RODICA CULCER despre... Kleptocrație și agonie

Redactia
- Credeți în posibilitatea ca guvernul Ponta să cadă - nu printr-un desant liberal - ci pentru că toți ortacii săi vor ajunge în pușcărie?

- Judecând după atitudinea sa în cazul ministrului de fi­nanțe Vâlcov, înțelegem că Victor Ponta ar guverna liniștit cu toți penalii în echipă. Corupția pare să facă parte din esen­ța acestui partid, pe care nu l-aș numi social-democrat, ci kleptocrat, iar Victor Ponta nu are de unde să ia înlo­cuitori necompromiși pentru miniștrii care ajung în vizorul DNA, căci PSD nu a promovat oameni cinstiți și com­petenți, și nici un tehnocrat care se respectă nu se va asocia cu o echipă compromisă. Totodată, logica politică a PSD face imposibilă primenirea sa: deși cunoștea problemele penale ale fostului primar din Slatina, premierul a insistat să-l numească ministru de finanțe. Din păcate, PSD a modelat de la bun început statul românesc post-decembrist și a impus jefuirea statului ca normă a acțiunii guver­na­men­tale. Toate partidele apărute după 1989 au sfârșit prin a-l copia, ceea ce înseamnă că astăzi avem doar false alter­native la PSD. În mod normal, Victor Ponta ar fi trebuit să-și dea demisia după eșecul de la prezidențiale și să-și reformeze partidul din opoziție. Știa însă că nu ar fi rezistat în fruntea partidului, nici cinci minute, dacă nu era premier și nu asigura accesul haitei de corupți la banul public. Cum îi este tot mai greu să folosească această unică armă de care dis­pune, implozia partidului ar trebui să se accele­re­ze. În­tr-adevăr, stâlpii PSD din teritoriu și de la centru sunt pe cale să se prăbușească, după cum demonstrează cazurile ba­ronilor Radu Mazăre și Nicușor Constantinescu, sau al fos­tului ministru și apropiat al premierului, Dan Șova. Până la prăbușirea totală a partidului, așa cum s-a prăbușit Democrazia Cristiana în Italia anilor 1990, după campania "mani pulite", mai este însă ceva vreme, pentru că, oricât de rapid și de eficient s-ar mișca procurorii DNA sau DIICOT, ceata kleptocraților, pe care se bazează Victor Ponta și pe care electoratul român a votat-o în 2012, are încă o redută greu de cucerit: Parlamentul, al cărui vot îi ține încă la adăpost pe candidații la arest și încetinește mer­sul anchetelor. Le încetinește, dar, după victoria lui Klaus Johannis la prezidențiale, nu le mai poate opri. Intervenția președintelui a fost salutară în cazul lui Darius Vâlcov, care nu ar fi demisionat dacă șeful statului nu i-ar fi cerut pu­blic revocarea. Înaintăm, cu poticneli, în direcția corec­tă, ceea ce zădărnicește strategia lui Victor Ponta de a câș­tiga timp în așteptarea unei minuni, deși lațul DNA a ajuns la propria familie și la cei mai apropiați colaboratori - Dan Șova și Sebastian Ghiță. Dacă PNL ar fi ceva mai activ și so­cietatea civilă mai puternică, s-ar putea crea o mișcare de protest care să măture PSD de la putere. Dar, din calcul cinic, PNL nu se grăbește să guverneze. Pe de altă parte, în­locuirea guvernului Ponta cu un guvern al unui PNL mi­nat de propriile scandaluri și susținut de o majoritate par­la­mentară de strânsură, inclusiv de trupele lui Marian Van­ghelie, nu reprezintă soluția radicală de care avem nevoie. Ni­ciodată mai mult ca acum nu a avut România nevoie de for­țe politice noi - și niciodată nu au fost acestea mai ane­mi­ce. În concluzie, agonia continuă, cel puțin deocamdată.

- Cine și ce ar trebui să facă în România, pentru a împiedica Parlamentul să devină un refugiu pentru membrii săi amenințați de cătușe?

- Cum vedem în fiecare zi, Parlamentul României a devenit ultimul refugiu al penalilor, deși ar trebui să fie instituția fundamentală a democrației. Dacă democrația ro­mâ­nească are un chip atât de schimonosit, aceasta se da­torează - după criteriile unor politologi de prestigiu - fap­tului că am trecut brusc la un regim democratic, fără să dispunem de elementele unei ordini politice viabile: stat de drept, instituții puternice și un sistem care să asigure răs­punderea politicienilor în fața cetățenilor (accountability). Nu aveam cum să le fi moștenit din comunism și nici nu le puteam crea peste noapte, mai ales că puterea politică s-a aflat de la început în mâinile reprezentanților fostelor structuri de putere, care aveau drept unic scop spolierea resurselor publice. Mersul istoriei a împins însă și Ro­mâ­nia înainte, iar astăzi, statul de drept a început să se întă­reas­că și să se afirme, ceea ce duce la distrugerea eșafo­da­jului kleptocratic construit imediat după 1989. Instituțiile însă nu sunt încă suficient de puternice, iar mecanismele care asigură tragerea la răspundere a politicienilor sunt șubrede. În plus, scena publică este luată prizonieră de instituțiile media ale politicienilor penali. Ce dezbatere publică sănătoasă și corectă am putea purta în Ro­mânia, pe tema unei reforme profunde a societății și po­liticii din țara noastră, într-un spațiu public dominat de televiziunile pe care le cunoaștem? Ar trebui să avem o televiziune pu­blică autentică, independentă, capabilă să contrabalanseze exce­sele anti-democratice și clientelare ale televiziunilor private, dar reforma TVR depinde de aceeași clasă politică nedemnă care ne conduce, deci nu se va realiza curând. Ori de câte ori s-au realizat reforme ample și profunde, ca­re au schimbat din temelii practica politică - la noi sau aiu­rea - acestea au fost promovate de elite politice, inte­lec­tua­le, profesionale, și propulsate de pre­siuni sociale generate de schimbări în structura so­cie­tății. Este inutil, după cum demonstrează experiența isto­rică și literatura politologică, să impui reforme tehnice, dacă nu există și fundamentul politic, cultural și social care să le susțină. Din această pers­pectivă, părem condamnați să asistăm la un etern blat între politicieni, pentru perpe­tuarea actualului sistem "ti­căloșit" - ce frumos își dau ei mâna, să ne jefuiască prin noua lege a finanțării partidelor po­litice! - în ciuda efor­turilor DNA. Cum actuala clasă po­litică nu poate fi un factor de progres, căci nu se va arun­ca singură în aer, sin­gura speranță vine din afara ei, și anu­me, din reviri­mentul segmentului necompromis al societății civile și, con­co­mitent, din coagularea elitelor intelectuale și profesionale ale societății. Doar astfel, printr-un nou activism civic, pu­tem pune presiune pe partidele din opoziție și susține forțe politice noi, necompromise, cum ar fi formațiunea Mo­ni­căi Macovei, de pildă. Nu este ușor și nici nu se va întâm­pla prea curând, căci reformele struc­turale cer timp. Dar, dacă președintele Johannis nu ar fi pri­zonierul PNL, ci s-ar întoarce către restul societății, poa­te că ne-am mișca mai repede și... cu mai mult talent.