Gheorghe, Ioan și Vasile - Trei japonezi L-au întâlnit în România pe Dumnezeu

Claudiu Tarziu
- Tot mai mulți străini se convertesc la ortodoxie. Frumusețea slujbelor și ardoarea credinței le dăruiesc iubirea după care tânjesc. Dacă lucrul acesta pare firesc, pentru creștini cu religii apropiate, când e vorba de "ortodocși japonezi", transformarea ține și de miracol -

Trei japonezi într-o ceainărie din București. Chipuri solemne, pictate parcă pe-o stampă veche. Lipsesc kimonourile. La o privire gră­bită, cei trei bărbați par cam de aceeași vârstă, undeva pe la mijlocul vieții. Sunt însoțiți de un preot român, cu figură blajină și zâmbitoare. Invitați ai revistei "Formula AS", au acceptat să îi povestească reporterului miracolul vieții lor: trecerea la ortodoxie.
Facem cunoștință. De la stânga la dreapta: Nukina Nobuyuki (42 de ani) - creștinat Gheorghe -, Ichiro Yuki (45 de ani) - bo­tezat Ioan -, și Takagi Yasuyuki (63 de ani) - sau fratele Vasile. Că­rora li se adaugă duhov­nicul lor, Pr. Cristian Onea, parohul Bisericii "Ceauș Radu" din Bu­cu­rești. Să le as­cultăm, împreună, poves­tea.

Sensei Nukina Nobuyuki (Gheorghe)

Născut la Nagoya, în Ja­ponia, este maestru în Wado-ryu, având cen­tura neagră cu 5 dan. Wado-ryu înseamnă "Ca­lea armoniei" și este un stil de karate bazat pe tehnici de apărare non-violente. Nukina deține o școală de arte marțiale în București, al cărei scop este "perfec­țio­na­rea spiritului și caracte­rului prin karate". A cu­noscut-o pe soția lui, Georgiana, chiar la Nagoya, unde ea venise cu o bursă pentru a se perfecționa în karate. S-au îndrăgostit și au trăit șapte ani în Japo­nia. "În acest timp, soția mă ruga să o însoțesc du­minica la bi­serică, ea fiind foarte credin­cioa­să. Și mergeam la o bi­serică protestantă, a­proape de casa noastră din Nagoya sau, când eram la Tokyo, la cate­drala ortodoxă rusă de acolo. La ortodocși, mă im­presionau slujbele, întot­dea­una. La protestanți se citea din Biblie, și comen­tam tex­tul. Am citit și eu, integral, Biblia și mi-a plă­cut. Am con­siderat că este adevărul în ea, dar nu m-am gândit la botez. De fiecare dată când ne întorceam de la bise­rică, simțeam că soția mea este și mai puternică în interior. Avea un echi­libru de invi­diat. Știam că pute­rea îi vine de la cre­dința ei", spune Nukina Nobuyuki. Pentru un luptător ca el, forța sufletească este esen­țială. Într-un târziu a înțeles că puterea ortodocșilor vine din iubire. "În Ja­ponia, lipsa de iubire îmbol­nă­vește generațiile tinere de depresie. Boala se tratează, pentru moment, în spi­tale, cu medicamente. Dar fun­damental se tratează nu­mai prin dragoste, pe care nu o găsești nicăieri. În Româ­nia, dragostea vindecătoa­re începe la biserică. Vii la preot și îți dă leacul potri­vit. Să nu mă înțelegeți gre­șit, și japonezii iubesc, sunt generoși, săritori cu semenii lor, dar nu au dragostea dumnezeiască. Pen­tru că ei trăiesc într-o comunitate desăvârșită, dar nu și în comuniune. Dacă primești iubirea lui Dumnezeu, poți sta în picioare, dacă nu, nu. Și tu singur hotărăști dacă vrei dragostea lui Dum­­nezeu sau nu".
Apoi au fost vacanțele în România, o țară de care s-a îndrăgostit și în bisericile căreia a asistat la multe sluj­be, chiar dacă nu înțe­le­gea o boabă din ce cân­tau preoții. În 1999, după atâ­ția ani de tatonare, a decis să treacă la ortodo­xie, dar nu pentru ca să fie în ace­eași credință cu so­ția, ci pen­tru că îl desco­perise pe Dumnezeu ca iubire. A fost botezat cu numele Gheor­ghe, la Catedrala Pa­triar­ha­lă din București, de un so­bor de preoți condus de IPS Teodosie Snago­vea­nul.
"Când m-am întors de la botez, aveam o atât de mare energie, încât sim­țeam că plutesc la o jumă­tate de metru deasupra pă­mântului. M-am așezat în pat și aveam aceeași sen­zație. Eram cu­prins de o lumină și de o bucurie greu de descris. Dar și soția mea îmi simțea energia atât de mult, încât îi era fri­că să se atingă de mine. În acea noapte, am visat că mergeam singur pe stradă, iar pe partea stângă a stră­zii trecea un șir de oa­meni fără cap. Am înțeles că am ales drumul bun", mărturisește sensei, cu ochii plecați, ca și cum s-ar teme să nu fie perceput cuvântul lui drept laudă.
Regretul cel mare al lui Gheorghe e că niciodată, de atunci, nu a mai avut trăirea din ziua botezului. "Eram purificat, toate pă­catele făcute până la botez îmi fuseseră spălate. Îmi pare rău că nu am putut să ră­mân așa și am făcut și alte greșeli. Acum mă stră­duiesc să mă curăț sufle­tește cât mai mult, pentru a-L primi pe Dumnezeu. Căci Dumnezeu nu vine nici mă­car duminica, la Liturghie, dacă e biserica murdară, darămite într-un om păcătos.".
Părintele Cristian Onea întărește spusele lui Nu­kina despre strădania sa de a se îmbunătăți duhov­ni­cește. De șapte ani, japonezul vine la Biserica "Ceauș Radu" nu doar la Sfânta Liturghie de duminică, ci și la cele de miercuri dimineața (care încep la ora 5.00) și, mai recent, și la cea de vineri. Acum nu mai poate trăi fără Liturghie.
"L-am recunoscut de prima dată, când a venit la miruit, după o slujbă. Ne-am împrietenit, am fost și colegi la o grădiniță, unde eu predam religia și sensei făcea lecții de karate. Am mers apoi la sală, la el, la antrenamente, a venit și el la biserică, să sfințesc stea­gul echipei românești pe care o conducea la cam­pionatul european de karate și să le fac o rugăciune pentru aju­tor de Sus... Au simțit cu toții că după aceas­tă ru­găciune au avut rezultate mai bune și acum vin de fie­care dată înaintea unui concurs. Mulți copii români au învățat odată cu tehnicile de karate, și creștinis­mul de la sensei Nukina", afirmă părintele Cristian. Ocrotitorul familiei Nobuyuki este Sfântul Gheorghe, căci toți ai casei îi poartă numele: pe Nu­kina îl cheamă Gheorghe, pe soție Georgiana, pe fiul lor George, și pe fiică, Sara Georgiana.

Ichiro Yuki (Ioan cel ospitalier)

Născut într-o localitate de lângă Tokyo, Ichiro Yuki și-a făcut studiile universitare în Olanda. Acolo a cunoscut-o pe viitoarea lui soție, Mihaela, o româncă din Oradea, studentă și ea. În 2002 s-au căsătorit, iar după un an, și-au botezat ortodox fetița. Atunci s-a botezat și el, cu numele de Ioan. A devenit ortodox în căutarea iubirii, cea mai presus de firea umană. Tânjea după dragostea de Dumnezeu, deși nu o conștientiza. Simțea că îi lipsește ceva, iar soția sa i-a deschis ochii. Nu a înțeles de la început cum este acest Dumnezeu care, din iubire, se răstignește pentru om. Cât a stat în Japonia și cât a mai hălăduit prin lume, tot încerca, dar nu reușea să-și atingă inima de Dumnezeu. Dar, odată mutat în România, totul a înce­put să se limpe­zească. În primul rând, cu frecventarea regulată a bisericii. Sfânta Liturghie este pentru Ioan cu adevărat momentul întâlnirii cu Dumnezeu. Nu înțelege niciun cuvânt în limba română, deci nici din slujbă, dar nu are nevoie pentru a simți prezența Duhului Sfânt. "Pentru mine e o bucurie mare, din momentul în care intru în biserică și până la sfârșit. Nu mă mai satur de energia care mă umple acolo."
A fost un noroc și pentru el, și pentru Gheorghe, să dea peste o femeie credincioasă, care să-l aducă în Biserică? "Nu e noroc, e voința lui Dumnezeu. Doar Dumnezeu a putut face să se cunoască doi oameni din două culturi total diferite, aflate la zece mii de kilo­metri distanță una de alta, cu religii radical deosebite, să se iubească și să ajungă să vadă la fel Adevărul", spune calm, cu voce înceată și cu mâinile adunate spre piept, ca pentru rugăciune. Se sfiește să vorbească despre Dumnezeu, pentru că despre El nu se vorbește oricum și în orice poziție, ci numai cu mare smerenie, cu frică și cu dragoste totodată.
La început, după botez, a mai fost încercat de îndoieli: dacă a greșit, alegând o credință pe care nu o cunoaște suficient, dacă nu i se potrivește, dacă astfel și-a trădat strămoșii și va fi pedepsit? Dar repede i s-au spulberat aceste frici, devenind tot mai senin și mai iubitor. Iar de când s-a mutat în București, unde și-a deschis un restaurant cu specific japonez, s-a hotărât să le împărtășească și clienților pe care îi simte deschiși bucuria credinței lui. "Ortodoxia nu se ține pentru tine. E o dovadă de iubire să îi arăți și altuia care e calea spre mântuire", crede Ioan.

Takagi Yasuyuki (urmașul Sfântului Vasile)

S-a născut la Niigata, acum 63 de ani. A venit la București în 1996, împreună cu soția și cei trei copii. Și-a deschis o firmă de imobiliare, mai ales pentru clienți japonezi. Trece drept cel mai vechi japonez din România, dar nu de puține ori a fost exasperat de ce se întâmplă aici. Cu toate acestea, a rămas. Poate ca să-și dovedească sieși că, prin tenacitate și pricepere, reușești oriunde. Copiii s-au întors în Japonia. Soția a plecat și ea la ei, la sfârșitul anului trecut. Poate că i-ar fi urmat și Takagi Yasuyuki, dacă nu s-ar fi petrecut o minune cu el. Fiind singur, de sărbători, a întrebat un prieten român cum ar petrece mai bine aici, într-o perioadă în care lumea românească este cuprinsă de spiritul sărbătorii. Acela l-a îndemnat să-l însoțească la biserică. Apoi, pe 23 decembrie, anul trecut, i-a făcut o vizită lui Ichiro Yuki (Ioan), pe care îl știa creștin, la restaurant. Au vorbit tot despre Crăciun, ortodoxie și mântuire. Mult. La sfârșit, Ichiro i-a spus că încă și mai multe va afla de la Nukina Nobuyuki (Gheorghe).
În Ajunul Crăciunului, au fost la slujbă la Mânăs­tirea Antim. De la prima Sfântă Liturghie la care a par­ticipat, Takagi a fost cucerit de împărăția lui Dumne­zeu. Dar s-a temut că e doar o părere și n-a spus că vrea să se boteze. Pe 25 decembrie, a participat la Liturghie la părintele Cristian. În noaptea de Revelion, cei trei japonezi au mers din nou la Liturghie, la bise­rica "Ceauș Radu", iar la agapa care a urmat, Ta­kagi i-a spus părintelui că vrea să se boteze. "I-am reco­mandat să mai citească, să mai vină pe la bise­rică, pentru a se asigura că asta vrea cu adevărat, dar era foarte hotărât. Atunci, am acceptat să-l botez. M-a lăsat să-i aleg numele și, cum eram în noaptea de Sfân­tul Vasile, i-am zis că îl va chema Vasile. S-a înve­selit tare, pentru că știa că Vasile înseamnă bucurie și că Sfântul Vasile a făcut Vasiliadele, acele așezăminte pentru îngrijirea bolnavilor. Iar el, încă înainte de a vrea să se boteze, luase decizia de a face o clinică de medicină tradițională japoneză, bazată pe remedii naturiste și tehnici alternative. Se bucura, pentru că numele ales îi confirma că e pe calea bună" - poves­tește părintele Cristian Onea. Peste câteva zile, Takagi s-a numit Vasile, după Taina Botezului. De atunci încoace e numai zâmbet. Nici o problemă nu i se mai pare la fel de grea ca înainte, nimic nu-l mai deran­jează, este bucuros că-l are pe Hristos și nu se mai te­me de nimic. "La botez, m-am născut din nou, cu ade­vărat. Sunt acum ca un bebeluș, deci nu-mi mai recu­nosc nici vârsta din buletin", adaugă Vasile și râde.

Câteva întrebări

1. Ce vă place cel mai mult la ortodoxie? Frumu­sețea slujbelor, adân­cimea credinței, prezența du­hov­­nicească a preotului?

Gheorghe:
"Esențial și cuceritor pentru mine este că ortodoxia se petrece în inimă. Acolo Îl simți și acolo vorbești cu Dumnezeu. La Sf. Liturghie primești în mod real energia divină în tine, dacă ai sufletul curat. Lumea ortodoxă este plină de locuri în care Dumnezeu este prezent în cel mai evident mod, așa cum, de exemplu, L-am simțit la Mâ­năstirea Vatopedu, de pe Sfântul Munte Athos. Și, credeți-mă, nu este doar o vorbă. Pu­terea prezenței lui Dumnezeu era atât de mare, încât nu m-aș fi mirat să-L văd în­tru­pat. Îi voi mulțumi mereu lui Dum­nezeu că există astfel de locuri".
Ioan: "Îmi place că oricine poate trăi ortodoxia, chiar de ar fi orb sau surd, fără să vadă sau fără să audă, dacă e în biserică sau în temniță... Dumnezeu vine la tot credinciosul care Îl cheamă. Și vine cu iubire, iar iubirea se simte din­colo de cuvinte. Prin rugăciune, atragem energia necreată, care e Duhul Sfânt. Cu cât suntem mai mulți în rugă­ciune, cu atât și Duhul se simte mai pregnant".
Vasile: "Sunt fericit că am des­coperit ortodoxia, pentru că mă ajută să vorbesc cu sufletul meu, în rugăciune, și să-l curăț, să-l resetez după fiecare gre­șea­lă, prin spovedanie, pocăință și împărtășanie."

2. După botez, ați simțit că sunteți mai aproape de Dum­nezeu, că ați primit mai multă putere?

Gheorghe:
"Da, cum am mai spus, Îl simt pe Dumnezeu de fiecare dată la Sfânta Liturghie. Atunci nu mai suntem pe pă­mânt, atunci suntem la cer. Tre­buie însă să avem mare grijă să fim vrednici de asta, ca să nu cădem".
Ioan: "Am început să aprofundez iubirea. Asta e marea schimbare a mea. Dacă pare prea puțin, eu vă spun că este totul".
Vasile: "De când m-am botezat, mi s-a deschis o ușă către Dum­nezeu: rugăciunea mi-e ascultată și primesc răs­puns."

3. Cum privesc prie­te­nii și rudele conver­tirea la ortodoxie?

Gheorghe:
"Unii nu mă întreabă niciodată ni­mic despre credință, con­siderând că e o problemă intimă. Alții au vrut să știe ce m-a atras la orto­doxie. Dar e impo­sibil să explici minunile lui Dum­nezeu. Poți nu­mai să în­cerci".
Ioan: "Cred că le stâr­nesc curiozitatea, de vreme ce mă ascultă când le vorbesc despre ortodo­xie. Și nu le trece tuturor pe lângă ureche ce spun".
Vasile: "Soția și co­piii mei sunt cu toții pro­testanți. Am fost și în bi­sericile lor, dar acolo Dumnezeu nu a ajuns niciodată la sufletul meu. Asta le spun tuturor celor care mă întreabă de ce am devenit ortodox: Dum­ne­zeu e aici!".

4. Vă simțiți integrați printre credincioșii ro­mâni? Îi considerați drept frați în credință?

Gheorghe:
"În Ro­mâ­nia sunt acasă. Simt asta de mulți ani, chiar dacă predau karate și în alte zece țări europene, dintre care unele cu ci­vilizație mare, ca Olanda, Suedia sau Anglia. Dar nu simt că locul meu e acolo și caut să fiu cât mai mult în România și să fac ceva pentru ro­mâni. Poate pentru că aici creștinismul e mai puter­nic și sufletele sunt mai a­propiate unele de altele".
Ioan: "Sunt foarte impresionat de rugăciunea oamenilor, pe care aproape că o simt fizic, fierbinte, și care mă ia pe sus. Și de asta merg la biserică".
Vasile: "Trebuie să învăț românește, pentru că vreau să mă apropii cât mai mult de ceilalți cre­din­cioși, să ne împărtășim stările și gândurile, bucu­riile și tristețile".

Apostolii ortodoxiei în Japonia: un român și un rus

Misiunea ortodoxă în Japonia a fost începută în 1871, de arhimandritul rus Nicolae Kasatkin, cel care astăzi e cinstit ca sfânt, și căruia i s-a alăturat arhi­mandritul român Anatolie Tihai. Cei doi sunt consi­derați apostolii ortodoxiei în Japonia, căci evanghelizarea acestui tărâm li se dato­rează. Arhimandritul Anato­lie Tihai s-a născut în 1839, la Noua Suliță, județul Ho­tin. A absolvit Seminarul Teologic din Chișinău și Academia Teologică din Kiev, s-a călugărit în 1865 și a fost hirotonit ierodiacon, la Mânăstirea Zografu din Sfântul Munte Athos, unde a viețuit timp de patru ani, învățând limba greacă și pictura bizantină. Din 1872, s-a mutat în Japonia, la invitația părintelui Nicolae Kasatkin. A învățat limba niponă, în care a predicat cu mare talent oratoric și căl­dură duhovnicească, adu­când la ortodoxie mii de ja­ponezi, și în care a făcut primele traduceri de texte ortodoxe. Lucrarea misio­nară l-a purtat pe părintele Anatolie la Hakodate, Osa­ka și Tokio, locuri în care a deținut diferite demnități bi­se­ricești. S-a întors în Rusia, în 1890, unde a și murit, trei ani mai târziu.

Biserici românești în Japonia

În anul 2008, cu binecuvântarea PF Patriarh Daniel și a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Ro­mâne, au fost înființate două pa­rohii pentru cei peste 4.000 de ro­mâni din Japonia. Prima, cu hramul Sfântul Gheorghe, la Ito-shi, în raza mu­ni­cipalității Tokio, iar a doua, cu hra­mul Învierea Dom­nului, la Na­goya-Osaka. Așadar, Nukina No­buyuki (Gheorghe) are acum bise­rică orto­doxă și în orașul său de baștină.