Puterea Sfintei Cruci

Cristian Curte
- Semnul crucii este atestat înainte de creștinism, la multe dintre religiile antichității având forme de reprezentare și simboluri diverse. Dar numai Hristos, prin Răstignirea, Moartea și Învierea sa, îi va da crucii sensul iubirii desăvârșite, al iubirii care e gata să piară pentru mântuirea lumii. Această dragoste dumnezeiască a sfințit și lemnul crucii, făcând din el cea mai prețioasă relicvă a creștinătății -

Înainte de Golgota, Hristos s-a răstignit întâia dată pe sine în grădina Ghetsimani. Acolo, printre măslinii bătrâni, a îmbrățișat El crucea, cu mult înainte ca romanii să-l țintuiască pe ea. Era aproape singur. Iuda, apostolul care-l urmase pretu­tindeni, care îi ascultase vorbele de foc și îi văzuse minunile, cum nu mai săvârșise nimeni în Israel, îl vânduse mai marilor templului, pentru 30 de arginți. Chiar și ucenicii săi cei iubiți, Petru, Iacob și Ioan, singurii martori ai faptelor sale tainice, înlemni­seră, acum, într-un somn ca de piatră, deși El le ceruse să se roage îm­preună. I-a trezit de trei ori, iar ei au ador­mit din nou.
Rămăsese singur, în fața amenințării chinului și a morții. Dar nu durerile cărnii îl înspăimântau pe Domnul Iisus, de vre­me ce știuse de ele încă de la începutul propovăduirii sale, ci sluțenia oamenilor pe care-i iubea nespus, ura fără margini a celor cărora nu le făcuse decât bine și care ar fi trebuit să-L primească după cum fuseseră pregătiți de prooroci. Poporului acestuia răzvrătit îi închinase toată viața și dragostea Sa. Iar ei îi întorceau acum spatele. Din toată inima și-ar fi dorit altă cale pentru mântuirea lor - "Pă­rinte, de voiești, depărtează paharul acesta de la Mine... Dar nu voia Mea, ci voia Ta să se facă!"" (Luca XXII -42)
Iisus ar fi putut să fugă din Ieru­salim, știind ce-L aștepta. Să se as­cundă într-un sat prăfuit al Galileei, printre țăranii și pes­carii simpli care-L îndrăgeau și care L-ar fi ocrotit. Sau ar fi putut să-și desfășoare, ca un tă­vălug de foc, puterea dumnezeiască, pârjolind necredința, minciuna, ura și za­vis­­tia mai marilor templului, care voiau să-L ucidă, doar pentru că le era frică să nu-și piardă banii, influența și privilegiile. Și într-un caz, și în altul, nu ar mai fi fost El. În inima lui vitează, de Domn întrupat, nu încăpea nici frica și nici mânia, ci doar băr­băția iubirii nestinse, cu care urma să tămăduiască firea și sufletul omului, așa cum altoiești un măr sălbatic, pentru a-i vin­deca roadele de stre­peziciune. Îi rămă­sese, așadar, să îmbrățișeze moartea, "cu moartea pe moarte călcând". "Și-n luptă cu moar­tea fiind, cu mai mare stăruință Se ruga. Și su­doarea Lui s-a făcut ca pi­cături de sânge ce cădeau pe pământ." (Luca XXII - 44).

Pătimirea

L-au prins ca pe un tâlhar la drumul mare. Au venit cu soldați înarmați, iar El nu a ridicat asupra lor niciun deget. Petru, aprig din fire, și-a tras sabia și l-a izbit pe Malhus, o slugă a arhiereului, tăindu-i o ureche. Dar Hristos i-a cerut să-și vâre sabia în teacă și l-a mân­gâiat pe Malhus, tămăduindu-l pe loc.
L-au lovit. Cu pumnii și picioarele, scuipându-L și batjocorindu-L ca pe un animal. Nu le-a răspuns. A îndurat cu blândețe, fără frică și fără mânie, înjosirea. Preo­țimea templului, burdușită de traiul bun cu roma­nii, a fost satisfăcută în sine, când le-a spus limpede că da, El este Fiul Domnului și că-L vor vedea negreșit "șezând de-a dreapta puterii lui Dumnezeu." (Luca XXII-69) Le dăduse, în sfârșit, dovada supremă, care-i atrăgea pedeapsa cu moartea. Și cum legea romană nu mai permitea preoților templului să lapi­deze, L-au dat pe mâna lui Pilat din Pont, plângân­du-se de faptul că el, Iisus din Nazareth, cel mai blând rabbi al lui Israel, ar fi o amenințare pentru imperiu și chiar pentru cezarul de la Roma. Procuratorul a încer­cat zadarnic să-L elibereze. Mulțimea, ațâțată de preo­ții templului, a strigat nemulțumită și a cerut răstig­ni­rea, pe care Cicero o numise "cea mai crudă și mai dez­gustătoare pedeapsă", pe care romanii nu o aplicau niciodată pro­pri­ilor cetățeni, ci numai străinilor și ma­rilor nele­giuiți.
Scârbit și, poate, înfricoșat de ticăloșia preoțimii, Pilat s-a învoit și a poruncit ceea ce i se cerea. Răstig­nirea era precedată cel mai adesea de biciuire. Un chin peste fire, căruia mulți condamnați nu-i rezistau, mu­rind sub loviturile flagrumului; biciul cu care ro­manii îi pedepseau pe marii răufăcători avea prinse la capăt bile de plumb, fragmente de os și bucățele de sticlă, me­nite să rupă repede carnea de pe oasele condam­na­ților. La capătul acestui supliciu, trupul Mân­­tuitorului era o rană vie, din cap și până la picioare, o rană pe care romanii aruncau sare din belșug, ca să-i spo­reas­că celui condamnat chinul. Mai mult mort de­cât viu, I-au pus crucea în spinare și, în stri­gă­tele mulțimii însetate de sânge, L-au mânat spre Golgota, un deal ca o căpățână pleșuvă, aflat în apropierea cetății Ieru­salimului, și folosit pentru exe­cuții.
O sută de kilograme! Atât avea crucea pe care Iisus a trebuit să o ducă în spate. Cu car­nea însângerată de bice și sufletul sfâșiat de ura poporului său, Hristos s-a prăbușit, curând, în țărână. Sufletul îi era aninat de trup prin­tr-un fir subțire și străveziu. Sleit de puteri, legionarii au trebuit să-L târască spre locul supliciului, silind un tre­cător, pe Simeon Ciri­neanul, să-i care crucea.
Sus pe Golgota L-au dezbrăcat. Era ultima batjocură a celor ce urmau să fie martirizați. Să atârne goi, în fața unei mulțimi atrase de spectacolul morții. Tradiția spune că Fecioara Maria și-a dat atunci jos marama de pe cap și I-a înfășurat Mântuitorului coapsele.
L-au țintuit în piroane. Pe El, Dumne­zeul cel întrupat. Moartea unui răstignit ve­nea încet. Uneori, condamnații trăiau zile întregi, agonizând pe cruce. Când le­gio­narii doreau să pună capăt chinurilor, le zdrobeau răstigniților fluierele pi­cioa­re­lor, iar aceștia mureau de îndată, asfi­xiați.

Ultimele cuvinte

Șase ceasuri. Atât a atârnat de cruce Mân­tui­torul. Când și când, îndurând du­reri fără margini, încerca să își îndrepte trupul bătut în cuie, ca să tragă aer în piept. Dar nici în chinul acesta atroce nu și-a lăsat sufletul cuprins de ură. A vorbit doar de șapte ori, căci fie­care cuvânt îi pricinuia o durere aprinsă.
* "Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac" (Luca XXIII, 24).
* "A zis mamei Sale: Femeie, iată fiul tău!", apoi s-a întors spre Ioan, uceni­cul cel iubit, singurul care a avut tăria să-L urmeze până la picioarele crucii, și i-a spus: "Iată ma­ma ta! Și din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine." (Ioan XIX 26-27).
* "Adevărat grăiesc ție, astăzi vei fi cu Mine în rai" (Luca XXIII, 39-43), aceste cuvinte le-a spus Hris­tos unui tâlhar la drumul mare, care, atârnat lângă El pe o altă cruce, a avut tăria să-L roage să fie mân­tuit. "Po­me­nește-mă, Doamne, când vei veni în împă­răția Ta..."
* "Eli, Eli, lama sabahtani", care se tălmăcește: "Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit" (Matei XXVII, 46).
* "Mi-e sete!" (Ioan XIX, 28), a spus Iisus, vă­din­du-ne că a fost om ca și noi, supus durerilor și nevoi­lor. A fost adăpat cu oțet, așa cum făceau romanii cu toți condamnații la răstignire.
* "Săvârșitu-s-a. Și plecându-Și capul, Și-a dat duhul." (Ioan XIX, 30). După rostirea ultimelor sale cuvinte, martorii spun că atunci cerul s-a întunecat și pământul s-a cutremurat, iar Longinus, legionarul ro­man care supraveghease toată execuția, s-a înspăi­mântat și a mărturisit: "Cu adevărat, Fiul lui Dum­nezeu a fost Acesta!" (Matei XXVII, 54).

Lemnul Sfintei Cruci

După moartea lui Hristos, legionarii au luat crucile pe care fuseseră răstigniți Mântuitorul și cei doi tâlhari și le-au aruncat într-o veche cisternă de piatră, în care evreii aruncau gunoaie. Timpul le-a acoperit cu pă­mânt, dar nu și cu uitare, căci tot Ierusalimul a știut de răstignirea lui Iisus.
În anul 70, împăratul Titus va asedia Cetatea Sfân­tă și apoi o va face una cu pământul. Se împlinesc ast­fel profețiile lui Hristos, care îi avertizase pe locuitorii Ierusalimului cu privire la aceste timpuri de groa­ză. Templul ridicat de Irod este complet distrus. Împăratul Adrian va ridica pe locul lui un mo­nument închinat lui Jupiter, iar peste ve­chea cetate, acum în ruine, o nouă colonie ro­ma­nă - Aelia Capitolina. Golgota a fost aco­perită în întregime cu un val de pământ, întărit cu con­traforți, iar deasupra ei, împăratul a pus să fie construit un for și un templu al zeiței Venus.
Au trecut anii și împăratul Constantin cel Mare a ajuns la conducerea Imperiului Roman, dând libertate religiei creștine. Dorind să afle crucea pe care fusese răstignit Hristos, el a ordo­nat demolarea templului zeiței Venus și a trimis-o la Ierusalim pe mama sa, Sfânta Elena, să facă săpături în jurul Golgotei. Așa au fost dezgro­pate lemnele de la cele trei cruci. Ca să afle care dintre ele era cea a lui Iisus, împără­teasa a atins un cadavru de toate cele trei. Pu­terea dumnezeiască a Sfintei Cruci s-a arătat, înviind mortul. Ca să-și arate recunoștința față de Dumnezeu, Sfântul Împărat Constantin a zidit un întreg complex pe locul răstignirii, care încadra o bazilică ridicată pe Golgota și o bise­rică rotondă construită deasupra Sfântului Mor­mânt. În anul 335, pe 13 septembrie, când împăratul serba tricenalia - aniversarea a 30 de ani de domnie, Patriarhul Macarie al Ierusa­limului a sfințit noile bazilici. A doua zi, pe 14 septembrie, el a ridicat Sfânta Cruce, învelită într-un sipet de argint, pe un deal din apropie­rea Ierusalimului. Acest eveniment a dat naș­tere la praznicul Înălțării Sfintei Cruci.
Fragmente din lemnul sfânt au fost trimise de Sfânta Împărăteasă Elena unei bazilici ridi­cate de ea la Roma - "Santa Croce in Ge­ru­salemme", părticică păstrată până astăzi, și unei bi­serici din Constan­ti­nopol, prădată mai târziu de cru­ciații care au dus re­licva în Franța, unde a pierit în focul revoluției de la 1789. Din aceste bucăți au fost des­prinse apoi altele, care s-au răspândit în întreaga lume.
Sfânta Cruce păstrată la Ierusa­lim a avut o istorie tumultuoasă și, în final, tragică. Ea a căzut mai întâi în mâinile perșilor, în anul 614, a fost apoi recuperată de împăratul He­­­ra­clie, în anul 630, și așezată în Bi­se­rica Sfântului Mormânt. Ascun­să, în anul 1009, de persecuțiile califu­lui fati­mid, a dispărut definitiv în bă­tălia de la Hattin, din 1187, când a căzut în mâinile sultanului Salladin. De atunci, nu s-a mai știut nimic de ea.
Sfinții părinți spun că nu cuiele l-au ținut pe Mân­tuitorul pe cruce, ci dragostea Sa nemărginită pentru noi. O iubire ce s-a imprimat, într-un fel tainic, și în lemnul pe care El s-a chi­nuit timp de șase ceasuri, înainte de a muri, mân­tuind, astfel, lumea de pă­cat. Prin această iubire clocoti­toa­re, Hristos săvârșește și astăzi mari minuni, lucrând, prin părticelele Sfin­­tei Cruci, risipite în întreaga lume.

Însemnarea cu Sfânta Cruce

Astăzi, când ne facem cruce, ducem mâna la frunte, la piept și pe cei doi umeri, spunând - "În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin!" Practica însemnării cu crucea este foarte ve­che în biserică. Ea a luat naștere în primele comunități iudeo-creștine, care îi în­semnau astfel pe cei care se botezau. Dar, para­doxal, la începuturi, semnul crucii nu avea legă­tură cu crucea pe care fusese răstignit Hristos. Creștinii se însemnau, de fapt, cu ultima literă a alfabetului ebraic, litera "tav" (reprezentată în acele vremuri sub forma unei cruci - "«"), pentru că așa citiseră în cartea profetului Ieze­chiel, cel care proorocise despre ucenicii lui Mesia, adică despre biserică - "Treci prin mij­locul cetății, prin Ierusalim, și însemnează cu semnul tav - "«" - pe frunte, pe oamenii care gem și care plâng din cauza multor tică­loșii care se săvârșesc în mijlocul lui" (Ieze­chiel IX, 4). Ulterior, creștinii au legat simbolul literei "tav" de crucea răstignirii, considerând că profeția lui Iezechiel fusese și o prevestire a felului în care avea să moară Mesia.
La începuturi, acest semn era făcut doar pe frunte, cu un singur deget. Ulterior, credincioșii aveau să-și însemneze și buzele, și brațele, și inima cu el. Această extindere a semnului crucii, pe alte părți ale trupului, stă la baza semnului crucii pe care ni-l facem noi astăzi, pornind de la cap și apoi așezând degetele pe piept și umeri. Acest fel de a-ți face cruce, foarte vizibil în ex­terior, este însă de dată mai târzie, după ce reli­gia creștină a avut drept de manifestare în cetate. În timpul prigoanelor, semnul ei era făcut foarte dis­cret.
O minune
Una dintre cele mai vechi minuni legate de sem­nul crucii, cu care creștinii obișnuiau să se însemneze încă din primele veacuri, îi arată puterea tămădui­toare. Întâmplarea, păstrată în tradiția bisericii, s-a petrecut cândva în primul secol, la doar câteva de­cenii de moartea și în­vierea lui Hristos.
Un credincios, care fusese bote­zat chiar de Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, a ajuns la sapă de lemn. Încet, așa cum se întâmplă uneori cu cei care se zbat într-o sărăcie lucie, deznă­dejdea a pus stăpânire pe sufletul său. Disperat că nu afla nicio ieșire, s-a hotă­rât să-și pună capăt zilelor. A mers atunci la un vrăji­tor evreu de la care a cumpărat otravă. Când a ajuns aca­să, a turnat-o într-un pahar și, din obișnuință, a însemnat băutura cu semnul crucii, după care a băut-o pe nerăsuflate și s-a întins pe pat, aștep­tând venirea morții. Dar nu s-a întâmplat ni­mic... Mirat, s-a dus din nou la vrăjitor, a cum­părat iarăși otravă, însem­nând paharul cu sem­nul crucii înainte de a bea, dar nu s-a întâmplat nici de data aceasta nimic.
Furios, crezând că fusese tras pe sfoară, a mers la vrăjitor să-și ceară banii înapoi. Când i-a povestit acestuia tot ce făcuse, magicianul s-a cutremurat. I-a spus că-i dăduse o otravă bună, nu încăpea nicio în­doială - dar semnul crucii îl scăpase cu viață. Con­vins că în biserică există o putere dumnezeiască, vră­jitorul a cerut să fie botezat. Tradiția spune că Sfântul Ioan E­vanghelistul l-a primit în biserică pe evreul convertit, iar pe ucenicul sărac și deznădăjduit apos­tolul l-a ajutat cu bani, ca să iasă din să­răcie.

Părticele din Sfânta Cruce

În apropiere de București, fragmente din lemnul Sfintei Cruci se află la biserica "Sfântul Vasile cel Mare" de pe Calea Victoriei și la mânăs­tirile Căldărușani și Țigănești din Ilfov.

Sărbătorile Sfintei Cruci

Biserica Ortodoxă a rânduit de-a lungul anului mai multe săr­bători închinate Sfintei Cruci. Pe 14 septembrie se sărbătorește cu post aspru Înălțarea Sfintei Cruci, în amintirea momentului în care Patriarhul Ierusalimului a arătat credincioșilor Sfânta Cruce desco­perită de Sfânta Elena. Avem de ase­menea praznicul Scoaterii Sfin­tei Cruci, pe 1 august, dar și Du­mi­nica Sfintei Cruci, sărbătorită în a treia duminică a Postului Mare.