DAN GRIGORE - "Arta e o cruce grea. Dar e o cruce care aduce și bucurie"

Dia Radu
A fost copilul-minune al muzicii în anii de după al doilea război mondial, un talent ieșit din comun, pe care Mihail Jora, pro­fesorul lui Dinu Lipatti, l-a adoptat ca pe-un fiu. Fost bursier la Viena și Sankt Petersburg și dublu laureat al Concursului "George Enescu", a suportat cu dem­ni­tate marginalizarea la care a fost supus în anii dic­taturii ceaușiste, în urma refuzului categoric de a-l sprijini pe Conducător. Și-a luat revanșa târziu, abia după 1990, când nu l-a mai împiedicat nimic să stră­lucească pe marile scene ale capitalelor lumii. De vorbă cu un maestru al clapelor, un pianist uriaș - "nu al doilea Michelangeli, ci primul Dan Grigore", cum foarte entuziast a exclamat dirijorul Sergiu Celi­bidache - care își trăiește azi renumele cu discreția oamenilor cu adevărat însemnați.

Portativul de pe grătar

- Domnule Dan Grigore, știu că sunteți bucu­reștean get-beget. Haideți să facem o călătorie în timp. Mai regăsiți în orașul de azi urmele copilăriei?

- Eu am copilărit pe Dealul Spirii, lângă strada Drumul Sării, o stradă foarte veche, într-un cartier cu străzi cu nume de aviatori. Tata era aviator și el, și și-a ridicat casa într-un cartier căruia i se spunea "Lo­­cuințe Ieftine", unde se așezaseră diverși slujbași militari și funcționari. Acum, cartierul s-a umplut de blocuri. Atunci, în spatele lui, unde începea tabăra militară (că de acolo i-a rămas numele de Drumul Ta­berei), se întindea un câmp enorm. Îl traversam cu bi­cicletele, prin gropi, ațâțând câinii, și ajungeam până departe, spre satul Ciorogârla, unde un prieten al meu avea o iubită, pe strada Apusului.

- Erați la vârsta la care ați descoperit muzica?

- Am descoperit-o mult mai devreme și a fost o fericire fără margini. Fusesem bolnav de gripă, timp de vreo două săptămâni am stat la pat. Când, în sfârșit, am auzit doctorul spunând că aș avea voie să mă ridic, am cerut să fiu pus la pian. Și am compus. Un flecușteț, normal, dar care i-a lăsat pe ai mei cu gura căscată. Eram un copil foarte curios, foarte activ și hipersensibil. Orice emoție pe care o simțeam tre­buia pusă imediat pe muzică. După ce am ascultat pri­ma oară orga Bisericii Negre din Brașov, într-o călă­torie cu părinții, am rămas atât de impresionat, încât am repetat întruna, tot drumul cu trenul, cele câteva acor­duri pe care voiam să le pun pe pian.

- Ați fost unul dintre acei "copii-minune"?

- Așa se spunea. Cântam de la trei ani jumate, fără să știu notele. Aveam în casă o pianină cumpărată de mama, cu gândul la o posibilă apropiere de muzică a fiului ei. Ea visase să facă vioară și n-a fost lăsată. Și atunci a sperat să-și împlinească visul prin mine. Mama mi-a dat și primele lecții de muzică, pe grătarul de la baie. Mă spăla pe ochi în fața chiuvetei și îmi arăta grătarul din lemn, aflat pe podea: "Aici, vezi, între scândurile astea e Do, dincolo, Re." Am învățat repede. Apoi, pe la opt ani, într-o iarnă, când treceam cu mama pe lângă fereastra profesoarei mele de pian, care avea o elevă, am auzit înăuntru niște acorduri. Și am întrebat-o pe mama: "Ce cântă fata asta în Re major?". Mama s-a dus la profesoară, Eugenia Ionescu, și i-a zis: "Doamnă, e adevărat că s-a cântat în Re major?". Și, ce să vezi, era adevărat! Atunci, profesoara s-a pus la pian și m-a întors cu spatele, mi-a cântat diverse combinații și i le-am ghicit pe toate. Și-au dat seama că am auz absolut și am început să fiu dus de mână la diverse so­mi­tăți, de colo-colo. Așa a început o viață plină de examene.

Cella cea verde și vie

- Unde făceați lecțiile de pian?

- Mergeam în Drumul Sării, luam auto­buzul 47, coboram pe la Academia Militară, de acolo pe Știrbei Vodă, traversam Calea Vic­to­riei și coboram la Armenească. Doamna Io­nescu stătea pe strada Spătarului, dar alături, pe strada Silvestru la nr.16, chiar lângă Bise­rica Sil­vestru, stătea maestrul Jora, la care am ajuns la vârsta de 12 ani. În salonul lui de muzică i-am cântat doam­nei Veturia Goga, văduva lui Octavian Goga, venită în vizită. Mihail Jora adăpostise în casa lui, în diverse camere, oameni scăpătați, deposedați de absolut tot, inclusiv de locuințe, de către noul regim. Erau anii '50, eu eram la lecție, iar prin salon trecea uneori, cu prosopul spre baie, doamna Racoviță Flondor, compozitoare și ea, fostă moșiereasă. Jora, care se trăgea dintr-o familie de boieri armeni moldoveni, mi-a dat și el niște teste, mi-a dat o notă din bas și mi-a zis să spun ce su­nete aud. Și i le-am zis bine. "Bra­vo, măi, baiete! - așa zicea el, cu a - Bra­­vo!"

- Știu că v-a le­gat o strânsă pri­etenie de Cella De­lavrancea, pia­nis­tă, scriitoare, fiica cea mare a lui Bar­bu Ște­fă­nes­cu Dela­vran­­cea.

- Pe Cella am cu­noscut-o chiar în casa profesoarei me­­­le, fiindcă doam­­na Ionescu invitase toate somitățile mu­­­­zicale să-și pre­zinte micul elev de 9 ani, ­să fie cântărit și să i se spună câte pa­rale face. S-au dat sen­tințe bune în ce mă privește, dar spu­se sobru și răs­picat, pe tonul ace­la sufi­cient. Sin­gu­ra care a fost a­proape de su­fletul meu, din pri­ma clipă, a fost Doam­na Cella. Cu care m-am și îm­prie­te­nit, mult mai târziu, pe la 20 de ani, când devenise pro­­fesoară supli­nitoa­re la Conser­vator.

- Ce avea atât de deosebit Cella, de a rămas în memoria tuturor?

- Era un om extraordinar de viu, cu un spirit tânăr, care distona cu grupul ăla de băbuțe autoritare, posace și scorțoase. Era copilăroasă, și am simțit că e verde, că e vie, ca mine. Tinerețea asta a ei i-a rămas până în ultimele clipe. Cella era o apropiată a Reginei Maria. În casa ei, după 1989, am întâlnit-o pe Principesa Ileana (care s-a călugărit în America, Maica Ale­xan­dra) și care, reîntoarsă în țară, a venit la Cella în rasă călugărească, a îngenuncheat în fața ei și i-a sărutat mâna. Cella avea peste 100 de ani. Mai târziu am în­țeles că, fără vorbele bune puse de Cella la Bodnăraș, unul din liderii comuniști ai vremii, care avea o slăbiciune pentru ea, Principesa n-ar fi putut pleca din țară. Casa Cellei nu era departe de a lui Jora, pe Emi­nescu, colț cu Toamnei. Nu pot trece azi pe acolo, fiindcă mă apucă tristețea. Urmașii legali au vândut-o cu tot ce era în ea celor care au oferit mai mult. Acum, înăuntru e un restaurant chinezesc.

- Îmi povestiți lucruri extraordinare despre o lume apusă de mult. Vă lipsește?

- Foarte mult, dar o am foarte prezentă în mine, de multe ori e mai intensă decât bucăți mari din realitatea de azi. Era o lume cu totul diferită, cu o educație anu­me, cu o căldură extraordinară. Chit că profesoarele astea de pian, în vârstă, erau cam acrite! Domnișoara Musicescu mai dădea și cu rigla peste degete (cu mine nu a reușit !). Dar erau toți ceilalți, marii compozitori pe care i-am cunoscut, Mihail Jora, Mihail Andricu, Paul Constantinescu. Se purtau cu mine foarte gene­ros. La 12 ani, când eram elevul lui Jora, am fost in­vitat la ziua lui, singurul elev care s-a așezat la masă cu toți marii maeștri ai artelor, seniori. Așa erau ei, foarte simpli, cordiali, modești și cu multă substanță.

Sub cortina de plumb

- La ce vârstă ați avut certitudinea că muzica e singurul drum posibil?

- Am știut asta dintotdeauna. Chiar în încercările cele mai dificile și după eșecurile cele mai grele. La 24 de ani, domnișoara Mu­si­cescu, a doua mea profesoară de pian, care altminteri era lip­sită de simț pe­dagogic, s-a răzbunat pe mine și m-a «ars» la Concursul de Pian "George Enescu", în­deplinind și un de­ziderat de partid : pe locul I nu trebuia să fie doi români, așa cum ar fi ieșit nor­mal, ci un român și un sovietic. M-am tre­zit pe locul doi și am făcut o depresie cumplită, de a trebuit să mă internez la sa­natoriu. Însă nicio clipă nu m-am îndoit că menirea mea e mu­zica. Singurul lu­cru care mă preo­cu­pa era că nu mai pot să cânt la pian, că nu mai vine nimic din mine, că degetele me­le sunt moarte. Ce mai aveam de făcut în viață, dacă rămâ­neam fără muzică? Nu-mi puteam imagina altceva. Din fericire, am con­tinuat să cânt, chiar neputând să cânt. N-am absentat de pe scenă. Când ajungeam la pian, cântam, chiar dacă nu mai cântam și în mine. Câteodată însă, arde­rea era atât de intensă, atât de solicitantă pentru ce rezerve emoționale aveam în acele clipe, încât după concert rămânea în mine un gol, o durere fizică acută, care aproape mă sufoca. Mă simțeam vidat.

- V-a luat timp să vă reveniți?

- Mi-am revenit fiindcă am avut ocazia, la un mo­ment dat, după niște ani, să cânt la Zürich, cu o or­chestră, și am avut ecouri de presă și de public foarte bune. Am fost confirmat de cei de «afară», m-am re­găsit pe mine și m-am vindecat. Iar apoi am obținut, la recomandarea lui Mihail Jora, Bursa Herder și am plecat la Academia de Muzică din Viena pentru un an. Din păcate, perioada de deschidere în care am concertat în Occident n-a durat mult, curând regimul comunist mi-a restrâns ieșirile la RDG și URSS, pentru ca în anii '80 să-mi mai rămână doar URSS-ul, țara în care locuisem o vreme, la 20 de ani. S-a lăsat din nou cortina de plumb.

- Ce făceați în Rusia la vremea adolescenței?

- Am petrecut doi ani de zile cu o bursă de studii la Conservator. A fost o perioadă de care îmi amintesc cu mare plăcere, o perioadă în care am studiat la pian nopți întregi. Eram foarte slab, de-abia urcam scările Conservatorului, era frig peste tot și eu înghețam de-a binelea. Erau -25 de grade, dar în Leningrad, pe Nevski Prospekt, doamnele de o eleganță rară sfidau gerul ca niște eroine, traversând bulevardul în ciorapi de nailon și în pantofi cu toc. Am rămas foarte atașat de literatura rusă și de cultura rusă, e acolo o ardere specială, o melancolie în care m-am regăsit adesea. Nu-mi pot imagina arta fără melancolie, acest prinț adormit în fiecare din noi. Uneori, ieșeam în afara Leningradului și mă plimbam prin pădurile de mes­teceni. Profesoara mă certa, "N-ai studiat, ai fost în pădure! Cum ai să cânți?". "Păi, tocmai de aia am fost în pădure, ca să pot să cânt", îi răspundeam. Dar ea era mai stahanovistă, n-avea cum să priceapă! (râde)

Zburând cu Brahms

- Azi, în ciuda faptului că nu mai există restricții, v-ați păstrat o anumită discreție. Sunteți destul de absent din cercurile mondene, de pe micul ecran.

- Nu sunt mare amator de televiziune, și pentru că «am mâncat televiziune pe pâine» înainte de '89 și, funcționând timp de 12 ani în CNA, am cunoscut și bucătăria acestei meserii. Nu simt nevoia să fiu pe sticlă. Dependența de celebritate mă sperie, mi-ar fura libertatea. Iar eu nu-mi doresc să fiu prizonierul unei imagini la care să tot trebuiască să cotizez.

- Sunteți, totuși, un mare artist, prea puțin cu­noscut față de cât ați merita. Nu simțiți nevoia unei recunoașteri pe măsură?

- Sigur că simt o oarecare frustrare. S-a mai ate­nuat după revoluție, când am putut să cânt iar în Occi­dent, unde muzica se gustă cu competență și cu pa­siune. Am avut surpriza să fiu privit altfel. Ecourile de acolo ajung și la noi, mai schimbă puțin percepția, dar se sting repede. Orice artist are nevoie de recu­noaș­tere, dar dacă nu o are și-și iubește arta și crede în ea, găsește resurse să meargă mai departe. Muzica e din­colo de toate aceste neajunsuri.

***

- Mai găsește muzica clasică ecou la generațiile de azi? Avem motive să fim optimiști?

- Uneori, când cânt, parcă lucrurile nu stau chiar așa rău. Alteori, ca auditor, când merg la concerte, sunt mai sceptic. Văd artiști care în loc să interpreteze pe Beethoven sau Chopin, se exhibă pe ei. Mi se pare de neacceptat. Un tânăr artist nu poate avea biografia sentimentală pe care a avut-o Chopin, când a compus Mazurcile. E suficient să luăm scrisorile dintre el și scri­itoarea George Sand și găsim nuanțe infinite­zi­male de emoție, care acum nu se mai poartă într-o corespondență. Azi, nimeni nu mai scrie pe hârtie. Odată cu internetul, o parte întreagă a sen­si­bilității noastre inte­rioare a fost amputată. Și ne trezim cu oa­meni cu lecturi puține, cu relații superficiale și prozaice, care gli­sează pe superficii, fără emoție sau pro­fun­zime. Sunt mu­zi­cieni talentați, vir­tuozi, dar care n-au avut timp sau n-au vrut să-și caute și să-și îmbogățească interio­rita­tea. Muzica nu e tehnică, tehnica nu există. Mu­zica e toată trăirea inte­rioară, e bo­găția pe care ai acu­mulat-o după o viață trăită întru cul­tură.

- Din ce se naște, de fapt, muzica?

- Dintr-o combi­na­ție foarte tainică în­tre sunet și epifanie. Mu­zica e un dar. E un cadou, dar un cadou care poate fi și otră­vit, pentru că cel care-l poartă, com­po­zi­torul, interpretul, su­feră, e pedepsit, nici el nu știe tot­dea­una de ce. Dădeam odată un interviu într-o săliță la Radio, în ado­lescență, împre­ună cu Radu Lupu. La un mo­ment dat, el spune: "Ar­tistul e da­tor să sufere!". Nu m-am putut abține să nu intervin: "Bine, măi, cum să fie dator!? Ar­tistul su­fe­ră că așa e el." Pen­tru că, dacă dă de mize importante, care-i pun la încer­care carac­terul și me­nirea, și le asumă, și asta duce la su­ferință. Arta e o cruce grea. Dar e o cruce care adu­ce și bucurie.

- Bucuria când vi­ne?

- ...Vine când reu­șești să ajungi cu acest vehicul care e muzica undeva foarte departe și foarte sus. Am avut, în timpul unui concert de Brahms, senzația că a­ting re­cor­dul de altitudine la care am existat vreodată în mu­zică. Și asta îmi dădea o plăcere asemănătoare cu cea a alpinistului sau a aviatorului, o euforie a înălți­milor, a muzicii care te face să plutești și cu care te confunzi. Am și inventat exerciții pentru dezvoltarea sen­­sibilității muzicale, cerându-le unor elevi să-și ima­gineze că greutatea lor se schimbă pe anumite pasaje, că devin mai ușori și încep să zboare.

- În alcătuirea sufletească a unui mare artist intră și credința?

- Fără credință, ideile sunt simplă informație, care alunecă pe orizontală. Nu mă refer la credința greșit în­țeleasă, cu pupături la icoane și apă sfințită. Cre­dința mea e într-un Dumnezeu. Dar El nu e neapărat ortodox sau catolic. Imediat după revoluție, m-am dus în Japonia în turneu și am intrat în­tr-un templu șin­toist. Am făcut gesturile lor rituale, învățat de ei, ca orice credincios al lor, și am simțit aceeași evlavie și același culoar spre transcen­dență, deschis dea­supra mea, pe care îl simt, uneori, la câte o mânăstire creș­tină. Cred că toți marii compozitori, chiar și cei care se credeau liber-cu­getători, au scris într-un dicteu divin. Debussy nu era mai pu­țin apropiat de Dumnezeu decât Bach. Iar Beethoven, oricât de rebel se voia, avea fir direct cu divinitatea.

"Nu ne-am obișnuit să ne obișnuim"

- În spatele dvs. veghează, de ani buni de zile, o doamnă loială și foarte discretă. A fost familia unul dintre reperele vieții dvs?

- Mi-am dorit întotdeauna o familie solidă, dar întâmplarea a făcut ca ea să vină târziu în viața mea, la 38 de ani, la o vârstă la care știam deja ce vreau, dar mai ales ce nu vreau. Pe Marga am cu­noscut-o întâmplător, în vizită la un pri­eten, ea fiind studenta lui, eu fost pacient. Ne-am căsătorit după doar trei săp­tămâni, am avut foarte repede cer­titu­dinea. Deși era mult mai tânără ca mine, avea 25 de ani, avusese partea ei de experiență, care forjase o sensibi­litate specială. S-au mai adăugat și umorul, pe care l-am avut amândoi, faptul că nu ne-a plăcut să rămânem certați și că nu ne-a plăcut niciodată rutina, că nu ne-am obișnuit să ne obișnuim (râde). Și am ajuns, fără să simțim, la 33 de ani petrecuți împreună. Ea și cu fiul nostru mi-au dat echilibrul de care am avut nevoie, mi-au fost cei mai buni tovarăși de drum.

- Ce face băiatul dvs.? Cântă și el?

- Ar fi putut să cânte foarte bine. E foarte dotat, are gust, știe muzică, știe să citească partituri, ascultă mult și muzica îi face bine. Dar a ales meseria mamei lui, medicina. A făcut Farmacologie clinică și un al doilea rezidențiat în Psihiatrie. S-a străduit din răs­puteri să rămână aici, dar salariul era mult prea mic, iar șefii, niște obtuzi. A plecat la doctorat în America și acum face cercetare în oncologie la Houston, într-o echipă de top.

- Artiștii au uneori nevoie de singurătate, de asceză, au nevoie să tragă cortina peste viața de zi cu zi. Vă găsiți ușor momentele de solitudine?

- În fața haosului nu poți lupta decât cu puțină ordine. Pe care, dacă nu o găsești în afară, o găsești în tine. Dacă ai șansa unei anumite formări intelec­tuale, dacă ai găsit în tine axa valorilor, atunci în­toar­cerea la sine este actul unei obligații față de ceilalți. În fața larmei, în fața reflexelor joase, te întorci la tine pentru a te salva și a putea să exprimi mai clar ce ai de spus. Am avut deseori în viața mea nevoie de as­ceză. Dar sunt un om norocos. Când mă așez la pian, n-am nevoie de încălzire, sunt acolo, imediat. Re­tragerea în mine e un gest reflex, care se face fără nicio greutate, nu-i nevoie să trântesc și la propriu ușa.

- S-a mai schimbat și relația pe care o aveți cu muzica, de-a lungul vârstelor? Cum e conviețuirea asta, à la longue?

- Lucrurile se mai schimbă și-n tovărășia cu mu­zica, care e pe viață. Sunt revelații care apar, și unele sunt orbitoare. Îmi spunea la un moment dat Sergiu Celibidache: "Vai, ce rău îmi pare că nu te-am cu­nos­cut mai devreme, când aveam nevoie de un pia­nist pentru turnee". Și eu i-am răspuns: "Nu, lăsați, e mai bine că ne-am întâlnit acum; dacă mă luați de tânăr, poate îmi pierdeam capul". Când eram mai tânăr, eram mai agitat, mai flușturatic. Am învățat de la Brahms ce înseamnă să fii puternic și așezat. Brahms are forță, are caracter. Am învățat să respir cu respirația lui, să zbor cu bătăi mari de aripi, nu cu bătăi precipitate și mici. Vârsta aduce limpezire și claritate. Aduce conștiința faptului că ești în mu­zică, și asta te împlinește profund.

Fotografii din arhiva personală