De la generația "Omului Nou", supus și tributar unui sistem social aberant, s-a ajuns, pe neobservate, la "Omul Facebook", când o parte a populației trăiește, lucrează și chiar iubește pe așa-zisele "rețele de socializare". Mai mult sau mai puțin vizibil, românii tineri au dat naștere unei noi revoluții, aceea a societății civile active, implicate în tot ce privește mersul țării. Deși tranziția, cel puțin dureroasă, este întârziată pentru mulți români, nu putem ignora câteva realizări "mărețe": după un sfert de veac, trăim într-o Românie "fără frontiere", membră a celui mai select "club" economic și politic al lumii, Uniunea Europeană, și a celei mai puternice alianțe defensive de pe continent, NATO. Ne asigură de acest lucru un important istoric contemporan, Șerban Papacostea, fiul juristului Petru Papacostea, colaboratorul politic apropiat al mareșalului Alexandru Averescu, și nepotul patriotului Gușu Papacostea - cel care, cu sprijinul domnitorului Alexandru Ioan Cuza, a înființat prima școală românească din Macedonia. Născut în București, la 25 iunie 1928, Șerban Papacostea a fost deținut politic la Canal, în anii '50. Specializat în istorie medievală, principalii săi mentori au fost marii istorici Nicolae Iorga și Gheorghe Brătianu. A întâlnit-o, în copilărie, pe Regina Maria, care "l-a mângâiat pe cap", și l-a văzut pe Hitler "de la zece metri". Este autorul celebrei fraze: "Cu Ucraina, Rusia este Imperiul. Fără Ucraina, este un mare cnezat al Moscovei". În egală măsură, profesorul Papacostea dă o mare atenție istoriei contemporane, fiind un neobosit eseist al actualității politice și economice. Între 1990 și 2001, a fost directorul Institutului de Istorie "Nicolae Iorga" din București. Este membru corespondent al Academiei Române și membru al Academiei Ligure de Științe și Litere din Genova.
"Anii '90 au fost un coșmar. S-a pierdut o imensă avuție națională"
- Domnule profesor, poate un istoric să înțeleagă, mai bine decât alții, mersul economic al unei națiuni? Cum vedeți evoluția economiei României în ultimii 25 de ani?
- Într-adevăr, nu sunt economist, dar sunt un observator atent al situației generale a țării noastre. E ușor de constatat marele progres economic realizat din 1989 până astăzi, prin abandonarea conducerii economiei de către stat și de către partidul unic și revenirea societății românești la formula inițiativei libere, a jocului cererii și ofertei și a concurenței. Dar lucrurile au mers foarte greu. Anii '90 au fost un coșmar, economia normalității a întâmpinat opoziția vechilor structuri totalitare remanente în cadrul FSN, care au preluat, în forme variate, segmente însemnate ale vieții economice, sustrăgându-le liberei concurențe. S-a pierdut în acest fel o enormă avuție națională. A luat naștere corupția la nivel înalt, cu multiplele ei modalități și fețe. "Îmbogățiți-vă" - lozinca mobilizatoare a liberalismului european, îndemn la inițiativă economică și legitimare a profitului realizat prin muncă, nu prin fraudă, a fost aplicată în sensul ei pervers de nomenclatura derivată din regimul totalitar. Abia în ultimii ani, printr-un efort energic al justiției, s-a început identificarea fraudelor numeroase care, toate laolaltă, s-au constituit într-un vast sistem de jefuire a economiei naționale. La 25 de ani de la răsturnarea dirijismului economic, vine Direcția Națională Anticorupție și ne încurajează cu privire la viitorul economic liberal și sănătos al țării. Un alt aspect scandalos care ține economia românească într-o stare de înapoiere, cel puțin nedreaptă, ca să nu spun antinațională, este starea căilor și mijloacelor de transport și comunicație, situația deplorabilă a sistemului rutier. Autostrăzi proiectate și nerealizate decât în infimă măsură sau repuse în reparație la scurt timp după inaugurarea lor festivă - sunt oglinda dezinteresului conducerii politice care, în cea mai mare măsură, a canalizat resursele țării dinspre interesul național spre avantajul propriu. Cum răul cu binele ultimilor douăzeci și cinci de ani se împletesc, depinde de noul președinte al țării ca binele să învingă și lupta împotriva corupției să continue cu și mai mare vigoare.
- Într-o povestire a prozatorului D.R. Popescu, un țăran a ascuns un cal într-un grajd întunecos, ca să nu-i fie confiscat de comuniști la colectivizare. Mai târziu, după ce pericolul a trecut, l-a scos în libertate. Însă din cauza întunericului, bietul animal orbise. Nu putea face nici un pas sigur pe câmpie. Să fie aceasta metafora care-i definește pe români după dobândirea libertății, în 1989? Am știut să o folosim? Ne-a adus fericirea visată?
- La fel ca nefericitul cal, noi, românii, am fost "orbi" și dezorientați după căderea dictaturii. Încă de atunci, deși s-au schimbat foarte multe, mulți dintre noi trăiesc în aceeași dezorientare totală. Fără îndoială, modalitatea "originală" a României de ieșire din regimul totalitar a creat o confuzie și mai mare. Am bâjbâit în cei 25 de ani. Ne-am strecurat prin istorie, conform esenței istoriei românești dintotdeauna. Ne-am mulțumit cu soluțiile facile. Ne-am predat unei clase politice corupte și nemiloase. Mă întrebați de fericire... Ceea ce a adus nou răsturnarea totalitarismului e posibilitatea oferită individului de a-și manifesta liber personalitatea, de a-și împlini vocația și de a-și căuta mulțumirea în viața cotidiană. Libertatea mult așteptată și dobândită la sfârșitul anului 1989 a creat doar o condiție favorabilă împlinirii personalității, dar nu a produs - nici nu putea să producă - o stare de satisfacție sufletească deplină și permanentă, căreia îi spunem fericire; libertatea câștigată atunci a deschis o posibilitate, nu a impus o stare de spirit. Abolirea regimului totalitar, fie și numai parțială, cum a fost în cazul țării noastre, a lărgit, totuși, sfera libertății individuale și a posibilității împlinirii individului, condiție esențială a mulțumirii sau a fericirii. Depinde de fiecare în parte cum folosește această posibilitate pe care i-a oferit-o istoria. Sunt convins de însușirile intelectuale deosebite ale nației noastre. Cred că se vor găsi întotdeauna suficiente valori pentru a forma o elită autentică, cu condiția ca și ambianța să fie favorabilă. Avem precedentul istoric fericit al celor aproape opt decenii de libertate națională, între Carol I și Regele Mihai.
- România pare a fi evoluat cu două viteze: viteza oficială, descrisă de statistici și de propaganda politică, și viteza "României profunde", a românilor care s-au privatizat, au creat întreprinderi mici și mijlocii și, fără nici un sprijin, au dus țara în rândul economiilor funcționale de piață. Putem vorbi de o Românie a politicienilor și de una care funcționează desprinsă de conducătorii ei politici?
- În evoluția societății românești post-decembriste, din păcate, această necesară separare între sfera activității economice și cea a organizării politice a fost dintru început programatic ignorată și încălcată, în interesul noii clase care a privatizat în interes propriu o parte însemnată a capitalului social acumulat în epoca comunistă. Existența acestui capital de vaste proporții, alcătuit și întreținut sub protecția unei corupții politice extinse, a îngrădit afirmarea capacităților naționale. Ceea ce nu înseamnă că nu s-a dezvoltat și un sector sănătos al liberei concurențe, care a avut prilejul să cuprindă și activitățile "eliberate" sau "în curs de eliberare" de sub umbrela corupției, ale economiei românești. Orice pas realizat în direcția îngrădirii și înlăturării corupției din viața publică va marca un progres și în direcția eliberării economiei de concurența neloială a structurilor constituite sub regimul comunist, mult consolidate sub regimul democrației "originale". Este o doză de conformism în societatea românească mai mare decât în altele. De aceea suntem ultimii în evoluția spre normalitate. Funcționarea economiei în zona profundă a societății, fără interferențe politice, este normalitatea însăși. În aceste condiții, este posibilă o Românie cu două viteze, căci aceasta este esența unui sistem liberal de tip european. Și în Europa vedem două realități paralele: una a politicii, alta a afacerilor care merg de la sine. Este cunoscut exemplul Italiei, unde guvernele s-au schimbat mai des decât norii pe cer, dar țara a rămas una dintre marile puteri economice ale UE.
- Cultura românească pare să funcționeze, și ea, cu două viteze: oferta publică, aflată în totală confuzie de valori, și oferta artistică, autentică, din păcate, de mică audiență. Credeți că, la acest capitol, România a evoluat mai bine sau mai rău decât suratele ei din fostul lagăr comunist?
- Era inevitabil ca, la ieșirea dintr-un regim de control absolut al puterii totalitare asupra culturii, kitsch-ul și manelismul să fie manifestări ale dezorientării sociale și culturale a unei lumi care își caută drumul într-o actualitate în permanentă schimbare. Lume în care România a intrat total nepregătită, spre deosebire de alte țări fost comuniste, care și-au asigurat un mai larg contact cu realitățile din afară, chiar sub regimul totalitar. Sunt însă suficiente afirmări ale unor adevărate valori intelectuale - în literatură îndeosebi - care îngăduie speranța recuperării culturale a societății românești, în spiritul autenticei tradiții naționale, dar și în contextul evoluției universale. Decisiv e interesul pe care îl va manifesta puterea politică pentru școală, educație și cultură, în sensul larg al cuvântului.
"Generația «Facebook» este sursa cea mai sigură a speranței în ziua de mâine"
- După recentele alegeri prezidențiale, cineva identifica "votul roșu" și "votul albastru", împărțind România în funcție de cum au votat provinciile istorice. Există o Românie de Nord și una de Sud?
- Deosebiri între diversele provincii ale țării au existat dintotdeauna, rezultat al evoluției lor separate, timp de secole, în cadre de civilizație diferite. Aceste diferențe se manifestă încă și astăzi, și vor mai subzista probabil un timp. Ceea ce nu înseamnă că diferențele prevalează asupra trăsăturilor comune, în primul rând asupra conștiinței apartenenței la un corp comun. Deosebiri de natură și de opțiuni de la o provincie istorică la alta sunt lesne de identificat și în cazul altor state europene și chiar transatlantice, ceea ce nu amenință unitatea lor fundamentală. În concluzie, nu există o Românie de Nord și una de Sud!
- Dvs. ați cunoscut o Românie a multor epoci, și mai bune, și mai rele. Cum vedeți evoluția europeană a țării în următorii 25 de ani?
- Tineretul român de astăzi, alcătuind generația "Facebook", este sursa cea mai sigură a speranței în ziua de mâine a acestei țări. La temelia acestei convingeri se află contactul meu aproape zilnic cu tinerii, îndeosebi cu cei din universități. Cu vocația mea de dascăl, moștenire a unei familii de dascăli, sunt în măsură să apreciez calitatea și perspectivele celor care își formează acum educația. Ecourile despre manifestările tineretului nostru în țară și în străinătate sunt excelente, și ele prevestesc constituirea nu numai a unei intelectualități valoroase, dar și a unei probabile îndrumări generale a societății în direcția cea bună, unde vom putea invoca cuvintele rostite de Nicolae Iorga, citându-l pe Petru Rareș, într-o clipă de mare deznădejde națională: "Vom fi iarăși ceea ce am fost și mai mult decât atât".