"Charlie Hebdo", un război ideologic

Claudiu Tarziu
Franța sub teroare.

17 morți în trei zile, vic­ti­me ale răzbunării unor islamiști radicali, pen­tru insultarea Profetului lor. Între cei împușcați, zece jurnaliști de la săptămânalul satiric "Charlie Hebdo". Teroriștii au fost uciși, la rândul lor, dar nu înainte de a ridiculiza poliția franceză. Europa este indignată și solidară cu Franța. La Paris, mi­lioane de oameni au măr­șă­luit pentru democrație și împotriva terorismului, în frunte cu numeroși șefi de state și de guverne. Pe buzele tuturor, jur­naliști, politicieni, cetățeni simpli, stă afirmația: "Apărăm libertatea de exprimare". Așa să fie? Realitatea este că în Franța s-au ciocnit două ideologii extreme, două totalitarisme, unul soft, celălalt hard. Neo­marxis­mul și fanatismul re­ligios. Ambele violente, ambele distrugătoare ale normalității, ambele rezultat al răstălmăcirii dogmatice a valorilor imuabile ale lumii: adevăr, bine, frumos. Zia­riștii de la "Charlie Hebdo" au fost uciși sub cuvânt că au batjocorit religia musul­­manilor. Doi islamiști, cetățeni francezi, crescuți și educați în Franța, recidiviști pe tărâ­mul tero­rismului, n-au suportat să le fie luată în derâdere credința și s-au răzbunat, ucigând. Însă de-a lungul timpului, creștinismul și mozaismul au fost și ele bălăcărite în texte și caricaturi în "Charlie Hebdo", și nici creștinii, nici evreii nu au ucis pentru asta. A fost, de fapt, o motivare religioasă a crimei. Dacă nu ar fi avut pretextul caricaturilor ofensatoare pentru islam, ucigașii ar fi găsit alt motiv pentru carnagiu. După cum o arată omorârea persoanelor care nu aveau vreo legătură cu redacția "Charlie Hebdo".
Faptele teroriștilor islamiști se înscriu într-un tipar ideologic și vin în șirul a numeroase asa­sinate comise aproape zilnic, peste tot în lume, în numele islamului. Ziariștii de la "Charlie Hebdo" provocau de mult timp pe toată lumea, fuseseră amenințați și erau păziți de poliție. Publicația se bucura de audiență și avea un pu­blic stabil. Dar nu neapărat banii și nu numai afir­­marea unui neîngrădit drept la libera expri­ma­re erau motoarele acelor jurnaliști. Ei erau ex­po­nenții unei ideologii care domină Occidentul și care își află izvoarele în neomarxism, multi­culturalism, "corectitudine politică", în imi­gra­ția scăpată de sub orice control (de pe urma că­reia Franța are peste cinci milioane de musul­mani, care și-au făcut pe teritoriul ei, stat în stat), alungarea creștinismului, înapoi în cata­combe, culpabilizarea continuă a structurilor de for­ță ale statelor (servicii secrete, armată, poli­ție), politi­cile asistențialiste care încurajează imi­grația, laxis­mul moral, cu corolarul său, dez­mățul sexual, toate sunt componente ale neo­marxismului. O ideologie care slăbește Occi­den­tul și care pro­voa­că, inevitabil, confruntări sân­geroase. Tero­ris­mul cultural naște tero­ris­mul armat. Iar răz­boiul cultural dintre extreme duce, după cum ve­dem în Franța, Siria sau Afganistan, la lupte ar­mate.
Jurnaliștii de la "Charlie Hebdo" erau soldați ai unei tabere ideologice. Ceea ce nu înseamnă că meritau să moară, că activitățile lor justifică, în vreun fel, crima sau că terorismul căruia i-au căzut victime este legitim. Nu, dar înainte de a ne pune toți în frunte lozinca "Je suis Charlie" și a pretinde că prin asta apărăm democrația și libertatea, trebuie să lămurim contextul. A susține că în cazul "Charlie Hebdo" este vorba despre o încercare de suprimare a libertății de ex­pri­mare e, cel puțin, o interpretare abuzivă a li­bertății.
Unii lideri de opinie de la noi și de aiurea au afirmat că nu există nici o limită pentru liber­tatea de expresie. Căci dacă s-ar pune vreuna, nu am mai putea vorbi despre libertate. Iarăși fals! Libertatea fiecăruia dintre noi este până acolo unde lezează libertatea sau drepturile al­tuia. În această definiție se încadrează și li­ber­tatea de expresie. Altminteri, nu ar fi pedepsite insulta și calomnia. Pe acest temei, în Occident sunt pe­dep­site și negarea Holocaustului sau ra­sis­mul. Și asta nu stârnește demonstrații de stra­dă, pentru apărarea libertății de exprimare. Câtă vreme, celelalte feluri de drepturi și liber­tăți sunt regle­mentate, și libertatea de exprimare trebuie să fie. Dacă excesele libertății de expre­sie nu intră sub incidența legii, riscăm să fie pedepsite prin acțiuni în afara ei. Iar atunci când adepții li­ber­tății de exprimare până la ofensă și apă­rătorii su­biectului ofensei fac parte din tabere ideo­logice diferite și radicale, avem evenimente de tipul celui de la "Charlie Hebdo".