ACASĂ LA NOSTRADAMUS

Florentin Popa
- În toamna aceasta, expediția revistei "Formula AS", pornită iarăși în căutare de vlahi, a ajuns până în sudul Franței, acolo unde, în mod cu totul bizar, pe malul atât de monden și turistic al Mării Mediterane se practică... transhumanța. Dar până să ajungem la turmele de oi din Camargue, ne-a ieșit în drum un subiect pe care niciun reporter nu îl poate rata: NOSTRADAMUS. Marele medic și profet din secolul XVI aștepta să fie descoperit la el acasă, în magicul tărâm al lavandei, unde s-a născut, a pătimit și-a murit -

Rulăm încet, prin toamna din sudul Franței, pe sub platanii bătrâni ce mărginesc șo­seaua care duce la Saint-Remy, un orășel provensal plin de farmec și de istorie. E miercuri, e mijloc de săptămână, dar nimerim în plină sărbătoare. Se cântă și se dansează pe străzi, e târg mare, iar tro­tua­rele sunt pline de tarabe doldora de produse tra­diționale occitane: săpunuri și cosmetice realizate arti­zanal, brânzeturi fine, dulciuri și vinuri de soi. De pe terase, lumea îngână șansonetele cântate de mu­zi­canți care și-au instalat instrumentele în plină stradă. Avem senzația că ceasul vechi de pe "Hotel de ville" s-a blocat la ora unui sfârșit de săptămână medieval. Ne-ar plăcea să facem o călătorie în timp, dar intere­sul ne cheamă în altă parte, la Salon de Provence, orașul în care a trăit și și-a scris opera uriașă, marele Nos­tra­damus. Nu e greu să-l găsim. Pe fiecare stradă e un in­diciu al prezenței sale: o statuie, un graffiti, un ma­gazin care-i poartă numele, un adevărat la­birint care ne conduce spre țintă: "La maison de Nos­tra­­damus" - casa în care ves­titul vizionar a trăit și și-a desă­vâr­șit opera, trans­formată azi într-un cochet mu­zeu, punct de maximă atracție al lo­ca­li­tății. Amenajat în spațiul în care Nostra­da­mus a trăit și a murit, muzeul are un far­mec aparte, îm­pru­mu­tând cumva din per­so­nalitatea celui care l-a locuit, acum mai bine de jumătate de mile­niu. Gazda te întâmpină în prag. În holul clădirii, cufundat în scrierile sale criptate, care dau bătăi de cap cerce­tă­torilor până în zilele noas­tre, te salută sta­tuia de ceară a unui bătrân că­runt și ridat de vre­me, dar viguros și bine legat la trup, cu ochi scânteietori și zâm­bet mis­terios, din­colo de bucurie și dincolo de tris­tețe, zâmbetul unui om care a văzut și a în­țeles mai mult decât cei printre care a trăit... Scări înguste, în spi­rală, lu­minate obscur, con­duc spre interio­rul mu­­zeului. Ca o spirală a timpului sau, poate, ca o spirală a devenirii. Urcăm trep­tele de pia­tră gălbuie. Ca­merele fostei lo­cuințe au fost trans­for­mate, fiecare, în câte o sce­nă simbolică, în câte o etapă din via­ța ves­titului profet. Ca în­tr-o piesă de tea­tru ra­dio­fo­nic, printre ma­ne­chine de cea­ră, efecte spe­ciale de sunete și lumini, începe și po­ves­tea...

Bunicul cel înțelept

Michel de Nostradame s-a născut în sudul Franței, la Saint-Remy-de-Provence, la 14 decembrie 1503, în familia unui evreu înstărit din Avignon, notar și mare comer­ciant, și a avut parte de-o educație aleasă, întreaga co­pilărie petrecând-o într-un mediu elevat.
Bunicul matern, care se convertise la ca­tolicism pentru a evita persecuțiile Inchiziției, i-a observat încă de la vârsta jocurilor sclipirile de mic geniu și și-a însoțit nepotul în primii pași pe drumul cunoașterii. Așa ni-l prezintă prima scenă a muzeului pe micul Michel: în brațele bunicului, la ceas de seară, sub un copac stufos, în mijlocul naturii. Michel e absorbit de poveștile despre viață, natură, anotim­puri, animale, astronomie, războaie, istorie, despre fascinantele teorii ale Cabalei ebraice. Toate acestea aveau să-i insufle copilului o mare sete de cunoaștere. La 10 ani, își în­sușise deja primele noțiuni de latină, greacă, ebraică, matematică, chiar și de medicină orientală. Însă cel mai mult se simțea atras de tainele științelor cerești, de astrologie, ceea ce mai târziu avea să-i des­chidă drumul către ideea influenței as­trelor asu­pra desti­nului uman.

"Vrăjitorul" în luptă cu ciuma

Alte scări, alte scene, alt etaj, altă poveste... O femeie albă ca varul la chip, re­ze­mată de un pe­rete și chircită de suferință, implo­ră ajutor. În fundal, se aud țipetele stinse ale altor mu­ribunzi... Sun­tem introduși în dramatismul vre­murilor în care epidemia de ciumă a decimat populația Europei. Aflăm lucruri puțin știute despre contri­bu­țiile majore, aproape mi­racu­loase, ale lui Nostra­da­mus, la tratarea bolna­vilor și la stoparea unor focare ale molimei...
Pasionat de știință, tânărul Michel studiază la Universitatea din Avignon, dar nu apucă să-și termine stu­­diile, din cauza epidemiei de ciumă. "A venit Apo­calipsa" - spunea lumea îngrozită. Necruțătoarea boa­lă era considerată o pedeapsă divină, mai ales că mare parte din operele Evului Mediu făceau referire la sfârșitul rasei umane în chinuri inimaginabile. Ra­va­giile ciumei l-au impresionat profund pe tânărul stu­dent, care-și dă seama că agonia bolnavilor e prea lentă pentru a fi rezultatul "furiei divine". Având te­meinice cunoștințe de medicină tradițională, el caută necontenit soluții de vindecare a bolii. Călătorește prin zonele din Provence atinse de molimă, încercând să-i ajute pe bolnavi cu pomezi și ceaiuri fabricate după rețete proprii, din ierburi de leac. Și adeseori izbu­tește. Pasiunea pentru medicină îl face să revină pe băncile facultății. Profită de faimoasa bibliotecă de la Montpellier, pentru a apro­funda filosofia și astro­lo­gia. Hipocrate, Avicenna, Aris­totel, Copernic sau Platon - niciuna dintre operele marilor învățați de până la el nu-i rămâne străină. Apucă să citească suficient, până să fie exmatriculat, pe motiv că lucrase ilicit ca far­macist și făcuse "comerț manual" cu ierburi de leac. Câteva detalii picante, care încep deja să dea culoare unui destin unic în istoria universală.

Leacuri și profeții

În 1531, Nostradamus este invitat de Jules-César Scaliger, un mare savant renascentist, să vină la Agen. Acolo se căsătorește, iar soția lui îi dăruiește doi copii. Însă în scurt timp soția și copiii mor de ciumă, în timp ce el era plecat într-o misiune me­dicală în Italia. Faptul că n-a fost capabil să-și salveze familia, în ciuda experienței sale, i-a adus dizgrația comu­nității. Devenise un paria! Mai mult, în 1538, este acuzat de erezie de către oficialii Bisericii Cato­lice, după un comentariu nevinovat despre o statuie din biserică, iar agenții Inchiziției solicită arestarea sa. Pentru a evita mânia extremiștilor religioși, pă­răsește Franța și rătăcește vreme de mai mulți ani prin Italia, Grecia și Turcia. Profită de călătorie pentru a-și îmbo­găți cunoștințele, iar în tot acest timp, cons­truiește diagrame astrologice pentru a se întreține. O legendă spune că, în timpul călătoriei sale în Italia, s-a întâlnit cu un grup de călugări franciscani, spu­nându-i unuia dintre ei că va fi viitorul Papă. Ni­merise! Călugărul Felice Peretti avea să fie hirotonit drept Papa Sixtus al V-lea, în 1585, predicția lui Nos­tra­damus fiind împlinită!
Din fericire, împrejurările epocii îl scapă de acuzațiile inchizitorilor, astfel că, în 1545, se întoarce în Franța și devine asistentul ilustrului medic Louis Serre, pe care-l ajută să lupte împotriva unei mari epidemii de ciumă, în Marsilia. Ulterior, tratează sin­gur bolnavii din Salon-de-Provence și Aix-en-Pro­vence, cu extracte și pomezi din plante, spre deo­se­bire de medicii licențiați, care foloseau loțiuni cu mercur, practicau sângerarea sau îmbibau hainele bolnavilor cu zeamă de usturoi. Devine celebru în Franța, atunci când descoperă un leac din măceșe, bogat în vitamina C, cu efecte certe împotriva ciumei, reușind să salveze de la moarte foarte mulți bolnavi. De asemenea, impune reguli stricte de igienă pentru bolnavi și convinge autoritățile să adune cadavrele de pe străzi, astfel încât boala să nu se mai răspândească. Michel de Nostradame călca cu pași siguri pe drumul celebrității sale postume.

În biroul profetului

Un perete de sticlă desparte prezentul de anul 1500. Dincolo de el se află obiectele personale ale lui Nostradamus, lăsate în cameră, ca și cum ar fi plecat în grabă undeva și urmează să se-ntoarcă din clipă în clipă. O bibliotecă imensă, pe un perete întreg, plină cu cărți care poartă urma trecerii timpului, un glob pământesc ciudat - cu totul altfel decât îl știm noi de la școală - câteva hărți astrale, că­li­mara, până și hârtiile pe care scria... Aici, în acest cochet birou de la al treilea etaj al clădirii, a avut Nostradamus marile reve­lații, aici a profețit viitorul omenirii, observând cu atenție mișcările astrelor...
Nostradamus s-a stabilit în casa devenită mu­zeu din Salon-de-Provence, după ce s-a căsătorit cu o văduvă bogată, Anne Ponsarde. Între timp, patima medicinei pălise, lăsând să crească o altă patimă: ocultismul. Petrecea ore întregi noaptea, meditând în fața unui castron plin cu apă și plante medicinale. Se spune că meditația îl ducea în transă și astfel putea avea viziuni. Urmând ten­din­țele populare ale vremii, în 1550, scrie un al­ma­nah astrologic. În scurtă vreme, de­cide să se dedice astrologiei. Observă influența astrelor asu­pra datelor de naștere și începe să facă pre­­dicții din ce în ce mai exacte, care uimesc lu­mea. Se spune că ar fi scris cel puțin 6338 de pro­feții, dar și calendare anuale, toate începând cu data de 1 ianuarie, nu cum se măsura pe-atunci tre­cerea anilor, după calendarul iulian, care începea în luna martie. În scurt timp, nobilimea și alte per­soane importante din Franța au început să-i ceară ho­roscoape și sfaturi.
Încurajat de succes, începe să scrie o carte de pre­dicții cu o mie de catrene - profețiile nedatate, pentru care este faimos până în ziua de astăzi. Plănuiește să scrie 10 volume care să conțină 100 de previziuni, pentru următorii 2000 de ani. Conștient de vulne­ra­bilitatea pe care o are în fața Inchiziției, din motive re­ligioase, disimulează sensul profețiilor prin sintaxe, jocuri de cuvinte și un amestec de limbi stră­ine: provensală, greacă, italiană și latină. Catrenele din cartea "Les Propheties" ("Profețiile") au stârnit reac­ții amestecate, atunci când au fost publicate. Unii l-au considerat pe Nostradamus un slujitor al răului sau un nebun, în timp ce elita inte­lec­tuală l-a aplaudat. Catherine de Médicis, soția regelui Henri al II-lea al Franței, a fost unul dintre cei mai mari admiratori ai lui Nostra­da­mus. După ce i-a citit almanahul anului 1555, unde făcea aluzii voalate despre probleme existente în familia regală, l-a chemat la Paris pentru a-i cere detalii. Nostradamus se temea că va fi decapitat, însă regina l-a făcut con­­silier și medic curant al fiului ei, tânărul re­gent Carol IX al Franței.
Pe 28 iunie 1559, catrenul 1-35, care pre­zicea moartea accidentală a unui "leu vechi" (o aluzie la Henri al II-lea, regele Franței) s-a ade­verit. În profeție, Nostradamus amin­tea despre un "leu tânăr" care l-ar înfrânge pe "leul vechi" pe câmpul de luptă: "Puiul de leu va străpunge ochiul celui bătrân și el va muri de o moarte cru­dă". Trei ani mai târziu, pe când regele Henri avea 41 de ani, a murit într-un turnir, atunci când lancea adversarului i-a străpuns vizorul armurii și i-a intrat prin ochi, adânc, în creier. Toți au fost uimiți de întâm­plare, iar faima lui Nostradamus a crescut și mai mult.

Ultima profeție

Dormitorul lui Nostradamus e mic și întu­ne­cat, iar patul unde și-a dat ultima suflare este păs­trat nearanjat. În 1565, sănătatea lui a început să se clatine. Suferea de gută și artrită. Starea lui a continuat să se agraveze. Și-a scris testamentul pe 17 iunie 1566, iar la 1 iulie, a chemat preotul cato­lic pentru ultimele ritualuri religioase, spu­nându-i prietenului său apropiat, Chavigny, că nu va trăi să apuce a doua zi. Ultima sa profeție a fost la fel de exactă... A fost găsit mort dimineața, întins pe po­deaua dormitorului. Trupul profetului a fost înmor­mântat în biserica Saint Laurent din Salon. După moartea lui, fiul său, Cezar, a adunat ultimele profeții și le-a publicat în 1568.

Între trecut și prezent

Urcăm la ultimul etaj. O cameră circulară, întu­necată, care nu se știe exact la ce-a folosit pe vremuri, este acum un adevărat planetariu. Domul central, pe care sunt proiectate astrele, este înconjurat de 12 pereți pictați cu reprezentările zodiacale ale epocii. Aflăm din difuzoare că Nostradamus era obsedat de numărul 12: cele 12 luni ale anului, cele 12 zodii, cei 12 profeți din Vechiul Testament, plus alte conexiuni din mintea marelui învățat, legate de Cabala - cele 12 triburi ale lui Israel, cei 12 frați ai lui Iosif, cei 12 judecători ai Israelului, cei 12 patriarhi mari, cei 12 regi ai lui Israel, cele 12 bijuterii ale Marelui Preot... Observațiile sale sunt păstrate pe planșe: fiecărei zo­dii îi corespunde un organ vulnerabil, fiecare individ născut într-o anu­mită zodie are un tip de personalitate diferit, fiecare zodie este influențată de anumite po­ziții astrale - probabil ace­leași principii luate și azi, în calcul, la realizarea as­tro­gramelor. Nu s-a schim­bat nimic de-atunci, doar Inchiziția s-a stins, în­tre timp...
Profețiile lui Nostra­da­mus suscită și acum intere­sul lumii moderne. S-au făcut sute de studii de către lingviști și oameni de ști­ință, după ce au observat că multe din pro­fețiile sale nedatate puteau anunța eve­nimente ce aveau să se în­tâm­ple secole mai târziu. Cele mai multe dintre pro­fețiile lui Nostra­da­mus sunt despre dezastre: răz­boaie, epidemii, cutre­mure, cri­me, inundații, secete... Din inter­pre­tarea specia­liș­tilor aflăm că Nostra­damus a men­țio­nat în scrierile sale chiar și schim­bările neobișnuite ale vremii, pe care toți le resimțim în pre­zent, și faptul că acestea vor pro­voca dezastre naturale încă necu­nos­cute de oameni: "Apa va fi văzută ră­să­rind, așa cum este văzut pământul care ni se scurge de sub picioare". Entuziaștii i-au atribuit lui Nos­tra­damus prezicerea multor evenimente din is­toria lumii: Revoluția Franceză, succesul campaniilor lui Napoleon, declanșarea Primului Război Mon­dial, apariția dictatorului Hitler, in­ven­tarea bombei ato­mice, chiar și atacul terorist din 11 septembrie 2001 asupra turnu­rilor World Trade Center. Scepticii sunt de părere că popularitatea lui Nostradamus se dato­rează faptului că scrierilor sale le lipsesc precizia și datele spe­cifice, putând fi su­prapuse cu ușurință peste orice eveniment dramatic al omenirii.

*

Coborâm scările abrupte ale casei-muzeu. De jur-împrejur, pereții sunt tapetați cu scrierile sale celebre. Catrene așternute cu grijă ortografică, unul sub altul, ca o poezie fără sfârșit, despre ineluctabilul sfârșit al lumii. O poezie sumbră, bacoviană, plină de cețuri și corbi rău prevestitori.

O inimă mare, o minte sclipitoare

Ca multe alte personalități emblematice ale istoriei și culturii universale, Nostradamus a devenit, de-a lungul secolelor, victima propriei celebrități, care a depășit cu mult granița unui public avizat și chiar și a banalei culturi generale. Așa încât, omul de care întreaga Provence se simte mândră trece în lu­mea largă (iar România nu face excepție!) fie un vi­zio­nar excentric, fie un vraci cu puteri te­nebroase. În fapt, însă, înainte de a scrie celebrele sale "Pro­feții", lucrare ce avea să se con­sacre drept unul din­­­tre pri­mele veri­tabile best-seller-uri mon­diale, Mi­chel de Nostra­dame era deja una dintre marile perso­na­lități me­dicale și culturale ale tim­pului său. Un om al că­rui curaj, a cărui pri­ce­pere și a cărui devenire spi­ri­tuală, rod al unei fe­bri­le expe­riențe de viață, în plin Ev Me­diu oc­ci­den­tal, i-au im­pre­sio­nat pe contem­po­ranii săi, cu mult îna­inte ca vre­u­nul din­tre catrenele sale apo­­­ca­lip­tice să fi fost aș­ternut pe cior­nele scri­s­e de mâ­­nă. Somitate a vre­mii sa­le, cu stu­dii împlinite la do­uă dintre marile uni­­ver­sități ale Franței - Avignon și Mont­pellier -, Nostra­da­mus a propus un sis­tem integrativ de în­țelegere a uni­­ver­sului: medicină, filo­so­fie, as­tro­no­mie, Ca­bala, credință. Cre­ația lui Nos­­tradamus e sinteza unei mari eru­­diții și a unei arzătoare trăiri, iar nu vreo obscură vrăjitorie, așa cum își ima­ginează mulți. O fabuloasă aven­­­­tură a spiritului, pe care Pro­ven­ce, lo­cul său natal, se simte datoare să o i­lus­­­treze în cele mai subtile detalii, în ca­­­sa-muzeu de la Salon-de-Pro­vence...

Fotografiile autorului