- Doamnă Ana Blandiana, ați fost și înainte, și după 1989, o poetă-fanion a literaturii române, recunoscută și celebrată de critici și de public. Sunteți un clasic în viață. Eu însumi am învățat să scriu poezie citindu-vă pe dvs. și grupul splendid și solar de poeți, împreună cu care ați erupt în anii '60, cu o forță și o prospețime greu de egalat. Cum vă împăcați cu celebritatea?
- Cred că trebuie să încep prin a vă mărturisi că formula "clasic în viață" nu numai că nu-mi place, dar mă și înspăimântă. Cum mă sperie și prezența numelui meu în programa școlară. Mi-a fost cu atât mai greu să mă obișnuiesc cu această prezență, cu cât am trecut direct de la situația de a fi citită pe sub bancă și copiată de mână, la situația de a deveni subiect de examen și pericol de corigență. De asemenea, simt că noțiunea de "celebritate" nu mi se potrivește. Sunt, desigur, cunoscută, am scris câteva zeci de cărți, ele au fost citite și uneori chiar iubite (am fost întotdeauna impresionată când, la câte o lansare de carte, în cine știe ce limbă, în străinătate, apărea câte un român să ceară autograf pe o carte românească de dinainte de '89, hărtănită de lectură, o carte care făcuse parte din minimul bagaj cu care emigrase), dar asta nu cred că e celebritate. Ci o legătură mult mai profundă între cel ce scrie și cel ce citește, acea legătură care face ca poezia să se nască la mijlocul distanței dintre scriitor și cititor, și împotriva căreia cenzura nu putea face nimic. Certitudinea acestei legături a fost întotdeauna pentru mine nu numai o bucurie ci, mai ales, un punct de sprijin în univers. Faptul că o profesoară de limba română din Brăila, Gabriela Vasiliu, a reușit să inițieze un Concurs Național de Creație și Interpretare pentru elevi, care îmi poartă numele și a ajuns la cea de a treia ediție, mă emoționează nu pentru că se numește "Ana Blandiana" (asta mai mult mă stânjenește), ci pentru că reușește să strângă sute de copii talentați, care scriu versuri și critică literară, care recită și cântă poezii, apropiindu-se, astfel, de Poezie, într-o lume care se îndepărtează tot mai mult de ea. În ceea ce privește succesul internațional, el are o legătură destul de aproximativă cu mine, ca persoană, traducătorii își aleg singuri cărțile de tradus, pe majoritatea i-am cunoscut după apariția cărții, și uneori nici atunci. E adevărat că, după aceea, unii mi-au devenit prieteni și chiar un fel de alter ego. Dar totul se petrece, chiar și atunci când particip la lansări, festivaluri și lecturi publice, ca într-o viață paralelă și oarecum secretă, pentru că ea nu este reflectată aproape deloc de presa românească. Dacă un sportiv român câștigă o medalie, se bucură toată țara, exultă toate televiziunile, dacă un scriitor român are succes în străinătate, nu află nimeni.
"Am început să spun poezii dinainte de a fi știut să scriu"
- Să lunecăm acum, ușurel, pe firul întâlnirii cu scrisul. Când v-ați descoperit talentul poetic?
- Am început să spun poezii de foarte devreme, în orice caz, dinainte de a fi știut să scriu. Așa se face că nu a trebuit să răspund niciodată la întrebarea care li se pune tuturor copiilor: "Ce vrei să te faci când vei fi mare?", pentru că toată lumea știa, mai bine decât mine, c-o să mă fac poetă.
- Țineți cumva minte prima dvs. poezie?
- În aceste condiții, e foarte greu de spus care a fost prima. Ceea ce țin minte este povestea nostimă (am povestit-o de multe ori la întâlniri cu elevii, în școli) a unei poezii scrise în prima zi de școală a clasei a doua. La ora de compunere, ni s-a cerut să povestim cum ne-am petrecut vacanța. Trebuia să scriem minimum două pagini, și cine termina putea ieși în recreație. În vacanța respectivă, eu primisem prima mea carte, "Iarna pe uliță" de Coșbuc, plină de ilustrații, printre care, pe fiecare pagină, se găsea câte o strofă. Îl întrebasem pe Tata de ce, în timp ce cărțile lui au paginile acoperite în întregime de cuvinte, a mea are doar câteva rânduri pe pagină, iar el, probabil ca să scape de mine, îmi răspunsese: "Așa e poezia". Mi-am amintit această definiție și am întrebat-o pe învățătoare: "Dacă scriu în versuri, câte pagini trebuie să scriu?". Credeam că-mi va cere să scriu mai multe. Dar, spre mirarea mea, învățătoarea mi-a răspuns: "Dacă ești în stare să scrii în versuri, poți să scrii și o singură pagină". Am scris și am ieșit prima în recreație. Peste decenii, acea replică a Tatei avea să devină punctul de pornire al unei conferințe pe care am ținut-o la Catedra di Poesia a Centrului International Montale de la Roma și avea să fie reprodusă, ca postfață, la mai multe volume ale mele, în italiană, spaniolă și engleză.
- Scriitorii au un fel special de a percepe lumea în care trăiesc, o sensibilitate care dilată realitatea precum o lupă. Vă mai amintiți universul copilăriei? I-ați făcut loc în poeziile dvs.?
- Sigur că îmi amintesc! O dovadă a intensității acestor amintiri este prezența lor în toate cărțile mele. Percepția lumii înconjurătoare de către copilul care am fost reprezintă chiar materia primă a ceea ce, mai târziu, aveam să scriu, carnea care îmbracă scheletul ideilor în proză, aura care desenează contururile în poezie. De altfel, nu numai pentru scriitori, ci pentru toți oamenii, universul copilăriei este determinant, doar că scriitorii se hrănesc din el tot restul vieții.
"Tata a fost instanța supremă a copilăriei mele"
- Socotiți că datorați ceva din talentul dvs. Ardealului? Poartă poeții pecetea locului și a lumii în care se nasc și s-au format?
- M-am născut, ca și Tata, în Banat și am crescut la Oradea. În mod ciudat, însă, cel mai legată mă simt de zona din sudul Munților Apuseni, unde se află Blandiana, satul Mamei, unde este și Alba Iulia, orașul soțului meu, unde se desfășoară miturile devenirii noastre, de la Decebal și Traian, la Horea și Avram Iancu. Există în Ardeal o seriozitate și o rigoare, o asprime și o intransigență, fără de care nu s-ar fi putut păstra nealterată definiția unui popor aflat timp de aproape o mie de ani sub stăpânire străină. Chiar lipsa de umor, care în general este un defect, a funcționat aici ca un element constructiv, pentru că a împiedicat răspândirea zeflemelei și a bășcăliei, atât de dizolvante. Am fost crescută în acest climat, în care părinții mei, la rândul lor, fuseseră crescuți, și unde legătura cu istoria era o formă de supraviețuire. Nu știu în ce măsură are asta legătură cu talentul literar, dar e sigur că are legătură cu faptul că mi-am închinat 20 de ani de viață realizării unui Memorial închinat victimelor comunismului. Căci, pentru mine, istoria represiunii comuniste și a victimelor sale este doar un episod - unul dintre cele mai tragice - al istoriei noastre, desfășurate acolo unde se ciocnesc munții în capete. "Istoria este mai ales geografie", spunea Jules Michelet.
- Ați studiat Filologia la Cluj. Ce amintiri vă leagă de acea perioadă? Se spune că era un oraș studențesc fabulos.
- Mi-a apărut, la sfârșitul anului trecut, o carte care se numește "Fals tratat de manipulare", în care povestesc pe larg istoria complicată a intrării mele la facultate. N-o să revin.Țin minte, însă, din cei trei ani în care nu am fost lăsată să intru, pentru că Tata era închis, sfâșietorul sentiment care mă cuprindea toamna, când începeau cursurile, când reveneau studenții, și orașul părea să se trezească la un alt fel de viață, mai febrilă, aproape magică, din care eu eram exclusă. În general, trăiam în afara societății, nu aveam voie nici să public (după ce debutasem cu două poezii în revista "Tribuna", o circulară trimisă tuturor revistelor din țară atrăgea atenția că sub pseudonimul Ana Blandiana se ascunde fiica unui dușman al poporului), dar niciodată nu mă simțeam mai eliminată din generația mea și chiar din lume, decât în octombrie, când se întorceau studenții, cuprinși într-o aură care mie îmi era interzisă. Când, peste patru ani, vremurile s-au mai îmblânzit și am fost admisă în cele din urmă în facultate, farmecul visat al vieții de student nu mai avea intensitatea fructului oprit. De altfel, nu mai eram doar studentă, reîncepusem să public, eram căsătorită, trecusem într-o altă etapă a existenței, cu alte nostalgii și alte drame.
- Tatăl dvs. a fost preot. A contat împrejurarea aceasta în educația și formația dvs. morală?
- Mama și Tata au fost nu numai cei ce mi-au dat viață, ci și cei care m-au format, din punct de vedere moral, și al căror destin mi-a influențat în mod determinant soarta. Mai mult chiar, ei au fost și au rămas până acum, când sunt de mult mutați în amintire, principalele mele modele. Nu erau asemănători, ci mai degrabă complementari, iar faptul că m-am străduit să le calc amândurora pe urme a lărgit diapazonul influențelor și al predispozițiilor mele. Mama, rămasă de la 17 ani orfană de ambii părinți, și-a petrecut prima tinerețe crescându-și cei trei frați mai mici, pentru ca, după căsătorie, să ne crească singură, pe mine și pe sora mea, în lungii ani de închisoare ai Tatei. Mama a fost, cred, cel mai curajos om pe care l-am cunoscut și unul dintre foarte puținii pe care nu i-am văzut niciodată înfrânți. Am moștenit și am învățat de la ea acest tip de curaj, care cuprinde în sine credința, neoboseala și nerenunțarea, și care își avea rădăcina într-o ciudată trăsătură de caracter, pe care mi-a transmis-o și mie: aceea de a nu respecta, și chiar de a nu înțelege ierarhiile stabilite de ceilalți, de a nu accepta decât lucrurile trecute prin propria minte și prin propria inimă.
Despre Tata am scris mult în cărțile mele. El a fost instanța supremă a copilăriei, căruia toți îi spuneau Părinte, în timp ce eu eram mândră că este părintele meu, care nu obosea și nu se plictisea să-mi răspundă la toate întrebările, deși eram copil, ca unui egal. Mult mai târziu aveam să înțeleg - observându-mă pe mine însămi - că Tata, pur și simplu, nu cunoștea o altă relație decât cea de egalitate. Dar nu numai această calitate, devenită uneori handicap, am moștenit-o de la el, ci și acea aproape nefirească indiferență sau, mai degrabă, jenă și chiar aversiune, față de problemele materiale. Preot fără arginți, refuza să ia bani de la credincioși, pentru că îndeplinirea Sfintelor Taine nu poate fi plătită, și această axiomă a fost suficientă pentru a ne transforma sărăcia în austeritate. Iar acest mic miracol a funcționat pentru mine până azi. Arestat pentru ultima oară și dispărut din viața mea la sfârșitul adolescenței, Tata a devenit, încet, încet, un personaj mitic. Într-un anume sens, absența Tatei mi-a influențat destinul mai mult decât ar fi putut s-o facă prezența sa. Originea mea nesănătoasă, de fiică a unui deținut politic, a fost cea mai puternică legătură dintre noi, și întâmplarea care mi-a marcat în mod definitoriu devenirea. Tata a fost mitul fondator al acestei deveniri și modelul neinfirmat nicio clipă.
"Mereu împreună, nedespărțiți"
- Să vorbim și despre frumusețea cu care ați fost hărăzită, pe lângă talent. Ați fost și ați rămas o femeie foarte frumoasă, care nu putea trece neobservată, oriunde se ivea. O imagine însoțită permanent și de zâmbetul dvs. cuceritor, nelipsit de pe obraz. Este un zâmbet al sufletului? Aveți un suflet pururea zâmbitor?
- Nu știu dacă sufletul meu zâmbește permanent, dar are cu siguranță puterea să zâmbească în cele mai dramatice situații, zâmbetul devenind punct de sprijin și soluție. De altfel, dacă mă gândesc bine, cred că acest zâmbet interior, care reușește să ajungă până la ceilalți, este rezultatul eforturilor depuse toată viața, pentru a-mi păstra naivitatea și a rămâne, chiar dacă în secret, copil.
- Au poetele secrete de înțelepciune, ca să se ferească de trecerea anilor și de suferințele pe care ei le aduc? E o schimbare grea pentru dvs.? Sunteți în armonie cu vârsta de acum?
- Cu mulți ani în urmă, când eram foarte tânără, o revistă literară mi-a cerut să îi iau un interviu doamnei Ștefana Velisar Teodoreanu, cu prilejul împlinirii vârstei de 80 de ani. Soția lui Ionel Teodoreanu, care era o scriitoare mult mai subtilă decât celebrul ei soț, mi-a făcut o impresie profundă, din multe puncte vedere, dar cel mai tare m-a impresionat faptul că avea, în felul în care arăta, vorbea, se purta, ceva de adolescentă. Nu era o cochetă, era evident că nu făcea niciun efort pentru a nu-și arăta vârsta și, totuși, emana o senzație molipsitoare și încurajatoare de tinerețe. Am întrebat-o care este secretul, și ea mi-a răspuns: "Cel mai mare dar pe care mi l-a dat Dumnezeu a fost să mi se vadă sufletul pe față". Un răspuns pe care nu l-am uitat niciodată și pe care l-am descoperit funcționând și în alte cazuri.
- Imaginea dvs. este legată indestructibil de aceea a soțului dvs., scriitorul Romulus Rusan. Sunteți împreună de o viață. Cum a început povestea de dragoste și cum de durează, de-atâta vreme, într-o lume în care iubirile se sfârșesc foarte repede?
- Aveam mai puțin de 18 ani când ne-am cunoscut, el cu câțiva ani mai mult, și am crescut împreună, modelându-ne și sprijinindu-ne reciproc. În jumătatea de secol care a trecut de atunci, nimeni nu a avut asupra mea o influență mai mare și nimeni nu m-a încurajat mai mult. În mod evident, eu am fost beneficiara principală a legăturii noastre, despre care am știut amândoi din prima secundă că este - în înțelesul cel mai profund al cuvântului - definitivă. Cu siguranță, și el ar fi fost fără mine diferit, dar eu, fără el, mă îndoiesc că aș fi putut rezista, nu numai spiritual, ci și fizic, într-o lume pe care nici nu voiam s-o accept și de care nici nu știam să mă apăr. Spiritul lui de echilibru, pe care l-am învățat cu greu și numai cu anii, răbdarea lui de neînchipuit, lângă continua mea trepidație, au reușit să mă protejeze, adăugând revoltei mele nestăpânite (care era și a lui, și la care nu a încercat niciodată să mă facă să renunț), măsuri de protecție inteligente și uneori de-a dreptul savante. În "Fals tratat de manipulare" relatez mai multe episoade, nu numai dramatice, dar într-un fel chiar senzaționale, de la începutul căsătoriei noastre, de la felul în care diversele autorități au încercat să mă facă pe mine să renunț la el, până la felul în care au încercat să-l pedepsească pe el fiindcă n-a renunțat la mine. Faptul că, într-un atât de lung timp am reușit, ca în basme, să depășim toate încercările, se datorește, dincolo de dragoste, și felului în care am înaintat, mereu împreună, nedespărțiți, de la scris, până la înființarea Memorialului de la Sighet.
- Închinat memoriei înaintașilor întemnițați în închisorile comuniste, ați dedicat Memorialului de la Sighet douăzeci de ani de viață. Care este mesajul acestui demers?
- Memorialul de la Sighet este primul Memorial al Victimelor Comunismului din lume. El este, în același timp, un muzeu cu mai mult de 50 de săli, în care este prezentată și analizată istoria comunismului (etapele deconstrucției elementelor statului de drept interbelic, crearea instituțiilor statului totalitar, mecanismele terorii, rezistența la comunism); este un Centru Internațional de Studii, organizatorul tuturor activităților Memorialului, de la departamentul de istorie orală la cel editorial, de la realizarea expozițiilor itinerante în țară și străinătate, până la organizarea colocviitor, dezbaterilor, simpozioanelor și, bineînțeles, a Școlii de Vară. Memorialul a fost, deci, gândit și funcționează ca muzeu, institut de cercetare și școală, instituție complexă, unică în felul ei, începută în 1993, prin prezentarea unui proiect scris de Romulus Rusan și de mine Consiliului Europei, care l-a luat sub egida sa. Anul trecut a fost sărbătorit prin nenumărate acțiuni naționale și internaționale, jubileul de 20 de ani a primului Memorial al Victimelor Comunismului, încheiat la "Casa Europei" din Paris, printr-o reuniune festivă. În aceste condiții, faptul că, din când în când, au loc în presa românească dezbateri bine "organizate" pe tema "De ce nu există în România un muzeu al comunismului?" ține de domeniul - nu numai al relei-credințe, ci și de cel al absurdului.
- După acest recurs la memoria victimelor trecutului roșu, v-aș întreba, doamnă Blandiana, ce credeți despre România de azi? Sunteți optimistă sau pesimistă, atunci când priviți spre viitor?
- Destul de pesimistă pe termen scurt, destul de optimistă pe termen lung. Elementele de optimism îmi sunt furnizate de funcționarea justiției, care dovedește, în ultimii ani, nu numai că statul de drept începe să se nască, dar și că ajungerea tinerilor profesioniști (care nu sunt neapărat nici fii, nici gineri, nici fini de baroni sau moguli) la manetele vieții publice poate să schimbe direcția.
Site-ul Memorialului de la Sighet este www. memorialsighet.ro, iar adresa expoziției lui permanente deschisă începând de anul trecut la București, și care funcționează zilnic între orele 10 și 18, este str. Jean Louis Calderon 66 (lângă Grădina Icoanei).