- Dramaturg, cântăreț și compozitor, autorul mărturiilor cuprinse în paginile de față a cunoscut-o aievea pe Maria Tănase, în anii copilăriei lui. Pline de farmec și prospețime, amintirile sale, legate de casa natală a cântăreței, aflată în mahalaua, de mult apusă, a Căii Văcărești, scot din umbră amănunte gingașe, menite să întregească portretul celei dintâi dintre marile doamne ale cântecului românesc -
Grădina cu crizanteme
- Erați adolescent când ați cunoscut-o pe Maria Tănase. Întâlnirea cu ea a fost atât de puternică, încât v-a marcat întreaga viață. Ați compus și cântat melodii inspirate de ea, ați evocat-o în piese de teatru, ați organizat spectacole în amintirea ei. Ce magie s-a petrecut când ați văzut-o pentru prima oară?
- Totul a început într-o dimineață de august a anului 1956, care nu anunța nimic din ceea ce a urmat. Era o dimineață de miercuri, ca oricare alta din verile copilăriei. Mă sculasem dis-de-dimineață ca să pot merge cu verii mei, Romică, Nelu și Gigi, la ștrandul din fața Teatrului de Operetă, care se afla peste Dâmbovița, în dreptul podului Mihai Vodă. Tanti Mărioara, sora tatălui meu, care mă găzduia, tocmai îmi pusese în față ceaiul de măceșe, în care picurase puțin rom, și două felii de pâine unse cu margarină și marmeladă. Atunci a sunat telefonul și eu am sărit să răspund: tata, care era ospătar la restaurantul "Calu Bălan", mă chema de urgență la el. "Marine, grăbește-te să ajungi cât mai repede la mine. Nu întârzii de ora zece, ai înțeles?" Cum să nu înțeleg, când vorba tatii era sfântă! Am alergat, de-mi sfârâiau tălpile, și în douăzeci de minute am ajuns. Imediat s-a apropiat de mine o fetișcană care m-a dus în salonul cel mare al restaurantului unde tata, ca șef de sală, supraveghea tot ce se întâmplă. În câteva vorbe mi-a spus că urma să-l însoțesc pe cumătrul Țâmboi, care era meșter la uzina Mateiaș Rakoși, sau Lemetru, cum îi ziceau bucureștenii, și care împreună cu nea Ionel Oracescu, alt cunoscut de-al tatei, trebuiau să mă învețe meserie. Prima lecție urma să aibă loc în dimineața aceea: repararea pompelor care scoteau apa pentru irigații, la serele de flori ale lui Ion Coandă Tănase, tatăl artistei Maria Tănase.
- Unde erau serele acestea?
- Din Calea Văcărești se făcea a cincea sau a șasea stradă pe dreapta, Livedea cu Duzi, la numărul 23. În dimineața aceea am mers până acolo cu tramvaiul. Am așteptat în fața porții, până când un câine mare ciobănesc a fost dus în fundul curții, ca să putem intra. Ne-a întâmpinat fratele Mariei Tănase, Franz, care ne-a și dus la un șopron, în locul unde erau așezate pompele și motoarele ce așteptau să fie reparate. Până acolo, am trecut printre serele pline de flori și răsaduri, printre ghivece cu trandafiri, ochiul-boului, stânjenei, pomișori ornamentali, crizanteme, margarete, sute de flori, era o minunăție de culori în oricare parte te uitai. Cele mai frumoase erau niște crizanteme albe, mari cât floarea-soarelui, care creșteau în sere olandeze. Am aflat că florile acelea erau cele mai frumoase din țară și că Ion Coandă Tănase le trimitea până la Viena și Paris, pentru vânzare, dar și în cele mai scumpe restaurante din București. În copilărie mai văzusem eu flori minunate, la bunica Anica din Știrbești, mama tatălui meu. Ea era renumită pentru faptul că atunci când făcea pâine în cuptor, oferea oricui trecea pe uliță câte o bucată de pâine caldă, înmuiată în miere, și câte o floare din grădina ei, ca s-o pomenească. Așa i se dusese vestea... Dar recunosc că nu mai văzusem până atunci grădină așa de frumoasă și de măreață ca a lui neica Ion Coandă Tănase.
- Cum arăta casa părintească în care a copilărit Maria Tănase?
- Era o casă cu verandă, care avea geamlâc de jur împrejur. Tavanele aveau grinzi cu tăblii de brad vopsit în maroniu spre gălbui, ca frunzele de nuc atinse de brumă. Pe tăblii erau încrustate niște flori în formă de inimioară, frunze de viță și ciorchini de struguri, agățați pe jordele răsucite, o adevărată dantelărie care m-a făcut să mă minunez de iscusința meșterului care le-a făcut. Era o casă simplă, dar confortabilă, cu obiecte de bun gust. Nu era o casă impresionantă, cine știe cât de mare, ceea ce te uimea la gospodăria lui Ion Coandă Tănase era grădina imensă, straturile nesfârșite de răsaduri, serele, florile de toate formele și culorile, dar și oltenașii care lucrau în grădină și care cântau de mama focului ca să le treacă ziua mai frumos. Maria a recunoscut, odată, că de la ei a învățat multe cântece, jocuri, snoave și povești.
În curtea casei, la intrare, pe partea stângă, erau doi cireși uriași. "Gata! S-au îmbrăcat miresele mele de nuntă!", zicea Maria despre ei, primăvara, când erau plini de flori și de albinele care ieșeau din stupina tatălui ei.
"Purta o rochie de mătase vernil..."
- Să ne întoarcem la prima întâlnire cu Maria Tănase...
- Da, să mă întorc la ziua în care soarta mea s-a schimbat, în ciuda dorinței părintelui meu. Nu s-a prins meseria de mine atunci, deși meșterul se străduia să mă ademenească, și îmi tot cerea instrumente și scule de care avea nevoie la reparat. Mi le arăta și apoi îmi vorbea despre ele, îmi spunea cum se folosesc, la ce sunt bune, cum se cheamă. Nu s-a prins meseria, pentru că la un moment dat, când eram deja destul de obosit și plictisit, a venit nenea Franz și m-a trimis în casă, unde trebuia să ajut la ceva... Am pornit spre casă, dar n-am apucat să bat la ușa din lemn înflorat, căci pe alee, în fața mea, s-a ivit, dintr-odată, Maria Tănase. Nu-mi venea să cred că am așa un noroc, să o văd de-aproape, pe cea mai cunoscută artistă a timpului, ale cărei fotografii le urmăream de multă vreme, cu nesaț, în revistele verișoarelor mele mai mari.
- Vă amintiți cum arăta, cum era îmbrăcată? Amănuntele acestea sunt fără preț acum, când Maria Tănase s-a transformat într-un mit...
- Cum să nu?! Purta o rochie de mătase vernil, iar pe cap avea o pălărie albă, cu niște flori liliachii superbe. Doamne, câtă grație avea, ce distinsă era! Când m-a întrebat cine sunt, nici n-am avut curaj să mă uit în ochii ei, iar când m-am prezentat ca la școală, cu nume și prenume, "Voican Marin", a râs, m-a făcut "pui de oltean" și m-a întrebat dacă îmi place cântecul "Marine, la nunta ta". Cum să nu-mi placă, dacă așa mă cheamă?! "Îi fi și logodit", a glumit ea mai departe cu mine, căci eram deja de cincisprezece ani... "Ce fată ți-au promis că-ți dau părinții?". Am roșit, transpirația mi-a cuprins fața și dacă se putea lua foc din emoție, cu siguranță aș fi ars ca un chibrit. Mă gândeam... de unde o fi știind oare că tata (care făcea glume, amenințându-mă că mă însoară cu una bogată și urâtă, dacă nu pun mâna pe carte) mă logodea, când cu fata vreunui cârciumar, când cu a cumătrului Sanchi, angrosist și mare jucător de table. Văzând că mă fâstâcesc și nu știu ce să-i răspund, doamna Maria m-a prins pe după umeri și am mers alături cu dânsa pe alee, până am ajuns în pridvorul casei. Acolo m-a întrebat dacă am jucat vreodată într-o piesă de teatru și eu "m-am împăunat" și i-am povestit cât de grozav fusesem la școală, în rolul lui Șvek, zevzecul și aiuritul. I-am mai spus că-mi place să ascult teatru la radio și că-mi place să citesc. "Ca să vezi unde era artistul de care am nevoie și nici nu știam!", a zis Maria. "Astăzi vei fi pajul meu!" Abia atunci am avut curaj să mă uit în ochii ei minunați, verzi, strălucitori ca frunza pomilor sărutați de roua dimineții. Privirea ei mă sidera. În clipa aceea am fost parcă fermecat și am devenit dintr-odată vorbăreț, de nu mă mai puteam opri. I-am povestit de piesele pe care le-am văzut la teatru și de actorii pe care i-am cunoscut la restaurantul unde lucra tata, care avea un separeu special pentru artiști, unde le satisfăcea toate gusturile culinare.
- Maria a cântat în restaurantul în care lucra tatăl dumneavoastră?
- Maria a cântat în multe locuri în București. Tata a lucrat la "Calu Bălan", la "Caru cu bere" și la "Cina". A fost prezent peste șaizeci și cinci de ani în restaurant. A început ca ucenic, apoi a fost picolo, ospătar, și a urcat toată scara ierarhică, până a ajuns șef de sală. În toți anii aceștia a căpătat înțelepciunea de a-i asculta și înțelege pe toți cei care călcau pragul localului unde lucra. Și, mai ales, pe artiștii ale căror întâlniri se petreceau pe atunci, cel mai adesea, în cârciumioare, ce aveau un farmec deosebit.
Maria a cântat la "Caru cu bere", sezonier. Ea avea uneori reprezentații la câte cinci, șase restaurante în aceeași seară, mergea de la unul la altul, o așteptau oamenii, și mulți veneau la restaurant special ca s-o asculte cântând. Acolo unde cânta Maria Tănase, și încasările erau întotdeauna mai mari. Tata mi-a prezentat mulți actori și cântăreți. Așa i-am cunoscut pe Alexandru Critico, Pop Marțian, Nae Roman, Bimbo Mărculescu, Florin Vasiliu, Marcel Anghelescu, Ionel Fernic, pe Fărâmiță Lambru, mereu cu țigara Mărășești lipită în colțul gurii, pe Nelu Busuioc, pe Fănică Luca și pe mulți alții. Tata a fost un mare iubitor al oamenilor cultivați, al artiștilor. I-a ocrotit cât a putut. Nu era un simplu ospătar. Era om citit. Când s-a însurat, a adus ca zestre un geamantan de cărți. Eu m-am născut cu Eminescu în casă, și în clasa a cincea știam mai mult de douăzeci și cinci de poezii pe de rost. Când aveam oaspeți, la rugămintea părintelui meu, trebuia să recit în fața lor. Sora lui tata, tanti Mărioara, a studiat Conservatorul la Atena și a cântat la Neapole și Roma, unchiul Pavel și-a câștigat traiul cântând la balalaică. Așa că este de înțeles, cumva, și nu e de mirare, că n-am ajuns, nici eu, reparator de pompe, ci am început să cânt, să scriu poeme, piese de teatru și să compun muzică.
Pajul concediat
- Ați cântat și în fața Mariei Tănase?
- Da, am cântat chiar la acea primă întâlnire, când după ce m-a întrebat ce-mi place să citesc, ce piese de teatru și ce spectacole am văzut, mi-a spus că am să fiu pajul ei, într-un spectacol pe care trebuia să-l joace chiar în acea seară. Dar până să-mi propună rolul, m-a testat, s-a asigurat că o să mă descurc, că o să fiu capabil să-i dau un buchet de flori și să spun la momentul potrivit fraza: "Sunt fericit să vă văd, Ducesă. Primiți aceste flori, care simbolizează dragostea pe care v-o port." La prima încercare, în loc de ducesă, am zis "coană prințesă", ceea ce a făcut-o să râdă cu lacrimi, apoi am repetat până am știut bine rolul. Țin minte că după aceea a scos o țigară dintr-o tabacheră cu încrustații aurite și, cu mișcări încete și delicate, a apăsat-o puțin, apoi a fixat-o într-un port-țigaret argintiu foarte lung, ce răspândea reflexe liliachii, fiindcă de-a lungul lui se observau petalele unei mici tămâioare ieșite în relief. Eu mi-am intrat imediat în rol și, ca un adevărat paj, am luat repede bricheta care era în apropiere și i-am aprins țigara. După aceea, doamna a tras cu sete un fum și mi-a mulțumit cu o înclinare ușoară a capului, în vreme ce rotocoale subțiri îi atingeau borul pălăriei...
În tot răstimpul pregătirii mele teatrale, la poarta casei aștepta o mașină. Doamna Maria mi-a dat să duc în ea un buchet mare de crizanteme, zicând: "Să ai grijă, să nu le lovești, că sunt așa de fragede, scumpele mamii, se frâng cât ai clipi din ochi".
Am dus florile la mașină și nu mai puteam de bucurie. Înainte să ies, m-a sărutat pe frunte și atunci am fost învăluit de parfumul ei. Ce-mi trebuia mai mult? M-am crezut în rai. Mă și gândeam la ce vor spune verișorii mei și delurenii din Vâlcea natală, când vor auzi că am jucat în rolul de paj, în spectacol cu marea artistă Maria Tănase. Numai că fericirea mea n-a durat mult. Ziua care începuse pentru mine atât de promițător s-a sfârșit cum nu se poate mai trist. Exact în momentul în care mă așezasem, plin de importanță, în mașină, lângă Maria Tănase, lângă noi s-a oprit cu scrâșnet de frâne o altă mașină. Din ea a coborât o femeie grăsană, de mână cu o fetiță îmbrăcată ca un îngeraș. Femeia s-a scuzat că a întârziat și eu am încremenit când am auzit-o pe doamna Maria spunându-mi, încurcată cumva, că va trebui să cobor din mașină, pentru că tocmai a sosit fetița care juca, de fapt, rolul pajului. "Rolul pe care ai să-l joci tu... ți-l păstrează Dumnezeu", mi-a mai zis Doamna Maria, după ce i-am sărutat mâna și după ce m-a mângâiat pe păr, uitându-se lung la mine. Cu ochii plini de lacrimi, am urmărit mașina care se îndepărta. Cea mai fericită zi din viața mea devenise, într-o secundă, cea mai neagră.
- Ați revăzut-o pe Maria Tănase după această întâmplare?
- Da, de multe ori, pentru că aveam niște colegi care locuiau lângă casa lui Ion Coandă Tănase și treceam adesea în curtea lui. De multe ori l-am ajutat prin gospodărie, la grădinărit, și o vedeam și pe Maria, care apărea din când în când pe-acolo. Mult mai rar decât i-ar fi plăcut tatălui ei, care se plângea că o vede prea puțin. Îmi amintesc de o zi în care ne-am întâlnit tot în căsuța cu pridvor a lui Ion Coandă Tănase. Maria era parcă supărată, întristată, și mi-a zis să-i cânt ceva vesel. I-am cântat două melodii pe care le învățasem de la bunica mea din Dealul Viilor: "La fântâna de la Dealu" și "În poiană la Bejanu". S-a înveselit imediat, pentru că nenea Oracescu, acela care mă dusese prima oară în gospodăria lor și care era și el de față, a făcut niște glume care se potriveau cu textul cântat de mine. Doamna Maria a râs, apoi m-a bătut pe spate și m-a învățat cum să stau drept atunci când cânt. Și mi-a spus că-i place timbrul vocii mele. Apoi mi-a mai zis să nu părăsesc cântatul și, cum se apropiau sărbătorile de iarnă, să vin cu prietenii mei la colindat și la "arat" cu Plugușorul, printre straturile de flori ale tatălui ei, ca să aibă recoltă bună în anul care va veni.
Cu plugușorul, prin grădină
- Și v-ați dus...
- Da, am fost. Iar ea și invitații ei au fost mulțumiți de noi. Atunci când am ajuns în casa din Livedea cu duzi, Maria era înconjurată de prieteni. Erau de față soțul ei, Baronul, cum i se spunea lui Clery Sachelarie, Nelu Busuioc, Fărâmiță Lambru și impresarul ei, Gaby Michailescu. Pregătisem un Plugușor ca lumea. L-am repetat cu multă vreme înainte, în curtea bisericii Dobroteasa, unde era o îngrijitoare, Tanți Madamana, care ne-a dat câteva fuioare de cânepă, ca să ne facem bice cu pocnete tari. Constantin Leca, prietenul meu, care era vecin cu tatăl Mariei, a pregătit pluguțul cu cormană din placaj, cu trupiță și cuțit, așa cum trebuie. Tot el "l-a condus" și a trecut apoi cu el printre răzoarele de flori și printre serele lui Ion Coandă Tănase, în vreme ce oaspeții Mariei ne ascultau urarea recitată din toată inima. Dar când să ajungă în fața pridvorului, nu știu cum s-a întâmplat, că Leca s-a împiedicat ori a alunecat pe zăpadă și a căzut. Cineva dintre cei de față a spus râzând că a căzut ca vițelul la poarta nouă, dar coana Maria, ca să salveze situația, l-a mângâiat pe Leca, l-a pupat și a zis că sigur e vorba de "vițelul de aur" și că acela e un semn că va veni un an bun pentru comerțul cu flori al tatălui ei. Apoi ne-a omenit, ne-a dat bani și mâncare, nuci și colaci cu miere, covrigi și baclavale, iar pe mine m-a rugat să-i mai cânt o dată "La fântâna de la Dealu", care-i plăcea. Nelu Busuioc m-a acompaniat atunci.
Așa era Maria întotdeauna, știa să binedispună pe toată lumea, să bucure printr-un gest ori printr-o vorbă și pe cel mai amărât om. De multe ori, își dădea toți banii celor mai necăjiți. Spre supărarea impresarului ei, Gaby Michailescu, îi lăsa pe studenți și pe cei care n-aveau bani de bilet să intre gratis la spectacole, trimițându-le invitații semnate cu rujul de buze. Niciodată nu știa cât câștigă, n-o interesau banii, ci doar bucuria oamenilor. De câte ori nu și-a împărțit și hainele unor femei sărmane! Când se auzea în mahalaua Cărămidarilor (de fapt, Cărămizarilor îi ziceau oamenii) că Maria a venit la casa tatălui ei, se umplea curtea de oameni. Trebuia să lege câinii în spatele ogrăzii, ca să nu-i împiedice pe cei care voiau s-o vadă ori să ceară vreun ajutor de la ea. Nimeni n-a plecat de la poarta ei fără să primească ceva. A fost o femeie darnică, bună la suflet, de aceea au iubit-o toți. Ea a cântat pentru omul de rând, cu o dăruire care atrăgea și te făcea să vrei s-o mai vezi. Până când s-a stins, adică din 1956, când am cunoscut-o, și până în 1963, am fost prezent la toate spectacolele pe care le-a dat în București, n-am lipsit la niciunul. Am întâlnit-o deseori în casa părintească din strada Livedea cu duzi și am urmat-o ca un paj adevărat, așa cum m-a pregătit ea pentru rolul acela pe care n-am mai ajuns să-l joc, dar după care mi-am ordonat întreaga viață.
Perna cu trandafiri
- O întrebare de final: ce anume o făcea pe Maria Tănase să fie atât de specială, încât toți cei care o vedeau rămâneau îndrăgostiți de ea?
- Era de o simplitate enormă, nu era sofisticată și artificială, cum sunt multe artiste din ziua de azi. Era frumoasă, era naturală și avea o distincție care o plasa deasupra ființelor comune. Îi plăceau bijuteriile delicate, dacă purta cercei, nu mai punea brățări și coliere, nu era împopoțonată. Cel mai mult îi plăcea o broșă simplă, din aur, cu steluțe de mărgăritare, pe care o purta destul de des. Avea o energie extraordinară, trecea ușor și cu repeziciune de la un subiect la altul, fără să uite ceva din ceea ce s-a vorbit. Se îmbrăca simplu, cel mai adesea în haine de culoare albă, iubea mult albul și, când a fost bolnavă, a și cerut să fie înmormântată tot într-o rochie albă și să aibă la cap o pernă cu petale de trandafiri din grădina tatălui ei. Dar mai presus de toate, cred că principala ei calitate a fost aceea că s-a dăruit până la ultima suflare ca să aducă bucurie altora. Și asta se simțea, ori de câte ori cânta. A fost o întruchipare a bucuriei.
Mai știu că nu-i plăceau deloc doctorii. Cam de prin 1961 a început să se simtă câteodată rău și stătea mereu la soare, spera și spunea că soarele o va vindeca. Din păcate, în 22 iunie 1963, în ziua solstițiului, în ziua cea mai lungă a anului, când soarele este cel mai puternic, "Pasărea Măiastră" și-a început zborul în eternitate. Iar eu am rămas ca un paj credincios, să-i cinstesc amintirea.