Un sondaj după pofta inimii

Cristian Curte
Dacă mergeți duminică la vot, sigur v-ați aruncat un ochi pe sondajele de opinie care în aceste zile defilează pe ecranele televizoarelor sau ale moni­toa­relor și țin prima pagină a ziarelor.

Cum ele vin unul după celălalt, nu este greu să le pui față în față și să le compari. Când am făcut asta, eu unul, am rămas pierdut printre cifre. Nu mă pricep la sta­tistică, dar îmi e greu, totuși, să înțe­leg diferențe de opt procente între son­daje, în condițiile în care marja de eroa­re, declarată de toți, este undeva între unu și trei la sută. Judecați și dumnea­voastră - un sondaj de opinie îl dă pe Victor Ponta favorit în primul tur, cu 41%, urmat de Iohannis, cu 27%. Dife­rență mare între cei doi, de 14 procente! (după buget, aș adăuga eu, și o să ve­deți și de ce). Autorul sondajului este "Cen­trul de Studii și Cercetări Info­po­litic", coordonat de Bogdan Teo­do­rescu... om din staff-ul de campanie al lui Victor Ponta. În tabăra cealaltă, "Cen­­trul de Cercetări și Studii Calita­tive și Can­ti­tative" ne oferă un sondaj comandat de Institutul Liberal Brătianu, în care dife­rența dintre cei doi candidați, în primul tur, intră la apă - Victor Ponta are doar 36%, iar Klaus Iohannis 30%. Așadar, diferența de 14% din sondajul PSD ajunge la doar 6% în "scenariul" liberal. Tot sondajul liberal dă pentru turul doi o remiză: 50%-50%, în vreme ce sondajul controlat de PSD dă o vic­torie clară a actualului premier, care ar câștiga Co­troceniul cu 56% din voturi. Dacă adău­gați la această ecuație faptul că în presă s-a scris de multe ori despre legăturile financiare pe care aceste centre de son­dare a opiniei publice le au cu puterea de după alegeri, veți avea în minte un tablou ale cărui ițe, deși par complicate, nu sunt!
Concret, fiecare partid își "trage" un sondaj în care "catindatul" propriu să arate cât mai bine. Cine să le ceară so­co­teală și de ce? În mod sigur cetățenii nu o vor face, iar autoritățile nu au motiv, pentru că toți actorii politici participă la acest circ prin care manipulează mili­oane de alegători. Cei din staff-urile de campanie știu foarte bine că o bună par­te a românilor sunt nehotărâți dacă să meargă sau nu la vot. Mai mult, există o pătură serioasă a populației, care vrea sigur să voteze, dar nu știe exact cu cine, și atunci se uită la sondaje, ca să iden­ti­fice candidatul cu cele mai multe șanse. Doar că aceste șanse sunt măslu­ite din start!
Acum mă întreb și eu: cum să schimbi clasa politică, aducând oameni proaspeți din afara sistemului, când sondajele de opinie îi vor mătura la propriu, de la bun început, declarându-i "nepopulari în statistici"? Așa se face că, de douăzeci de ani, rămânem la același sistem îmbâcsit și putred, care stă la pu­tere, pentru că are bani să cum­pere, o dată pe săptămână, un sondaj după pofta inimii. Iar partidele se rotesc la guver­nare și la bani, împreună cu patronii firmelor care "studiază piața" la fiecare patru ani, jucând o horă la care noi sun­tem spectatori și buni plătitori, de fie­care dată.
Avantaj ei, că așa-i în tenisul tran­ziției!