Un top rușinos

Toma Roman
Un sondaj publicat acum o lună de revista "Reader's Digest" și realizat în zece țări europene plasează Ro­mâ­nia pe ultimul loc în topul încrederii în cetățenii ei.

Pen­tru o țară ce aspiră la integrarea organică în UE (și care are peste trei milioane de cetățeni care muncesc în țările acesteia), ima­ginea este catastrofală. Românii și România sunt respinși de peste 74% din europeni. Pentru cetățenii UE, România este mai puțin credibilă decât Iranul (72%) și Rusia (70%), două țări care amenință stabilitatea lumii, sunt duplicitare și agresive în raport cu vecinii și nu au respect pentru dreptu­rile omului sau pentru tratatele sem­nate. Dar România și, implicit, cetățenii ei, nu se înscriu în niciuna dintre aceste constatări privitoare la iranieni sau ruși. Din ce cauze este, atunci, plasată pe cel mai pu­țin onorabil loc în topul încre­derii? În urmă cu șase ani (sondajul are un caracter periodic) neîn­crederea era îm­părtășită doar de 45% dintre europeni, ceea ce înseamnă că, în răstimpul scurs de atunci, trebuie să se fi petrecut ceva care să fi dus la o prăbușire de încredere de aproape 30%. Acceptarea ro­mânilor în Europa și accep­tarea Româ­niei ca parte integrantă a uniunii continentale devin, în situa­ția dată, extrem de dificile.
Încrederea comunităților între ele, și a cetățenilor lor, unii față de alții, se realizează în procesul normal de in­teracțiune. După diverși cercetători, interacțiunea co­munităților, dar și a indivizilor ce le compun, se produce în două moduri: direct, prin contacte nemijlocite, și me­diat, prin imagini-tip ale unora despre ceilalți sau cele­lal­te, formate cu ajutorul televiziunii și presei. Se alcătu­ieș­te, astfel, un fel de portret-robot al unei comunități, membrii acesteia fiind aproape au­tomat clasați în funcție de el. După sondajul din "Reader's Digest", imaginea Ro­mâniei și a românilor este actualmente negativă, ge­ne­ratoare de neîncredere absolută. Vom încerca să ex­plicăm în ce măsură este justificată o asemenea pers­pec­tivă și, după înțelegerea cauzelor, în ce măsură poate fi ea remediată.
Interacțiunea directă a românilor cu ceilalți europeni a cu­noscut, în ultimele două decenii, o creștere uriașă. Con­dițiile precare de muncă și viață din țară și lipsa de speranță în îndreptarea situației au obligat milioane de români la migrație. Ei au fost, și sunt, precum membrii oricărei co­mu­nități, mai buni sau mai răi, mai talentați sau mai puțin ta­lentați, mai adaptabili sau mai puțin adap­tabili. Majoritatea lor absolută s-a integrat, în ciuda diferențelor culturale, mun­cind corect și cinstit, cu modestie și răbdare, înfrângând spai­ma occidentalilor de ceea ce aceștia au considerat a fi o "invazie". Mulți ro­mâni au făcut cinste comunității lor de ori­gine și au de­monstrat că în contextul unei societăți diferite pot rea­liza cele mai înalte performanțe în toate spe­cializările exis­tente. Percepția negativă din ultimele sondaje nu li se datorează lor. În cazul interacțiunii directe se poate vorbi, cel mult, de o confuzie - voită în unele cazuri - în­tre etnia română și etnia rromă (cu mulți membri pro­ve­niți din România), rromii, nu doar cei români, având ma­nifestări comportamentale greu acceptabile. De si­tua­ția lor sunt însă responsabile toate guvernările europene - inclusiv cele ro­mânești -, care n-au reușit, deocamdată, să găsească formula educațională cea mai adecvată pentru a-i integra. Se poate spune, deci, că într-o oare­care măsură, prezența masivă a ro­milor noștri în țările occidentale este una din cauzele neîn­cre­derii europenilor în români. Interacțiunea mediată este însă mai puternică decât cea directă, și ea pare a fi, până la urmă, sursa aprecierii negative a țării noastre. O astfel de interac­țiune se produce prin imaginile furnizate de mass-me­dia despre comunități și membrii lor. Știrile-tip, informațiile privind starea unei națiuni, modurile de funcționare ale eli­telor ei, stabilitatea și previzibilitatea instituțiilor ce o re­prezintă sunt premisele construirii unei viziuni de an­samblu, descoperirea complexității manifestărilor cul­turale, a tra­di­țiilor și habitudinilor ocupând un loc se­cund. Oricât ar fi de frumoasă România, oricât de profund s-ar vădi spiritul româ­nesc, primul contact, prin știri-tip din actualitate, este cel ca­re contează, care îndeamnă la apropiere sau respingere. Or, prin ce știri-tip este prezentă Româ­nia în fața Occidentului? Cum sunt încurajați occidentalii să se încreadă în func­țio­na­rea co­rectă a statului român?
De douăzeci de ani, România a fost mereu printre co­dașele Europei. Economia țării a încăput pe mâna unei caste prădalnice, de "baroni", care nu și-au urmat decât propriul in­teres. Sănătatea și cultura comunității au fost neglijate, fon­durile necesare susținerii lor căpătând alte destinații. Mediul natural a fost răvășit și, în mare parte, distrus. Justiția a fost politizată, statul de drept devenind o ficțiune cu manifestări impredictibile. Câștigurile țării, câte au fost, s-au realizat mai degrabă sub presiunea Occidentului, a Europei și Americii, care aveau nevoie, în noul context geo-politic, de aliați sta­bili și previzibili în această parte de lume. Mai greu decât alte țări din Estul Europei, România s-a mișcat, totuși. De ce s-a pro­dus, atunci, căderea în încrederea euro­penilor, sur­prinsă de sondajul din "Reader's Digest"?
Răspunsul poate fi găsit în manifestările clasei po­litice românești din ultimii ani. Mass-media europeană și in­ter­națională au prezentat prompt cetățenilor occi­den­tali "lo­vitura de stat" din 2012, "joia neagră" și celelalte încercări ale "lupilor tineri" din PSD de a impune su­punerea absolută a instituțiilor statului la voința lor ar­bitrară. Presa vestului a arătat, fără ocolișuri, maniera de a manipula legile, datele statistice, fondurile și puterile statului după nevoile și inte­resele lor de grup sau per­so­nale. Occidentul s-a "minunat" - de exemplu - de regru­parea parlamentarilor în jurul poli­ticienilor și dem­nitarilor corupți. Criticile acestuia - precum recenta "in­tervenție" a subsecretarului de stat al SUA, Victoria Nuland - au doar un aparent ecou. V. Ponta și "bă­ieții" lui au preluat, de la mentorii lor comuniști, tehnica "democrației de vitrină". Ocuparea completă a statului - cred ei - va permite un control total al mediilor și, atunci, spre Oc­­cident vor curge numai "știrile bune". Pentru țară, con­secințele pot fi, pe termen lung, dramatice. Oc­ci­dentalii știu, totuși, că această "Românie" poate fi schim­bată și așteaptă ca, printr-un vot responsabil, ro­mânii - în care au încredere - să o facă.