Dezlegarea colindelor
- Sărbătoarea Nașterii Domnului reînvie la Oașa, pe lângă slujbele pline de lumină ale Crăciunului, și frumoasa tradiție strămoșească a colindatului. An de an, cete de studenți și călugări coboară de la munte în câmpie, ducând din casă în casă, vestea nașterii lui Hristos. Cum s-a născut acest ritual, care îi înfrățește pe monahi și pe tineri?
- Mulți dintre monahii de la Oașa provenim din rândurile Asociației Studenților Creștini Ortodocși, unde obiceiul colindelor era respectat cu sfințenie. Mergeam și colindam pe la prieteni, profesori și alți oameni dragi, câteodată până târziu, în noaptea de Ajun. Când am venit în mânăstire, n-am mai putut merge cu colinda și regretam că toate acele cântece bătrânești, care ne erau atât de dragi, vor rămâne necântate de noi și, pe de altă parte, că ne privam de bucuria colindatului. În primii ani de călugărie, colindam în mânăstire, seara, după slujba de priveghere. Ne strângeam într-o sală mai mare, unde aveam pregătită o masă îmbelșugată de post, și colindam. Colindam, pur și simplu, de dragul colindelor bătrânești, care te mișcă, și dacă ești de fier. În timp, au venit să petreacă sărbătorile la noi și studenți, și au vrut și ei să colinde. Prin anul 2007 sau 2008, am primit vizita unor membri ai ASCOR din Oradea, care și-au pus la punct un repertoriu de colinde și au alcătuit o ceată care s-a întrecut cu cea a obștii călugărești. Tot atunci au intrat în această întrecere și ascoriști din Timișoara, care însă au fost eliminați repede, pentru că știau puține colinde, nici nu le stăpâneau bine și nici nu se sincronizau cum trebuie. Dar înfrângerea i-a motivat, iar anul următor au venit și ei bine pregătiți. Acum eram deja trei cete: obștea de la Oașa, Ascor Oradea și Ascor Timișoara. S-au adăugat, ulterior, și ascoriști din alte centre universitare. Așa am ajuns șapte cete de colindători, cu studenți din București, Craiova, Brașov, Sibiu, Oradea, Cluj, Timișoara.
- Născută la Oașa, sărbătoarea colindelor s-a mutat în ultima vreme și la Găbud, metocul mânăstirii înălțat în apropiere de Mureș.
- Da, pentru că la Oașa nu avem sate în apropiere și nu putem colinda decât fiarele din pădure. (Râde) Dar după ce a prins un pic de cheag schitul de la Găbud, am pornit să colindăm și în satele din împrejurimile sale. Este felul nostru de a ne prelungi această stare de fericire, pe care o avem când colindăm. Este atât de mare bucuria din acea seară, încât devine insuportabil gândul că se termină. Și-atunci, am avut ideea să reînviem colindatul autentic prin sate, în a doua și a treia zi de Crăciun. Metocul din Găbud, care este așezat în mijlocul mai multor sate transilvane de pe Valea Mureșului, face acest lucru posibil.
La Ziua lui Hristos
- Cum se desfășoară tot acest "ritual"?
- Faptul că timp de mai mulți ani am colindat numai în mânăstire ne-a prins foarte bine, pentru că, în alte condiții, colindatul ar degenera în mâncare și băutură, în superficialitate, într-o veselie lumească. Or, în mânăstire se ridică foarte mult nivelul de trăire al colindatului. El devine un ritual. Colindătorii vin mai înainte cu câteva zile, se spovedesc, se împărtășesc, participă la toate slujbele și, în felul acesta, au o puritate sufletească pe care o transmit prin cântec. Biserica pregătește foarte atent lutul sufletesc în care urmează să fie plantată sămânța Crăciunului. După slujba de priveghere de la biserică, mergem într-o sală amenajată special, unde colindăm la lumina lumânărilor. Studenții sunt îmbrăcați în costume naționale, tot ei cioplesc din bardă mesele la care stăm și pe care punem coșuri de nuiele și de cetină, cu nuci, mere, cozonaci și ștergare populare. Tot acest protocol ne face să trăim sentimentul că suntem invitați la ziua lui Hristos și că pe El Îl sărbătorim, nu pe noi.
- Bucuria aceasta a colindatului ascunde în ea și amintiri din copilărie? Se spune că zăpezile de altădată nu se pot niciodată uita...
- Nu cred să existe copil de la țară care să nu fi mers măcar o dată la colindat. De Crăciun, colinda tot satul. Era o sărbătoare uriașă, a tuturor. Ne povestea părintele stareț Iustin, care este de aici, din Găbud, că pe vremea copilăriei sale, toți oamenii ieșeau colindând de la Liturghie în ziua de Crăciun, de vuia tot satul de cântece. Sigur, există și ceva din adâncul memoriei care ne face să colindăm. Din păcate, obiceiul s-a mai diminuat în timp. Oamenii nu i-au mai simțit rostul, în general, s-au cam dezis de tradiție. Dar încet, încet, eu cred că ea va reînvia.
Duhul strămoșilor
- Umblatul cu colinda, din poartă în poartă, răspunde și unei așteptări a sătenilor? Vă deschid ușa casei cu bucurie?
- Mai degrabă a fost lucrarea lui Dumnezeu. Noi nu ne-am gândit ca această tabără de colindători să ia amploare și să depășească granițele temporale ale Ajunului de Crăciun. Călugării sunt prudenți în privința manifestărilor în "cetate", cum se spune, și noi am fi rămas la colindatul în mânăstire, dacă nu ne-ar fi împins dincolo de porțile ei, chiar colindele. Colindele, cu forța lor mare, arhaică, biruitoare, ne-au mobilizat. Și tot colindând, ne-am dat seama că bucuria aceea de Crăciun nu este o bucurie obișnuită, ci vine de departe, din duhul strămoșilor. În trecut, colindele erau liturghia țăranilor. Ăsta era felul în care știau ei să liturghisească în vremuri imemoriale. Când colindăm, realizăm cel mai profund comuniunea cu strămoșii. Strămoșii învie și colindă alături de noi. Și, dacă privim mai atent, realizăm că nu doar oamenii colindă, ci și îngerii. Căci îngerii au cântat primii cântări de slavă la nașterea lui Hristos și vor cânta în vecii vecilor. Iar strămoșii noștri, care în mare parte erau tot păstori, n-au făcut altceva decât să repete ce au auzit pe câmp: colindele îngerești. Puterea pe care ne-o dă colindatul este copleșitoare. Mergem pe la case de oameni, iar ei ne îmbie cu una, cu alta, dar cei mai mulți dintre noi nu putem gusta nimic, deși poate n-am mâncat și am mers mult prin ger. Bucuria ne ține loc de hrană, odihnă, căldură, de tot! E atâta bucurie, încât nu te mai poți coborî la o îndulcire lumească.
- De ce erau colindele liturghia țăranilor?
- Colindatul nu este doar o sumă de obiceiuri populare naive și o suită de cântecele primitive, ci el cuprinde întreaga civilizație țărănească, creștină... Multe colinde vechi fac referire la elemente cosmologice și teologice. De exemplu: "Dumnezeu dintr-un ceputu/ toată lumea a făcutu,/ ceru sus l-a ridicatu/ și bine l-a răzimatu/ pe patru stâlpi de argint,/ și frumos l-a-mpodobit/ tot cu stele mărunțele,/ cu luceferi printre ele,/ cu luna cu lumina/ și soarele cu razele". Ceea ce vrea să spună că Nașterea Domnului este un nou început al lumii. În cheie simbolică, colinda povestește despre Hristos, care e soarele, despre Maica Domnului - luna, despre îngeri și sfinți - stelele și luceferii, despre cele patru Evanghelii pe care a fost reașezată lumea... Te și întrebi, cum au putut niște oameni simpli să închidă în metafore, atâta conținut teologic. Și cred că astfel de colinde nu vin de la ei, ci le-au fost revelate.
Un apostolat haric
- Cum vă primesc oamenii când mergeți la colindat?
- Noi colindăm în curte, dar după ce ne cheamă gazda în casă, mai colindăm puțin și acolo. Bucuria noastră se transmite, iar cei care ne primesc se umplu de emoție. Mulți ar fi supărați dacă nu am ajunge să-i colindăm. Înțeleg și ei că acest colindat este, de fapt, un apostolat haric. Ca pe vremea apostolilor, pacea însoțește colindătorii, intră cu ei în case și rămâne acolo. Este pacea lui Hristos. Și Hristos și-a trimis apostolii la colindat, să ducă vestea cea bună în toată lumea, poruncindu-le: "Când veți intra într-o casă, să ziceți: pace casei acesteia! Și dacă va fi acolo un fiu al păcii, pacea voastră se va odihni peste el". Același lucru se întâmplă și când se merge la colindat. Nu e doar o bucurie omenească pentru noi, ci, mai mult, o misiune: de a aduce pacea lui Dumnezeu și bucuria în casele oamenilor.
- De marile sărbători ale anului, dar mai ales de Crăciun, la Mânăstirea Oașa vin, adesea, și mamele călugărilor din obște. Prezența lor împlinește sărbătoarea?
- Nașterea Domnului este o sărbătoare de familie. O celebrăm ca atare, cu mamele noastre, cu frați, cu fii duhovnicești, cu prieteni apropiați. Și nu în ultimul rând, redefinim noțiunea de familie: colindătorii mireni alcătuiesc o familie în comuniune cu obștea. Crăciunul poartă acest mesaj al (re)uniunii, dar nu doar cu prima linie a neamului, ci cu toți strămoșii. Se reface legătura cu toți. Se reaprinde firul, și cu cei vii de aici, și cu cei vii din ceruri. Puterea trăirii pe care o avem atunci este mai presus de toate și le cuprinde pe toate. Relația sentimentală cu mamele noastre se topește în trăirea generală de la Crăciun.
Când se deschid cerurile și Îl vezi pe Dumnezeu
- Mânăstirea este un foc continuu al rugăciunii. Cu prilejul sărbătorilor, al Crăciunului, se aprind și mai tare?
- Fiecare sărbătoare are nuanța ei, are un portret lăuntric, care o face inconfundabilă și incomparabilă cu altă sărbătoare. Există și o trăire comună a sărbătorilor, dar și o trăire particulară în orice sărbătoare. Și la Bobotează este un duh al Bobotezei, care face din această sărbătoare una diferită de toate celelalte. Și la Înviere, și la Înălțare, și la Nașterea Maicii Domnului... Fiecare sărbătoare vine cu un etos specific. Fiecare are o bucurie într-o altă culoare. Așa și Crăciunul, care cred că este cea mai de amploare sărbătoare, ca reverberație în timp.
- Părinte Pantelimon, sfinția voastră sunteți și pictor iconar. Ar fi o bucurie adevărată să ne purtați către alcătuirea unei icoane acum, în prag de Crăciun...
- Într-o icoană trebuie cuprins întregul înțeles teologic al sărbătorii sau al momentului biblic pe care-l zugrăvește. Și-atunci, iconarul trebuie să găsească în sufletul lui trăirea acelei sărbători, pentru a o putea reproduce în icoană. Când te apropii de chipul Mântuitorului sau de chipul Maicii Domnului, trebuie să o faci cu multă sfială, cu frică și cutremur. Nu este lucru omenesc ce se realizează în pictarea unei icoane. Nu ești singur în acest demers. Ești împreună cu Dumnezeu. Și trebuie să te apropii cu toată supunerea minții față de Dumnezeu, cu urechea ta interioară încordată și cu ochiul tău interior treaz, ca să prinzi ce ți se șoptește și ce ți se luminează de către Duhul Sfânt.
- În ultima vreme, Crăciunul public, mediatizat în exces la televizor, seamănă tot mai mult cu un iarmaroc. De ce credeți că e așa de important să prăznuim sărbătorile după cum ne învață tradiția, ca pe o întoarcere către sine, spre scânteia de divinitate din noi?
- De sărbători, se deschid Cerurile și Dumnezeu devine vizibil! Necreatul pătrunde în creat, nevăzutul pătrunde în văzut, veșnicia pătrunde în timp. Sărbătorile sunt porți către veșnicie, momente providențiale, în care omul poate să scape de grijile vieții, în această viață fiind. Poate să iasă din lume și să intre în veșnicie, fără să părăsească lumea asta. Oamenii încearcă, în general, să evadeze din realitate - pe care o consideră o povară - prin divertisment și plăceri. Or, adevărata evadare din realitatea oprimantă este posibilă numai de sărbători. Atunci, realitatea este străpunsă de suprarealitate, de prezența lui Dumnezeu; iar omul se încarcă cu puterea lui Dumnezeu, pentru a-și urma calea până la următoarea sărbătoare, când iarăși se înalță la cer. Sărbătorile sunt deci momente de înălțare a omului deasupra lumii, a durerilor, a necazurilor, a neîmplinirilor... Dar pentru a ajunge la această trăire, e nevoie de pregătire. De aceea, Biserica pune post înaintea oricărei sărbători mai importante. Astfel, se urmărește o ușoară dematerializare a trupului, pentru ca ochiul interior și urechea interioară să devină mai sensibile la ceea ce este de auzit și de văzut din lumea de dincolo, la care nu avem acces permanent. Strămoșii noștri au știut să așeze pe tot cursul anului astfel de porți către eternitate. Pentru că ei erau preocupați, în societatea tradițională, să reproducă în lumea aceasta ceea ce se petrece în lumea nevăzută. Prin felul în care trăiau, prin modul în care așteptau sărbătorile, prin cum își împodobeau casele și își coseau hainele, încercau să reproducă lumea îngerilor, aici, în lumea văzută. Năzuiau să facă o replică a Raiului în satul lor. De aceea, sărbătorile sunt încărcate de obiceiuri care poartă simboluri evanghelice, casele parcă vor să evoce sălașurile din Cer, straiele naționale sunt pline de semne cusute cu tâlc, care vor să amintească de haina cu care omul a fost îmbrăcat în Rai, uneltele de lucru sunt încrustate cu "parole" care să deschidă ușile lumii de dincolo... De ce trebuie să ținem sărbătorile creștinește? Pentru că atunci Raiul coboară pe pământ.