COSMOS - Când viața cade din cer

Cititor Formula AS
- O sferă din metal descoperită recent ar putea da peste cap tot ce știm despre originea vieții pe Pământ. Sau, mai curând, ar putea aduce puțină lumină în ceea ce nu știm. Viața vine din Ceruri? Da, însă poate că altfel decât credeam -

O captură prețioasă

Găsirea sferei metalice ține și nu ține de întâm­plare. O mulțime de cercetători din întreaga lume se îndeletnicesc cu studierea, până în cele mai mici amă­nunte, a oricărui firicel de materie care ajunge la noi din spațiu. Printre ei, și câțiva oameni de știință de la Universitatea Sheffield, din Marea Britanie. Un balon trimis de aceștia la o altitudine de 27 de kilometri, chiar pentru a recupera particule venite din spațiu, le-a livrat celor care "citesc" în praf stelar o captură extrem de prețioasă: o sferă metalică. Vorbim, de fapt, despre cea mai substanțială și senzațională descoperire în domeniu care a fost făcută vreodată. Dar ce anume transformă bila metalică, dintr-un simplu obiect, în subiectul cel mai important al dezbaterilor științifice recente? Răspunsul ține de literatura SF: sfera celestă nu a vizitat Pământul cu mâna goală, ci a venit din spațiu încărcată cu viață. Mai mult decât atât, grație unei șanse unice, ea a fost fotografiată exact în timp ce oferea Terrei "cadoul" ceresc, expulzând în atmosferă materie organică. O a treia întâmplare a făcut ca bila aflată în cădere să se atingă de balonul expediat de cercetătorii britanici, lăsând o urmă care a putut fi stu­diată. Concluzia oamenilor de știință a fost unanimă: doar un obiect căzut din spațiu cu o viteză uriașă ar fi putut lăsa o astfel de amprentă.
Dacă întâmplarea n-ar fi făcut ca sfera să ajungă pe mâna cercetătorilor englezi, obiectul căzut din cer ar fi scăpat chiar și celor mai ageri ochi ai vreunui pământean. Profesorul Milton Wainwright, care con­duce echipa de la Sheffield, descrie obiectul ca fiind de grosimea unui fir de păr, cu niște filamente exteri­oare. Dar nu dimensiunea, ci componența sferei a pus lumea științifică pe gânduri, făcând-o să ia în serios o ipoteză pe care, până acum, o dezvoltaseră mai curând autorii de literatură fantastică. Astfel, o analiză cu raze X a arătat că învelișul bilei este făcut din titan și vana­dium, ca și cum ar fi fost special conceput pentru a proteja ce se află înăuntru. Cât despre conținut, sub­stanța biologică fotografiată în momentul expulzării ar putea fi, spun cercetătorii, material genetic, adică viață trimisă la pachet, din spațiu, cu destinația Terra. Expeditorul? O civilizație extraterestră, îndrăznesc să cocheteze cu gândul, pentru prima dată, oamenii de știință.

NASA crede în extratereștri

Originea extraterestră a sferei, aducând, probabil, cu sine un ADN, este susținută de majoritatea celor care au studiat obiectul microscopic căzut din cer. De altfel, teza po­trivit căreia viața nu a apărut, pur și sim­plu, pe Pământ, ci a fost transportată și replantată aici de pe planete unde exista deja, nu e nouă. Această teorie, numită "panspermie", a avut de-a lungul vremii mai mulți susținători, printre care astrofizicianul Carl Sagan și Francis Crick, laureat al Premiului Nobel pentru descoperirea structurii ADN-ului. Nouă este, însă, alura foarte serioasă pe care a căpătat-o teza, odată cu găsirea sfe­rei. Cercetătorii en­glezi au primit chiar și girul NASA, care a declarat că de acum încolo putem vorbi des­pre o primă dova­dă clară în spri­jinul panspermiei.
Bila venită din spa­­țiu și toată fră­mân­tarea științifică din jurul ei au făcut să i se acorde, în fine, con­siderația meritată și fizicianului indian Louis Godfrey. În 2001, o inexplicabilă ploaie roșie, căzută în mai multe sate din sudul Indiei, avea să trezească interesul în­tregii lumi. "Un praf roșu provenit din de­șertul Arabiei", au pre­cizat autoritățile indiene, dornice să ofere cât mai re­pe­de un răspuns rezonabil. Ne­mul­țumit de explicație, God­frey a continuat ancheta pe cont propriu și a ajuns la o concluzie tulburătoare. Nici vorbă de firicele de praf! Culoarea roșie a ploii era dată de niște particule vii, asemănătoare globule­lor roșii. Doar Chandra Wick­­­ramasinghe, profesor la Universitatea din Cardiff, interesat el însuși de pan­sper­mie, a luat în serios afir­mațiile lui Godfrey despre o posibilă substanță orga­nică ajunsă pe Pământ dintr-un alt colț al Universului. A fost nevoie să treacă 14 ani și să cadă din cer o bilă metalică exact în balonul colector al unor cercetători englezi, pentru ca fizicia­nul din India să fie crezut, iar panspermia să nu mai fie privită cu maximum de suspi­ciune.

Cine plantează "semințele vieții"?

Adepții panspermiei sunt cu toții de acord, până la un punct. Anume că viața terestră este, în fapt, de origine extraterestră. Din­colo de asta, există cel puțin trei variante ale teoriei. Cea mai tem­pe­rată dintre versiuni susține că viața ar fi ajuns pe Terra prin in­termediul unor asteroizi sau co­mete. Un fel de "semințe", con­ți­nând viață ar exista peste tot în Univers și ar cir­cula dintr-o zonă în alta, prin intermediul cor­puri­lor cerești. Nu altce­va înseamnă însuși cu­vântul "panspermie", ve­nit din greacă, de la "pan" și "sperma", care se traduc prin "tot" și "sămânță". Semințele din care răsare viața sunt purtate de ici-colo, pe trasee cosmice întâmplă­toare, după cum dictează aleatoriul func­ționării Universului. Este ceea ce susțin partizanii pansper­miei, în varianta ei cea mai blândă.
Cea de-a doua versiu­ne, mai radicală, vine cu ideea unui expeditor precis și a unui destinatar clar al "semințelor de viață". Materia organică nu s-ar plimba la întâmplare prin spațiu, ci ar fi trimisă dintr-un loc în altul, civilizațiile putându-se astfel crea una pe cea­laltă. Viața pe Pământ ar fi apărut tocmai prin această modalita­te, mai precis ca ur­ma­re a unei "fecun­dări" ex­terioare, a­vân­du-i ca autori pe ex­tra­tereștri. Destul de bulversan­tă, ipoteza unei Terre create, ve­gheate și ajutate de o civilizație de pe altă planetă are câteva ar­gu­mente pe care să se sprijine. Cel mai nou și mai puternic dintre aces­tea este însăși sfe­ra metalică a oa­me­ni­lor de știință en­glezi.
Își mai găsește lo­cul religia în ecuația aceasta precisă, pusă pe hârtie de știință? Da, răspunde cea de-a treia categorie de adepți ai panspermiei, care în­cearcă să facă pace între creaționis­mul biblic și teoria vieții ajunse pe Pământ de pe alte planete. Uriașii despre care "Geneza" spune că au existat la începuturi pe Pământ, alături de oa­meni, sunt văzuți în versiunea spirituală a panspermiei ca niște făpturi provenind din alte lumi, ajunse aici pentru a ameliora, într-un fel, rasa umană. Interesant de spus este și că pan­spermia lovește mai curând în evoluționism decât în creațio­nism, negând că viața ar fi apărut de la sine pe Pământ. De partea cealal­tă, teoria aceasta încearcă să ex­plice cum a apărut viața pe Terra, însă nu are niciun fel de răs­puns la întrebarea cea mare: cum a apă­rut viața însăși?

Viață fără de moarte

Susținătorii panspermiei au reu­șit, totuși, să ofere lumii un răs­puns foarte important, legat de fe­lul în care se comportă parti­culele vii. Viața are o rezistență incredibilă, au arătat cer­cetările ulti­milor ani. Pâ­nă și în ini­ma reactoa­relor nuclea­re, adică în mediile cele mai toxice care există pe pla­netă, reușesc să supra­vie­țuias­că tot felul de mi­cro­or­ganisme. Mai de­par­te, studiile arată că viața re­zistă chiar și celor mai dure călătorii în spațiu. Naveta Columbia, pră­bușită în 2003, nu a făcut față unui astfel de voiaj complicat. Însă în bu­cățile din navă găsite au fost descoperite, întregi și vii, o mulțime de micro­organis­me terestre, cu care naveta plecase la bord. Un experi­ment al cercetătorilor de la Universitatea din Zürich a demonstrat aceeași îndârjire a particulelor vii de a rezista, indiferent de condiții. Bucățele de ADN din bacterii au fost depuse pe exteriorul unei rachete pre­gă­tite de lansare. După un zbor suborbital și o reintra­re în atmosferă (care presupune expunerea la tempera­turi de aproximativ 1000 de grade Celsius), molecu­lele de ADN au fost regăsite acolo unde fuseseră așezate, fără ca informația genetică să fie afectată. Se pare că viața reușește, fără mari probleme, să învingă temperaturile extreme din spațiu, vidul sau radiațiile ultraviolete. Felul în care e structurată și programată să facă față călătoriilor spațiale și să se perpetueze, indiferent de condiții, e cel mai solid argument că pan­spermia e nu doar o teorie care sună seducător, ci și una destul de plauzibilă.
Dacă cei care propovăduiesc panspermia au drep­tate, rămâne să ne confruntăm cu o mulțime de între­bări destul de neliniștitoare. Ce fel de materii organice ajung pe Pământ și de ce sunt trimise? Intențiile expe­ditorilor sunt bune? Suntem creația extratereștri­lor? Am putea duce, la rândul nostru, viața în alte părți ale Universului? Deși răspunsurile pe care le avem în pre­zent sunt puține, cel mai bun lucru pe care îl putem face este să continuăm să ne punem întrebări. Chiar dacă nu ne vom lămuri aici și acum, viața va avea gri­jă să ducă mai departe descoperirile noastre.

DALIA TĂBĂCARU