Nu văzusem statuia de la început, deși Grădina Icoanei e zona preumblărilor mele cotidiene. Sfioasă și delicată, nu te copleșește prin forme și dimensiuni voluptuoase. Dar când, în sfârșit, o descoperi, nu poți să o mai uiți. Cățărată pe havuzul unei fântâni, o femeie poartă un prunc în pântec. O "Maternitate" ciudată, deoarece copilul, ițit cumva afară din burta mamei, răpune, cu o suliță străvezie, un balaur. Purificatoare ca ninsorile iernii, statuia de la Biserica Anglicană este unul dintre cele mai frumoase monumente cu care a fost dăruit, după 1989, Bucureștiul. De curând, am aflat că autorul ei, Virgil Scripcariu, are o expoziție personală, la prestigioasa Galerie "AnnArt". Nu mi-l închipuiam așa tânăr! Coborât din Bucovina de sus, la 40 de ani, Virgil Scripcariu pare dezlănțuit. Sculptează inspirat, a participat la prestigioasa Bienală de la Veneția și face proiecte cu arhitecții mari ai țării. Pe deasupra, are și o familie fericită, ca a românilor de altădată. Împreună cu soția sa, Adriana, absolventă, și ea, de Belle Arte, cei doi artiști au șase copii frumoși și curați ca niște heruvimi. Virgil Scripcariu este un artist cu credință în Dumnezeu. Suficiente motive ca să cunoașteți, stimați cititori, o personalitate tânără și exemplară a artei românești.
Artă smerită
Mi-am început dialogul cu sculptorul Virgil Scripcariu, cum altfel, decât cu "Maternitatea" de la Biserica Anglicană, care îmi plăcuse atât de mult. Cum alesese forma aceea delicată și mică, dar așa de expresivă, cu totul altfel decât statuile urieșești care se fac pe la noi?
- "Maternitatea" de lângă Biserica Anglicană a fost pentru mine o certitudine că spațiul public poate să primească și un obiect mic. Sculptura poate fi privită și ca accesoriu la spațiu. Eu sunt atașat de sculptura mică, cred că sculptura de o dimensiune mai aproape de cea a omului e mai potrivită. Mai ales acolo unde oamenii se plimbă, cum e cazul Grădinii Icoanei din București. Sigur, m-am gândit și eu să fac monumente mari, dar cred că moda asta vine de la ruși. M-am plimbat mult prin Occident, am mers la pas prin orașe, și acolo am descoperit sculpturi frumoase și mici, foarte potrivite cu mediul ambiant. Eu prefer varianta asta un pic mai smerită.
- De ce sculptezi cu atâta ardoare, în acest secol hipervirtualizat?
- A face sculptură e pentru mine un mod de a fi și de a gândi. Am găsit această formulă, ca niște haikuuri, de a transmite metafore. Dar sunt abia la început. În facultate, profesorul meu, regretatul maestru Vasile Gorduz, își arăta maxima apreciere pentru vreo lucrare spunând așa: "Domnule, aceasta ar putea fi o sculptură!". Gorduz ne trimitea la Grecia Antică, la arta romană, dar ne îndemna să citim și poezie. Spre exemplu, Nichita Stănescu și Marin Sorescu. Voia să vizualizăm metaforele poeților și să încercăm să le transpunem în forme. Mie, de pildă, îmi place mult Jacques Prévert. Are el o poezie minunată, "Cum să desenezi o pasăre". Începe cam așa: "Mai întâi pictezi o colivie cu ușița larg deschisă, apoi pictezi ceva cât mai drăguț și cât mai simplu: ceva frumos, ceva util pentru pasăre; pe urmă pui tabloul pe-un copac, într-o grădină, într-un crâng, într-o pădure, și te ascunzi după copac fără o vorbă, fără să te miști...". Este dedicată creației artistului. Găsești acolo suferința căutării artistice, așteptarea ei. Virtuți pe care trebuie să le ai ca să poți crea. Și pasărea poate veni, sau poate să nu vină niciodată, chiar dacă o aștepți. E un soi de asceză. La Vasile Gorduz, cred că pasărea a venit și el a sculptat-o. Odată cu dispariția lui, eu mi-am pierdut un mentor hărăzit.
- Ultima expoziție găzduită de Galeria AnnArt se numește "Supermam". Un nume surprinzător, pentru un artist așa de smerit ca tine.
- Este lumea în care eu mă învârt zilnic, compusă din familia mea numeroasă și situațiile cu care ne întâlnim tot timpul. Am pornit de la un nume căruia, schimbându-i ultima literă (supermam, în loc de superman - n.n.) mi s-a părut că-i schimb fundamental mesajul. Într-o lume a supermanilor, eu am vrut să vorbesc despre mamă, o ființă mult mai delicată, recunoscându-i superioritatea gingășiei. Expoziția aceasta îi este dedicată soției mele. Pentru că ea a dat naștere la șase prunci și asta înseamnă mult pentru mine și pentru ea. Ea este de șase ori supermamă, câte o dată pentru fiecare copil. O zeitate! Noi, bărbații, nu putem decât să constatăm și să ne plecăm.
- Frumoasa statuie de la Biserica Anglicană are același simbol: atotputernicia maternității...
- La o vedere rapidă, maternitatea aceea pare a fi imaginea emblematică a Sfântului Gheorghe, dar nu are legătură cu el. Pur și simplu, eu cred că o femeie însărcinată este mai puternică, în ciuda vulnerabilității ei. Grație copilului din pântece, care își apără mama. Alții mi-au atras atenția că ar putea fi și Maica Domnului, pentru că există acea prorocire că Fecioara va naște un Prunc, care va zdrobi capul șarpelui. Mie mi s-a părut că este lipsit de smerenie să faci o sculptură a Maicii Domnului, dar dacă sculptura mea e citită și în această cheie, mă bucură. Oricum, cam toate lucrările mele de acum sunt în zona miracolului.
Măreția Mică
- Să mergem înapoi, pe firul vieții tale. Când a început aventura ta artistică?
- Nimic din ceea ce am făcut eu până la 17 ani nu indica vreo aplecare spre artă. Eram netalentat, ce mai! Mama, de pildă, îmi făcea desenele la biologie și hărțile la geografie. Că m-am apucat de artă a fost aproape un miracol. Cred că ține mai mult de destin. Dar încă din copilărie visam mereu cu ochii închiși la lucruri pe care nu puteam să mi le explic. Aveam o înflăcărare difuză. Și, când m-am întâlnit cu sculptura, am simțit că la ea visasem până atunci.
- Se potriveau visările tale cu lumea în care trăiai?
- Eu m-am născut într-un paradis unde am crescut până la șapte ani și din care apoi am fost smuls, deși mă reîntorceam acolo în toate vacanțele mele de vară. M-am născut într-un sat din Bucovina, cu nume de poem. Se numește Măreția Mică. Este între Rădăuți și Suceava. Există și o Măreția Mare. Acum 35-40 de ani, era o lume pe care n-o mai întâlnești azi. Prima amintire o am de pe la trei-patru ani. Bunicii mei au făcut bradul de Crăciun și, când am văzut globurile, mi-au părut că vin dintr-o altă lume. Multă vreme am crezut că cea mai frumoasă meserie din lume este să faci globuri. Acum, Măreția Mică este locul în care mă întorc cu gândul, când dau de necaz. Și mă doare, nu doar că au dispărut bunicii mei, dar că încep să dispară vecinii și toți oamenii în putere ai copilăriei mele. Fiecare bătrân din Măreția Mică însemna o amintire. Îmi amintesc că, după 1989, atunci când am văzut primul butic în sat, m-am înfuriat. Mi s-a părut că s-a stricat ceva în echilibrul lui. Mi-am cumpărat o bucățică de pământ la Măreția Mică, ca să am o ancoră. N-am de gând să construiesc acum, dar mă gândesc la copiii mei, că o să fie pentru ei o rădăcină, la un moment dat, când se vor întreba de unde vin. Așa că poate o să fac acolo o mică bojdeucă. Îmi aduc aminte că bunicii mei, pur și simplu, mergeau în picioarele goale. Tot satul făcea la fel. Nu din sărăcie, ci pentru că era un praf special pe drum, în care te simțeai foarte bine. Parcă au trecut o sută de ani de atunci! Apoi, la șapte ani, m-am mutat la București. Unde copilăria a fost foarte grea pentru mine. Orașul a abuzat, cumva, de o anumită fragilitate a mea, și a trebuit să mai scap și de complexul provincialului. Noi locuiam în cartierul Baicului. Pe vremea copilăriei mele, se construiau acolo blocurile primăriei. Casele pe care le prinsesem un scurt timp au dispărut repede, s-au demolat. Așa că eu am trăit, de fapt, într-un plin și nesfârșit șantier, aflat chiar în spatele casei noastre. Se construiau blocurile peste noapte. Iar noi, copiii, ne jucam prin subsoluri cu alți vecini. Apoi, dintr-odată, ne-am trezit cu altă populație, care ne-a invadat, când blocurile au fost gata. Alt oraș a venit peste noi. Și, dintr-o dată, am devenit și mai inadaptat. Așa că, venirea asta la București, pe mine m-a inhibat profund.
"Vreau să fiu sculptor!"
- Cum ai ieșit la liman?
- Ieșirea mea din umbră s-a întâmplat la 17 ani. Atunci am hotărât să fac artă. M-a ajutat și... un context special. Era vorba de o fată, pe care o admiram cu ardoare. Iar ea citea sonetele lui Michelangelo. Și m-a mai impresionat cum reacționa când citea despre chinurile lui Michelangelo în timp ce sculpta sau picta Capela Sixtină. Chinurile lui și faptul că el, sculptorul și pictorul genial, a mai scris și niște sonete extraordinare, toate m-au scurtcircuitat. Și ca s-o impresionez pe fata aceea, fără să-i spun, m-am dus acolo unde știam că văzusem ceva care semăna cu o sculptură. Era o curte pe Bulevardul Ferdinand 77, a unui sculptor: Ion Mândrescu. Niciodată nu vedeam pe nimeni, dar erau în ea niște forme din marmură. Sculpturi abstracte. În ziua aceea, când m-am dus în curtea respectivă, acolo era un domn de vreo 37 de ani, care era într-un șorț și cu bustul gol. I-am zis: "Vreau să vorbesc cu sculptorul". Și el, așa, amuzat, mi-a răspuns: "Eu sunt!". "Vreau să mă fac sculptor", i-am declarat scurt. A fost surprins: "Bine, intră în atelier". Și mi-a dat să fac ceva. Din ziua aia, după ore, mă duceam acolo. Așa s-a născut contactul meu cu sculptura. În familia mea, asta părea o rătăcire și o pierdere de timp. Numai că eu am fost și sunt încăpățânat, în ciuda imaginii de blândețe pe care o degaj.
Satul de olari
- În prezent, lucrezi și locuiești cu toată familia la Piscu, un sat de lângă București, din comuna Ciolpani. Cum ați ajuns aici?
- Piscu era un sat curat, cu case modeste, unitar, ceea ce mi-a plăcut. Era încă un sat cu mulți copii. Nefiind trafic pe stradă, strada este o promenadă perpetuă. E un amuzament în felul în care oamenii stau la terase și beau. Mie îmi place spiritul ăsta balcanic, mai mult decât modul occidental de a trăi. Pentru că este viu. Dar am văzut și niște construcții ciudate prin curți și am întrebat ce sunt. Mi-au spus că sunt cuptoare de olărit. Piscu fusese cel mai puternic centru de olărit din zona Bucureștiului. Oalele lor ajungeau până la Dunăre. Până la Oltenița mergeau cu căruțele și făceau troc sau le vindeau. La Piscu, acum 30 de ani, erau 70 de olari. Acum mai sunt doi-trei. Făceau o ceramică simplă, fără mari virtuți estetice, dar ieftină și în cantități foarte mari. La revoluție, încă se lucra pe rupte aici. Apoi, totul s-a șters cu buretele. N-au mai vândut. După '90, România a fost invadată de chinezării și de plastice. Acum, și când te duci la biserică, coliva se dă în pahar de plastic.
- Bucovineanul din tine s-a integrat ușor printre ei?
- Faptul că aici a fost un sat de olari și că ei au lucrat de generații meșteșugul ăsta, eu cred că le-a dezvoltat o abilitate mult peste medie. O anumită înțelegere a meșteșugului, nu doar al olăritului. Pricep foarte repede ceea ce vreau să le spun, ceea ce le dau ca sarcină, și au o manualitate surprinzătoare. Vine din moștenirea lor genetică. Există un mare potențial la Piscu. Și nu doar aici. Cei care au companii ce dezvoltă businessuri, cred că ar putea să-și aleagă sate românești, unde oamenii au făcut ceva cu mâinile. Care au făcut un obiect de la cap la coadă, au vândut, știu ce înseamnă să produci ceva. Acum, asta le lipsește meșterilor: să fie respectați. Îmi amintesc, de pildă, un olar, un vecin de-al meu, care trecea mereu pe la mine și-mi tot spunea: "O să vin eu o dată, domn' Virgil, să vă fac niște oale grozave!". Ei, și numai ce-l văd cum apare într-o dimineață, proaspăt și îmbrăcat curat. Și până seara, făcuse 12 oale mari și frumoase. Era transfigurat. Mi-a spus: "Știți, domn' Virgil, noi, artiștii ar trebui să fim mai apreciați". M-a emoționat spusa lui, pentru că în ochii celor din sat, el e un amărât, un om distrus de băutură și sărăcie. Din păcate, societatea s-a dezis de o categorie de oameni care înainte avea o anumită demnitate. Dispar obiectele făcute manual, dar dispare și un anume tip de om. Iar asta e mult mai dramatic.
Școala Agatonia
- Cum v-ați implicat, tu și soția ta, Adriana, în viața satului de olari?
- Mai întâi am înființat o asociație numită "Gașpar, Baltazar, Melchior". Cei trei magi. Am făcut-o ca să implicăm copiii în proiecte culturale. Sunt șase-șapte ani de atunci. Și așa, în fiecare an, am tot dezvoltat proiectele, se fac tabere cu copiii din sat. De exemplu, duceam copiii din Piscu în Maramureș și aduceam copiii din Maramureș la noi. După aceea, s-a născut această mică școală a noastră, "Școala Agatonia". Am numit-o așa după un sfânt, Sf. Agaton, care era olar. Școala era gratuită, și trei ani de zile am susținut-o cu propriile fonduri. Adriana, soția mea, era și învățătoare la o clasă. Acum avem trei clase cu 18 copii, din care trei sunt ai noștri. Iar școala are un specific aparte: preocuparea pentru patrimoniu și meșteșuguri. Olărit și țesut. Avem și meșteri din sat. Îi chemăm pe rând. Nu și-au pierdut știința și le place să lucreze cu copiii. De exemplu, am avut două proiecte foarte interesante, în care am implicat copii. Mai întâi, am fost invitați la standul de carte al României de la Târgul de Carte de la Londra. Copiii au ilustrat proverbe românești, prin serigrafie, am imprimat un divan care a tronat în mijlocul standului românesc. A fost așa frumos! Iar acum doi ani, am organizat o tabără de patrimoniu la Pescara, în Italia. Copiii au stat acolo gratuit 10 zile. Copiii de la școlile italienești veneau și ei și făceau tehnici în spațiul nostru expozițional. Învățau să facă linogravură, să facă olărit. Copiii noștri îi învățau pe cei italieni.
Fata care fugea pe trepte
- În timpul facultății, ai întâlnit-o pe doamna și iubirea vieții tale. Atât de serios a fost totul, încât ai întrerupt un an facultatea, ca să îți poți vedea, în tihnă, de dragostea ta. Care e povestea voastră?
- Pentru mine a fost ca un salt. La un moment dat, în facultate, a trecut pe lângă mine, alergând pe trepte, câte două-trei odată, o fată. Avea un aer care m-a făcut să-mi spun: "Mi-ar plăcea să-mi fie nevastă fata asta!". Era prima oară când am spus lucrul ăsta despre cineva. Nu pot să spun și că Adriana, viitoarea mea soție, m-a plăcut din prima. A trebuit să fac eforturi mari să-i atrag atenția asupra mea. Să o atrag. Era la Istoria Artei. În fine, într-un an de zile, ne-am și căsătorit. Și, datorită ei, mi-am schimbat felul de a trăi și a gândi. A fost o asumare totală. Era curată sufletește și credincioasă. O întrebam la ce biserică merge și acolo mă duceam și eu. Așa că, din facultate, am început să mergem împreună la biserică. Dar ea mergea încă din liceu. Apoi, imediat, am făcut și un copilaș. Am reluat facultatea și... n-a fost ușor, dar era foarte frumos. Adică, n-am simțit că era greu. Pluteam într-un fel, așa... Și acum avem șase copii: trei băieți și trei fete.
- Doi oameni moderni cu șase copii, ca în vremurile bune ale românilor.
- Este o asumare. Soția mea este genul de om pentru care nu există cale de mijloc. Dacă și-a asumat ceva, face. Și nu simțim neapărat o greutate în plus. Și-apoi, ei coabitează, își creează un soi de preocupare tot timpul. Când ai un singur copil, mi se pare foarte greu. Cu mai mulți e ușor. Totul ține de mentalitate și de comoditate. Și apoi, noi avem prieteni cu mulți copii, și toată lumea e fericită. Mergi la biserică și te întâlnești cu alții, care au patru-cinci copii. Oricum, e un miracol pe care noi nu-l putem gestiona. Nici nu ne gândim la subiectul ăsta prea mult. Deocamdată, proiectele merg profesional foarte bine, nu suntem disperați să devenim cei mai grozavi artiști, facem cât putem și, slavă Domnului, lucrurile se mișcă. Nu suntem nici în nevoi.
- Cum este viața voastră de zi cu zi, la umbra Mânăstirii Țigănești?
- Locul ăsta a fost și este pentru noi ca o baliză. Și mânăstirea, și toată priveliștea ce o înconjoară, ca un paradis regăsit.