"Efectul Udrea"

Toma Roman
Încheierea "epocii Băsescu" a dus, inevitabil, la o restructurare a raporturilor între puterile statului.

Traian Băsescu a fost - după cum s-a autodefinit - un pre­ședinte-jucător, adică un actor vizibil al scenei în care aceste raporturi se desfășoară. Intervențiile lui - uneori la limita constituționalității - au modificat, de multe ori, des­fășurarea lor "firească". România intrase, înainte de "epo­ca Băsescu", pe mâna unui sistem - "sistemul tică­lo­șit" - care cultiva cu succes dublul adevăr în aplicarea prin­cipiilor democrației, în funcționarea statului de drept, în aplicarea predictibilă a Justiției. Numai obser­va­torii atenți puteau sesiza că în spatele realității declarat tran­da­firie se ascundea o realitate concretă hâdă, alie­nantă. Un partid constituit din moștenitorii nomencla­turii co­muniste (aflați în pozițiile sociale-cheie la mo­men­tul prăbușirii ceaușismului) a preluat, cu adaptările de rigoare, toate puterile în stat, impunând - în spatele "separației" lor - o rețea de susținere reciprocă a celor in­teresați, o sumă de modalități de ocolire a legilor pe care, pentru intoxicarea democrațiilor reale, le-au adop­tat. PSD-ul, pentru că de el este vorba, a jucat mereu "la două capete": pe de o parte s-a declarat partid de stânga, apărătorul celor mulți și năpăstuiți (care au văzut în el singura pavăză împotriva "capitalismului sălbatic") și, pe de altă parte, a fost - și este - gruparea celor mai bo­gați și mai influenți oameni ai țării, stăpânii ei absoluți, imuni la legi și la morala societății. Lui i s-au alăturat și alte grupări, aparent opuse ideologic, dar penetrate de ele­mente desprinse din promoția acelorași "moșteni­tori". Sistemului impus de toți aceștia i s-a opus, în mandatele sale, Traian Băsescu.
Nu este aici spațiu pentru enumerarea momentelor re­ferențiale în lupta dusă de acesta, soldată cu două sus­pen­dări, traversarea unei crize economice și sacrificarea oricărei imagini de "tătuc al națiunii", sub un asalt mediatic lipsit de orice rigoare deontologică. Bătălia lui Băsescu a fost, însă, înțeleasă și sprijinită de Occident, care - în situația geopolitică dată - avea nevoie de o Ro­mâ­­nie sigură, ferm ancorată în asumarea valorilor lui. Mo­dul în care a fost sprijinit, la încercarea de "lovitură de stat parlamentară" din 2012, a fost relevant. Băsescu nu putea să înfrângă "sistemul" într-o înfruntare des­chisă, "curată". Un "cavaler solitar" ar fi pierdut con­frun­tarea fără drept de apel. Președintele a trebuit să înainteze trep­tat în resetarea instituțiilor statului, a tre­buit să accepte o serie de compromisuri, inclusiv "soluții imorale", pentru a putea scutura puternic "pomul lăudat" al "democrației PSD-iste". Așa au putut să cadă nume grele, intangibile până atunci, ale clasei politice înstă­pânite pe țară, după "răs­turnarea" din 1989. Năstase, Vîntu, Voiculescu, Ru­șanu, Hrebenciuc, Fenechiu, Vla­sov, Adam, Chiuariu, Da­vid ș.a. ar fi fost pe mai departe "exemple de mora­litate și democrație", dacă reacția populară negativă la "sistem" nu-l propulsa pe Băsescu la prima magistratură a țării. Președintele a trebuit să susțină tenace inde­pen­dența Justiției (și, mai ales, a principalelor ei instituții de "normalizare socială", ANI, DNA, DIICOT) și să aștepte răbdător primenirea "ser­viciilor" menite să garanteze - în plan intern și ex­tern - siguranța națională. Colaborarea acestora cu insti­tu­țiile juridice a permis asaltul asupra "cupolei" mafiei poli­tico-economice care confiscase țara. Com­pro­mi­su­rile de care am pomenit, necesare în con­flictul profund cu o clasă politică coruptă până la mădu­vă, nu puteau să nu producă - și din partea sprijinitorilor lui - o serie de "ex­cres­cențe imorale", concretizate în afa­ceri ilegale, abuzuri de putere și chiar extorcări. Înfrân­gerea la "par­lamentarele" din 2012 a dat "celorlalți" po­si­bilitatea să deschidă o altă serie de arestări motivate prin încălcarea legii. Blejnar, Bica, Cocoș, Sârbu, Videa­nu, Bercea Mondial și Elena Udrea au fost victimele pro­priei abili­tăți de a se "descurca", într-un sistem fragilizat de atacu­rile băsesciene.
Cea mai complicată situație s-a vădit a fi, în contex­tul în­cheierii "epocii Băsescu", cea generată de "cazul Udrea". Elena Udrea a avut o ascensiune meteorică pe sce­na politică românească, datorată - evident - preșe­din­telui. Fără a intra în documentarea cauzelor acestui spri­jin necondiționat, trebuie remarcat că respectiva "slă­­biciune omenească" riscă să pună sub semnul în­tre­bării toate reușitele mandatelor prezidențiale. În istoria Ro­mâ­niei, din păcate, exemplul nu este singular. Elena Udrea, autoproclamată "sursa alternativă de informare a preșe­dintelui" (în raport cu serviciile secrete), a reușit să rupă legăturile lui Traian Băsescu cu PDL-ul, partidul care i-a asigurat alegerea și realegerea, l-a îndepărtat de cei mai curați colaboratori, precum Monica Macovei, Daniel Morar, Cristian Preda și alții, l-a obligat la o susținere obstinată a propriei candidaturi la președinție (deși era ușor sesizabil că "popularitatea doamnei" era una iritantă pentru alegători) și la sprijinirea unui partid-avortat: PMP-ul, deși era clar că el nu va face decât să accentueze fragmentarea votului de dreapta la "pre­zidențiale". Fără un "obiect al muncii", după înfrângerea din primul tur al acestor alegeri, și încolțită, datorită dezvăluirii relațiilor "de afaceri" cu mediul dubios din care provenea, după pierderea "protecției prezidențiale", Elena Udrea a trecut la învinuirea principalului serviciu de siguranță româ­nesc, SRI-ul, care - după ea - i-ar fi regizat decăderea și punerea sub acuzare. SRI-ul apare, în viziunea ne­no­rocosului candidat PMP, drept "un cen­tru de putere" auto­no­mizat, ieșit din relațiile sale defi­nitivate constituțional cu celelalte instituții ale statului pen­tru a sprijini, intere­sat, un candidat sau altul la preșe­dinție, manipulabil, apoi, în virtutea "datoriei" acumu­late astfel. George Maior, di­rectorul instituției, l-ar fi sus­­ținut, în această perspectivă, pe Victor Ponta, cu spe­ranța de a deveni prim-ministru, iar adjunctul lui, gene­ralul Florian Coldea, pe Klaus Iohannis, care ar fi urmat să-i confere conducerea SRI. Coldea este, după Udrea, un per­sonaj corupt, care nu ezită să ordone transferarea de fonduri ilicite pentru o structură instituțională sau alta, scopul lui fiind ca, prin controlarea lor progresivă, să ajungă, în final, la controlul total al țării.
Acuza este enormă și, până la probe contrare, ires­pon­sabilă. Prima repercusiune este reconsiderarea man­da­telor lui Bă­ses­cu. După cum remarcă unii analiști, da­că Udrea are drep­tate, fostul președinte a fost învins de "sis­tem" (SRI-ul înșelându-l constant în informări), iar dacă ea minte, el a fost marginalizat prin "orbirea" care l-a făcut să o susțină. Mai grav este însă faptul că Udrea su­ge­rea­ză inexistența separației puterilor în stat și fra­gilitatea acestuia față de solidarizarea mafiotă a cla­sei politice în funcțiune. Principalul "efect Udrea" este, de departe, su­punerea la probă a noului președinte, Klaus Iohannis, care trebuie să demonstreze - prin numirile inevitabile la șefia SRI, SIE și DIICOT - că nu a făcut un "pact cu diavolul" (clasa politică putredă) și că anti­corupția mer­ge înainte, indiferent de "victimele" ei.