Un obicei unic în România: Steagul de Paști, la Certej

Redactia
- Foarte puține mai sunt în țară obiceiurile pascale. Poate și pentru că sărbătoarea Învierii Domnului e una sobră, liniștită, așezată. În două dintre satele comunei Certeju de Sus, din județul Hunedoara, se mai păstrează, totuși, un obicei vechi de sute de ani, unic în România: steagul de Paști -

Dacă vrei cu tot dinadinsul să ajungi la Cer­tej, drumul te duce singur. Capricios în­ceput de aprilie. Cu soare ici, nori negri și ninsoare viscolită colea, de nu mai știi de n-ai încurcat cumva calendarul sau anotimpurile. În stânga, un deal aproape albit de pomii în floare. Alt deal în dreapta, acoperit de un strat subțire de zăpadă. Și pe cum urcă drumul, pe atât pare că mă întorc în vreme, în iarna ce-o credeam plecată deja. E sâmbăta Floriilor. Peste tot, miros de pâine și plăcinte. Nu cunosc pe nimeni în sat. Mă opresc la o poartă oarecare, în spatele căreia se întinde o curte mare, frumos rânduită și plină de flori. E casa familiei Purtător, aflu, după ce dau bi­nețe gazdei, o gospodină care tocmai așează cu în­de­mâ­nare câteva pâini în cuptorul încins. "Se mai păs­trea­ză, oare, obiceiul steagului de Paști, la dum­nea­voas­tră în sat?", întreb. "Se păstrează, cum nu!?", îmi răs­punde femeia și-și cheamă fiul și încă un consătean, Ovidiu Cîmpian, ca să-mi răs­pundă la întrebări.

Cinstirea tricolorului

Obiceiul ridicării steagului de Paști nu s-a în­trerupt niciodată, deși vremurile s-au schimbat de multe ori. Doar aici, în satele Certej și la Hondol, tinerii țin cu tot dinadinsul să ducă mai departe moștenirea aceasta pascală, rămasă în țară unicat. "Zilele de Paști erau singurele din an în care ro­mâ­nii aveau voie să arboreze drapelul tricolor. În rest, le era interzis de către austro-ungari. Și a­tunci, oamenii din Certej s-au îndârjit să cins­teas­că cum se cuvine", îmi spune Ovidiu Cîm­pian.
Steagul de Paști e un fel de scenetă, asemă­nă­toare celor din perioada Crăciunului. E mai săracă în personaje, dar e plină de simboluri nebănuite. "Prin acest obicei, vestim Învierea Mântuitorului. De cum începe Postul Mare, pe un deal din apropiere se bate toaca și se pușcă cu carbid. Cel mai intens, asta se întâmplă din Vinerea Mare până în cea de-a doua zi de Paști, când obiceiul atinge punctul său cul­mi­nant". Toaca ține locul tobelor, cu care străjerii ce ve­ghea­seră mormântul Mântuitorului vestesc Învie­rea Sa. Pușcăturile cu carbid... Ei, bine, acestea au o însemnătate mai profundă decât poate părea la o primă vedere: sunt sufletul Mântuitorului, care poate trece și prin stâncă! Mărturisesc, e pentru prima dată când aud pe cineva vorbind despre "sufletul lui Hristos". Sufletul sufletului. Ascult, cu mai multă emoție, curgând povestea.
"Cei doi stegari, Craiul și Comornicul, se aleg și ei, încă de la începutul postului. Partea asta a tradiției s-a cam degradat. Inițial, cei doi stegari erau feciori care intenționau să se căsătorească în acel an. Iar pericolul de a li se fura toaca era creat tocmai pentru a le testa agerimea și capa­ci­tatea de a fi, ulterior, soți buni, vrednici să-și pă­zească soțiile", completează Ioan Purtător, fiul gazdei, și el, stegar, cu ani în urmă. Când se în­tâmplă ca toaca să le fie furată stegarilor, aceștia vor trebui să o plătească încon­jurând-o cu sticle de vin și ouă roșii. Plata ajungea să fie cu atât mai mare, cu cât era mai lungă toaca. Da, s-a întâmplat și asta, zâmbesc cei doi bărbați, pri­vindu-se complice.
Și vin apoi, pe rând, și Noaptea Sfântă a Învierii, și duminica Paștilor. Nimeni nu lipsește de la biserică. Îmbrăcați sau nu în costume populare, tineri sau bătrâni vin și-ascultă cu evlavie slujba. Unii sunt plecați pe la oraș, în alte colțuri de țară sau de lume, dar cei mai mulți din­tre ei se întorc acasă de sărbători și nu-i chip să lipsească de la biserică. Iar obiceiul steagului de Paști e un motiv în plus de-a se afla unii lângă alții, an de an.

Vestitorii

În cea de-a doua zi de Paști, curtea lăcașului sfânt e plină de lume. Că e soare sau plouă, că e foarte cald sau e frig și ninge, vin cu mic, cu mare să cinstească așa cum se cuvine tradiția.
"Stegarii, însoțiți de tinerii din sat, vin la biserică. Când slujba e gata, preotul iese în curte și binecu­vân­tează steagul și stegarii. Înainte ca steagul să fie prins pe o rudă lungă, de lemn, împodobită cu panglici tricolore, lăutarii cântă «Hora Unirii», în care sunt invitate să se prindă fetele din sat. În tot acest timp, stegarii stau pe scaune, cu câte o sticlă de vin în mână. În bătăi de toacă și pușcături cu carbid, aceștia sunt săltați de alți tineri din sat, cu tot cu scaunele pe care șed, în uralele vesele ale adunării. E semnul de cinste pe care-l primesc stegarii din partea comuni­tății", povestește Ovidiu Cîmpian.
Alte semnificații îmi sunt dezvăluite apoi, rând pe rând. În acest obicei poate mai mult laic decât re­ligios, vin oarecum unele peste altele, se întrepătrund, se ascund sau se lasă ghicite, fără a descifra până la capăt adevăratul sens al obiceiului. Și aflu: "Craiul are rol de a vesti Învierea Domnului, iar comornicul e cel care cheamă la bal fetele din sat. Se face, de fiecare dată, precizarea că, dacă fetele nu vin de bună voie la bal, vor fi răpite, așa cum odini­oa­ră romanii le-au răpit pe Sabine", spune Ovidiu. "Cristos a înviat! Cristos a înviat! Cristos a înviat!", spune craiul. "Preacu­cer­nice părinte, onorat public! Noi, tineretul din Certej, ne-am adunat pe dealul din fața bisericii, unde am ridicat o toacă pe care am bătut-o toată noaptea, în semn că nu dormim și-o străjuim. Dar să vă explic ce reprezintă steagul, toaca și bătăile ei: steagul e filmul Învierii Domnului, iar bătăile de toacă sunt bătăile de tobe ale străjerilor care au vegheat la mormântul Mântuitorului. În înche­iere, vă urez sănătate, fericire și vă spun: «Cristos a înviat! Cristos a în­viat! Cristos a înviat!»". Apoi comor­nicul e cel care grăiește adunării: "Cristos a înviat! Cristos a înviat! Cristos a înviat!" și îi invită pe cei de față la o frumoasă petrecere populară. "Cristos a înviat! Cristos a înviat! Cristos a înviat!".
Steagul este purtat apoi prin tot satul. Stegarii intră în fiecare casă și sunt cinstiți cum se cuvine, pentru că vestesc Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. Acolo unde sunt fete nemăritate, sunt stropite cu parfum și invitate să participe la bal. Un întreg alai îi însoțește, în acordurile muzicii lăutărești, cu măiestrie interpre­tate de ultimii ceterași, aduși tocmai de la Geoagiu. Există chiar și un "Cântec al steagului", o piesă instrumentală care se cântă doar cu această ocazie. Până și în cântec, iată, până și în cântec obiceiul aces­ta este unicat. Până și acolo și-au ascuns românii do­rul de libertate și au transpus în note interzisul drapel tricolor. Acum, steagul alb poartă, prin întreg satul, icoana Învierii, inițialele celor doi stegari și stema localității. Nimeni nu-i mai oprește, astăzi, pe români să-și țină la vedere simbolurile naționale. Poate doar semnificația lor reală să se fi atenuat oare­cum, deși în sufletele localnicilor, ele au fost as­cunse și păstrate sute de ani, așa cum se întâmplă în tot Ardealul.

200 de ani

Aron Dălie e preot în Certej, de 32 de ani. Așa a găsit obiceiul când a venit aici și nu s-a gân­dit nicio clipă că l-ar putea interzice, cum au fă­cut-o, cu alte obiceiuri pascale, confrați de-ai săi, în alte sate din județ. Nici n-ar fi avut de ce, îmi spune. "Chiar înscrisurile vechi vorbesc, în acest obicei, și de biserică, și de laic. Pe steag sunt re­prezentate icoa­na Învierii și stema co­mu­nei. În­treg ceremo­nialul acesta reprezintă filmul Învierii Domnului. Stegarii sunt străjerii, paza pusă de romani la mormântul lui Iisus Hristos. Înainte de a începe ceremonialul, tinerii cer binecuvântarea. De fapt, în Săptămâna Mare, cei doi stegari tre­buie să se spovedească și să se împărtășească. Tre­buie să fie curați și trupește, și sufletește. Să fie vred­nici de a vesti Învierea Mân­tuitorului", spune pă­rin­tele. Pare incredibil, totuși, cum a putut stră­bate timpul, nestingherit, obi­ceiul acesta, chiar și atunci când crucea însăși purta, ne­vă­zut, dar cu atât mai aprig, semnul interdicției. Îl în­treb pe bătrânul pre­ot dacă știe să fi existat vreo­dată vreo piedică în desfășurarea ceremo­nia­lului. "Da, au fost!", îmi răs­punde. "Pe vremea co­mu­niștilor, nu prea era vo­ie ca oamenii să se adune, mai ales în curtea bi­se­­ricii. Le era interzis să se pregătească anume, să puște cu carbid. Interdicția avea, însă, o nuanță mai mult politică. Dar deși au încercat să di­mi­nueze tradiția, să-i împiedice pe tineri să păstreze obiceiul, nu au reușit niciodată! Din păcate, cred că mai degrabă în vremurile astea se va pierde, cât de curând. Din cauza banilor, desigur. Totul im­pli­că chel­tu­ială: muzicanții, pre­gă­­tirea ba­lului... Tinerii sunt din ce în ce mai puțini, sunt ce­va mai dom­noși. Mai ușor va pie­ri acum, decât ar fi fost pe­ricolul atunci! In­terdicțiile de pe vremuri îi ți­neau pe oameni uniți, în timp ce liber­tă­țile de azi îi dez­bină".
La vremea când obiceiul ridi­cării steagului de Paști se va fi năs­cut, pentru români, libertatea pă­rea să nu existe, nici măcar ca un cuvânt rătăcit în dicționare. Și totuși, o dată pe an, libertatea era liberă să se mani­feste. Se îmbrăca în costum popu­lar românesc, își pu­nea tricolorul la brâu și se așe­za, cuminte, pe pânza albă a stea­gului ridicat de flăcăi, în curtea bi­sericii, în cea de-a doua zi de Paști. Sunt vreo 200 de ani de atunci. Acum, gos­po­dinele scot din cup­tor pâinea cal­dă și o lasă câteva minute, afară, ca să ajun­gă la Dumnezeu. Fiul Său va fi răstignit și va învia din nou. Va fi bine.

CAMELIA STÂRCESCU

Foto: Iulian Vasile Stănășel