RODICA CULCER - Un tsunami necesar

Redactia
- Asistăm la o avalanșă de anchete penale la adresa unor foști miniștri și magistrați. În același timp, din partea instanțelor curg sentințele de condamnare la adresa unor foști miniștri. Asistăm la o serie de re­glări de con­turi, cum acuză unii din cei vizați de an­chete, fă­ră con­secințe pe termen lung, sau de o ope­rațiune de cu­rățire a scenei politice, care va duce la o resetare de mult așteptată a politicii românești?

- Cred că, fie și împotriva voinței politicienilor, în­treaga cultură politică se va schimba după ultimul tsuna­mi declanșat de anchetele DNA și de condamnările pro­nun­țate de instanțe în cazurile miniștrilor corupți. Gu­vernul Tăriceanu a fost de­cimat, opt din cei 21 de miniștri fiind condamnați, doi din stâlpii guvernului Boc, Elena Udrea și Adriean Videanu, sunt urmăriți penal, patriarhul opoziției față de reformele pre­șe­dintelui Băsescu, Dan Voiculescu, se află și el în penintenciar, un judecător al Curții Constituționale este pe punctul de a fi arestat și trimis în judecată de DNA, rețeaua de baroni locali ai PSD este în curs de dezmembrare. Tabloul care rezultă din dosarele DNA atestă fundamentele penale ale politicii românești post-decembriste: guvernarea a fost doar un mijloc pen­tru exploatarea resurselor statului în favoarea guver­nan­ților și a clientelei lor, adesea recrutată din sfera interlopă, iar instituțiile statului au servit preponderent pentru direc­ționarea resurselor bugetare către grupurile de interese aflate la putere. Fie că vorbim de caracatița corupției din dosarul Micro­soft, de privatizările strategice în interesul unor per­sonaje dubioase, de despăgubirile astronomice, de zeci de mi­lioane de euro, pentru drepturi litigioase, acordate cu generozitate, în timp ce salariile bugetarilor erau tăiate cu 25% și TVA era ridicat la 24%; de restituirile frauduloase de păduri; de finanțarea de la buget a unei gale sportive, orga­ni­zate de o firmă privată în condiții obscure; sau de furnizarea de gaze naturale la preț subvenționat, către un om de afaceri care apoi le-a vândut la prețul pieții, realizând profituri consi­de­rabile, fondul este același: sistemul "ticăloșit" a cuprins toate partidele, cetățenii plătitori de taxe au fost nu numai pă­gubiți, ci și mințiți, iar procesele democratice, mai ales ale­­gerile, au fost viciate. De câțiva ani, manipulați de An­tene, mulți au crezut că problema nației era Traian Bă­ses­cu. După încheierea mandatului său, vedem că țara avea de fapt o pro­blemă de sistem, iar reformele inițiate și susținute de Tra­ian Băsescu stau la baza operațiunii de curățire a vieții pu­blice la care asistăm și care îi vizează și pe apropiații fostului preșe­dinte.
Dezvăluiri de asemenea amploare nu pot rămâne fără consecințe și nu mai pot fi mușamalizate sau minima­lizate. Deja, electoratul a ales un președinte care a promis trans­­for­marea României într-o țară normală. Iar parla­mentarii au înțe­les că Parlamentul nu mai poate fi un scut pentru miniștrii cu dosare penale, și acceptă să nu mai obs­trucționeze an­che­tele penale la adresa lor. Morala aces­tei istorii este că nu poți fi în NATO și în UE și să ignori regulile clubului euroatlantic, devenind o sursă de insecuritate pentru că ești profund co­rupt. Să nu ne te­mem, așadar, de mișcările tectonice de­clanșate de DNA și de instanțe, căci nu avem de pierdut decât lanțurile sără­ciei și înapoierii pe care o clasă politică aflată în agonie ni le-a impus timp de 25 de ani.

- Mai puțin mediatizată decât anchetele DNA, decizia PNL de a înlătura guvernul Ponta pare să pro­ducă deja consecințe în parlament, prin recrutarea de trans­fugi politici. Se pune însă problema dacă un gu­vern susținut de o majoritate de strânsură poate fi cre­dibil și eficient?

- Președintele Johannis este pe punctul de a realiza un pas important din programul său, în ciuda ezitărilor inițiale ale unor personalități ale PNL, care se tem să-și asume guver­na­rea în actualele condiții, adică sub amenin­țarea unei justiții care a prins gustul independenței. Pe de altă parte, este adevă­rat că o majoritate parlamentară care să susțină un nou guvern nu poate fi decât o nouă "soluție imorală", pentru că PNL nu se poate alia decât cu UDMR, formațiune reticentă față de reforme și obsedată de menținerea unui electorat captiv, cu așchiile care au sărit din explozia PPDD și din pulverizarea PLR și cu gruparea exclușilor din PSD, condusă de Mircea Geoană și de extrem de controversatul Marian Vanghelie. Cu alte cuvinte, noua majoritate nu poate fi decât o glorificare a traseismului politic și ne putem întreba, ce speranțe ne-am putea pune în discernământul și principialitatea mem­brilor săi, care - ca și PNL, de altfel - sunt cu toții ex­ponenții tradi­ției toxice din politica românească, de­finită de corupție, lipsă de integritate și dispreț față de in­teresul public. Așa este, dar speranțele nu ni le punem în po­liticieni, ci în mersul istoriei, care astăzi pare să fi por­nit împotriva corupției în întreaga Europă, amenințată de fragilizarea economică și de pericolele terorismului is­lamic și agresivității Rusiei. Presiunea externă, din partea UE și NATO, este mai puternică decât până acum, în di­rec­ția transformării României într-o țară cu o democrație și o economie solide. După cum a mărturisit și Victor Pon­ta, cruciada anti-corupție pornită de DNA este un răs­puns (impus) la această presiune. În consecință, politi­cienii români nu mai sunt liberi să continue practicile din trecut, care au trans­format România într-un copil-pro­ble­mă al Europei. Doi oameni politici par să fi înțeles acest imperativ istoric definit de aliații României: Klaus Johannis și Cătălin Predoiu, can­didatul președintelui la funcția de premier. La prima vedere, un guvern Predoiu are toate șansele să fie mai util României decât un guvern condus de Victor Ponta și de asociații lui apro­piați, cum ar fi Sebastian Ghiță, care-l vizitează pe Dorin Cocoș în penitenciar, sau Dan Șova. Nu dăm nimănui cecuri în alb, dar constatăm că guvernul Ponta a cauzat serioase pre­judicii economiei, după cum a rezultat din cazul Oltchim și, mai recent, al Complexului energetic Oltenia, care, deși fur­ni­zează aproape jumătate din energia consumată în țară, în­registrează pierderi, prin deturnarea resurselor sale prin me­tode dubioase. Este greu să ne imaginăm că tandemul Jo­hannis-Predoiu va gira un guvern la fel de toxic, deși nici no­ua echipă nu va fi perfectă. De fapt nu vom ieși la liman decât eventual după alegerile din 2016, cu condiția ca legislația electorală să fie reformată. Șeful statului a promis o astfel de reformă; să vedem care va fi rezultatul acestui pas.