Primăvara a început iar să vibreze triumfătoare, cu aburul ei îmbătător. Vibrează în aer, pe străzi, vibrează peste tot pământul, făcându-ne cu mâna de după florile copacilor care au explodat într-o simfonie de culori. Și de câte ori primăvara îmi bate și mie în geam, încep, pentru a-mi spori reveriile, să răsfoiesc albumele maeștrilor care au pictat-o mai cu osebire. În aceste plimbări printre linii și culori, mă opresc mereu la maestrul Viorel Mărginean și la soția sa, Olga Morărescu-Mărginean. Amândoi sunt din generația seniorilor picturii române, amândoi hărăziți cu un talent deosebit. Deși sunt soț și soție și amândoi pictează natura, viziunile lor sunt complet diferite. Puternice, cu multă personalitate. De aceea, stimați cititori, m-am gândit să întâmpinăm primăvara cu Olga și Viorel Mărginean. Două destine exemplare, doi artiști cu o operă împlinită, dar care încă trudesc ca să omagieze în picturile lor frumusețea naturii.
OLGA MORĂRESCU-MĂRGINEAN
"În picturile mele am scris cu petale, cu flori și cu ramuri"
Pe Olga Mărginean am găsit-o tronând între florile și păsările din tablourile sale, din micul ei atelier adăpostit în foișorul unei case din cartierul bucureștean Domenii. În timpul convorbirii noastre, picturile păreau să existe aievea, insinuându-se, magnetic, în dialog.
- Pictura dvs. e dominată majoritar de natură. Dar nu o natură văzută de departe, ca peisaj, ci de foarte aproape, în detalii delicate și intime, mărite parcă, cu lupa. Glumind ușor, dacă v-ați scoate capul printre petalele florilor dvs., ar fi de-a dreptul firesc. Cum ați început, doamnă Olga, prietenia aceasta măreață cu plantele?
- Prietenia mea cu plantele și cu natura a început într-un sat. Un sat de lângă Blaj, în Ardeal, unde fuseseră deportați părinții mei. Acolo am trăit foarte foarte aproape de natură. Aveam o căsuță pe malul Târnavei Mari, ultima așezare din sat. Eu aveam opt ani pe atunci. Și aveam prieteni, copii cu care mă jucam toată ziua pe malul Târnavei, pe lângă sălcii. Vedeam chiar și peștii în apă. Când mă duceam la școală, treceam peste un pod în fiecare zi. Și de pe pod, ne uitam în apă și vedeam frunze în culori magnifice, vedeam flori luate de apă și sclipirile apei. Pe vremea aceea, apele erau foarte curate. Țin minte că ne jucam în băltoace și apa sărea pe noi și era foarte caldă, pentru că "ploua cu soare". O copilărie fericită, între gâze, plante și păsări. Asta, deși părinții mei tocmai fuseseră deportați lângă Blaj, din Craiova, pentru "vina" de a fi avut pământ. Chiaburi. Noi însă am avut o copilărie luminoasă. În Blajul acelor ani '50, exista și o elită intelectuală, rămasă de dinainte de război. Și care m-a format frumos.
- Care au fost primele plante cu care v-ați împrietenit?
- Am descoperit acolo tot soiul de plante, o diversitate formidabilă. Mă fascinau sălciile plângătoare. Aveau niște bobițe roșii, care ne încântau. Culegeam, și primăvara, și toamna, aceste rămurele, din care ne făceam tot felul de "ikebane", buchețele pe care le duceam părinților și învățătorilor. Și mai erau floricelele de prin poieni și de pe malul apei. Aveau și un parfum aparte, proaspăt, și culori de la cele mai deschise până la cele mai tari. De aceea în pictura mea am o paletă largă de culori pentru flori. Dar tot atunci, în copilărie, am descoperit că și ramurile au culori aproape infinite. Iar toamna, într-o singură frunză, poți găsi mai multe culori decât într-un copac întreg. Toate aceste rămurele mi-au folosit mai târziu, când am început să pictez, pentru a le desena și ritma, într-un fel anume. Căci în fiecare plantă, cât de mică, există un ritm interior. În acest ritm, prezent oriunde în natură, stă esența.
- Pentru un pictor, florile reprezintă o ademenire uriașă. Ca și pentru poeți. E greu să te opui. Problema este cum poți picta "floarea ta", care să nu semene cu a altuia...
- Eu am ajuns la flori urmărind mai întâi mișcările liniilor în muguri, ramuri și petale. Am studiat fiecare frunză cu răbdare. Și am descoperit că pe o ramură, frunzele sunt gata așezate, cum spunem noi pictorii, într-o compoziție perfectă. Și am urmat compozițiile naturii. Dar am pictat și frumusețea unei semințe, le-am dedicat și lor o serie de picturi. Am considerat sămânța ca o plecare. Semințele, în afara frumuseții lor, au în ele viitorii copaci uriași. Încă o minune a naturii.
Cocoșul împărătesc
- Cum decurge actul picturii la dvs.?
- Mai întâi mă gândesc. Și nu puțin. Mă gândesc la păsări sau la flori, cum aș putea să le pictez mai bine, să le prind culorile nesfârșite. Mă gândesc săptămâni și luni și uneori și ani de zile, la câte un tablou. Călăuza mea este o poveste exemplară din China antică. Se spune că în vremea de-atunci, cel mai mare pictor al Chinei a fost chemat la împărat. Care i-a poruncit să-i deseneze cocoșul său favorit. "Nu pot, împărate!", a răspuns maestrul. "Dacă nu vei desena cocoșul așa cum trebuie, moartea te așteaptă!", i-a spus împăratul. "Închideți-l în curtea găinilor, până va învăța să-l picteze". După o lună, împăratul l-a chemat. "Ești gata?". "N-am învățat destul". Și pictorul a fost trimis înapoi în poiata găinilor, la învățat. După altă lună, a fost chemat iar. "Pictezi cocoșul?". "Socot că tot n-am învățat destul, Măria ta.. Trebuie să îl mai studiez." Așa l-a dus cu vorba pictorul pe împărat, lună după lună. Și când s-a împlinit anul, i-a zis împăratul: "M-am săturat să aștept! Ai stat destul închis cu cocoșul, ca să-l studiezi și să înveți să-l pictezi. Poruncesc să ți se taie capul!". Atunci pictorul a cerut să i se aducă hârtie, pensule și tuș negru. Și chiar acolo, în fața împăratului și a curții imperiale înmărmurite, din doar câteva linii magice, a pictat strălucit cocoșul acela. Iar împăratul, după ce l-a răsplătit cu respect și cu multă bogăție, la sfârșit l-a mai întrebat ușor nedumerit: "Cum ai făcut tu, că ai pictat așa bine un cocoș de culoarea curcubeului, folosind doar tuș negru?". "În negru, împărate, sunt ascunse toate culorile. Dar îți trebuiesc ani buni ca să știi să le scoți la lumină".
Imnul bucuriei
- Uneori, florile și păsările dvs. seamănă cu o scriere misterioasă. Un soi de alfabet secret. Care e sensul lui?
- Câteodată, în compozițiile mele pictez un element care se repetă. Și astfel, obțin un fel de mesaj scris. Am făcut asta în niște picturi cu ciocănitori. Acolo, am încercat să urmăresc în desen și culoare tocmai ritmul acela ciudat și repetitiv în care bate ciocănitoarea în copaci. Eu simt că ritmul ciocănitorii nu e un ritm venit din lumea asta. Este un ritm pe care i l-a dat păsării Cel de Sus. Iar pe mine mă interesează aceste mesaje venite de Sus și care se regăsesc în oameni, în păsări, în toată firea naturii. Eu le văd. Cred în aceste mesaje și le văd. Tocmai de aceea le pot desena. Așa că îmi doresc ca liniile desenate de mine să iasă din foaie și să se ducă direct în spațiu, să plutească deasupra pământului, cumva. Pentru că noi suntem pe acest pământ împreună cu toate plantele, păsările și gâzele; aceeași plămadă. Eu când pictez, vreau să transmit mesaje. Am făcut odată o pasăre. Foarte mică, și ținea în cioc o pană mare, cu mult mai mare decât ea. Ei bine, pasărea aceea este tocmai omul, iar pana cea mare este idealul lui. Idealul pe care noi îl urmărim și vrem să-l atingem. Mesajul pe care am voit să-l transmit cu pictura aceea este unul al înălțării și fericirii. Poți în viață să-ți atingi idealurile, chiar dacă nu le împlinești întru totul. Prin toate picturile mele eu încerc să transmit oamenilor forța bucuriei. Mai ales azi, când lumea e prea necăjită și agitată.
- Oamenii înțeleg mesajele dvs.? Înțeleg bucuria aceasta pe care vreți să le-o dăruiți prin culori?
- Să știți că nu mă sperie subiectele insolite din lucrările mele, pe care le găsesc pictând acele mesaje tainice. Odată am pictat doi papagali. I-am făcut foarte mari și tandri. Și lumea care i-a văzut într-o expoziție i-a admirat. Au înțeles că asta vreau să transmit: armonia.
"Vin florile peste noi și trebuie să le dăruim și noi ceva!"
- Sunteți o romantică fără leac, d-nă Olga. Așa-i?
- Da, sunt și cred în visele romantice. Cred că mi-au rămas din copilărie. Eu am avut niște părinți extraordinar de iubitori de carte și romantism. Tatăl și mama mea erau foarte frumoși. Tata era brunet, mama, blondă; erau atâta de frumoși, că dacă mergeau împreună pe stradă, oamenii întorceau totdeauna capul după ei. Frumusețea lor și a relației dintre ei mi-au imprimat definitiv copilăria.
- Există în viața dvs. vreo întâmplare aparte care v-a îndemnat să înțelegeți natura ca pe un mister?
- Un moment care într-adevăr m-a marcat am trăit când eram foarte tânără, aveam 18 ani. Atunci am primit de la soțul meu, Viorel Mărginean, drept cadou de 1 Martie, în locul unui mărțișor obișnuit, un mugure de plantă. Era o singură tulpiniță cu un mugure, învelită într-o mătase roșu cu alb. Atunci am descoperit frumusețea mugurilor de iarnă. Magia lor. Plantele au muguri și iarna, uneori muguri mari, colorați. Nu știusem. De atunci am început să observ plantele în detaliu, culorile mugurilor, ale scoarței copacilor, ale florilor. Și să le pictez.
- Ce flori preferați?
- Prefer florile ale căror petale sunt foarte clar dezvoltate. De exemplu, nu-mi plac așa de mult crizantemele, îmi plac în schimb petuniile și trandafirii. Petalele mici nu sunt atât de expresive, după părerea mea, ca petalele acelea mari. De aceea îmi place, de pildă, panseluța. Se desenează foarte bine în spațiu. Iar petalele ei, în formă de inimă, eu pot să le mișc pe foaie, să le redesenez ca și când ar fi aruncate acolo. Un fel de scris. Am scris cu petale, cu flori și cu ramuri. Am numit aceste desene, "Poeme". Și chiar sunt niște poeme. Dar am făcut și desene cu fructe, fructe adesea obișnuite. Cum ar fi perele. Sunt toamna niște pere colorate cu brunuri și cu verde și care au numai așa, câte o flacără de roșu, aruncată pe ele. Un mister al unui regal de culori, pe care am încercat să-l prind, pictându-l. În lumea asta, a naturii, totul este misterios, iar una dintre cele mai frumoase povești despre frumusețea și magia picturii este tot din China antică. Este vorba despre un pictor care picta atât de frumos peisajele, încât toată lumea venea de departe, din toată țara, ca să i le admire. Dar pictorul spunea întruna: "Mai am încă mult de studiat. Pot să le fac și mai frumoase". Într-o bună zi, tot așa, a venit cineva la pictor în atelier, să-i vadă tablourile. Dar artistul dispăruse și atelierul era gol. Iar în mijloc, trona un singur tablou uriaș: un peisaj gigantic și mirific, de o frumusețe fără seamăn, greu de prins în cuvinte. În atelier mai erau câțiva ucenici ai maestrului, care priveau, și ei, uluiți la tablou. "Unde e pictorul?", i-a întrebat vizitatorul. "Nu știm! Poate că a dispărut în acest peisaj". Pictorul se topise cu totul în opera sa. Ce poate fi mai frumos?!...
- Observația aceasta așa de tandră a naturii are, oare, răspuns? Comunicați cu florile și cu frunzele, cu ramurile copacilor?
- Eu consider că natura este stăpânul, iar eu sunt umilul ei servitor. Ea îmi spune niște povești, iar eu trebuie să le traduc pe hârtie, cu tușuri și acuarele; îmi plac acuarelele și tușurile, pentru că sunt transparente. Nu trebuie să copiem natura, ci să lucrăm în "sensul ei", cum spunea Luchian. Natura ne învață, ne arată liniile și culorile pe care să le folosim. E așa de bogată și diversă, încât ochii noștri aproape că nu-i pot percepe complexitatea. În ce privește comunicarea despre care mă întrebați, sentimentul acesta, al transmisiei și retransmisiei către noi, există. Ba, și mai mult, eu cred că, uneori, plantele, păsările și gâzele vin special către noi. Am trăit asta! Mă trezesc, uneori, diminețile, și mă gândesc că aș vrea să pictez o pasăre. Și tocmai atunci se apropie de mine o pasăre. N-am mai văzut-o până atunci. Se oprește pe pervazul atelierului meu și nu pleacă. Stă acolo, de parcă ar fi venit special s-o pictez. De unde știe c-o așteptam? Minunile acestea, toate, sunt de dincolo, de la Cel de Sus. Și vreau să vă spun, cu prilejul acesta, că și în revista "Formula AS" se simte din plin această apropiere față de cele de Sus. De cele transmise din afara noastră și fără voia noastră. Asta face ca să fie revista dvs. atât de iubită.
- Prietenia cu natura, cu intimitatea ei, v-a schimbat sufletul în vreun fel?
- M-a ajutat mult! Pentru că natura este un dar de la Dumnezeu pe care trebuie să-l iubim și să-l ajutăm. Să ajutăm pomii, animalele și păsările. Pentru că lor le datorăm viața noastră.
- Povestiți-ne ultima dvs. întâlnire cu florile, din acest martie năzuros...
- Zilele trecute mi-a adus cineva din pădure floarea paștelui. Este galbenă și foarte frumos colorată. Am stat zile întregi s-o admir. E pentru mine un vestitor. Îmi transmite vestea cea bună, că florile vin peste noi, că ni se oferă. Și că noi trebuie să le pictăm sau să scriem despre ele. Ele ne dau frumusețea lor, dar noi ce le oferim? Trebuie să le oferim și noi o cântare, un poem în linii și culori.
VIOREL MĂRGINEAN
"Sunt îndrăgostit de România. De aceea îi pictez peisajele"
Pe maestrul Viorel Mărginean l-am întâlnit în expoziția pe care și-a deschis-o zilele acestea la Palatul Știrbey, de pe Calea Victoriei din București. Tablourile sale, strălucind din pereți, salutau, și ele, anotimpul speranței.
- Primăvara a coborât iar, și în picturile dvs., d-le Viorel Mărginean.
- Așa-i! În această expoziție am multe lucrări închinate primăverii. Dar alături de ele am și picturi despre toamnă și iarnă. Un concert în culori al anotimpurilor.
- Cum curgeau anotimpurile la Cenade, satul copilăriei dvs.?
- Eu cred că tot ceea ce vezi în copilărie te formează pentru toată viața. La Cenade, casa în care m-am născut era casa ocolului silvic. Tatăl meu fusese primul primar din Cenade, din România Mare, după 1918, și după ce a încheiat două legislaturi, s-a ocupat cu pădurăritul, pentru că aveam tradiții în familie. Era brigadier silvic și îngrijea pădurile de pe Târnave. Casa asta în care m-am născut era așezată între doi versanți mari. În spatele ei era un versant în trepte, care cobora până aproape de Târnave. Și pe urmă începea pădurea, care venea până aproape de casă. În față, era alt versant, și cele două culmi erau despărțite de o vale. Dar când ploua mai tare, apa din vale se făcea de 20 de metri și venea până la fântâna casei. În copilăria mea, am văzut de mai multe ori învolburarea asta impresionantă a apelor. Și tot timpul am văzut, de la o oarecare înălțime, și peisajul din jur. Pe marginea Târnavei Mari se află un drum național și o cale ferată. De pe dealurile mele, când trecea trenul, părea mic de tot, ca o jucărie. Ca să nu vă mai spun că în timpul războiului, am văzut trenuri întregi încărcate cu tancuri și armament. Și toate se vedeau micșorate de acolo de sus, cum se mișcau încet, pe șine. Doar păcănitul liniștit al roților li se auzea, ca un refren. Departe de lumea dezlănțuită, mă simțeam cumva pe acoperișul lumii.
- Bănuiesc că majoritatea jocurilor dvs. se petreceau în pădure, o mare ispită pentru copii.
- Da, în anii copilăriei, cutreieram toată ziua pădurile. Găseam prin ele cuiburi de păsări, am văzut de aproape tot felul de păsări și vietăți. Era o aventură fără margini, pe care o trăiam cât era ziua de lungă. Primăvara, la Cenade, trăiam ceva cu totul aparte. Auzeam ciocănitorile cum își făceau cuiburile. Și erau așa de multe! Îmi aduc aminte că odată eram cu un frate de-al meu mai mare, sub pădure, și aram. Deodată au început să bată ciocănitorile. Păreau niște zgomote ca de mitralieră, dar era și mai mult de atât, nu înțelegeam bine ce aud. Suna ba într-o parte, ba-n alta, de parcă vântul ar fi făcut copacii să scârțâie. Erau ciocănitorile lucrând la cuiburile lor. Simfonia ciocănitorilor, primăvara. Neasemuită!
- Cum vă pictați peisajele, maestre Mărginean? Mergeți să le căutați în natură sau le pictați din memorie?
- Eu am studiat pictura, în tinerețe, 10 ani. Am făcut liceul de artă în Cluj, pe urmă am făcut șase ani la Institutul Grigorescu din București. Studiu temeinic, foarte serios. În timpul ăsta, am desenat enorm după natură. În facultate, ne duceam cu Vladimir Șetran și cu alți colegi în jurul Bucureștiului și făceam peisaje. De toamnă, în special. Iar dacă era iarnă cu mai puțină zăpadă și nu era foarte frig, mai pictam și iarna. Iar faptul că-s născut în natură m-a ajutat să-mi sporesc îndemânarea, încât la un moment dat, am ajuns să compun singur, în atelier, peisaje de primăvară sau din orice anotimp. Se imprimaseră în memoria mea. Dar cele mai multe dintre peisajele mele sunt de iarnă, nu pictez însă ierni glaciare, pe care când le vezi să ți se facă frig. Nu, iernile mele sunt blânde ca niște primăveri timpurii. Parcă ai vrea să fii și tu acolo, în tablourile mele. Eu am înțeles spiritul peisajului românesc. Tocmai de aceea pot crea peisaje în așa fel încât să ți se pară că le-ai mai văzut undeva. Deși pictez în atelier, ți se pare că ai mai văzut undeva locul pictat de mine.
- Pictura dvs. e copleșită de peisaje. Un fabulos tezaur vizual, pe care îl recunoști, de îndată, a fi românesc. De ce le pictați cu atâta patimă și magie?
- Vedeți dvs, eu am fost cu expozițiile mele în multe țări ale lumii. Am fost și în Statele Unite, unde am avut o expoziție de succes. Am vândut lucrări și aș fi putut să rămân acolo. Cu acel prilej, la Chicago, l-am vizitat pe Mircea Eliade, iar el mi-a cumpărat două pasteluri. Voia să aibă imagini de acasă, mi-a spus. A fost o întâlnire extrem de emoționantă. Gândul că peisajele mele erau pe pereții casei lui Mircea Eliade m-a încurajat teribil! Și cum începusem să vă spun, atunci, în anii '70, am călătorit cu tablourile și expozițiile mele prin Occident. Am fost și în Anglia și la Paris, în Germania, Japonia, Austria. Am circulat mult și aș fi putut să rămân și să rezist acolo, cu arta mea. Dar n-aș fi renunțat pentru nimic în lume la România. Sunt îndrăgostit nebunește de ea. De aceea îi și pictez peisajele, declarații de recunoștință și dragoste.