Povești din vremea lui Pazvante Chiorul - Culele de la Măldărești

Ciprian Rus
- Caimacami și jupâni, haiduci și panduri, firmane și maziliri, haraci și zaharea, pezevenchi, peșcheș și bacșiș... Din această lume pestriță, balcanizată până în măduva oaselor, înghițită de fumul gros, rămas în urma jafurilor otomane, s-au născut cele mai impresionante monumente de pe cuprinsul Olteniei: culele cele mândre ale marilor boieri de odinioară. Veritabile turnuri de apărare, în caz de primejdie, dar și locuri de aleasă desfătare pe timp de pace, culele ascund, între pereții lor groși, povești uitate din istoria noastră -

De la crimă la blestem

Trecuseră doar câțiva ani de la trădarea și uciderea mișelească a lui Constantin Brâncoveanu și a prun­cilor lui, când sângele scurs pe nedrept se întorsese ca un blestem asupra câmpiei Valahiei, din Dobrogea și până spre Cazanele Dunării. Valuri și valuri de dom­nitori aduși din Fanar se schimbau după pofta sulta­nului, puși care mai de care pe căpătuială, cât se poate de repede, pentru că nu știi niciodată când îți calcă pragul solul de la Stambul și-ți aruncă batista neagră pe umăr, trimițându-te la mazilire...
Poporul e înrobit mai ceva ca în Evul Mediu, marile fami­lii pământene sunt ținute la zid, birurile seacă țara, iar răufăcătorii își fac de cap. Sunt vremuri de scrum și bocet, vremurile din care moștenim, până azi, stri­căciunea, peșcheșul, bacșișul și mita. Legea bunului plac domnește pretutindeni, răzbunarea e la îndemâna oricui poate pune mâna pe o furcă sau pe un pistol. Și, ca și cum toate acestea nu ar fi fost de ajuns, Țara Ro­mânească e terorizată de soldați și de aventurieri oto­mani veniți peste Dunăre dinspre Vidin. "Mahalale întregi fură pustiite, casele locuitorilor sparte și je­fuite, tinerii puși în fiare și trecuți în robie peste Du­năre", se plâng niște boieri craioveni în scrisorile către cei apropiați. De teamă ca nu cumva să stârneas­că mânia sultanului sau a vreunui pașă, auto­ritățile se prefac doar că luptă cu tâlharii, și trupele domnești trag focuri în aer când se confruntă cu ei. Și răul n-are odihnă. Nici măcar Dunărea nu i se poate împotrivi. Din sudul ei năvălesc noi hoarde de hoți, cârjaliii și pazvangiii, protejați de-ai lui Pasvant-Oglu, temutul pașă de Vidin, cel căruia i se dusese buhul că nici sul­tanului nu-i știa de frică. Oamenii lui Pasvant vin iar­na, peste apa înghețată, și vara, pe secetă, când e fier­bințeala mai mare și Dunărea secătuită. Trec prin foc și prin glonte tot ce le iese în cale, lăsând nori negri de fum și de suferințe în urma lor. Răzlețe la început, rai­durile ajung, repede, până la poalele Carpaților, prin părțile Ocnelor Mari și ale Vâlcii. Atât de mare e te­roarea, că numele crudului pașă de Vidin rămâne până azi, după mai bine de 200 de ani, în memoria oame­nilor: era "pe vremea lui Pazvante Chioru"...

Cuțitul la os

"Consider de datoria mea să raportez Majestății Voastre că mult înainte de venirea mea aici au fost constatate în aceste Principate jafuri efectuate, după cum se observă până acum, prin atacul săvârșit asu­pra caselor locuitorilor și ata­cul la drumul mare. Pe cât se poate constata, această sama­vol­nicie este să­vâr­șită de către (...) cârjalii trecuți împreună cu bul­garii de pe malul drept al Dunării", îi scrie, la 1811, în­tr-un raport secret, de la Bu­cu­rești, marele general rus Mihail Kutuzov țarului Ale­xan­dru I. Aflat în Mun­tenia ca să lupte cu turcii, generalul e uimit de jafurile cărora auto­ri­tățile muntene erau incapabile să le dea o replică pe măsură, și promite țarului să trimită el în­suși niște soldați ruși, să-i mai potolească pe netreb­nici.
Dar situația era încă mai gravă de cum reiese din adresarea diplomatică a lui Kutuzov. Unii boieri plăti­seră cu viața, alții își pierduseră agoniseala, alții își văzuseră smulse și duse, în robie, din fața ochilor, fiicele ori nevestele, pe care doar cei cu noroc și le-au putut răscumpăra mai apoi, îndatorându-se greu. Cuțitul ajunsese la os. Fără să mai aștepte vreun ajutor din partea stăpânirii, boierii și meșteșu­garii cu stare hotărăsc să se apere singuri, cu sprijinul pu­ternicelor mânăstiri din zonă. Își transformă cona­cele în cetăți și ogrăzile în câmpuri de luptă. Întăresc zidurile, sapă fântâni în beciuri, scobesc metereze în pereți, zăvorăsc ușile cu meșteșug și se pun, îndârjiți, în spatele flintelor armate pentru foc. Alți boieri își ridică veritabile turnuri de apărare pe moșiile lor, în care să-și poată dosi averile și în care să-și poată apăra viața în fața atacurilor banditești ale turcilor.

Palatele oltenești

Când vorbim despre cetăți de apărare, imaginația ne zboară la fortificațiile săsești din Ardeal. Nordul Olteniei nu e cu nimic mai prejos. Zeci de bastioane, care puteau adăposti familii întregi, răsar, în numai câteva decenii, de-a lungul văilor dintre dealurile Valahiei Mici. Lumea le-a zis "cule", de la turcescul "kule", care înseamnă turn. Întreaga peninsulă bal­canică era înțesată de asemenea "kule", din Albania până în Bosnia. Numai că, în Oltenia, geniul locului și meșteșugul pietrarilor a trans­format culele în adevărate palate, în frumusețea cărora se îmbină tradiția populară, cu stilul brâncovenesc. Un fel al istoriei de a răscumpăra sufe­rința prin unicate de frumu­sețe, cu pașaport pentru toate vămile lumii și ale timpului.
Amplasate strategic pe dea­luri înalte, de unde se ve­deau zările cele mai îndepăr­tate,­ culele din Oltenia, atâtea câte au mai rămas, baricadea­ză, prin minunata lor frumu­sețe, viitura de derizoriu și de urât a secolelor pe care le-au prins, de "pe vremea lui Paz­vante" încoace. Câte au scă­pat prădăciunii pazvangiilor și cârjaliilor, câte au re­zistat decăderii unora dintre familiile boierești, câte au fost cruțate de ura comuniștilor față de "elementele burgheze" și, mai încoace, câte au supraviețuit igno­ranței statului și dezinteresului general față de valorile naționale, culele din Oltenia sunt, fiecare în parte, în semeția lor tragică, o dovadă că istoria românilor nu e scrisă numai cu pușca, ci și cu sufletul și cu dragul pen­tru frumos. Din flacăra flintei și din colbul ridicat de armăsarii bandiților, din drama jupâneselor ascunse cu țâncii în podul caselor și din îndârjirea marilor boieri de a-și apăra avutul, din teama de ziua de mâine și din credința în grija bunului Dumnezeu, s-au născut niște adevărate minuni: culele din Valahia Mică. Pe­cetluite, uneori, și de mari iubiri.

Dragoste în timp de război

E un ianuarie amorțit în Oltenia. Din loc în loc, pe la colțuri de gard și la poalele copacilor seculari, mici mormane de omăt înnegrit amintesc de gerul Crăciu­nului. Plouă mărunt dar aprig, iar ropotul ploii pe tablele caselor sună, din depărtare, din vârf de deal, ca tropăitul unor cai înfierbântați, înhămați la negurile repezi ce se aștern peste vârfurile brazilor celor mai semeți. Totul se încețoșează în zare, totul devine pă­rere. Acum vezi o biserică, acum nu mai e, înghițită cu totul de pâcla deasă ce se prinde în joc cu imaginația ta și cu legendele pe care le auzi, aici, la tot pasul.
Pe o vreme ca asta își va fi pierdut urma și mândrul Tudor Maldăr, din calea tătarilor care căutau să-l ju­poaie de viu, pentru că izbutise să evadeze, ducând-o cu el, în șa, și pe preafrumoasa fiică a hanului. Căpitan de oaste al lui Mihai Viteazu, fusese prins de dușmani după moartea domnitorului și predat prizonier hanului tătar. Fiica hanului, văzându-l pe Tudor așa de chipeș și de mândru, se îndrăgostește de el, îl eliberează pe ascuns și fug împreună la cula de la Măldărești, ridi­cată de tatăl lui Tudor, Nan Paharnicu. Istorie înmires­mată de dragoste... După ce se vor fi luptat și luptat cu tătarii, până i-au văzut duși, Tudor și tătăroaica lui au trăit o poveste de iubire cum există doar în povești.
Suntem chiar în Cula Greceanu, ridicată pe locul vechii case a lui Nan Paharnicu, iar în fața noastră, în fosta sală de oaspeți de la primul etaj, într-o cămăruță transformată în loc de rugăciune, prin harul divin al pictoriței Olga Greceanu, Tudor și tătăroaica sa ne ies în cale zâmbitori și înveșmântați în culori. Sunt zvelți și senini, ca niște mucenici, el cu părul auriu, revărsat peste mantia cu fireturi dichisite, ea cu flăcări în ochi, o minune de femeie! Țin în mâini, cu mare grijă, cula care le-a fost pavăză de atâtea ori, la greu, cula care le-a vegheat nopțile de iubire. Șapte copii i-a făcut frumoasa tătăroaică lui Tudor Maldăr, toți vrednici și neînfricați, care au dus mai departe faima Măldăreș­tilor, ale căror averi se întindeau din crestele munților până la Dunăre. Se zice că aveau atâta bănet, încât îl păstrau în grămezi, "maldăre" mari de aur, de unde li se trage și numele, păstrat până azi.

Miezul minunilor

Dintre toate culele oltenești, Cula Greceanu este cea mai spectaculoasă. "Aveți mare noroc să o mai pu­teți vedea, pentru că în curând va fi scoasă la vân­zare de către proprietara care a câștigat-o la tribu­nal", îmi spune, cu amar în glas, ghidul de la Com­plexul Muzeal Măldărești. Ușa grea, din lemn masiv, se deschide scârțâind a mister și ne invită să pășim în universul fabulos al boierilor olteni de-altădată. O scară abruptă, cioplită din bârne groase, fixate în zidă­rie, duce spre primul etaj. Totul e croit cu o ingenio­zitate uluitoare, pentru a transforma o simplă casă de locuit în cetate de apărare. Până și intarea în culă are secretul ei, căci ușa cea mare și impozantă duce, de fapt, în beciul care nu comunică cu etajele superioare, în vreme ce adevărata intrare este mascată discret și apărată de metereze scobite în zid.
Patru camere se află la primul etaj: un mic vesti­bul, două camere mari - una tăvănită cu bârne groase, alta boltită în zidărie - și o altă cameră, mică, iatacul. Bunul gust e prezent peste tot, de la mobilierul simplu și practic, până la covoare și cuverturi, minunate țesă­turi oltenești, de la dichisul ferestrelor și până la fru­mu­sețea sobelor oltenești, izvodite de imaginația popu­lară.
Spre etajul doi, ajungi pe o scară de lemn dreaptă, care duce în pridvor. De aici privirea se pierde în de­păr­tare, până hăt, departe, pe văile Luncavățului, Bis­triței și Oltului, pe unde veneau, odinioară, cetele de tâlhari. Alături de pridvor e o cameră îngustă și întu­necoasă, în care se pătrundea printr-o scară dreaptă și detașabilă, ce avea la capătul de sus un chepeng, care se zăvorea printr-un drug masiv din lemn. O mică so­biță și un pat solid. Atât. Aici se refugiau femeile și copiii în timpul asalturilor și tot aici erau ascunse obiectele cele mai de preț!
Pe lângă marea sa valoare istorică, Cula Greceanu moștenește azi și rafinamentul artistei Olga Greceanu, care a locuit în ea o bună parte a vieții. Ei îi datorăm frescele din camera de rugăciune de la primul etaj, acolo unde, inspirată din tabloul votiv al bisericii din apropiere, pictorița a zugră­vit întreg neamul Măldăreștilor, de la bătrânul Nan și frumosul Tudor al tătăroaicei, până la vrednicii boieri de mai încoace, jupân Gheorghe Măldărescu și jupânița Eva. Se știe că, după moar­tea lui Gheorghiță, jupânița Eva a rămas singură și a trăit până în al 90-lea an de viață. Era în 1830, atunci când se consemnează și ul­tima lovitură asupra Culei Greceanu...

Moarta de lângă lada cu bani

Era într-o zi, pe înserate, se pregătea de ploaie. Jupânița Eva se retrage mai degrabă în ia­ta­cul ei, aprinde lumânarea de la Paști și înge­nunchează în fața icoanei. Deodată, aude glasuri de oameni străini și i se pare că bate cineva la ușă. Zăvoa­rele erau puse și ușile încuiate, dar tot o cuprin­de frica. Strigă după ajutor, dar rudele din cula de peste drum nu au cum să o audă, din cauza vijeliei. La un moment dat, ușa de intrare cedează sub loviturile tâlharilor. Jupânița fuge în camera de alături și, prin ușa din dos, iese în curte, fugind spre grădina din vale. Un fulger luminează, însă, noaptea, iar tâlharii o văd. O prind și o târăsc în casă. Dar nu apucă să caute cheile de la lada cu bani, când jupâneasa înțepenește în mijlocul casei, cu ochii ieșiți din cap. Murise, ațintindu-și duș­manii cu chip vânăt și fioros. Povestea spune că hoții s-au speriat atât de tare, încât au fugit ca niște năluci în noapte...
"Ultima mare lovitură dată Culei Greceanu", sună explicația oficială de azi, dar adevărul e altul. Când au venit comuniștii la putere și s-au înstăpânit peste culă, primul lucru pe care l-au făcut a fost să dea cu un strat gros de glet peste pereții pictați de Olga Greceanu. Un pic de frică de Dumnezeu vor fi avut, de vreme ce au lăsat, totuși, un tablou, în care apare bise­rica din Măldărești, ctitoria lui Gheorghe Măldărescu și a jupâniței Eva. Dar și peste acest tablou au prins o hartă mare, pe care aveau să bifeze mari­le realizări ale epocii de aur.
Dar marea lovitu­ră abia urmează. Ea se va da acum, în 2015, când statul a­sis­tă indiferent și apa­tic la iminenta ieșire a Culei Greceanu din patrimoniul său. În urma unor îndelungi procese, fiica adop­tivă a Olgăi Grecea­nu, doamna Mileta An­ghel Greceanu, a câștigat în instanță ve­chea culă. Deși avea drept de preempțiune pentru cumpărarea culei, statul român nu a depus nicio ofertă directă. Iar cum perioada de 5 ani în care Con­siliul Județean Vâlcea s-a angajat să plătească chirie a expirat, proprietara a anunțat scoaterea la vân­zare a Culei Greceanu! Cea mai frumoasă culă din țara noastră poate încăpea, în orice moment, pe mâna unui aventurier, căruia să nu-i pese de istoria noas­tră și care ar putea-o lă­sa în paragină, fără să riște absolut nimic!
Vremii îi pasă, însă, de drama locului. Ca într-o piesă shakespeariană, ploaia se întețește tot mai tare și neguri grele coboară din cer. Dosim aparatele foto sub gecile impermeabile și mai tragem două cadre. Apoi cula dis­pare în ceață, ca o părere...

Între fală și ruină

"Între fală și ru­i­nă", așa se nu­meș­te ultima lucrare de mare anvergură de­dicată culelor din țara noastră, fără nicio legătură cu statul, apărută sub egida "Igloo Patri­moniu". Arhitecți eminenți, autorii lucrării au inventariat peste 20 de cule din Mehedinți, Gorj, Dolj, Olt, Teleorman, Argeș și Vâlcea, la 8 ani după ce realizaseră, deja, o lucrare similară. Ce i-a făcut să revină pe același subiect?
"Sentimentul că trebuie fă­cut ceva, fie și numai o carte!, câtă vreme încă se mai poate, a devenit extrem de puternic, iar revizitarea culelor la distanță de 8 ani a justificat cele mai negre temeri și cele mai sumbre pro­nos­ticuri", spune arhitectul Bru­no Andreșoiu. "Cula Crâsnaru de la Groșerea stă să cadă la prima ploaie mai sănătoasă, Cula Săvoiu din Larga e într-o stare deplorabilă, Cula Zoița din Șiacu e abandonată, pode­lele au cedat, iar zidurile stau să cadă și ele. Cula din Drugă­nes­cu nu mai are nicio șansă dacă nu se întreprinde ceva urgent, Cula Sultănica de la Șuici nu mai are acoperiș, e deja amintire, la fel ca multe alte cule abandonate, din care nu a mai rămas de furat nicio ușă și niciun cui". Secolele au trecut, iar locul cârjaliilor și pazvangiilor a fost luat de comuniștii de mai ieri și de politrucii de azi. Armele lor nu sunt flinta și pistolul, ci ignoranța și dezinteresul. Zeci de cule au dispărut, după 1800, și alte câteva zeci stau să cadă, dacă nu se face nimic pentru salvarea lor...

Și totuși se poate: Conacul din Benești

Din fericire, mai sunt și excepții în lumea în care trăim. Există și situații fericite, pe care specialiștii le promovează ca exemple de bună practică. Renovat re­cent de către proprietarul său, omul de afaceri Valen­tin Ionescu, descendent al marii familii a Otetelișe­ni­lor, conacul din Benești e unul dintre exemplele că se poa­te, dacă se vrea cu adevărat. Așezat în mijlocul unei fru­moase moșii, conacul respiră și azi, după câteva su­te de ani, aerul aventuros al vremurilor de odinioară...
10 ani a durat restaurarea conacului de la Benești, pentru că proprietarii au insistat să fie respectate întoc­mai planurile de restaurare din 1964, găsite în arhivele din Vâlcea, iar materialele folosite au fost cele carac­te­ristice epocii. "După renovare, am decis că porțile conacului vor fi deschise acțiunilor cu direcție cultu­rală și artistică, continuare firească a moștenirii lăsate de Iordache, Grigore, Petrache Poenaru și alți Otete­li­șeni. Pentru asta, am înființat și «Fundația Domeniul Otetelișanu», care administrează toată moșia și pro­duce evenimentele culturale", spune Valentin Ionescu. "Astfel de construcții reprezintă mai mult decât o casă, o reședință, căci ele, împreună cu povestea lor, mar­chează istoria noastră, ca popor. E păcat să ții doar pentru tine, dintr-un egoism mic, o astfel de amintire a istoriei. A­poi, noi suntem doar «chi­ri­ași», trecă­tori prin ca­să, care a re­zistat peste 300 de ani și va rezista și după noi".