. Ave de vo zece-douăsprezece clăi în­tr-un loc. O făcut două-tri clăi și pă ziua de Foca ave fân de o claie, pă jos, uscat. Și s-o dus la fân și-o făcut claie. Pă când o gătat claia, o început a tuna ș-a ful­ge­ra. Și fulgerele se în­vârteu roată-roată pă lângă el și pângă femeie-sa. Ei o stat pă câmp, nu supt stejari. Nu-i slo­bod să stai supt stejar când plouă și tună că stejarul atrage tu­ne­tu' și ful­ge­ru'. Nici cu spatele lipit de un lemn (co­pac). Te poate trăsni. Noa, amu o fost morți de spai­mă, ș-o în­ce­put a zâce Tatăl Nostru, c-o gândit că-i gata de ei. Și fulgerele s-o în­drep­tat cătă clăi ș-o trăsnit claia pă care-o gătat-o atunci. O ars tătă-tătă, până-n pătul. Omul cela era tare de groa­ză (glu­meț). Pă când o văzut c-o scăpat cu zile, o în­ce­put a zâce: «O, Foca, Sfinte Foca, nu-mi arde tăte clăile, nu-mi ar­de tăt fânu', că-i și de ieri și de alal­tăieri fă­cut, nu numa' de astăzi.» Și auzi!, ce­le­lal­te clăi o rămas nearse, nu le-o trăsnit. Noa. L-o ier­tat Sfântu' Fo­ca și i-o ars numa claia făcută în ziua ceie."

Furca ucigașă
De Ana (Sf. Ana) - 25 iulie

Tot Luchiana Făt spune:
"Sfânta Ana îi mama Maicii Sfinte. Asta-i Ana de vară și este una de iar­nă. Așa auzeam pă bătrâne, că atunci să-ntoarce ziua, până atunci noaptea scade și de-atunci crește. Nu-i bine a lucra. Îi săr­bă­toare "cu prilej". Și zice c-o fost un om, un vecin de-a nost', ș-o mărs după fân în câmp, în ziua de Ana. Și altu' o zis către el:
- Măi, unde meri?
- Că după fân.
- Măi, nu mere, că-i zi cu prilej (întâmplare rea).
- D-apoi, ce zi îi astăzi?
- Ana.
- Dacă-i Ana, șadă acasă, că eu mă duc după fân. O zinit cu fânu', l-o descărcat, și la cela care aranja fâ­nu' în pod i-o sărit furca de fier din coadă. El o fost jos, în șură, arunca fânu' sus. Furca de fier i-o venit în ochi și i-o tăt trecut furca prin cap ș-o mai trăit o săp­tă­mână ș-o murit. Așe să zâce, că sărbătorile aieste-s tare cu pri­lej."
Sărbătorile în cins­tea tu­ne­telor, ful­ge­re­lor, trăsne­te­lor se țin vara, când soa­rele arde fără cru­țare, când apele se eva­­poră masiv, formând no­rii, și când preapli­nul cerului se revarsă pes­te pământ, în­soțit de fe­no­mene atmos­ferice vio­len­te. Țăranii știu să evite mâ­nia lui Dum­ne­zeu, prin res­pect, dragoste și ru­găciune, prin repaus, atunci când Dum­nezeu lucrează în cer. Pe lângă le­gătura su­fle­tească fermă pe care o au cu cele de sus, știu și cum să se comporte cu pământul, să-l fo­lo­seas­că și să-l pro­tejeze, fiindcă ei sunt întemeie­to­rii celei mai profunde și complexe culturi din această lume.