Secretele unei demisii - George Maior

Ciprian Rus
De-abia ce s-a uscat cerneala, după prima semnătură "grea", din mandatul lui Klaus Iohannis...

Un mandat în­ceput precaut, sub semnul tatonării, cu o agendă pli­nă de discuții de acomodare, se confruntă, brusc, cu o de­mi­sie de top, depusă la can­ce­laria prezi­dențială. O mapă nouă s-a deschis și, înă­untrul ei, prin semnătura de fost di­riginte școlar a lui Klaus Iohannis, a încăput primul nume greu care cade sub noul regim de la Cotroceni: George Maior.
Cu 8 ani de mandat în spate, fostul șef al Serviciului Român de Informații (SRI) avea de partea sa nu doar un CV impecabil și o presă bună, ci și o repu­tație profe­sio­nală de invidiat, în mediile influente din țară și străi­nă­tate. Venit din PSD (afin faimosului "Grup de la Cluj"), George Maior a fost numirea cu­rajoasă a lui Traian Băsescu, într-un moment în care războiul său total cu adversarii statului de drept era de-abia la în­ceput. Au fost 8 ani lungi, în care, în plin "război civil" politic, când președintele ales își mutase biroul într-un garaj, când Avocatul Poporului și șefii camerelor se schim­bau peste noapte, când iresponsabi­li­tatea devenise noua doctrină a guvernării, una dintre puținele instituții cu care Occidentul mai putea avea un dialog era SRI-ul lui George Maior. Într-un regim Băsescu în care servi­ciile au jucat un rol major în jocul de putere, preșe­dintele a avut în George Maior un bun camarad. De altfel, sărac în laude, cum îl știm, fostul președinte nu s-a sfiit să aprecieze, public, prestația lui Maior, vorbind despre el ca despre unul dintre puținii oameni care "cunosc statul și instituțiile sale", SRI-ul având un rol major în sus­ți­ne­rea și gardarea procu­rorilor în marile dosare de co­rup­ție din Româ­nia. Cu atât mai surprin­ză­toare a fost atitudinea recentă a lui Maior, care a surprins opinia publică și media românească, prin ra­dicalismul ei.
Aflat în momentul de apogeu al carierei și al vizi­bi­lității sale publice, George Maior virează de la discreția care i-a caracterizat mandatul, prin câteva ieșiri în pu­blic stupefiante. Intră în conflict deschis cu Curtea Constituțională, pe tema legilor securității cibernetice, alimentează, fără pic de diplomație, spaimele siguranței naționale, în contextul "Charlie Hebdo", și irită opinia publică, vorbind deschis despre ofițerii sub acoperire din presă. Nici nu s-a pornit bine rumoarea, că s-a lăsat tăcerea: un comunicat anunța, scurt, că directorul SRI, George Maior, și-a înaintat demisia, pe care președintele Klaus Iohannis a acceptat-o.
"Nu am dat niciodată pe cineva afară. Doar i-am rugat să rămână sau să plece", mărturisește preșe­din­te­le Klaus Iohannis în autobiografia sa, "Pas cu pas". To­tuși, graba cu care a semnat demisia lui Maior ridică o sumedenie de semne de întrebare. Care e sensul înver­șunării lui Maior în legătură cu legile "Big Brother"? Dar avertismentele legate de siguranța națională? Ori­care ar fi răspunsul, România pierde un om puternic și in­fluent, în ce a însemnat destinul ei recent, iar preșe­dintele Iohannis se vede pus în fața unei alegeri foarte riscante. Trebuie să numească un succesor pentru Maior, în condițiile în care nu are majoritate în Parlament. Dacă se grăbește - iar situația internațională îl presează teribil - trebuie să negocieze cu Ponta. Dacă negociază, mai poate să-l dea jos în primăvară? Noi întrebări și noi secrete...