Pr. Conf. Univ. Dr. Gheorghe Holbea, prodecan al Facultății de Teologie Ortodoxă din București și parohul bisericii "Precupeții Noi", a fost apropiat al unora dintre marii duhovnici ai României. Părintele Sofian Boghiu și părintele Ștefan Slevoacă (profesor și predicator strălucit) i-au fost duhovnici, părintele Dumitru Stăniloae l-a iubit și l-a sprijinit ca pe propriul copil, părintele Ioanichie Bălan l-a onorat cu prietenia lui, de la părintele Cleopa Ilie s-a împărtășit de "harisma cuvântului", de la părintele Paisie Olaru de "harisma blagosloveniei", iar de la părintele Elefterie Mihail de "harisma omeniei". Toate aceste mari întâlniri și-au lăsat amprenta asupra părintelui Gheorghe Holbea. De la marii duhovnici pe care i-a cunoscut a învățat că esența credinței ortodoxe stă în simplitate, iar simplitatea, care aduce pacea sufletească, se capătă prin încercări și suferință. De aceea îi iubește, îi pomenește la slujbe și îi cinstește în conferințele publice pe care le organizează, pe preoții, călugării și mirenii care au pătimit pentru Hristos și pentru neamul românesc, în închisorile comuniste.
Inițierea: Sihăstria - Sihla - Agapia Veche
- Părinte profesor, vă numărați printre oamenii fericiți care au avut norocul și bucuria să trăiască în preajma unor mari duhovnici ai bisericii ortodoxe, ca ucenic și ca prieten. Cum v-ați apropiat de ei?
- Pronia cerească a vrut așa. În 1979 eram elev în anul întâi la Seminarul Ortodox "Chesarie Episcopul" din Buzău, și, în prima vacanță, m-am hotărât să merg pe la mânăstiri, împreună cu un coleg mai mare, Costel Tănăsache, astăzi profesor la Facultatea noastră și preot în București. Până atunci, nu ajunsesem niciodată la mânăstire, deși viața monahală mă interesa. Am mers întâi la Mânăstirea Cetățuia din Iași, unde am văzut ce înseamnă viață de obște. Acolo, însă, am stat puțin. Pe urmă am mers la schitul Țibucani, care aparținea de Mânăstirea Secu, și acolo am intrat în ritmul adevărat al mânăstirii. Fiind în zonă, am vrut să-i cunosc pe câțiva dintre duhovnicii despre care se dusese vestea în țară. La Sihăstria l-am întâlnit pe părintele Cleopa, după care am urcat la Sihla, unde era părintele Paisie Olaru, și-apoi am coborât la Agapia Veche, unde era duhovnic părintele Elefterie Mihail, care fusese stareț la Dervent. A fost un drum inițiatic, care m-a încărcat atât de mult sufletește, încât l-am refăcut apoi în fiecare vară, pe toată perioada studiilor. Cinci săptămâni din fiecare vacanță de vară, ca elev și apoi student, le-am petrecut la mânăstirile din Moldova. A fost una dintre perioadele bogate duhovnicește din viața mea.
"Părintele Cleopa avea focul duhului, părintele Paisie Olaru, harul blagosloveniei"
- Ce v-a impresionat cel mai mult la acești părinți?
- La părintele Cleopa m-a fascinat felul în care vorbea. Dar nu atât pentru ce spunea, deși erau lucruri extrem de interesante, cât mai ales pentru cum spunea. Am avut o revelație, pentru că părintele Cleopa transmitea ce trăia: o realitate întrepătrunsă - cea văzută și cea nevăzută. Eu am crescut într-o familie credincioasă. Citisem cărți duhovnicești, părinții mi-au cultivat sentimentul religios cu o dimensiune rituală a vieții... Dar chiar și așa, un copil se eliberează foarte greu din viziunea magică asupra vieții, de felul acela de a privi totul ca pe o poveste. Or, părintele Cleopa reușea să dea viață unei pilde din Pateric, de exemplu. În gura lui nu-mi mai părea, ca până atunci, un basm, ci o realitate concretă, pe care părintele o cunoștea direct și mi-o împărtășea. Părintele Cleopa făcea prezențe reale, în acel moment, în acel loc unde ne aflam, din marile figuri ale ortodoxiei, din Sfinții Părinți, care trăiseră pe pământ în urmă cu sute de ani. Când spunea: "I-auzi ce spune dumnezăiescul Pavel...", îl și vedeai pe Sfântul Apostol Pavel în carne și oase în fața ta. Istoria Bisericii era o realitate personală pentru părintele Cleopa, pe care ți-o făcea accesibilă și ție. Sfinții nu erau numai chipuri zugrăvite în icoane și nume în fața cărora ne aplecam, plini de evlavie, deveneau oameni ca noi, care vorbeau aievea, cu și despre Dumnezeu! Pentru că părintele Cleopa nu reproducea pasaje din Scriptură sau din Sfinții Părinți, ci îți oferea un cuvânt pe care îl frământase îndelung în ființa lui și îl trăise. Era viu! Iată de ce spun că părintele Cleopa avea harisma cuvântului. Cuvântul biblic și cuvântul patristic aveau în gura lui focul duhului. Și mulți mărturisesc asta. De pildă, fiica lui Alexandru Mironescu, Elena, a povestit cum odată a venit la ei în casă părintele Cleopa, și când a început să vorbească despre icoana Rugului Aprins, pe care o aveau pe un perete, icoana a început să se miște și dinspre ea s-a auzit ca un fel de cântare îngerească. Nu degeaba părintele Cleopa era căutat de mii și mii de credincioși din toate colțurile țării.
- Cu un asemenea dar, nu este greu să mai punem pe cineva alături?
- Nu, pentru că fiecare mare duhovnic are harisma lui. Părintele Paisie Olaru, de exemplu, o avea pe cea a blagosloveniei. El avea un trup împuținat, părea neputincios, dar când îți dădea binecuvântarea, te apropia cu capul de pieptul lui și îți spunea cu o voce subțire "Domnul să te binecuvânteze, Domnul să te apere, Domnul să-ți hărăzească un colțișor de rai!", simțeai că se revarsă peste tine o pace care nu putea veni decât de la Dumnezeu. Și îți lua toate grijile.
Părintele Elefterie Mihail te vindeca, și de boli sufletești, și de boli de oase. Făcuse o școală de medicină tradițională și știa leacuri cu plante și să repare orice era legat de scheletul osos. Își dădea imediat seama de ce suferi, chiar dacă nu-i spuneai. Era de o bunătate nemaipomenită. Stătea cu noi, niște copii, două, trei ore, la taifas duhovnicesc, și ne ospăta din belșug. Ne răspundea la întrebări și ne vorbea despre capcanele care apar în urcușul spiritual. Faptul că un părinte ca el ne acorda atâta atenție însemna foarte mult pentru noi. Iar când plecam, de fiecare dată, ne dădea câte un ban de drum, chiar dacă noi nu ceream și nici nu ne așteptam. Avea harisma omeniei.
"M-am legat pe viață de Mânăstirea Bistrița"
- Pe părintele Ioanichie Bălan și pe părintele Dumitru Stăniloae, care apoi v-au îndrăgit mult și v-au ajutat, i-ați întâlnit ceva mai târziu...
- Da, întâi pe părintele Ioanichie, în anul 1982, la Mânăstirea Bistrița de Neamț. Citisem cărțile sale, primul volum din "Convorbiri duhovnicești" și "Patericul românesc", și am fost curios să-l cunosc. Datorită părintelui Ioanichie și părintelui Iustin Pârvu, care era atunci tot acolo, m-am legat pe viață de Mânăstirea Bistrița, care reprezintă pentru mine un fel de mânăstire de metanie. Am petrecut acolo șase vacanțe de vară. Și apoi am revenit de câte ori am putut.
Părintele Ioanichie Bălan m-a iubit foarte mult, până a trecut la cele veșnice. Împreună cu părintele Luca Diaconu, actualul stareț de la Mânăstirea Bistrița, am diortosit volumul al doilea din "Convorbiri duhovnicești", atunci, într-o vacanță, la rugămintea părintelui Ioanichie. L-am iubit și îl iubesc enorm pe părintele Ioanichie, pentru că a făcut o misiune foarte importantă în perioada comunistă, prin câteva din cărțile pe care le-a scris: "Patericul românesc", "Vetre de sihăstrie românească", "Convorbiri duhovnicești" și "Mărturii românești la locurile Sfinte"; a arătat că în spațiul românesc avem mari duhovnici, chiar în acea vreme, că avem icoane făcătoare de minuni, că se întâmplă minuni, că pe pământ românesc au trăit oameni sfințiți - care mai târziu au fost și canonizați. Nu știu dacă a analizat cineva ce impact au avut în conștiința contemporanilor săi cărțile părintelui Ioanichie. Cred că le-au fost de mare folos sufletesc foarte multor români. Din lavra de la Bistrița s-au ridicat mulți părinți duhovnicești, călugări îmbunătățiți, cum a fost și părintele Iustin Pârvu. Tot datorită Mânăstirii Bistrița l-am cunoscut și pe părintele Dumitru Stăniloae. Starețul Ciprian Zaharia aducea des cărturari la mânăstire... Venea des acolo și istoricul literar și teologul Dan Zamfirescu. Odată am plecat împreună acasă, iar pe tren mi-a spus că ar trebui să-l cunosc pe părintele Dumitru Stăniloae. L-a sunat pe părinte și m-a introdus. Era în 1986. Eu îl știam pe părintele numai ca mare teolog, dar nu-l întâlnisem niciodată. Era pensionar de prin 1973 și nu l-am avut profesor. Pe vremea studenției mele nu a fost invitat niciodată la facultate să țină o prelegere sau să-l cunoaștem, deși era o somitate în materie, foarte cunoscut prin "Filocalii" și "Teologia Dogmatică".
"Cunoștința cu părintele Stăniloae a fost una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieții mele"
- Cum a fost întâlnirea cu el? În zilele noastre, amintirile acestea sunt fără preț...
- M-am dus timorat la părintele acasă. Mă așteptam să fie sofisticat și pretențios, căci avea renumele de cel mai mare teolog român, dar am întâlnit un om bun și foarte simplu. Era de o simplitate dezarmantă, asta m-a cucerit. Cunoștința cu părintele Stăniloae a fost una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieții mele. M-a iubit ca pe propriul lui copil. Nu vreau să sune ca o laudă, ci ca o mulțumire adusă lui Dumnezeu această mărturisire. Și a fost direct interesat și implicat în viața mea. Avea o mare generozitate, îți dădea valoare, te făcea să te simți important, nu te umbrea cu nimic. Desigur, nu eram singurul care îi trecea pragul casei și pe care îl copleșea cu bunătatea lui. Pictorul Horea Paștină, de pildă, era tot timpul la părintele Stăniloae. Veneau și mulți alții, Maria Vârcioroveanu, Costion Nicolescu, Costea Munteanu... Părintele m-a ajutat mult să înțeleg în profunzime ortodoxia. Mi-a dăruit cărți în manuscris, ca bunăoară "Chipul nemuritor al lui Dumnezeu"... Cuvintele părintelui dospeau în mine bucurii. De altfel, planul tezei mele de licență l-am făcut cu părintele Stăniloae: "Persoană și comuniune". Iar când am luat examenul pentru doctorat, părintele s-a bucurat de parcă ar fi fost o izbândă personală. Apoi, în 1991, mi-a dat o foarte măgulitoare recomandare pentru bursa de doctorat din Grecia.
"Numitorul comun al Marilor Duhovnici este Duhul Sfânt"
- Părinte profesor, ce însușire aparte, ce dar îi desparte pe marii duhovnici de duhovnicii obișnuiți?
- Sunt autentici. Iar această pecete a autenticității se capătă prin grele încercări, prin suferință. Este vizibilă pe chipurile și în viețile unor duhovnici ca părintele Sofian Boghiu, părintele Arsenie Papacioc, părintele Iustin Pârvu... Și, în general, lumea simte duhul autentic. E ca și cum ai gusta din harul dumnezeiesc. E o harismă pe care o simți. Marii duhovnici reușesc să scoată din tine ce este frumos și bun. Toți avem păcate, toți suntem neputincioși, dar în fața lor ne luminăm. Eu am fost atras de duhovnicii blânzi și eu însumi cred că sunt acum un duhovnic blând. M-am împărtășit de blândețea părintelui Sofian, de blândețea părintelui Ștefan Slevoacă, de inteligența și bunătatea părintelui Arsenie Papacioc, de dragostea copleșitoare a părintelui Stăniloae, de prietenia părintelui Ioanichie Bălan... Pe toți îi pomenesc cu mare drag și cu recunoștință la fiecare Sfântă Liturghie.
- Au marii duhovnici și ceva care îi face să semene, un numitor comun?
- Numitor comun este Duhul Sfânt, pentru că altfel sunt diferiți ca firi. Spre exemplu, părintele Adrian Făgețeanu, de la Mânăstirea Antim, avea o oarecare asprime care nu se potrivea tuturor. Părintele Ioanichie Bălan părea dur, dar în fapt era un moldovean cumsecade imediat ce te apropiai de el. Părintele Iustin Pârvu era de o finețe și o generozitate incredibile.
- Credeți că sunt epoci care favorizează apariția marilor duhovnici prin prigoana asupra credinței, prin încercări?
- Da, într-adevăr. Și acum trecem printr-o astfel de perioadă, deși, la prima vedere, nu s-ar spune. De fapt, toate timpurile sunt de încercare, dar fiecare vreme este mântuitoare, după cum afirma Mircea Vulcănescu. Acum avem nevoie, poate mai mult ca altădată, de discernământul marilor duhovnici. E o perioadă de confuzie generală. Trăim într-o lume tulbure, în care se cultivă confuzia pe scară largă.
- Există speranțe ca marii noștri duhovnici să aibă urmași în generațiile de azi?
- Din păcate, marii noștri duhovnici s-au cam dus. Cu siguranță sunt foarte buni duhovnici și în generațiile mai tinere. Dar mie mi-e greu să spun nume, pentru că am rămas îndrăgostit de cei pe care toți îi știm drept marii noștri duhovnici: Cleopa, Paisie, Sofian, Elefterie, Ioanichie, Iustin, Arsenie, Adrian, Teofil - toți trecuți la Domnul. În prezent, am, de pildă, mare evlavie la părintele Rafail Noica. Sigur că sfinția sa e mai izolat, dar din când în când, ține câte o conferință sau publică o carte, prin care ajută mai mulți creștini decât ar putea ajuta dacă ar sta tot timpul numai în scaunul de spovedanie. Pentru mine, "Cultura duhului" este o carte revelatoare. Nimeni nu a scris atât de simplu, clar, sintetic și convingător, despre paternitatea duhovnicească a răsăritului creștin. Adică, prin taina duhovniciei, Dumnezeu îl mântuiește pe credinciosul păcătos prin preotul păcătos. Căci nimeni nu este fără de păcat, iar preotul nu trebuie să se pună în locul lui Dumnezeu, ci să fie împreună-slujitor cu Dumnezeu. Și-atunci Dumnezeu face minuni. Revenind la întrebarea dvs., da, sunt și alți buni duhovnici, și ei vor fi tot mai mari pe măsură ce îi vom crește și noi.
- Vreți să spuneți că un duhovnic devine mare prin evlavia, rugăciunea și suferințele credincioșilor?
- Da. Tot părintele Rafail Noica spune că fiii duhovnicești îi nasc pe părinții duhovnicești. Prin dragoste, prin rugăciune și prin toate celelalte. Așadar, în mare măsură, poporul dreptcredincios are duhovnicii pe care îi merită. Vrei un duhovnic bun? Atunci, roagă-te pentru el, iubește-l, ascultă-l! Nădăjduim că Dumnezeu va ridica mari duhovnici din nou.
- Toți preoții au har de la Dumnezeu. Totuși, lumea caută cu tot dinadinsul duhovnici cu faimă. De ce?
- Desigur, Dumnezeu lucrează prin toți duhovnicii, dar pe unii îi dăruiește cu harisme speciale: blândețe, bunătate, cuvânt convingător etc. De fapt, cred că până să aibă faimă, marii duhovnici atrag prin harismele pe care le au. Oamenii simt puterea Duhului în acei preoți și de aceea îi caută. După ce foarte mulți i-au descoperit, începe să funcționeze și "reclama", sau forța recomandării, dacă vreți. Aici apare o altă problemă: lipsind marii duhovnici, se fac remarcați mai degrabă duhovnicii cu brand. În căutare de senzațional, de miraculos, oamenii supradimensionează pe câte unul, care capătă o reputație fără acoperire duhovnicească, el fiind, săracul, un neputincios. Și e foarte periculos, pentru că astfel este alimentată mândria unor preoți, care sunt împiedicați să crească duhovnicește, ba sunt trași și înapoi, și nici nu mai pot ajuta pe nimeni.
"Când te afli la hotarul dintre viață și moarte, devii simplu și esențial"
- Mulți dintre marii duhovnici pe care i-ați pomenit au plătit credința cu suferință. Faptul că au pătimit așa de amarnic în închisorile comuniste v-a făcut mai sensibil la tematica martirajului, de care vă preocupați în mod constant?
- Da, dar nu numai din empatie sau pentru recuperarea istoriei adevărate, ci pentru modelele de trăire creștină care sunt astfel de oameni. Am simțit că ei întruchipează profunzimea învățăturii creștine. L-am cunoscut bunăoară prin "Jurnalul Fericirii" pe monahul Nicolae Steinhardt, care, fără să fie preot, a fost totuși duhovnicul unor generații. Și el mărturisea că a intrat mândru, orgolios în închisoare și a ieșit din temniță vindecat, gata să se bucure de un colț de pâine, de o mână de iarbă și de un petec albastru de cer - lucruri pe care în general nu le luăm în seamă. Când te afli la hotarul dintre viață și moarte, devii simplu și esențial. Deci, să nu ne ferim de încercări, ci să ne bucurăm când ni se dau, pentru că avem prilejul să ne îmbunătățim sufletește. În clipele acelea rămâi tu singur, față în față cu Dumnezeu. Și-atunci este momentul adevărului.