Cântece pentru porumbei
- A fost odată... Cum începe povestea?
- M-am născut în Orăștie și acolo am locuit până la optsprezece ani. Părinții mei au un apartament într-un bloculeț, aflat cam pe la jumătatea străzii "mari", cum se spune în Ardeal. (De fapt, Orăștie e un oraș atât de micuț, încât, practic, e alcătuit doar din strada mare.) Alături e o piață liliputană, mai e și blocul în care locuia vărul meu, cu care mă întâlneam uneori și mai stăteam la povești, iar la o distanță de zece minute de mers pe jos, stătea bunica. Mama și tata lucrează la o fabrică aflată puțin în afara orașului, unde se produc motoare pentru diverse aparate de uz casnic. Din păcate, acesta este singurul loc de muncă care le-a mai rămas celor din Orăștie, altfel orașul e ca și mort. Dar părinții mei nu prea se uită împrejur, amândoi sunt mari iubitori de muzică și asta le umple viața. Mama e topită după melodiile celor de la ABBA și are o memorie fenomenală când vine vorba de versuri, iar tata are preferințe mai curând eclectice, dar amândoi împărtășim dragostea pentru trupa Foo Fighters. Până și bunica era o "consumatoare" de muzică! Avea un casetofon și toată ziua asculta ceva: muzică ușoară, populară, muzică foarte veche sau muzică modernă... Cu alte cuvinte, în familia noastră, muzica era o prezență constantă, iar mie mi s-a părut absolut firesc să încep să cânt. De pe la cinci ani, m-am pus pe treabă serios: cântam la bunica, cântam acasă, le cântam porumbeilor, copacilor sau doar mie. Știi, în copilărie aveam o problemă: nu puteam să adorm dacă stăteam în beznă, trebuia neapărat să am aprinsă o veioză. Cum ai mei voiau să mă dezvețe de obiceiul ăsta, veneau aproape în fiecare seară și-mi stingeau luminița aceea de lângă pat. Și-atunci, ce să fac? Începeam să cânt! Și o țineam așa până când, exasperați, se întorceau, săracii, și-mi aprindeau veioza. Numai așa se puteau odihni.
- Copilăria ta chiar pare ruptă dintr-o poveste: un oraș cu străduțe înguste, o casă din care țâșnea muzica, un băiat care cânta pentru păsări... Nu ți-a fost greu să renunți la universul acela miraculos?
- Copilul acela mai există și-acum. Mai e mult copil încă în mine. Nu că așa am vrut, așa sunt eu. De-asta, de pildă, de la un anumit moment încolo, nici nu mi-a mai plăcut așa de mult să merg la școală. Mă duceam pentru că știam că trebuie, dar nu mai aveam tragere de inimă, căci între mine și restul colegilor începuse să se producă o breșă care s-a tot adâncit. Odată cu intrarea în adolescență, colegii mei s-au schimbat. Își doreau să grăbească maturizarea, erau interesați de mașini, vorbeau despre fete... Eu, în schimb, continuam să visez cu ochii deschiși, să alerg după nori, să cânt și să mă uit la desene animate. Doamne, ce mult mi-a mai plăcut serialul ăla de desene animate, "Dragon Ball Z"! În fiecare zi mă duceam la școală și, după ultima oră, o rupeam la fugă spre casă, nu cumva să ratez vreun episod din serial! (râde) Apoi, după ce-mi făceam lecțiile, împreună cu tata, meșteream figurine de karatiști din plastilină. Îi așezam în poziții de karate, le confecționam și kimonouri și centuri...
Karatiștii din plastilină
- Visai să ajungi și tu un Bruce Lee?
- Aveam foarte multă energie și simțeam nevoia să fac ceva ca să liniștesc acel tumult interior, iar, în Orăștie, singurul sport care era promovat era karate-le. Am început să mă duc acolo așa, în joacă, dar curând, am devenit din ce în ce mai interesat de toată filozofia care susține acest sport și... mă rog, karate a devenit pentru mine un stil de viață. Nu pot să-ți spun cât de mândru și de fericit am fost când, la opt ani, mi-am luat primul kimono! Apoi am început să merg și la competiții, să câștig și premii... Am ajuns până la a dobândi centura neagră.
- Muzică, figurine de plastilină, karate... Mai încăpea ceva în viața ta?
- Desenam mult! Desenul artistic era o formă de evadare extraordinară, puteam să-mi las imaginația să zburde. Tata a și crezut o vreme că aș putea să merg mai departe, către Arhitectură, însă arhitectura lucrează cu linii drepte și unghiuri, or eu simțeam că liniile drepte și unghiurile mă sufocau, așa că i-am explicat tatei că nu prea ar exista sorți de izbândă pe direcția asta.
- Îl pomenești adesea pe tatăl tău și te-am văzut și în filmările de la "Vocea României", cu câtă tandrețe îl mângâiai pe cap. O imagine extrem de atașantă, în penuria de afecțiune de azi.
- Sunt foarte apropiat de ambii părinți. Am cu ei o relație plină de dragoste și, totodată, o relație de mare și adevărată prietenie. Suntem o familie foarte afectuoasă, ne pupăm, ne îmbrățișăm des, râdem și plângem împreună. Suntem foarte uniți și vorbim deschis despre absolut orice. Asta nu înseamnă însă că am fost un copil cocoloșit. Ai mei au decis să mă lase să mă lovesc cu capul de pragul de sus. Au considerat că asta e cea mai bună metodă de a învăța și de a-mi modela caracterul și personalitatea. Iar ceea ce s-a văzut la televizor a fost un tată foarte emoționat, care își dorea ca fiul lui să facă totul bine și, pe de altă parte, se temea ca nu cumva, din greșeală, să spună ceva care să-l supere pe fiu. Când l-am văzut în starea aceea, mi-a fost așa de drag de el! Era normal să încerc să-l liniștesc.
- Să revenim la povestea ta. După absolvirea liceului, ai plecat din Orăștie la Timișoara, la Facultatea de Sport. N-ar fi fost mai normal să alegi muzica și să dai admitere la Conservator?
- Nu, pentru că eu simțeam că muzica făcea deja parte din mine, nu consideram că faptul de a merge la Conservator mi-ar putea-o aduce mai aproape. Pe de altă parte, nici nu vedeam în muzică mai mult decât o uriașă pasiune, adică nu mă consideram suficient de talentat, încât să-mi treacă măcar prin minte că aș putea să aspir către statutul de profesionist. Așa că m-am orientat către Facultatea de Sport, dar, de fapt, ceea ce mă interesa pe mine era partea de kinetoterapie. Voiam să aflu ce înseamnă corpul uman, care sunt mecanismele de funcționare și potențialele remedii. De pildă, mă gândeam că dacă m-aș răni la karate, aș putea să mă ajut singur, să fac ceva, până la sosirea medicului. În plus, aveam un interes special pentru cursul de masaj. Prin masaj, transmiți o formă de energie. Îmi dădusem seama de asta de dinainte de a ajunge la facultate, când îmi încercasem abilitățile de masor pe membrii familiei. Ceea ce îmi doream era să văd dacă nu pot îmbunățăti calitatea acelei energii și dacă nu există o metodă de transmitere mai rapidă și mai lesnicioasă. Bine, nici partea de sport nu mă lăsa rece. De-altfel, pe parcursul facultății, paleta de interes mi s-a diversificat: am făcut și schi, și înot, și box, și volei, și baschet.
Printre oameni "răcoroși"
- Ți-a fost ușoară plecarea de-acasă? Fără păsări, fără bunica, fără părinți...
- Mi-a fost greu, într-adevăr. Cu atât mai mult cu cât în Timișoara, am descoperit un univers complet diferit de cel în care trăisem eu. În Orăștie, ca-n orice comunitate mică, toată lumea se cunoaște cu toată lumea, iar oamenii sunt foarte deschiși, au un fel de a te aborda și de a discuta cu tine foarte direct și onest, fie că ești o cunoștință, fie că ești un străin. Îți spun sincer ce-au pe suflet, indiferent că-i de bucurie sau de necaz. În Timișoara, în schimb, am fost frapat de faptul că oamenii sunt retrași, destul de indiferenți, te tratează cu "răcoare". Nu le prea pasă de cei din jur. Când am intrat prima dată în facultate, am avut o senzație foarte ciudată: treceam printr-o mare de oameni și toți păreau cumva deconectați, nimeni nu-mi zâmbea, nimeni nu mă saluta, căci - evident! - nimeni nu mă cunoștea, dar nimeni nici nu părea dispus să mă cunoască. Multă vreme am trăit cu un soi de spaimă: că acolo oamenii nu-ți spun cu-adevărat ce gândesc, că aș putea, fără să vreau, să deranjez pe cineva și persoana respectivă nu mi-ar spune. Acolo nu se prea vorbește deschis. Se zâmbește fals și se pretinde că totul e în regulă, deși nu e.
- Și cum ai scăpat de teama de "răcoare"?
- Cunoscându-i pe băieții din prima trupă cu care am cântat, cât am fost în facultate. Cu ei mă înțelegeam din două vorbe și, mai ales, prin muzică. Nu mai trebuia să le explic ce gândesc sau cum simt. În plus, dacă era ceva cu care nu erau de acord sau care considerau că putea fi îmbunătățit, îmi spuneau direct. Atunci mi-am dat seama că și acolo, în Timișoara, există oameni cu care conexiunea se poate realiza lin, ușor.
Norocul din băruleț
- Să înțeleg că a mai existat și o a doua trupă?
- Prima n-a rezistat foarte mult. Ne înțelegeam foarte bine, dar restul colegilor nu erau atât de dedicați muzicii. Nu i-am blamat pentru asta: fiecare își hrănește pasiunea atât cât simte că are nevoie. Eu însă simțeam că aveam nevoie de mai mult. În perioada aceea, mi-am vândut consola video și niște jocuri cu cărți și, din banii astfel câștigați, am izbutit să-mi cumpăr prima mea chitară acustică. Și-am început să cânt (îmi cer scuze și acum față de foștii colegi de cameră, din cămin, căci i-am "asasinat" cu repetițiile mele). În orice caz, într-o seară, eram într-un băruleț din Timișoara, unde se cântă muzică mai dinspre anii '90, și-am cântat și eu o melodie. După ce am terminat, am fost abordat de doi băieți care mi-au spus că le-a plăcut foarte mult și că ar vrea să ne revedem la sala lor de repetiții. Zis și făcut! Am mers acolo și... am căzut pe spate! Am descoperit o sală de repetiții în toată regula, instrumente, amplificatoare... Ce mai! Era un vis! Unde mai pui că mi-am dat seama că și cu băieții mă înțelegeam foarte bine, cu atât mai mult cu cât și ei erau la fel de concentrați asupra muzicii ca și mine. Ne-am acordat o perioadă de acomodare de vreo trei săptămâni, după care eu am preluat melodiile compuse deja de chitarist, le-am trecut pe profilul meu vocal și ne-am pus pe treabă. Numai că, după șase luni, același chitarist, având ceva probleme de familie, a plecat în Germania. Și-așa ne-am trezit și fără un instrumentist, și fără sală de repetiții - căci sala îi aparținea tot lui. Până la urmă, am găsit un chitarist extraordinar, pe Csaba Molnar, și o casă pe care ne-am decis s-o transformăm în sală de repetiții. Numai că nu aveam bani pentru bureți și tot ce mai trebuie pentru izolarea fonică, așa că ne-am dus la magazinul Billa și-am "colectat" de-acolo toate cartoanele de ambalaj pe care le-am putut găsi, ne-am întors la acea căsuță și ne-am apucat să decupăm trigoane de 7X7cm, pe care apoi le lipeam pe pereți în loc de bureți. Am muncit opt luni și-am făcut 28.000 de trigoane! Și tocmai când am isprăvit, căsuța a fost vândută și noi evacuați. (râde) Finalmente, ne-am găsit un alt spațiu de repetiții și de-atunci totul a mers strună. Iar trupa cu care am apărut la "Vocea României", la audițiile pe nevăzute, este exact această trupă, atât de încercată. Mai mult, Molnar a stat cu mine pe toată perioada concursului. El, celălalt prieten al meu, Costin, și Tudor Chirilă, au fost cei care mi-au dat încredere în vocea mea și mi-au insuflat hotărârea de care aveam nevoie ca să merg până la capăt în concurs. Căci au fost și momente când mi se părea că nu mai pot, că nu mai știu cum să cânt... Le sunt foarte recunoscător și lor, și publicului care m-a susținut!
Muzică și smerenie
- "Vocea României" pare un fel de sincopă în firea ta, cam pe deasupra pământului. Cum ai ajuns în concurs?
- Ideea n-a fost a mea. Într-o seară, plecând de la facultate, prietenul meu, Costin, mi-a zis: "Nu vrei să te duci și tu la Voce?". La care eu am răspuns: "Nu, mă, nu, ce să caut eu acolo?! Acolo se duc oameni cu voci mult mai bune, nu-i de mine concursul ăsta." Costin însă a tot insistat și eu am tot refuzat și el iar a mai insistat și, până la urmă, cu trei zile înainte de preselecție, am cedat. Am zis: "Bine, mă duc, numai să taci din gură." De fapt, ideea e că, din cauza pisălogelii lui Costin, la un moment dat, am ajuns și eu să cred sau măcar să sper că aș putea să-mi duc pasiunea mai sus, la nivel profesionist. Mi-am spus că "Vocea României" ar putea să fie proverbialul șut în fund, care te propulsează spre mai bine. Asta a fost scânteia care m-a motivat.
- O scânteie care a explodat. Prezența ta pe scena concursului a fost de-a dreptul fenomenală. Ai lăsat perplecși și antrenorii, și publicul...
- Eu privesc muzica și aportul meu muzical cu smerenie. Nu mi se pare că sunt cel mai cel, nu sunt genul care să se umfle în pene și să se bată cu cărămida-n piept. De-asta, în afara scenei, sunt cumințel, temperat. Dar, când urc pe scenă, dau totul din mine și față de mine. În plus, sunt atent la versuri, încerc să înțeleg mesajul piesei. Cu cât mesajul mă reprezintă mai mult, cu atât mai ușor îmi e să intru în starea potrivită și să-l transmit. De pildă, melodia "Dream on", a celor de la Aerosmith, mă reprezintă mai mult decât "You shook me all night long", a trupei AC/DC. Asta, pentru că nu am experiența nebuniei AC/DC, dar am experiența unei vieți în care visezi cu ochii deschiși la mai mult și la mai frumos. Așa că, atunci când am cântat "Dream on, dream on, dream on", eu chiar am simțit sensul versurilor și am cântat cu tot sufletul.
- "Vocea României" s-a încheiat. Ce planuri ai de-acum încolo?
- Vreau să-mi urmez visul: să fac muzică, să experimentez și să învăț, astfel încât să pot să compun piese din ce în ce mai bune. La modul punctual, împreună cu colegii mei de trupă, căutăm un nou chitarist - din păcate, Molnar va pleca în străinătate - și apoi ne vom pune pe treabă. Dar au mai răsărit și alte proiecte, separate: mi s-a propus ceva împreună cu un alt chitarist, există și niște idei pentru o colaborare cu Vladimir Pocorschi, fostul meu coleg de la "Vocea României", cu care mă înțeleg foarte bine... Sunt mai multe opțiuni "pe masă". Vreau să mă sfătuiesc și cu Tudor Chirilă, care mi-a devenit prieten, un alt lucru pentru care sunt recunoscător, și apoi să vedem ce și cum se va concretiza. Oricum, în curând mă voi muta în București și atunci, tehnic vorbind, lucrurile se vor simplifica. Vreau, de asemenea, să-mi fac un mic studio, un loc bine utilat, unde să pot lucra profesional. Nu va fi un studio comercial unde să vină și alte persoane să înregistreze. Și-mi mai trebuie și o mașinuță, ceva cu patru roți, care să mă ducă de la A la B. Să devin acel om care face muzică din pură plăcere și, deci, își trăiește viața așa cum simte. Sunt încă acel copil din Orăștie care cânta pentru păsări, numai că visul meu s-a împlinit și acum trebuie să-l cresc în continuare.
- Gloria sosită peste noapte le-a determinat pe fete să dea buzna peste tine?
- Nu comentez. (râde)
- Dar iubirea? Crezi în iubire, în sufletele pereche, în romantism?
- Da, cred în dragoste și în romantism, cred în frumusețea aceea pură a două suflete care își vorbesc chiar dincolo de cuvinte. Și mi-ar plăcea să am alături de mine o persoană care să-mi împărtășească iubirea, față de care să pot să-mi deschid sufletul, cu care să pot să discut câte-n lună și-n stele, care să mă înțeleagă și pe care să o înțeleg... Însă, momentan cel puțin, o relație de dragoste nu e ceva ce caut neapărat. Dacă e să vină în viața mea, o primesc, dar lipsa ei nu reprezintă acum o dramă.
- Ai planuri mai mari?
- Îmi doresc, mai ales acum, să fac multe alte lucruri pe care înainte nu mi le permiteam: vreau să descopăr lumea, să sar cu parașuta sau să vizitez Antarctica... Vreau să experimentez și să savurez viața.
Foto: PRO TV